Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AnoukD schreef:het lijkt mij juist verstandig, dat het paard eerst het tuig heel goed kent, daarna de besturing ook (een paard moet goed reageren op mond-druk) en dan slepen! als dat dan allemaal goed gaat, pas voor het karretje zetten en wat er ook al is gezegd dat er iemand naast het paard loopt met een longeerlijn. Dat paarden de broek en de staartriem goed kennen en er niet bang meer voor zijn, is van groot belang. als een pony dat nog een beetje eng vind, maar reageert er niet altijd op (soms wel) zet hem dan niet al voor de kar. ik heb dat ook meegemaakt en die pony liep heel goed voor de kar totdat we op een recht lang stuk waren en hij opeens dat: Oh ik heb een staartriem om!! oh wat ENG !! ,, dus zet ze nooit voor de kar als ze dat nog een beetje angstig vinden !! Ik hoop dat je er wat aan hebt.
om er nog even op terug te komen van dat landweggetje, doe ze juist nooit in een omheinde bak!!!
Citaat:het paard moet al behoorlijk ver opgeleid zijn voordat je het voor de wagen kunt gaan zetten.
suleilitha schreef:Ik denk dat Aline daarmee bedoelt, dat hij ook moet weten hoe het voelt om gewicht voort te trekken, Zilfstar.
En bij ons gaat een paard ALTIJD in een OVERDEKTE BAK voor het eerst in het lamoen dus voor de kar. Er zijn paarden die voor de sleep doodkalm zijn maar opeens heel anders reageren als er een kar achter aan komt hobbelen en dan is het gewoon veilig om dit niet op de weg te doen, geen twee paarden zijn hetzelfde.
suleilitha schreef:Ik denk dat Aline daarmee bedoelt, dat hij ook moet weten hoe het voelt om gewicht voort te trekken, Zilfstar.
En bij ons gaat een paard ALTIJD in een OVERDEKTE BAK voor het eerst in het lamoen dus voor de kar. Er zijn paarden die voor de sleep doodkalm zijn maar opeens heel anders reageren als er een kar achter aan komt hobbelen en dan is het gewoon veilig om dit niet op de weg te doen, geen twee paarden zijn hetzelfde.
anneliesdj schreef:Je kunt een heleboel zelf doen maar ik zou bij het uiteindelijke inspannen toch wel iemand opzoeken die er ervaring mee heeft, al was het alleen maar om jou te leren hoe alles vast moet en waarom.
Maar aan lange lijnen werken en tzt eens wat slepen kun je prima zelf doen. Maar ik zou eerst bezig gaan met dat 'verschieten' van hem en dus werken aan het gevoel van iets naast en achter hem. Goede manier om te beginnen is hem aan het halster in de bak nemen en een grote lus maken van de longeerlijn die je over zijn rug legt en langzaam naar achter schuift tot hij achter zijn billen langs zit, dan kun je hem wat op en neer laten zakken, keer wat aantrekken enz. Gaat dat allemaal goed dan kun je min of meer hetzelfde proberen met een helper die een bezemsteel vasthoud en langs zijn zij en billen houd en dat kun je weer uitbreiden door er twee te nemen en het uiteinde aan beide kanten in de beugelriemen te hangen en het andere uiteinde achter hem vast te houden (heb je lange bezemstelen nodig).
Is een heel makkelijke en veilige manier om hem vast te wennen aan het gevoel van het tuig om hem heen.
loveidefix schreef:Niemand zal het met me eens zijn, maar ik heb tot nu toe 5 ponys beleerd voor de kar, zonder hulp en ben pas 15.
Het waren wel shetlanders, maar dat maakt niet zoveel uit. Wat ik deed was eerst een heletijd lange lijnen.
Dan longeren met tuig, en dan bandje erachter, en dan sulkie erachter en gassen maar (tegen die tijd waren de ponys zo braaf
dat je er gelijk mee weg kon gassen) Ik heb mijn eigen shetlander nu 9x voor de kar gehad, en heb 1x een les gehad.
De instructeur vond dat ik hem netjes had beleerd
loveidefix schreef:Niemand zal het met me eens zijn, maar ik heb tot nu toe 5 ponys beleerd voor de kar, zonder hulp en ben pas 15.
Het waren wel shetlanders, maar dat maakt niet zoveel uit. Wat ik deed was eerst een heletijd lange lijnen.
Dan longeren met tuig, en dan bandje erachter, en dan sulkie erachter en gassen maar (tegen die tijd waren de ponys zo braaf
dat je er gelijk mee weg kon gassen) Ik heb mijn eigen shetlander nu 9x voor de kar gehad, en heb 1x een les gehad.
Citaat:Het beleren is het punt niet. Mijn instructeur zei (voor de grap) ook dat ik al goed bezig was dat hij eigenlijk overbodig was, maar stel dat het fout gaat, dan weet hij veel beter hoe te reageren dan ik, want ik mis die ervaring gewoon. Verder is het gewoon fijn om er iemand bij te hebben als je voor het eerst de pony ervoor zet.
AnoukD schreef:loveidefix schreef:Niemand zal het met me eens zijn, maar ik heb tot nu toe 5 ponys beleerd voor de kar, zonder hulp en ben pas 15.
Maar je moet dan wel denken dat shetlanders ten eertse een stuk kleiner zijn, en een stuk koeler in hun hoofd. ik heb zelf een shetlander gehad, die ik binnen no time voor de kar had lopen. zonder dat hij verder ooit iets op zijn rug heeft gehad, kon een klein meisje er zo op stappen en zo weg rijden. nou weet ik dat niet alle shetlanders gelijk zijn maar, de meeste shetlanders zijn heel gemakkelijk.
ik heb op mijn 12e en 13e voor het eerst pony's beleerd voor de kar (dat waren toen shetlanders) ze liepen er binnen 2 weken voor en je kon er zo mee weg rijden. maar je moet altijd bedenken, het is en blijft een dier. en een paard/pony is een vluchtdier. hoe hard of zacht ze ook in hun mond zijn als willen gaan, gaan ze. dus je moet nooit zonder iemand erbij mennen. dat is gewoon gevaarlijk. en dat heb ik geweten. toen ik 14 was, was ik heel eigenwijs en ik dacht van nouja wat kan er gebeuren. die pony schrok van een tak die voor hem neer viel 3 meter voor hem, maar hij draaide zich vliegenvlug om en weg was ie. toen ik bij de weg aankwam stonden daar mensen die hem opvingen. maar ik had ook zo over de weg heen kunnen schieten (het was een drukke weg, dus je weet nooit wat er gebeurd had kunnen zijn) dus ga nooit alleen ook als is het een shetlander.
Ik heb nou nog steeds les, maar toen ik 13 was lesde ik ook al, en toen zei de instructeur dat ik het in mijn vingers had, maar de beste menners zijn nog steeds niet helemaal goed!! toen lessen meestal ook nog steeds, die maken ook fouten. dus je kunt nooit goed genoeg zijn. maar mijn tip is gewoon er kan van alles gebeuren, dus ga nooit alleen !!!Citaat:Het beleren is het punt niet. Mijn instructeur zei (voor de grap) ook dat ik al goed bezig was dat hij eigenlijk overbodig was, maar stel dat het fout gaat, dan weet hij veel beter hoe te reageren dan ik, want ik mis die ervaring gewoon. Verder is het gewoon fijn om er iemand bij te hebben als je voor het eerst de pony ervoor zet.
Ik ben ook helemaal met het bovenstaande eens.