[AR] Beleren voor de kar: hoe te beginnen? En wel zelf te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZilfstarJarig

Beleren voor de kar: hoe te beginnen? En wel zelf te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 13:59

Ik heb 26 jaar (vooral manege)ervaring met paarden, heb ook 3 x mencursussen gehad (hoewel ik dat nu weer terug zou willen halen dmv koetsiersbewijs) en heb zelf wat ervaring met Lange Lijnen en met het sleepwerk met een shet die al volledig voor de kar beleerd was.

Ik heb nu 5 maanden een Friese ruin van 6 jaar, erg werkwillig. Heb nu enkele keren Lange Lijnen met hem gedaan en hij loopt (in stap) eraan alsof het gesneden koek is voor hem. Leert snel, is vrij koel in de kop als het op werken aan komt (zodra de bijzet eraan gaat ontspant hij en gaat zich concentreren), maar kan ook flink verschieten als er iets spannend nieuws te zien is. Hij heeft B dressuur wedstrijden gelopen.

Nu kriebelt bij mij het idee om hem te gaan beleren voor de kar. Tuig heb ik nog niet. Op stal staat wel een grote wagen die ik wrs wel zou mogen lenen.

Nu dus de vraag: Kan ik hem zelf proberen te gaan beleren voor de kar?

Mijn idee is om hem eerst goed met lange lijnen en dubbele longe aan het werk te zetten (deze winter) en hem hieraan te wennen. En als dat allemaal redelijk goed gaat hem aan tuig te laten wennen (miss ook nog deze winter). Gewoon rustig aan, want iets op zijn rug leggen is vroeger schijnbaar ruw gedaan. Zodra het erop ligt (zadel, longeersingel, dekje) is het goed, maar het feitelijk optillen ervan door mij om erop te leggen vind ie nog spannend (gaat al beter).

Als hij dan aan een half tuig (schoftje en borsttuig) gewend is wil ik er iets achter hangen om te slepen (voorjaar 2009). Ik denk zelf eerst met een band ofzo en later als dat goed gaat het gewicht wat opvoeren door er een balk achter te hangen. Dan de rest van het tuig laten wennen en dan dus die kar... of miss eerst een kleiner wagentje op de kop tikken om mee te werken in de bak...(zomer 2010) Zoals gezegd: alles op zijn tijd en rustig aan.

Is dit een goed plan? En kan hij dan met zijn gewone bit of moet er dan een speciaal bit in (stang bedoel ik dus) En moet ik hem daar dan eerst aan wennen?

Tips ook welkom!

AnoukD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:48

Hallo,
Ik heb zelf 4 á 5 jaar menervaring, maar voordat ik zelf ben gaan mennen was ik altijd groom. maar over dat zelf beleren, zou ik dat niet helemaal zelf gaan doen. er kan natuurlijk altijd wat gebeuren. maar zelf beleren is natuurlijk niet verkeerd! Ik heb alleen een tip voor je over de stappen die je van plan bent, het is namelijk zo dat het verstandiger is dat hij eerst het hele tuig kent voor dat hij gaat slepen. ik heb zelf meegemaakt (ook op die manier die je wou) dat het paard de broek en de strengen niet heel goed kende toen dat paard een keer te kort door de bocht ging is hij over de streng heen gestapt en de andere streng was achter de kont langs gegaan. Dat paard is zo gek geworden (terwijl het een heel rustig paard is) dat ze het paard uiteindelijk af hebben moeten maken. ik zou als ik jou was beginnen met het longeren met dubbele lijn en 1 van de longeertouwen die je dan normaal gesproken achter de kont langs doet, tussen de achterbenen door doen zodat hij dan ook begint te leren dat het niet eng is om over de strengen heen te stappen. ik hoop dat het je gaat lukken !!

Groetjes Anouk

Anoniem

Re: Beleren voor de kar: hoe te beginnen? En wel zelf te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:53

Uiteindelijk kun je een heleboel zelf doen, maar haal er wel iemand bij (met een ruime ervaring met beleren in tuig) die je helpt en het meeste werk doet.
Het is een goeie zet om te beginnen met een dubbellonge, hier moet je even wat handigheid in krijgen maar als je dat eenmaal hebt wil je vaak niet eens terug naar een enkele longe.
Maar ga niet alleen aan de gang tegen de tijd dat je zover bent dat je hem daadwerkelijk gaat aanspannen, één foutje kan levensgevaarlijke toestanden opleveren én een paard wat helemaal verpest raakt...
AnoukD, nooit een longe die aan het bit vastzit, tussen benen van paarden door doen, als ze erop gaan staan trekken ze hun hele mond aan flarden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:58

Zoiezo moet het paard het hele tuig kennen voor hij gaat slepen. Dus ook gewicht op de broek! Ik heb veel gelongeerd met dubbele lijnen, ook in draf van volte laten wisselen. Toen met tuig buiten gewandeld, dus groom erbij en ik erachter met de lange lijnen. Daarna ben ik pas gaan slepen, overigens niet lang gedaan. En daarna voor de koets gezet op een rustige landweg uiteraard nooit zonder groom! Eerst 2/3 keer met extra longeerlijn daarna zonder. Zo is het bij ons prima gegaan.
Als je merkt dat je het niet meer weet zorg dan direct voor hulp. Ik heb ook altijd iemand in de buurt gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:05

Eerlijk gezegd betrek ik de broek pas in het spelletje als ze voor het eerst in het lamoen gaan, en dat is altijd goed gegaan.
En doe vooral niet de eerste keer de kar erachter op een rustig landweggetje, maar in een deugdelijk omheinde bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:33

Ik ben best wat mans maar ik vind het beleren van paarden voor de wagen echt iets voor mensen met ervaring.
Als het allemaal goed gaat kun je het makkelijk zelf doen, maar als er wat misgaat of paniek komt dan vergt dat gewoon veel kalmte en ervaring om ervoor te zorgen dat het geen levenslang trauma wordt voor het paard.
Het voorbereidende werk zoals in de lange lijnen leren sturen e.d. is leuk werk om zelf alvast mee bezig te zijn. Slepen ben ik niet zo'n voorstander van. Liever snel voor de kar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:36

Slepen doen wij ook niet veel, ze gaan al heel snel voor een oud tweewielig beleerkarretje, zelf gemaakt.

AnoukD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:14

suleilitha: nee dat bedoel ik ik ook niet, ik bedoel gewoon aan het halster. als je wil dat een paard hard in de mond wordt, moet je vooral dat gaan doen wat ik zei over de longe tussen de benen door doen maar dan vervolgens aan het bit vastklikken (wat ik dus niet zei). daarom bedoelde ik juist niet aan het bit !!!

het lijkt mij juist verstandig, dat het paard eerst het tuig heel goed kent, daarna de besturing ook (een paard moet goed reageren op mond-druk) en dan slepen! als dat dan allemaal goed gaat, pas voor het karretje zetten en wat er ook al is gezegd dat er iemand naast het paard loopt met een longeerlijn. Dat paarden de broek en de staartriem goed kennen en er niet bang meer voor zijn, is van groot belang. als een pony dat nog een beetje eng vind, maar reageert er niet altijd op (soms wel) zet hem dan niet al voor de kar. ik heb dat ook meegemaakt en die pony liep heel goed voor de kar totdat we op een recht lang stuk waren en hij opeens dat: Oh ik heb een staartriem om!! oh wat ENG !! ,, dus zet ze nooit voor de kar als ze dat nog een beetje angstig vinden !! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

om er nog even op terug te komen van dat landweggetje, doe ze juist nooit in een omheinde bak!!!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:29

Ik ben momenteel ook bezig om mijn paard te beleren
Ben begonnen met dubbele longe, eerst gewoon op de cirkel, later erachter lopend door de bak.
Met tuig was ik vrij vlot, eerst iets geleend, omgedaan en hup aan de hand meegenomen, dat ging perfect, dus leidsels eraan en mennen maar.
Voordeel is dat Jap heel koel is en eigenlijk nooit snel onder de indruk.

Inmiddels ben ik zo'n 2 wkn verder en druk aan het slepen, dat gaat perfect!

Omdat ik nog geen karretje heb ga ik hier vrolijk verder mee, over de weg en door het bos ensow.

Ow, veel ervaring heb trouwens niet hoor, ik doe het op mijn gevoel en werk vanuit mijn band die ik met mijn paard heb.
Zorg natuurlijk wel dat het veilig gebeurt allemaal, dus altijd een halstertje met touw eronder en als ik iets nieuws probeer altijd een 2e persoon erbij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:34

Ik ben mijn shet nu aan het beleren met hulp. Veel van de voorbereiding kun je zelf doen als je er ervaring mee hebt. We zijn bij Grietje begonnen met een enkele longe, daarna een touwtje erbij en de volgende stap was de dubbele longe. Daarna ook veel figuren draaien en halthouden enz. Toen dat goed ging hebben we het tuig erop gedaan. Ik stuurde haar rond terwijl mijn instructeur druk zette op de strengen en er mee wiebelde zodat ze eraan went dat het niet eng is. En dinsdag gaat ze dan voor de wagen. Ik ben gewoon begonnen met haar trensje en nu zit er een ongebroken bitje in, omdat ze daar lekker op loopt.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:41

AnoukD schreef:
het lijkt mij juist verstandig, dat het paard eerst het tuig heel goed kent, daarna de besturing ook (een paard moet goed reageren op mond-druk) en dan slepen! als dat dan allemaal goed gaat, pas voor het karretje zetten en wat er ook al is gezegd dat er iemand naast het paard loopt met een longeerlijn. Dat paarden de broek en de staartriem goed kennen en er niet bang meer voor zijn, is van groot belang. als een pony dat nog een beetje eng vind, maar reageert er niet altijd op (soms wel) zet hem dan niet al voor de kar. ik heb dat ook meegemaakt en die pony liep heel goed voor de kar totdat we op een recht lang stuk waren en hij opeens dat: Oh ik heb een staartriem om!! oh wat ENG !! ,, dus zet ze nooit voor de kar als ze dat nog een beetje angstig vinden !! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

om er nog even op terug te komen van dat landweggetje, doe ze juist nooit in een omheinde bak!!!

Helemaal eens met het bovenstaande.

Daarnaast. Doe het niet zelf maar laat het iemand doen die ervaring heeft en daarnaast ook goed bekend staat en help diegene mee zodat je het daarvan leert. Een paard aanspannen is een stuk linker dan onder het zadel beleren.

Ik heb er al een flink aantal zelf betuigd (en zadelmak gemaakt trouwens) en het paard moet al behoorlijk ver opgeleid zijn voordat je het voor de wagen kunt gaan zetten.

Ik zet ook nooit of te nimmer een paard voor het eerst voor de wagen in de bak. Brrr, ik moet er niet aan denken. Dan kun je helemaal niet weg. Wij gaan ook meteen de weg op. Het enige nieuwe dat er dan bij komt is het feit dat de wagen erachter komt. Mennen langs de weg met het volledige tuig op en het verkeer etc. etc, daar is het paard dan al volledig aan gewend. M.a.w. er komt heel wat kilometers lopen bij kijken voordat het paard voor de wagen gaat :D

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 11:13

Dank voor alle reacties en tips!

Wat betreft de opmerking van Aline4:
Citaat:
het paard moet al behoorlijk ver opgeleid zijn voordat je het voor de wagen kunt gaan zetten.

Paard in kwestie is dus al volledig beleerd onder het zadel en dat al enige jaren. Longeersingel, voltigesingel etc accepteert hij allemaal trouwens.

Ik ga dus rustig verder met Dubbele Longe en Lange Teugelwerk. Ga ook schriktrainingen met hem doen om hem aan van alles te wennen en lekker buiten wandelen. En zal dan op den duur eens een tuig lenen of op de kop tikken om hem daar eerst maar eens helemaal aan te wennen. Ben al bezig met een halstertouw om zijn nek (no problem) want eerdaags krijgt hij ook een mooi showvoortuig om. Dus eerst maar eens het besturen erachter en van alles aan en om hangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:12

Ik denk dat Aline daarmee bedoelt, dat hij ook moet weten hoe het voelt om gewicht voort te trekken, Zilfstar.
En bij ons gaat een paard ALTIJD in een OVERDEKTE BAK voor het eerst in het lamoen dus voor de kar. Er zijn paarden die voor de sleep doodkalm zijn maar opeens heel anders reageren als er een kar achter aan komt hobbelen en dan is het gewoon veilig om dit niet op de weg te doen, geen twee paarden zijn hetzelfde.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:52

suleilitha schreef:
Ik denk dat Aline daarmee bedoelt, dat hij ook moet weten hoe het voelt om gewicht voort te trekken, Zilfstar.
En bij ons gaat een paard ALTIJD in een OVERDEKTE BAK voor het eerst in het lamoen dus voor de kar. Er zijn paarden die voor de sleep doodkalm zijn maar opeens heel anders reageren als er een kar achter aan komt hobbelen en dan is het gewoon veilig om dit niet op de weg te doen, geen twee paarden zijn hetzelfde.

Ja, dat klopt. En bijvoorbeeld dat er van alles tegen de achterbenen aan wappert. Daar kunnen ze ook heel raar op reageren.

En verder denk ik dat ieder zo door de jaren zijn eigen methode ontwikkelt of je nou in de bak begint of op de weg. Zo vindt mijn hoefsmid zo'n sleep helemaal niks. Hij zet ze meteen voor de wagen zodra er een stuur op zit en ik doe altijd eerst de sleep en dan pas de wagen. Maar van heel groot belang blijft de ervaring.

En een paard dat onder het zadel getraind is voor de wagen zetten is toch nog steeds een erg grote stap. Ook hier is andersom een stuk gemakkelijker, dus de belangrijkste tip die ik kan geven is: onderschat het niet!!

Succes ermee in ieder geval.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:46

suleilitha schreef:

Iedereen heeft zijn eigen methode, maar na veel sleepwerk door de bak en over de weg, gaat een groene pony hier altijd voor het eerst voor de wagen de weg op! zodat je ruimte hebt. Laat maar lopen! Wel zorg ik ervoor altijd 2 grooms erbij te hebben, wanneer ik voor de eerste keer de wagen er achter hang. eentje loopt ernaast om de pony gerust te stellen en snel te kunnen ingrijpen wanneer nodig. en eentje staat achterop.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:02

Je kunt een heleboel zelf doen maar ik zou bij het uiteindelijke inspannen toch wel iemand opzoeken die er ervaring mee heeft, al was het alleen maar om jou te leren hoe alles vast moet en waarom.
Maar aan lange lijnen werken en tzt eens wat slepen kun je prima zelf doen. Maar ik zou eerst bezig gaan met dat 'verschieten' van hem en dus werken aan het gevoel van iets naast en achter hem. Goede manier om te beginnen is hem aan het halster in de bak nemen en een grote lus maken van de longeerlijn die je over zijn rug legt en langzaam naar achter schuift tot hij achter zijn billen langs zit, dan kun je hem wat op en neer laten zakken, keer wat aantrekken enz. Gaat dat allemaal goed dan kun je min of meer hetzelfde proberen met een helper die een bezemsteel vasthoud en langs zijn zij en billen houd en dat kun je weer uitbreiden door er twee te nemen en het uiteinde aan beide kanten in de beugelriemen te hangen en het andere uiteinde achter hem vast te houden (heb je lange bezemstelen nodig :P).
Is een heel makkelijke en veilige manier om hem vast te wennen aan het gevoel van het tuig om hem heen.

AnoukD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:25

anneliesdj schreef:
Je kunt een heleboel zelf doen maar ik zou bij het uiteindelijke inspannen toch wel iemand opzoeken die er ervaring mee heeft, al was het alleen maar om jou te leren hoe alles vast moet en waarom.
Maar aan lange lijnen werken en tzt eens wat slepen kun je prima zelf doen. Maar ik zou eerst bezig gaan met dat 'verschieten' van hem en dus werken aan het gevoel van iets naast en achter hem. Goede manier om te beginnen is hem aan het halster in de bak nemen en een grote lus maken van de longeerlijn die je over zijn rug legt en langzaam naar achter schuift tot hij achter zijn billen langs zit, dan kun je hem wat op en neer laten zakken, keer wat aantrekken enz. Gaat dat allemaal goed dan kun je min of meer hetzelfde proberen met een helper die een bezemsteel vasthoud en langs zijn zij en billen houd en dat kun je weer uitbreiden door er twee te nemen en het uiteinde aan beide kanten in de beugelriemen te hangen en het andere uiteinde achter hem vast te houden (heb je lange bezemstelen nodig :P).
Is een heel makkelijke en veilige manier om hem vast te wennen aan het gevoel van het tuig om hem heen.

Helemaal mee eens !! en dat moet inderdaad een hele lange bezemsteel zijn !! :P
maar al zou het ook niet verkeerd zijn om gewoon heel geleidelijk het tuig op te doen..

Ik ben nu zelf mijn pony aan het beleren en ik heb hem gewoon eerst laten wennen aan het longeer idee ( hij is nog maar 2,5 dus vandaar het leren van longeren ) daarna heb ik hem een sjabrakje rustig opgelegd en laten een longeersingel erover heen. de volgende dag deed ik hetzelfde alleen deed ik de singel vast ( hij reageerde er dan niet op maar sommige paarden wel ). ik heb hem een paar weken lang 4 dagen in de week er mee gelongeerd en heb vervolgens een staartriem op gedaan, maar daar kunnen ze op reageren (deed mijn pony niet) maar veel pony vinden het eng! dan daar een paar weken mee longeren. in de tussentijd aan het hoofdstel laten wennen ( af en toe even minuutje om laten, steeds wat langer om laten) en heb ook iedere keer met een longeerlijn wat oefeningen gedaan (bijv. achter de kont langs glijden) heb vorige week een tuig gekocht en hem het gewoon elke dag opgedaan in stapjes. eerst wat hij kende, daarna borst, broek, hoofdstel met kleppen. hij reageert er goed op maar met longeren nog wat bokkerig ( gaat vanzelf over) in dat soort stapjes doe ik het, ik hoop dat je er wat aan hebt !!

AnoukD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:20

om er nog even op terug te komen over het zelf beleren, het is in ieder geval handig om de vooraf dingetjes te doen (wat ik heb gezegd) maar ik weet niet of het bekend in de oren klinkt maar ik laat mijn pony beleren voor de kar door: Henk Roel Krol (hengsten houderij) hij woont in Noordwolde. Henk Roel Krol handelt of nou ja handelt is een ander woord maar hij fokt welshjes maar ik geloof dat hij ook gewoon paarden doet. hij is waarschijnlijk wel te vinden op internet. ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:26

Niemand zal het met me eens zijn, maar ik heb tot nu toe 5 ponys beleerd voor de kar, zonder hulp en ben pas 15.
Het waren wel shetlanders, maar dat maakt niet zoveel uit. Wat ik deed was eerst een heletijd lange lijnen.
Dan longeren met tuig, en dan bandje erachter, en dan sulkie erachter en gassen maar (tegen die tijd waren de ponys zo braaf
dat je er gelijk mee weg kon gassen :D ) Ik heb mijn eigen shetlander nu 9x voor de kar gehad, en heb 1x een les gehad.
De instructeur vond dat ik hem netjes had beleerd :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:30

Als je goed voorbereidend werk hebt gedaan kun je er vaak ook zonder problemen mee wegrijden. Als ze maar eenmaal gewend zijn aan de druk van de bomen langs hun lijf en goed aan de lange lijnen lopen is er vaak geen enkel probleem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 01:11

loveidefix schreef:
Niemand zal het met me eens zijn, maar ik heb tot nu toe 5 ponys beleerd voor de kar, zonder hulp en ben pas 15.
Het waren wel shetlanders, maar dat maakt niet zoveel uit. Wat ik deed was eerst een heletijd lange lijnen.
Dan longeren met tuig, en dan bandje erachter, en dan sulkie erachter en gassen maar (tegen die tijd waren de ponys zo braaf
dat je er gelijk mee weg kon gassen :D ) Ik heb mijn eigen shetlander nu 9x voor de kar gehad, en heb 1x een les gehad.

Het beleren is het punt niet. Mijn instructeur zei (voor de grap) ook dat ik al goed bezig was dat hij eigenlijk overbodig was, maar stel dat het fout gaat, dan weet hij veel beter hoe te reageren dan ik, want ik mis die ervaring gewoon. Verder is het gewoon fijn om er iemand bij te hebben als je voor het eerst de pony ervoor zet.

AnoukD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:16

loveidefix schreef:

Maar je moet dan wel denken dat shetlanders ten eertse een stuk kleiner zijn, en een stuk koeler in hun hoofd. ik heb zelf een shetlander gehad, die ik binnen no time voor de kar had lopen. zonder dat hij verder ooit iets op zijn rug heeft gehad, kon een klein meisje er zo op stappen en zo weg rijden. nou weet ik dat niet alle shetlanders gelijk zijn maar, de meeste shetlanders zijn heel gemakkelijk.

ik heb op mijn 12e en 13e voor het eerst pony's beleerd voor de kar (dat waren toen shetlanders) ze liepen er binnen 2 weken voor en je kon er zo mee weg rijden. maar je moet altijd bedenken, het is en blijft een dier. en een paard/pony is een vluchtdier. hoe hard of zacht ze ook in hun mond zijn als willen gaan, gaan ze. dus je moet nooit zonder iemand erbij mennen. dat is gewoon gevaarlijk. en dat heb ik geweten. toen ik 14 was, was ik heel eigenwijs en ik dacht van nouja wat kan er gebeuren. die pony schrok van een tak die voor hem neer viel 3 meter voor hem, maar hij draaide zich vliegenvlug om en weg was ie. toen ik bij de weg aankwam stonden daar mensen die hem opvingen. maar ik had ook zo over de weg heen kunnen schieten (het was een drukke weg, dus je weet nooit wat er gebeurd had kunnen zijn) dus ga nooit alleen ook als is het een shetlander.

Ik heb nou nog steeds les, maar toen ik 13 was lesde ik ook al, en toen zei de instructeur dat ik het in mijn vingers had, maar de beste menners zijn nog steeds niet helemaal goed!! toen lessen meestal ook nog steeds, die maken ook fouten. dus je kunt nooit goed genoeg zijn. maar mijn tip is gewoon er kan van alles gebeuren, dus ga nooit alleen !!! ;)

Citaat:
Het beleren is het punt niet. Mijn instructeur zei (voor de grap) ook dat ik al goed bezig was dat hij eigenlijk overbodig was, maar stel dat het fout gaat, dan weet hij veel beter hoe te reageren dan ik, want ik mis die ervaring gewoon. Verder is het gewoon fijn om er iemand bij te hebben als je voor het eerst de pony ervoor zet.

Ik ben ook helemaal met het bovenstaande eens.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:16

AnoukD schreef:
loveidefix schreef:

Maar je moet dan wel denken dat shetlanders ten eertse een stuk kleiner zijn, en een stuk koeler in hun hoofd. ik heb zelf een shetlander gehad, die ik binnen no time voor de kar had lopen. zonder dat hij verder ooit iets op zijn rug heeft gehad, kon een klein meisje er zo op stappen en zo weg rijden. nou weet ik dat niet alle shetlanders gelijk zijn maar, de meeste shetlanders zijn heel gemakkelijk.

ik heb op mijn 12e en 13e voor het eerst pony's beleerd voor de kar (dat waren toen shetlanders) ze liepen er binnen 2 weken voor en je kon er zo mee weg rijden. maar je moet altijd bedenken, het is en blijft een dier. en een paard/pony is een vluchtdier. hoe hard of zacht ze ook in hun mond zijn als willen gaan, gaan ze. dus je moet nooit zonder iemand erbij mennen. dat is gewoon gevaarlijk. en dat heb ik geweten. toen ik 14 was, was ik heel eigenwijs en ik dacht van nouja wat kan er gebeuren. die pony schrok van een tak die voor hem neer viel 3 meter voor hem, maar hij draaide zich vliegenvlug om en weg was ie. toen ik bij de weg aankwam stonden daar mensen die hem opvingen. maar ik had ook zo over de weg heen kunnen schieten (het was een drukke weg, dus je weet nooit wat er gebeurd had kunnen zijn) dus ga nooit alleen ook als is het een shetlander.

Ik heb nou nog steeds les, maar toen ik 13 was lesde ik ook al, en toen zei de instructeur dat ik het in mijn vingers had, maar de beste menners zijn nog steeds niet helemaal goed!! toen lessen meestal ook nog steeds, die maken ook fouten. dus je kunt nooit goed genoeg zijn. maar mijn tip is gewoon er kan van alles gebeuren, dus ga nooit alleen !!! ;)

Citaat:

Ik ben ook helemaal met het bovenstaande eens.

Jullie hebben ook helemaal gelijk hoor ;) Maar ik heb nog nooit (nee echt nooit!!!) gement zonder dat er iemand bij was (ik en vriendin beleren die ponys dan zeg maar samen). Ja, klopt dat als het fout gaat ze beter weten wat je moet doen, maar volgens mij heb ik het ook wel een beetje in de vingers zitten ( :o ) want idefix stijgerde toen de deur dicht ging, en toen deef ik hem gelijk voorwaards, en zei ik foei, en vond hij super goed opgelost. Ik had vorige week een half uur privee les, en nu mag ik al in de echte les, omdat de instructeur mij wel een ''dapper ding'' vond ;) (haha leuke uitdrukking). Volgens mij zijn shetlanders idd heel rustig, want ik was (even nadenken) iets van 12 of 13 toen ik mijn verzorgpony voor de sulkie deed, die was zo braaf, verder nooit weer zo braaf mee gemaakt. Mijn eigen shetlander heb ik dus pas net mak gemaakt. Ik heb vanaaf weer les :D Alleen zit ik nog te twijvelen of ik nou mijn sulkie mee neem, of weer het karretje van hun gebruik (das een marathon). De vorige keer was hij naamlijk best zwaar moe na 25 min, en nu moet ik 45 min. Noujaa...... Ik zie wel.