lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:08

Hallo allemaal,

afgelopen vrijdag mijn pony voor het eerst echt voor het karretje gehad, ging allemaal super maar heb toch besloten dat de lamoen wat uitgebogen meot worden, is nu nét iets te smal, heb alleen geen idee waar ik dat kan laten doen en wat het gaat kosten, en daarbij, hoeveel moet ik hem uit laten buigen? Pony past er nu nét tussen, dus ik zat zelf te denken, beide kanten een cm. of 5 erbij, dus 10 cm. uit laten buigen? of is dat alweer te veel?

En mijn 2e probleem, in de bochten komt mijn broek in het gedrang met mijn lamoen, nou ga ik mijn lichtogen nog wel een gaatje lager hangen maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat in de wendingen de broek niet tussen het lamoen en de pony zal zitten, nu heb ik even foto's zitten kijken op ITP en zie ik bij meerdere pony's dat de broek in bochten tussen de pony en het lamoen klem moet zitten... Hoe hebben jullei dat? moet de pony hier maar aan wennen en laten jullie het zo of toch maar een oplossing voor bedenken? (ga eerst eens kijken wat er gebeurt als ik mijn lichtogen wat lager hang...)

En als laatste, ik heb nog een klein pony lamoen liggen hier thuis, wat zou zoiet opbregen als ik het wil verkopen, of kan ik hem beter naar het oud ijzer brengen?

gr. Crista

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:26

Waar wil je hem laten uitbuigen? Uitbuigen heeft alleen zin als je dat ter hoogte van de schoft wilt doen. Je verhaal is wat onduidelijk, maar ik verwacht niet dat je hem op deze plek wilt uitbuigen, omdat dan 5 cm totaal al teveel is. Of je pony staat nu met ingehouden adem tussen de bomen.
Het klinkt alsof je hem aan de achterkant wilt verbreden zodat hij meer ruimte heeft om zijn kont te keren? Dat wordt lastig. Het beste is dan om een anders lamoen te laten maken, waarvan de achterkant net zo breed is als de wagen.

Het probleem met je broek snap ik echt niet, misschien kan je eens een foto maken?

Oude lamoen zou ik naar het oudijzer brengen ;) Kost je waars meer moeite om hem leuk te verkopen, dan dat het wat opbrengt.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:57

:7 Ik denk dat een foto ons veel zou helpen, ik heb ook een concourswagen waar het lamoen ook recht van is, en daar is idd niet veel ruimte tussen het paardje en het lamoen, voor de dressuur vind ik dat niet zo'n probleem, voor de vaardigheid, en marathons is zo'n recht smal lamoen wel minder.
Dan is het voor het paard toch prettig om meer ruimte te hebben.
Wij hebben ook eens een lamoen laten vermaken, toen waren wij ook 200,= armer, het was wel heel mooi geworden, maar ik vind het wel veel geld.

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 09:22

nee het lamoen moet echt bij het schoftje worden uitgebogen, ze hoeft haar adem nu nét niet in te houden haha, maar hij zit wel vrij strak...

ik zal even een foto opzoeken, zijn wel erg donker allemaal want zijn in de avond gemaakt maar ga even een duidelijke foto zoeken...

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 09:54

hier even 2 foto's, heb niet veel duidelijker want ze heeft natuurlijk pas 1x voor de kar gestaan. Ga sowiezo mijn lichtogen nog wat naar beneden doen maar ben dan dus bang dat mijn broek nog steeds een beetje klem komt te zitten in de bochten, oof zal dat probleem verholpen zijn als de lichtogen lager zitten?

Op de foto kun je ook zien dat mijn lamoen niet recht is, en dus evt. bij het schoftje uitgebogen zou moeten worden....

Hier was ik alweer aan het uitspannen maar even voor het beeld zodat duidelijk is hoe het lamoen eruit ziet.
Afbeelding

Hier een stukje lopen, kun je goed zien dat de broek en lamoen op dezelfde hoogte zitten, in de bochten geeft dit dus wrijving....
Afbeelding

Zo duidelijker?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:01

ik volg hier even mee, mijn haflinger past momenteel niet eens meer tussen het lamoen :+

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:03

vast niet heel profi maar ik buig ze altijd naar tot ik denk dat ze goed zijn...

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:03

zozo christa ;) een menner bij de rcp leuk hoor,
je broek hangt wel erg scheef en mag volgens mij iets strakker
als de wagen "los" staat moet er ruim een vuist tussen kunnen
succes

happytime

Berichten: 1245
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:11

mijn pony was ook te dik geworden en pastte niet meer tussen het lamoen,ik heb hem het lamoen met een spanner wijder proberen te maken(grote brander erop) en helaas....er kwam een knak in, alles weer terug laten buigenen nu...lamoen smaller dan die was!
dus mijn raad: laat het professioneel doen, die van mij gaat nu ook weg om weer wijder te laten maken!
dit was echt leuk bedacht, maar drama!
(hoewel het met mijn andere kar wel gelukt is, maar dat lamoen had dunnere metaal!)

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 10:43

marrianne schreef:
zozo christa ;) een menner bij de rcp leuk hoor,
je broek hangt wel erg scheef en mag volgens mij iets strakker
als de wagen "los" staat moet er ruim een vuist tussen kunnen
succes


ja mijn broek hangt idd scheef en dat ie wat los zat weet ik, wilde hem voor de 1e keer niet meteen erg strk zetten, we hebben wel steeds met de broek geoefend, maar de 1e keer dat er druk op komt van de kar zeg maar wilde ik het haar niet meteen te moeilijk maken ;)
We hebben alleen gestapt, dus het kon in mijn ogen niet zo veel kwaad....

Maar oke, profissioneel uit laten buigen dus, waar kun je dat doen en hoeveel ben je er ongeveer voor kwijt?

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:52

De broek zit veel te los, zo heb je er niks aan, hij moet horizontaal hangen, en net een vuist tussen de achterhand en de broek, zo strak ongeveer.
Als je idd de lichtogen wat laat zakken helpt het misschien iets om de wrijving van broek met lamoen tegen te gaan.
Verder is het gewoon een lamoen van een concourswagen en ziet het er niet vreemd uit.
Precies dezelfde als die wij ook hebben.
Hoeveel cm ruimte zit er ongeveer naast zijn achterhand, en het lamoen ?
Hij heeft toch bij zijn achterhand nog wel ruimte, het lamoen mag wel mooi aansluiten tegen het schoftje hoor, dat is alleen maar prettig, dan botst het ook niet steeds tegen je paardje aan.
Een lamoen van een concourswagen is niet zo mooi breed als van een marathonwagen, maar een breed lamoen van een marathonwagen sluit ook mooi aan tegen het schoftje, dat is wel de bedoeling tenminste.
Ik zie dat het lichtoog niet tegen de stophaak aan ligt, dus je strengen mogen nog wat korter worden.
Moet er niet aan denken wat er gebeurt als je lamoen eruit schiet !

Ziet er verder prima uit hoor, wat voor paardje heb je, ik vind hem er mooi uitzien ! *D

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 10:55

haha ja was eerste keer he, dus tuig zit nog niet perfect, moet nog even gaten erbij maken in mijn strengen, want vind haar idd ook wat ver naar voren staan.....

het is gewoon een kruising, niet echt iets bijzonders dus, ook afsammingen niet bekend maar bedankt voor het compliment :)

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:58

Elk paard is wel bijzonder toch ?
ik heb zelf ook een kruising, zonder papieren, maar dat is maar een mini ponytje van 0.89 cm.

Als je er zelf tevreden mee bent ,en er veel plezier mee hebt, dan heb je een bijzonder paardje !
Paardje ziet er goed uit hoor !
En is zo te zien ook erg braaf ! Daar kun je idd trots op zijn. 8-)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:56

Ik denk dat wanneer je dit lamoen 5 cm in totaal uitbuigt, dat je al meer dan genoeg ruimte hebt. Kan je ook gewoon zelf doen in een bankschroef (mits je lamoen van een beetje kwaliteit is). Anders even langs een timmerman, lasser, zoiets.

Broek zit niet goed om het paard. Hij lijkt mij gewoon te groot voor het paard, waardoor hij aan alle kanten niet lekker zit.
Maar snap jouw broekprobleem nog even niet helemaal? Jouw broek en lamoen zitten op dezelfde hoogte en in de wending komt de broek tussen het paard en het lamoen, bedoel je dat? Dat is geen ramp. En je kunt er ook niet zoveel aan doen, het is nu eenmaal zo.

Het is alleen wel zo veilig om de volgende keer OP de koets te gaan zitten i.p.v. ernaast te lopen.

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:41

Sjonniej schreef:
Ik denk dat wanneer je dit lamoen 5 cm in totaal uitbuigt, dat je al meer dan genoeg ruimte hebt. Kan je ook gewoon zelf doen in een bankschroef (mits je lamoen van een beetje kwaliteit is). Anders even langs een timmerman, lasser, zoiets.

Broek zit niet goed om het paard. Hij lijkt mij gewoon te groot voor het paard, waardoor hij aan alle kanten niet lekker zit.
Maar snap jouw broekprobleem nog even niet helemaal? Jouw broek en lamoen zitten op dezelfde hoogte en in de wending komt de broek tussen het paard en het lamoen, bedoel je dat? Dat is geen ramp. En je kunt er ook niet zoveel aan doen, het is nu eenmaal zo.

Het is alleen wel zo veilig om de volgende keer OP de koets te gaan zitten i.p.v. ernaast te lopen.


Hoe moet ik me dat voorstellen, met een bankschroef? sorry, kan me er even geen beeld bij vormen.... enne, ik heb een van der Mee wagen en lamoen, dus ga er vanuit dat het dan wel kan, dat de kwaliteit wel goed genoeg is....
Ga het vanavond even "met de hand" en klein stukje proberen uit te buigen met me zus samen, ben benieuwd of het lukt....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:51

Vastzetten in de bankschroef en dan zelf uitbuigen :)

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:06

Het e.e.a. is al gezegt tegen je, maar ik vraag mij af of de broek op de juiste hoogte hangt (naast het te los hangen),
Hij hoort een handbreedte onder de zitbeenknobbels te liggen.
Kan zo niet beoordelen of dat inderdaad zo is.
Nog een tip: als je gaat uit en of inspannen je groom er recht voor laten staan en je pony aan de bakstukken laten vasthouden.
Dit is veel veiliger dan er zo naast staan, zeker bij een jonge combi.
Veel succes nog!

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:44

Hee Cris

Knappe pony heb je toch!
en wat ben ik toch fotogeniek :=
Verder weet ik dus echt niks over al die dingen, maar ik wou toch even reageren. enne ik heb nu al zin in de volgende x want ik vond het wel jammer dat ik er donderdag niet was. :D

vuurberg

Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: Bippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:02

Het beste, kan je contact opnemen met een constructie bedrijf, (metaalwerker)
deze kunnen hem zo voor je uitbuigen zonder gevaar van knikken.

happytime

Berichten: 1245
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:54

vuurberg: word mij ook aangeraden, maar wel met een duidelijke foto erbij hoe hij moet worden, anders krijg je de verkeerde vorm erin.
zij hebben alleen verstand van staal/metaal, maar niet hoe je paard er tussen moet lopen :(
vandaar dat ik er een knik in had . :(

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:42

ik heb het afgelopen week zelf geprobeerd, en nu issie precies goed, een paar cm was dus al genoeg :)

bedankt allemaal voor de hulp!

happytime

Berichten: 1245
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:33

hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Crista

Berichten: 3026
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 08:09

gewoon 1 persoon aan de ene kant en iemand anders aan de andere kant en heel voorzichtig steeds meer kracht uitoefenen....

Charmaiineee

Berichten: 1905
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Pijnacker

Re: lamoen uitbuigen en probleem met de broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:01

roza is lekker een knappe pony!
maar wat een leuke fotos cris!