Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:00

Langzamerhand ben ik 'de grote zoektocht' naar een leuke, stevige en vooral ook redelijk betaalbare marathonwagen voor mijn shetmerrie begonnen.
Aangezien ik niet echt goed van technische kennis ben voorzien (ik weet wel iets, maar lang niet genoeg) lijkt het me ook verstandig van anderen wat adviezen te vragen.

Ik heb de afgelopen tijd her en der wat rondgeneusd op het internet. Nu kwam ik vanmiddag een wagentje tegen wat er best leuk uitziet, voor een leuke prijs. Voldoet niet helemaal 100% aan mijn eisen, maar ik vraag me af of ik het voor het geld dat ik te besteden heb 100% naar wens zou kunnen krijgen.... :7

Ik rijdt momenteel nog enkelspan en dat zal ik ook nog wel een tijdje blijven doen, al wil ik voor in de nabije toekomst ook 2span gaan rijden. Mijn shetmerrie heeft een stokmaat van zo'n 1.03 m.

Mijn vraag; wat vinden jullie van deze wagen?

Afbeelding
http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=1C04AFA0A7B211DEA477F126565C1FD3
http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=3618B620A7B211DEB0E7E509565C1FD3
http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=514B4C00A7B211DE99F70B9D565C1FD3

Nieuw; bouwjaar 2009
Geschikt voor enkel- en 2span
Compleet met boom, zwengen en lamoen
Verstelbaar bokkussen
2 Wielen geremd
Gewicht ong. 125 kg.

Het is voor mij best een flinke uitgave, dus iets 'zomaar even kopen' ben ik zowiezo niet van plan, maar aan de andere kant kan ik niet wachten om met een nieuwe wagen te gaan rijden :Y)
Andere ideen zijn overigens ook welkom.

hieke_81

Berichten: 171
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:32

Mag ik vragen wat de prijs van dit karretje is?

MiSz_SaNdY

Berichten: 1940
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:34

hoi ik heb verder er ook (nog) niet veel vestand van maar met hoeveel mensen kan je op deze kar als een shet m trekt van ind ongeveer een meter hoog?
ik praat dus over volwassenen

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:48

MiSz_SaNdY schreef:
hoi ik heb verder er ook (nog) niet veel vestand van maar met hoeveel mensen kan je op deze kar als een shet m trekt van ind ongeveer een meter hoog?
ik praat dus over volwassenen


Waarom zou dat belangrijk zijn? Mijn vraag is of het wat is qua bouw, kwaliteit etc.
Als je de foto's goed bekijkt, heb je op de bok 2 zitplaatsen en achterop 2 zitplaatsen. Dat maakt 4 in totaal. Dat is voor mij echter niet van belang.

Edit: ik ben dus meer op zoek naar reacties van mensen die mij kunnen adviseren over deze wagen ;)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 22-09-09 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:51

Ziet er goed uit. Ik heb er eerlijk gezegd niet heel veel kijk op, maar wat is je doel met de wagen? Hoe hoog is de wagen?

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:53

[***] schreef:
Ziet er goed uit. Ik heb er eerlijk gezegd niet heel veel kijk op, maar wat is je doel met de wagen? Hoe hoog is de wagen?


Hoe hoog de wagen is weet ik (nog) niet.
Hij is in iedergeval 'bedoeld' en ontworpen voor een Shet, tenminste, zo stond hij aangeboden.

Doel is intensief recreatief gebruik, waarbij het mogelijk moet zijn door bos te 'scheuren' en af en toe een oefenmarathon rijden.

bobolien
Berichten: 766
Geregistreerd: 25-11-08
Woonplaats: soest

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:59

als je een foto van het karretje met je shet ernaast
of ervoor maakt kun je qua hoogte een inschatting maken
of het een goeie maat is

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:05

bobolien schreef:
als je een foto van het karretje met je shet ernaast
of ervoor maakt kun je qua hoogte een inschatting maken
of het een goeie maat is


Beste mensen, goed bedoeld allemaal maar ik heb dit topic geopend om advies te krijgen van die mensen die meer verstand hebben van de technische kant van het verhaal.
Dat ik een foto kan maken met mijn pony er naast snap ik zelf ook wel, alhoewel dat vrij onmogelijk gaat worden en als ik gegevens van de hoogte krijg zelf ook prima kan inschatten of dat bij mijn pony past.

Nogmaals het vriendelijk verzoek graag alleen te reageren indien je bruikbare tips kan geven

Fjordje1991
Berichten: 68
Geregistreerd: 28-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:11

Als is het goed kan zien aan de bouw is het een Clever kar.
Voor mijn D-pony heb ik ook een kar van Clever en daar ben ik zeer te vreden over.

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:13

depjuh schreef:
Als is het goed kan zien aan de bouw is het een Clever kar.
Voor mijn D-pony heb ik ook een kar van Clever en daar ben ik zeer te vreden over.


Dat vermoeden had ik zelf ook, vandaar ook dat ik nog meer benieuwd ben, omdat ik toch van diverse kanten heb gehoord/gelezen dat er ook veel mensen totaal niet tevreden zijn over de Cleverwagens.

Fjordje1991
Berichten: 68
Geregistreerd: 28-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:17

Ik ben juist wel tevreden over de cleverwagens, heb hier voor een winner kar gehad maar die ging binnen een jaar roesten (terwijl hij altijd binnen stond met een kleed er over heen) heb hem ingeruild voor de cleverwagen.
Op mijn kar heb ik nog wel wat aanpassing laten doen, viering in de bokkussen, verstelbaar naar het midden..

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:25

ziet er wat mij betreft uit als een Stevige niet al te zware wagen onze wagen is nog wat zwaarder en dat gaat enkelspan shet ook zonder problemen, nu zijn die van mij wel iets groter en anders gebouwd, dan jou merrie,maar dit zou zonder problemen moet kunnen lijkt mij! :j ik vroeg me af of het bokkussen eventueel nog naar het midden te verplaatsen is, of hecht je daar geen waarde aan? Persoonlijk zit ik graag recht achter mijn pony, maar dat kan voor jou natuurlijk anders zijn:)

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:35

sorry heb met mijn neus gelezen zie zojuist dat er een verstelbaar bokkussen opzit!! Ik ken trouwens ook iemand met een clever die er zeer over te spreken is :j

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 00:18

Dankjewel Marrianne. Ben ik nou heel dom of kan verstelbaar bokkussen ook zijn dat hij alleen naar voren en achteren verstelbaar is, en niet naar opzij?

Ik heb juist ook diverse mensen gehoord die totaal niet over de Clever wagens te spreken waren; het schijnt dat ze slechte vering hebben, na enkele jaren al beginnen te roesten en dat de lak snel beschadigd en afbladderd...
Ik heb er verder zelf geen ervaring mee, behalve dat ik het ronde ontwerp van de Clever wagens altijd wel erg mooi heb gevonden.

Persoonlijk heb ik achterop ook liever een grotere treeplank voor de groom met extra handgrepen en een mooie, ronde achterkant bekleed met kussens voor het groomwerk, dat heeft deze kar dan dus weer niet en dat zie ik wel als een nadeel. Evenals de kleur, wil 't liefst iets met rood en bruine bekleding oid.

Maargoed, zoals gezegd, ik zit momenteel met een beperkt budget, voor €3000,= zie ik veel meer mooiere wagens die nog beter bij mijn wensen aansluiten, maar helaas moet ik dan eerst ergens die resterende €1000,= vandaan zien te toveren. :+

Zóoo frustrerend, ik heb het wel als student, maar dat gaat en moet naar mijn studie, dus niet alles kan naar een nieuwe menwagen helaas ;)
Maar ach, studie is ook investering in de toekomst, zo zal ik het maar zien :)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 06:03

Ik denk dat een Clever een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft. Hij gaat op den duur roesten ja, maar dat kan ook niet anders voor die prijs en voor die prijs zal je dat ook niet anders treffen. Vering is oke, de clever van mijn vriendin vind ik niet heel erg prettig geveerd maar ik ben nogal verwent met mijn HCA wagen.

Het grootste nadeel van een clever vind ik de beperkte bergruimte voor spullen: meer als twee tassen ter grote van een zadeltas heb je niet. Verder zijn ze wel goed stabiel, het gewicht is prima (lichter worden ze te zweverig, hier kan je makkelijk met z'n tweeen op in het enkelspan), onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen, remblokken gaan lang mee, lagers zijn niet van het hele dure type. Remschijven zijn over het algemeen niet van RVS maar als je regelmatig rijd is dat geen probleem. Bekleding vind ik persoonlijk niet zo mooi maar dat is een kwestie van smaak.

Ik denk dat het een goede aankoop is in jouw butget. Je krijgt dan een wagen van een wat grotere fabrikant. Niet zo'n grote kans dat die er ineens niet meer is zodat je geen service krijgt.

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:08

als ik naar de wagen kijk heb ik het idee dat de stoel alleen maar naar voor en achteren kan, als hij opzij kan is het kussen ernaast namelijk in 2 stukken zodat het kan vouwen, ik kan het verkeerd hebben hoor!
bij clever is het inderdaad makkelijk om aan nieuwe onderdelen etc. te komen.
wat napie ook zegt denk ik ook dat de prijskwaliteit verhouding goed klopt

semo
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:59

mooie wagen ziet er goed uit maar weet zeker dat hij veeeeel meer weegt als 125 kg. En voor jouw budget is er genoeg keus
een kennis van ons heeft een wagen die er ongeveer hetzelfde uit ziet en kostte compleet 2200 euro

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:04

semo schreef:
mooie wagen ziet er goed uit maar weet zeker dat hij veeeeel meer weegt als 125 kg. En voor jouw budget is er genoeg keus
een kennis van ons heeft een wagen die er ongeveer hetzelfde uit ziet en kostte compleet 2200 euro


denk je dat de informatie door de levererancier gegeven foutief is ?
zo ja hoeveel zou die dan wegen ?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:15

Ach, al weegt die 150 kg (wat ik zo'n beetje inschat) het gaat om de rolweerstand en die is bij Clever goed. De kussen kan alleen naar voor en achter, niet naar opzij.

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:33

helemaal mee eens napie! Ook kan ik mij niet voorstelleb dat de fabrikant foutieve info geeft..
Had ik het toch goed over het bokkussen :o
Joyce heb je niet de mogelijkheid om de wagen een keer uit te proberen. Het is natuurlijk best wel een flinke uitgave lijkt me.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:44

ik ben ook begonnen met een wagen die hier heel erg op lijkt.
ik heb altijd erg veel lol met de wagen gehad.
ik had er zowel een tweespan als een enkelspan voor staan en dat ging prima.
het bokkussen van deze wagen is idd alleen van voor naar achter te verstellen.maar dat zou je om kunnen laten bouwen als je de wagen aan zou schaffen dat heb ik met mijn wagen toen ook gedaan.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:46

fabrikanten geven niet altijd de juiste info, dat is ook mijn ervaring met Clever. Onze eerste wagen was ook een Clever. Een prima wagen, maar na weging op een weegbrug bleek ie toch zo'n 40 kg zwaarder te zijn dan ons was 'beloofd'.

Rolweerstand is alleen mooi op de verharde weg, daar heb je op zand/slechte wegen zo goed als niks aan, pony moet toch het werkelijk aantal kg's meetrekken.
Laat je door rolweerstand niet gek maken is mijn advies.

Clever is verder best een redelijke wagen, prijs/kwaliteitverhouding is wel goed. Als je em netjes onderhoud zal het roesten ook meevallen. Plekjes gewoon direct bijwerken. Maar, dat heb je bij andere merken ook.

Tja, de een heeft er mindere ervaringen mee, de ander juist weer goede.

Maarre..... Paard&Koets staat weer voor de deur, kijk daar anders eens rond om kennis op te doen.

Echwel

Berichten: 12507
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:43

Ik ben dus zo iemand die geen Clever fan is, te zwaar..
Zoek een wagentje waarbij je alleen op de bok zit, je kunt toch niet met meer dan 2 personen weg zeker met enkelspan en zit je in het midden is het gewicht beter verdeeld
Kijk ook naar de opbouw, zorg dat het zwaartepunt lag zit, omdat je zelf vrij lang bent en het evenwicht achter een shet dan niet goed is...

Pak de telefoon en ga eerst telefonisch rodshoppen en dan een zaterdagje aan de zwier met iemand, dan zie je veel meer dan via internet..
Voor het gewicht raad ik je ook aan om alleen voor geremd te nemen en andere details ook weg te laten..
Open verbinding naar de achterkant bv zodat wanneer je door zand of water gaat het door het gaas heen gaat en niet er tegenaan stoot
Dit zijn natuurlijk ook zware spaken in de wielen, kleine spaken is lichter..
Doe de voorkant lager scheelt weer een aantal kilo's, rugleuningen weg ook k's

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 15:51

Dank iedereen voor de reacties waar ik wat mee kan :)

Hmm, vraag me af waar ik me nu weer in heb gestort :+ best moeilijk nog.

Nadeel: ik ben er vrij zeker van dat de wagen niet binnen zal kunnen staan, enkel onder een groot zeil wat regen tegenhoudt. Als ik dan zo'n uitgave doe ben ik ook erg zuinig op de wagen.... vraag me af waar ik het ding kwijt moet. Bij mij zelf thuis gaat niet, bij de eigenaar v/d pony is wel veel schuur maar dat is allemaal volgepakt met rotzooi, ik kan niet zomaar eisen dat hij dat gaat opruimen. Mijn huidige wagen (of nouja, zíjn wagen) staat daar ook achter het huis, maar dan buiten onder zeil. In de wei geen plek, schuilstallen zijn te klein/te laag.
Dan zou ik eigenlijk een zeecontainer daar moeten plaatsen en die op slot zetten. Maar ik heb geen zeecontainer...


De kar is een aanbieding omdat het om een Demo-model gaat. Deze kar voor deze prijs zou ik dus niet meer weer kunnen kopen als hij verkocht is.
Aan de andere kant wil ik graag verder kijken.
Mede omdat deze wagen niet aan mijn belangrijkste eisen voldoet. Het is een leuke wagen en ik zou hem graag willen hebben, maar dan begin ik weer te twijfelen, want ja je geeft veel geld uit maar hebt dan eigenlijk alsnog iets waar je niet 100% tevreden mee bent.

Wat ik graag nog zou willen, maar niet op deze wagen zit, is:
- Achter rond, evt. zonder leuningen, zitplaatsen achterop is voor mij niet belangrijk, als ik ga rijden neem ik slechts 1 persoon extra mee en heel soms 2. Dus zou ik graag zo'n afronding willen hebben, met zachte bekleding voor de groom.
- Extra handgrepen achterop voor de groom
- Grotere treeplank voor de groom
- Verstelbaar bokkussen, niet alleen achter/voor maar ook naar opzij, maar wél met mogelijkheid om extra plaats naast bok te creeeren.
- Liefst ook ander kleurtje; tuig en dressuurkleding = bruin, accesoires voor o.a. marathon zijn rood en rood vind ik leuke kleur, chique maar sportief in combi met bruin. Dus liefst rood/bruine wagen.

Tsja................ moeilijk moeilijk. Ik heb ze wel zien staan, wagens die precies aan mijn eisen voldoen, maar.... toch weer voor €3000,= of zelfs meer.

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 15:59

Echwel schreef:
Ik ben dus zo iemand die geen Clever fan is, te zwaar..
Zoek een wagentje waarbij je alleen op de bok zit, je kunt toch niet met meer dan 2 personen weg zeker met enkelspan en zit je in het midden is het gewicht beter verdeeld
Kijk ook naar de opbouw, zorg dat het zwaartepunt lag zit, omdat je zelf vrij lang bent en het evenwicht achter een shet dan niet goed is...

Pak de telefoon en ga eerst telefonisch rodshoppen en dan een zaterdagje aan de zwier met iemand, dan zie je veel meer dan via internet..
Voor het gewicht raad ik je ook aan om alleen voor geremd te nemen en andere details ook weg te laten..
Open verbinding naar de achterkant bv zodat wanneer je door zand of water gaat het door het gaas heen gaat en niet er tegenaan stoot
Dit zijn natuurlijk ook zware spaken in de wielen, kleine spaken is lichter..
Doe de voorkant lager scheelt weer een aantal kilo's, rugleuningen weg ook k's


Dat wist ik inderdaad, vandaar dus dat ik beetje twijfel wat betreft Clever; de 1 vind het prachtig, de ander vind het maar niets...

Zitplaatsen en rugleuningen achterop vind ik inderdaad ook niet nodig; ik heb dat niet nodig en idd extra kilo's. Wat betreft de plaats v/d bok; ik zit ook het liefst middenin, helemaal tijdens korte wendingen e.d. voor het gewicht inderdaad. Maar ik rijdt voornl. zeer intensief recreatief, en ja dan is het wel erg gezellig, leuk en praktisch als er ook iemand náast je kan zitten. Vind het niet gezellig als ik iemand mee neem die alleen maar achterop kan staan of achterop opzij kan zitten. Dus wat bokkussen betreft wil ik dus wel graag de mogelijkheid om én alleen in het midden te kunnen zitten, én opzij te schuiven met extra plaats er bij.

Deze wagen is ook 'maar' 2wiels geremd; rem op de voorwielen is volgens mij nou niet echt nodig (toch?) en bovendien ben ik nogal huiverig geworden door de vele rampspoedverhalen dat mensen over de kop slaan omdat ze perongeluk het verkeerde pedaal intrappen...

Is het realistisch en te doen om voor mijn budget, dat nog niet 100% vastligt wegens sommige onzekerheden, ga maar uit van tussen de €2000,= en €2500,= met máx. €3000,= , een wagen te vinden die voldoet aan de punten die ik hierboven al genoemd heb?

Als ik nou in kon ruilen.... (al is mijn huidige wagen niet héel veel waard) maar dat gaat moeilijk, aangezien die wagen in bezit is v/d eigenaar v/d pony en dus ook door hem betaald is.

Staan er op paard & koets ook wagens waar ik een beetje wat mee kan qua budget en wensen? Ben er nog nooit geweest, wil er altijd al naar toe en was ook van plan dit jaar te gaan, maar ik dacht dat daar altijd voornl. de nieuwste wagens stonden met de meest moderne technische snufjes, met dus een bijbehorend prijskaartje?