[AR] a la fleche

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberty

a la fleche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:57

Hoi allemaal, of het hier goed staat weet ik niet.

Ik ben bezig met a al fleche rijden, en wil voor de open dag graag een tekst maken over de betekenis, weet iemand iets waar ik dat kan vinden?

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:00

ff googelen. als je -a la fleche paard- intypt, krijg je al e.e.a.
Gaat het goed? Ik heb het wel eens gedaan, maar vond het toch wel wat lastiger dan bijv. tandem rijden.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 12:02

ah, paard erbij had ik niet gedaan, maar kan niet echt wat vinden

ja het gaat heel goed, zondag doe ik een show op de open dag. Voorbij is een menpony en luisterd super, de andere is gewoon een rijpony en doet het ook heel braaf

Mechelfan

Re: a la fleche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:17

Leuk! Ik heb het wel eens geprobeerd met twee Friezen. Degene die dus normaal ook voor de kar kon, trapte aar het achterpaard als ik een tikje gaf o.i.d.. Als ik de ander voorop zette, ging die er steeds vandoor. werd niet echt een succes.
We hebben het op een wedstrijd van de fokvereniging nog wel eens geprobeerd, maar de combi was gewoon niet goed.
Ik denk dat je er niet veel meer info over zal vinden. Veel mensen weten niet eens wat het is.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:20

Het enige dat ik tot nu toe kan vinden:

Citaat:
Friezengroep Nemo's Bern: Ooit één ruiter vijf paarden zien mennen?

De Friezengroep Nemo's Bern is iedere dag present op Naar Buiten 2009. Het landelijk vermaarde ruiterteam geeft dagelijks drie indrukwekkende demonstraties. Tweemaal betreden zij in formatie de Activiteitenring om op de tonen van klassieke muziek een carrousel te rijden. De derde demonstratie us het unieke 'Á la flêche'. Daarbij ment één ruiter te paard een vijfspan. Een bijzonder stukje rijkunst dat u met eigen ogen moet zien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:00

Flèche betekent pijl of speer. Letterlijk vertaald zou "à la flèche" dus 'als een speer' betekenen. Mogelijk slaat deze beschrijving op de vorm van twee paarden achter elkaar, maar mogelijk is het ook een verwijzing naar dat het een snelle manier kan zijn om verse paarden aan te voeren. De term zal ongetwijfeld uit de cavallerie komen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:04

I khad ook geen idee was het was, heb ff plaatje gezocht, lijkt me knap moeilijk..

Afbeelding

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:26

heb vandaag gereden en ging erg goed, alleen liep de pony waar ik op zat net wat te hoog met zijn hoofd

Afbeelding

heb nog gezocht naar een omschrijving maar niet meer gevonden..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:42

Nou, het doet niet onder voor de foto die er boven staat: daar hebben ze de achterpony bij gezet... :D
Het lijkt me trouwens ook extra lastig om de voorste lekker te sturen als de gene waar je op zit niet in balans loopt (nageeflijkheid).

Was het een geslaagde dag verder?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:35

He wat leuk om te zien, ik heb dit vroeger in mijn pony tijd nog wel eens gedaan, erg leuk om te doen.
Ga je dit vaker doen?
Veel suc6 verder

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:08

waarom de achterste met oogkleppen?

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:56

Afbeelding

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 09:09

Waarom de achterste met oogkleppen? Om haar ogen te beschermen, de leidsels lopen daar namelijk vlak langs.

Zo met die grote vind ik ook erg knap!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:01

Symphonic schreef:
Het enige dat ik tot nu toe kan vinden:

Citaat:
Friezengroep Nemo's Bern: Ooit één ruiter vijf paarden zien mennen?

de combinatie van Nemo's Bern:

Afbeelding

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:47

BlackDevils schreef:
Nou, het doet niet onder voor de foto die er boven staat: daar hebben ze de achterpony bij gezet... :D

Neen, die ruiter stuurt met zijn voeten...

Hier in de buurt rijdt iemand met 3-op-een-rij ohz. Ik heb niet meteen foto's bij de hand, maar ik zal vanavond eens zoeken.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:28

Haha leuk onderwerp, BD wijste me er op.

Ik heb in het verleden, gok zo'n 1,5 jaar geleden dit gedaan met 2 friezen gedaan.
Het is niet heel makkelijk maar als de achterste fijn op de zit is en maar weet dat hij er achter moet blijven en de voorste zich makkelijk laat vertellen wat hij moet doen is het heel goed te doen.

Ik weet heel zeker dat ik er toen ook foto's van had, maar waar die zijn gebleven vraag ik me nu even af.

Weet nog wel dat ik de eerste paar keer het achterste paard een bijzet teugeltej aan had, omdat dat makkelijker was ;) toen het eenmaal braaf liep ging dat ook prima zonder.
Het achterste paard had ik ook gewoon oogkleppen op en ringetjes aan het hoofdstel zodat de lijnen van het voorpaard netjes in lijn bleven.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:30

het lijkt mij wel wat, mijn menpaardje loopt zo vlot dat ik hem aan de hand amper bij kan houden.
Als ik achter hem ga rijden kan ik hem wel mooi bijhouden, nu moet alleen mijn achterpaardje nog oud genoeg worden om te kunnen berijden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:43

Wat leuk dit!
Ik heb zojuist een topic geopend over tandem rijden ohz, want dit is niet echt een bekend iets.
Heeft iemand hier misschien tips om dit te gaan leren?
Alvast bedankt voor je reactie! ;)

LisKir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:41

a la fleche werd vroeger gebruikt door ruiters die meededen aan jachtpartijen. Het paard wat voorop liep was dan niet moe en kon tijdens de jacht worden ingezet, terwijl het achterste paard dan kon uitrusten in een stal. Als de ruiter dan na de jacht naar huis toe ging was het paard uitgerust en kon hij erop naar huis rijden. Het paard wat de jacht had gelopen liep dan weer voorop naar huis. Deze versie heb ik ooit gehoord van mijn examinator bij mijn koetsiersbewijs.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:54

Goh, dit heb ik nog nooit gezien. Erg leuk, maar wel moeilijk lijkt me. Dat zal wel even oefenen zijn. Succes met je demonstratie(ik ga er vanuit dat dat de bedoeling is op de open dag)