[AR] Welk 2spantuig voor shetlanders ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

[AR] Welk 2spantuig voor shetlanders ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 09:45

Ik heb net een marathon wagentje gekocht. Een enkelspantuigje heb ik al.
Maar ik wil graag een 2 spantuig erbij kopen. Het gaat om shetjes van rond de 90cm. Mijn merrietje past geen normaal shetten tuig daar is ze te klein en smal voor.
Waar kan ik terecht voor een redelijk 2span tuig voor een redelijke prijs ?
En is er een verschil tussen een marathon tuig en een normaal tuig ?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:39

Ideal Equestrian tuigen ben ik zeer tevreden over. Die zijn wel behoorlijk aan de prijs, ik dacht rond de €1000,-. Maar dan heb je wel een super tuig!
Volgens mij heb je in shetlandermaat geen marathontuig, maar dat weet ik niet zeker. Ik neem aan dat het marathontuig wat grover en sterker is.
Ik weet dat er iemand in Capelle a/d IJssel tuigen en verkoopt, maar over die kwaliteit ben ik niet echt te spreken. Ik zou er iig geen marathon mee durven rijden.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:17

Wij hebben ons 2 span tuig bij Gerrit Jan van Boven vandaan.
Het is een marathontuig en hij heeft vele soorten tuig liggen.
Hij ment zelf ook met kleine shets, dus ik neem aan dat hij ook wel verschillende maten heeft hangen/liggen.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:24

266 euro ,2 span voor shetlandpony s bij wagenmakerij bakker
www.wagenmakerij.nl

dit is een van de goeie goedkoopste

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:36

ebony schreef:
266 euro ,2 span voor shetlandpony s bij wagenmakerij bakker
www.wagenmakerij.nl

dit is een van de goeie goedkoopste


Ik vind het wel erg goedkoop, ik kan me bijna niet voorstellen dat het goede kwaliteit is. Andere tuigen kosten daar €800,-, dat is wel goed lijkt me.

Bij m'n vroegere verzorghaf zijn we ook met een goedkoop tuig begonnen. Als je dan op een gegeven moment (na een jaartje intensief gebruik) onderhand iedere week naar de tuigmaker moet, dan baal je wel dat je niet even doorgespaard hebt.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:33

Ik heb 20 jaar geleden het goedkoopste tuig van Divoza gekocht voor mijn shetje, kostte toen geloof ik Hfl 175, -, een rib uit mijn lijf in ieder geval Haha!

Ik gebruik het echter nog steeds en er is niets mis mee. Bij goedkoper tuig is regelmatig onderhoud wel extra belangrijk omdat anders het leer vrij snel uitdroogt.

Dus goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:56

Je moet erg opletten dat de stiksels in het leer zitten en niet erop liggen. Als ze erop liggen, dan slijt dat extra snel. Verder moet je kijken naar de kwaliteit en de pasvorm, sommige goedkopere tuigen hebben een pasvorm van nul komma nul. De kwaliteit van het leer is erg belangrijk. Bij het tuig van Divoza viel het me o.a. op dat het borsttuig zo smal was, dit leek me ongemakkelijk voor het paard, omdat de druk dan over zo'n klein oppervlak verdeeld wordt.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 22:20

Ik heb gevraagt op Vroegop er morgen wat meeneemt. Ze zouden toch al langs komen voor een enkelspantuig, nu dus ook maar meteen voor een 2span.