[AR] het bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smeerpudzj

het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 21:39

hallo
ik heb niet zoveel verstad van het aangespannen rijden, begin er net een beetje mee.
maar zo goed als iedereen rijd met een liverpoolstang achtig iets (ik weet de naam niet precies).
waarom hebben paarden voor de wagen eigenlijk altijd een behoorlijk veel scherper bit in als onder het zadel?
kunnen paarden zich veel sterker maken, omdat je er verder vandaan zit misschien?
en wat is een wat minderscherpe variant, waar ik toch wel fijn mee zal kunnen mennen met mn haflinger?
ik rijd haar onder het zadel namelijk op een heel licht bitje, en heb ook amper wat in mn handen. zegmaar.
en dat wil ik het liefste wel zo houden.

en wat zijn de ervaringen met paarden die onder het zadel lopen en voor de wagen, qua hoe ze in de mond zijn, en is dat ook anders geworden door het mennen?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:27

1/ Een bit is maar zo scherp als de hand van de menner/ruiter.
2/ Het is een misverstand te denken dat een paard harder in de mond wordt omdat bij het mennen een stang gebruikt wordt en bij het rijden een (dubbel)gebroken trens. Mijn paarden worden met beiden gereden/gemend en ik merk geen verschil. Als ze wle harder in de mond wordne, dan ligt dat geheel aan de menner die niet zacht is. Ook voor de kar hoor je een paard op de pinken te kunnen sturen.
3/ Veel menners gebruiken een liverpoolstang omdat die heel veelzijdig afstelbaar is. Bovendien heb je meer overwicht op het paard met een beetje hefboomwerking en een kinketting. Dat overwicht is nodig omdat het bit naast stem en zweep de enige manier is om je paard onder controle te houden, waar je ohz ook nog je benen, teugels en zit hebt.

Zoek anders eens rond op dit forum, deze vraag is al meerdere keren aan bod gekomen in het verleden. Daar staat nog meer nuttige informatie in...

Napie

Re: het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:33

Daarbij zit er ook nog eens tweeeneenhalve meter tussen de sinaalgever (hand van de menner) en de ontvanger (paardenmond) Dan is het wel zo prettig als de boodschappen ook gewoon doorkomen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:34

Ik rijd mijn paard op een dubbelgebroken trens en men met een liverpoolstang. Op beide is hij heel licht in de hand, oftewel dat gaat heel goed samen. Mijn voorgangers hebben verder al goed uitgelegd waarom je met mennen wat scherpers nodig hebt.

Succes!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:26

Een ongebroken trens voor onder de man en een liverpoolstang voor het mennen zijn niet scherper dan een gebroken bit. Dat is een sprookje. Sterker nog, een enkel of dubbel gebroken bit kan veel gemener inwerken dan een stang, waarbij de boodschap niet rechtstreeks in de lengte van het paard gegeven wordt maar aan de zijkant van de onderkaak enorm veel druk ontstaat en er i.p.v. geremd, er een heen en weer slaan van het hoofd uitgelokt wordt. Dat is in noodsituaties nou net niet de reactie die je wilt.
Je kan wel mennen met een trens; prima zelfs, maar ik beweer dat je dat niet met een onervaren paard en als onervaren menner moet doen.

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 13:38

oke, het is me nu wel duidelijk.
bedankt, voor de uitleggen, en ervaringen..
en tja eigenlijk is het ook wel een beetje logisch allemaal..
maarja daar denk ik nu pas bij na, dus toch handig dat ik het even gevraagd heb.

IZZIIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:14

ik vind het eigenlijk bullsh*t dat menners steeds 'n liverpoolstang insteken..
Vaak puur uit luiheid wantja zo zullen ze wel luisteren van zeer..

Wij mennen ook met onze (heeft koers gelopen) pony ,dit met een doodgewoon enkelgebroken trensje, héél eenvoudig en perfect.
Als het 'zacht' lukt waarom dan zo'n stang insteken?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:41

IZZIIE schreef:
ik vind het eigenlijk bullsh*t dat menners steeds 'n liverpoolstang insteken..

Wij mennen ook met onze (heeft koers gelopen) pony ,dit met een doodgewoon enkelgebroken trensje, héél eenvoudig en perfect.
Als het 'zacht' lukt waarom dan zo'n stang insteken?

Tja, wat voor reaktie wil je hier op?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:25

De meeste mensen gooien ook een zadel op hun paard als ze willen rijden. Maar als je goed rijden kunt heb je die ook niet nodig.
En als het op een trensje niet blijkt te lukken heb je natuurlijk een aardig probleem aangespannen.

Ik ben het wel met je eens dat veel paarden veel te scherp worden opgetoomd en het hierdoor alleen maar erger word. Als ik alleen op het afgelopen WK al kijk hoeveel pony's in de tweede sleuf gereden worden.
Anderzijds komen ook veel ruiters de bak niet uit. Angespannen wordt, zeker bij de recreanten, toch wel op de weg gereden. En veiligheid gaat voorop.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:32

Ik men wel met een liverpool, maar ik gebruik niet de leidselsleuven. Dus leidsels gewoon aan de bril. Ik ben wel aan het twijfelen om te kijken voor een ander bit, maar dat heeft te maken met het feit dat mijn pony maar weinig ruimte heeft in haar mond.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:30

IZZIIE schreef:

Luiheid?? Het is behoorlijk minder werk om een trens erin te hangen dan een stang hoor. Is goedkoper, in alle soorten en maten, in iedere winkel te krijgen, geen kinketting vastmaken, geen leidsels door kleine leidselgaten frutten, niet nadenken op welke hoogte je je leidsels vastknoopt.

Ik denk dat we luiheid beter kunnen veranderen naar veiligheid.
Het is toch erg prettig als je een wat scherpere rem hebt als er ineens een kind de straat oversteekt. Daar waar je je paard ohz gewoon 180 graden om zou gooien.