Ik spande haar voor het eerst aan voor onze gloednieuwe sulky Cavalettie om een stukje te gaan rijden. Maar ik was nog geen 100 meter van huis en toen ging ze donderjagen: ze ging onverwacht stilstaan en meteen in zijn achteruit. De wagen raakte daardoor uit balans en ik kiepte met wagen en al achterover!
Pony in paniek natuurlijk... die ging staan huppelen en springen... het lamoen schoot uit de lichtogen en toen lag ik achterover op de grond, met de leidsels nog in mijn handen. Gelukkig ging ze er niet vandoor en kon ik contact houden via de leidsels terwijl ik weer overeind krabbelde. Maar ze stond inmiddels wel haaks op het wagentje onder het lamoen door en had de broek met rug-/staartriem en al helemaal zijwaarts van zich af getrokken.
Levensgevaarlijk!
Mijn zoontje van 14 stond met de camera aan de kant, omdat ik hem gevraagd had wat foto's te schieten van ons eerste ritje. Hij zag het dus allemaal gebeuren en is zich ook een hoedje geschrokken. Hij kwam natuurlijk snel helpen om de boel weer te fatsoeneren.
Ondertussen ging het tot overmaat van ramp ook nog regenen, dus we hebben haar samen weer voor het wagentje gezet, ik ben er weer op geklommen en we zijn omgekeerd terug naar huis.
Even een paar foto's van net voor de start:
Dit was net na het inspannen en nog voordat we gingen rijden. De strengen hangen hier heel los zie ik, maar ze trok hier dus ook nog niet. Ze staat gewoon rustig te wachten op de dingen die komen gaan.
Deze foto is helaas wat donker, dus je kunt niet zien hoe de strengen en het lamoen e.d. op dat moment zitten. Maar ik voelde zelf wel dat de wagen goed in balans was: door zelf een heel klein beetje mijn gewicht te verplaatsen kon ik iets meer voorover of achterover met het wagentje.
Dit hadden we gisteren zo ook droog getest, zonder pony: mijn man kon de sulky met 2 vingers in balans houden, met het lamoen dus op de hoogte van de lichtogen van Lente's tuig.
Mijn vraag is nu hoe ik dergelijke avonturen in de toekomst kan voorkomen. Wat moet ik anders doen bij het inspannen zodat dit niet meer gebeurt?
Op de eerste foto kun je wel zien dat ik de broek bevestigd heb aan de ogen die daarvoor aan het lamoen zitten, maar die ogen zitten vrij ver naar achteren naar mijn idee. De broek komt daardoor niet echt goed te zitten en deed waarschijnlijk daardoor ook niets (of niet voldoende) toen Lente onverwacht achterwaarts kwam.
Mijn idee is om dat voorlopig op te lossen door de broek niet aan het lamoen, maar aan de lichtogen te bevestigen:
Doe ik dan iets doms of gevaarlijks? Of hoe zou ik dit anders kunnen/moeten oplossen?

.