[AR] Mennen met een gewoon bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PonyDakota

Mennen met een gewoon bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:44

Kan je je pony ook mennen met een gewone gebroken watertrens??

Zilvermoon

Re: Mennen met een gewoon bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:46

Kan wel. Deed het eerder ook wel. Maar hou er wel rekening mee dat je achter het paard een stuk minder te vertellen hebt als er op. Dus dan is een degelijk bit wel belangrijk. Omdat je alles moet vertellen via t bit (of tikjes met zweep tegen de plek waar normaal je been zit.)

Kwal

Ik denk het wel, al het ik er niet veel verstand van ;)

Peche_

Ja, het kan.
ik men met mijn shet met een enkel gebroken watertrens omdat ik geen menbit in zijn maat kan vinden..

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:48

Ik heb het wel eens gezien op wedstijden. Maar persoonlijk zou ik het niet zo snel doen. Het bit is het enige waarmee je echt direct contact heb met je pony. Daarnaast als je pony op hol vliegt denk die echt niet meer om die kar die er nog achter hangt.
Het belangrijkste is dus met mennen leren zacht te zijn in de mond zodat het scherpe bit wat erin hangt geen pijn doet. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:52

Ik zou eerder voor een menbit kiezen. Er is zo veel keus dat er echt wel een fijn menbit is.
Ik heb een merrie die een simpele liverpool, een happymouth liverpool, gebroken b stang en een myler liverpool niet accepteerde, die loopt nu super op een enkel gebroken 4rings trens voor de wagen (ohz een simpele enkel gebroken bustrens)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:56

JustBobo schreef:
Ja, het kan.
ik men met mijn shet met een enkel gebroken watertrens omdat ik geen menbit in zijn maat kan vinden..

Wat een kul, liverpoolstangen bijvoorbeeld heeft Ooteman vanaf 8,5 cm (en die vallen dan zelfs nog klein ong als 8 cm), zijn ook dunner als bijvoorbeeld HH liverpoolstangen dus prima geschikt voor shetlanders. Gewoon goed zoeken is het halve werk.

Ontopic: je kán mennen met een gewone trens, maar je je hebt veel minder te vertellen vanaf de bok. Je mist belangrijke dingen zoals je benen en je zit wat je ohz wel hebt. In geval van nood heb je veel meer aan een menbit. Bij normaal gebruik is een menbit helemaal geen scherp bit, en je hebt veel meer verstelmogelijkheden. Je kunt hem ook in de bril gespen voor minimale hefboomwerking, maar je hebt op die manier tóch meer als een gewone trens.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:27

Dat kan, zoals eerder gezegt.
Ik men mijn pony op een enkelgebroken trensje omdat ze op een stang gewoon niet lekker loopt, en ik heb genoeg controle. Maar het juiste (men)bit verschilt per pony, het is gewoon uitproberen ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:14

Als je even de zoekfunctie had gebruikt, de FAQ van AR had gelezen en evt. de wiki had bekeken, had je nu al antwoord op je vraag gehad, met allerlei extra info, hier zijn nl. al vele topics over geweest. Volgende keer dus eerst even goed zoeken :)

Loesje_FB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:36

Mennen met gewoon bit kan best wel, ik heb het ook een tijdje gedaan omdat ik niet de goede maat menbit had. Maar nu men ik met menbit en heb je veel meer te vertellen. Dus ik zou een menbit nemen.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:14

Oke. Dan zou ik er toch aan moeten geloven. Ik ben nu nog niet aan het mennen.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:43

Ik men met mijn mini ook gewoon op een normaal gebroken watertrensje, hij loopt hier goed op en reageerd overal netjes op. Nog geen problemen mee gehad. Hij heeft een klein mondje en ik heb verschillende bitjes ingehad, waaronder ook een bokkebitje, maar daar gaat ie mee lopen klooien. Op mijn watertrensje loopt hij lekker ontspannen.

Ik denk dat als de mogelijkheid er is voor een goed menbit je daar voor moet gaan! Het is altijd beter omdat wat ze hier zeggen je net wat meer controle hebt.

Als dat allemaal niet gaat kan je altijd nog terug naar een watertrens.