[VD] jaarling en vrijheidsdressuur of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

[VD] jaarling en vrijheidsdressuur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 22:49

hoi mensen,
ik heb drie paardjes waarvan ik er op twee rijdt en de derde is een arabier jaarling hengst, omdat ik het zielig/slecht vind om hem al te gaan longeren enzo maar wel met hem bezig wil zijn dacht ik misschien wat vrijheidsdressuur????

nou weet ik dus niet of dat dit slecht voor hem zou zijn of niet...
of dat dit bijv slecht is voor zijn groei/botten....
ik zou het erg fijn vinden als iemand me met dit dilemma kan helpen...
thanx Haha!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 23:24

Niet mee beginnen onder de 2,5 jaar! Het kan slecht voor de gewrichten enzo zijn, maar ook mentaal is het erg belastend.

Alleen de basis: halthouden, blijven en komen kan je oefenen...

Voor de rest stukjes wandelen, verkeersmak maken enzo is al een klus opzich en de rest van de tijd lekker op de wei met soortgenootjes!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:36

Precies wat Ineke2 zegt. De basis kan al wel rustig, halthouden, blijven, komen enzo. Maar aan de 'kunstjes' zou ik voorlopig nog niet mee beginnen.
Lekker nog ff een tijdje het land op zou helemaal geweldig voor hem zijn.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:57

nee moet je niet doen. wel kun begrippen als halt en dergelijken oefenen, maar de rest is veelste zwaar.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:54

Je hebt waarschijnlijk genoeg andere dingen te doen met zn beestje, zeker omdat hij hengst is moet je eerst maar eens 100% op de opvoeding richten.

Mjonsjuh
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Ergens te drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 18:16

ik heb een nu 2 jarige 00seven merrie, die ik als enter gekocht heb. Ik heb haar wel geleerd aan de lijn mee te lopen, langs de weg en door het bos(je). Voetjes geven, vast zetten, borstelen, bekappen laten, op de trailer zetten. Gewoon alle daagse dingen, dan heb je geen tijd meer over (of fut) om nog intensiever bezig te zijn...de rest van de tijd lekker laten lopen in de wei met soort genootjes. en als het niet wil, niet forceren, ze moeten t ook leuk vinden. Maar ik ga dr nu echt nog niet longeren! ze gaat binnenkort in een koppel en dan haal ik dr in oktober weer op en ga dan beginnen met longeren