Tips gevraagd voor het oefenen van stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Tips gevraagd voor het oefenen van stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:30

Hallo,

Ik ben sinds een aantal weken met (begeleiding van 2 zeer ervaren menners) bezig
mijn 17 jarige kwpn'r voor de kar te beleren.

We hebben eerst een 2 tal weken enkelt met het tuig om in de bak geoefend op de commando's
en het achter hem lopen (is ook niet niks als je al jaren op een volte loopt aan de lange lijnen ipv iemand er achter). Dit ging al heel vlot heel goed, ook met sleepje is geoefend.
Het is geen moeilijk of paniekerig paard en mocht hij schrikken is hij weer gauw bij zijn positieve
te brengen ;) maar...

Afgelopen zondag hebben we voor het eerst de kar erachter gehad. Eerst aan de hand (aan twee kanten
werd hij begeleid door mijzelf en iemand anders) lekker rondgestapt in het weiland.
Hij had deze dag ook voor het eerst oogkleppen op omdat ik persoonlijk dacht dat hij dat
wel direct goed op zou pakken.
Ging ook goed, dus na een aantal rondjes enkelt de kar erachter aangereden.. dus los van hem.
Zodra wij gingen stappen op commando ging de kar rijden (werd voortgeduwd door andere
helpers :D ) en bij commando halt stond de kar ook weer stil als het paard stil stond.

Dit ging eigenlijk allemaal heel rustig en vlekkeloos, dus het moment van de waarheid!
Paard werd aan beide zijde beetgehouden aan halstertouw en de kar werd aan hem
vastgekoppeld. Dit ging ook allemaal goed totdat mijn paard vanuit rust op 4 benen ging staan,
hij voelde de balk naast zich en deed wat passen vooruit, vervolgens voelde hij de druk van de kar
en ging er in galop vandoor. Ik heb hem kunnen houden en na een aantal rondjes kreeg ik hem netjes
terug in stilstand.

Vervolgens zijn we in alle rust rond gaan stappen met de kar erachter en dit ging weer heel goed
en rustig. Alleen zodra hij stil moet gaan staan word hij zeer onrustig. Blijft heen en weer
deinen en doet lichtelijke aanzet maken om omhoog te komen. Zodra je dan weer verder stapt is er niks
aan de hand.

We zijn in totaal hooguit 15 minuutjes in de weer geweest met hem en de kar en hebben hem vervolgens
afgekoppeld.

Ik heb hem vandaag zelf weer in het tuig gezet met oogkleppen en rondgestapt aan de lange leidsels.
Helaas was dit geen succes. Hij weigert om stil te gaan staan bij het commando halt en als ik hem er
toe zet word hij enorm onrustig (slaan met voorbeen, piafferen, achterwaarts).

Ik laat hem morgen lekker een dagje in de wei staan om na te denken :+ en wil woensdag
weer rustig oppakken. Nu hebben we afgesproken om hem voorlopig zonder oogkleppen
in het tuig te zetten (en voorlopig even geen kar erachter)
en aan de lange leidsels te stappen om te kijken hoe hij dan is en enkelt
met oogkleppen aan de hand lopen zodat hij goed kan wennen..
Waarschijnlijk is het antwoord: oefenen oefenen oefenen.. of niet?

Hebben jullie nog tips voor mij hoe ik het beter of anders aan kan pakken.

Nogmaals ik heb echt goede begeleiding en alles gebeurt zonder druk en veel rust maar
ik sta open voor suggesties van buitenaf ;) !

Alvast bedankt..

Anoniem

Re: Tips gevraagd voor het oefenen van stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:54

In het tweespan met een paard dat als een blok staat?

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:18

Hoe is de basistraining van dit paard? Staat hij wel stil bij het poetsen? Bij het opzadelen of optuigen? Eerst moet het commando 'ho' er onvoorwaardelijk in zitten.
Als hij al loopt te draaien en wiebelen bij poetsen of optuigen, dan wordt het voor de kar niet beter. Dus heel consequent aan de hand aanleren dat stilstaan op commando echt stilstaan is.

Je kan ons paard optuigen en de kar erachter hangen in je eentje: ze blijft onvoorwaardelijk stilstaan. (het blijft natuurlijk een paard, dus altijd blijven opletten).
Dat vraagt heel consequent oefenen.

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tips gevraagd voor het oefenen van stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:41

bedankt voor de reacties

janouk; dat is juist het vervelende. Aan de hand, poetsend en ook met longeren luisterd hij heel goed naar het commando halt. Naar alle commando's eigenlijk. Had dus ook echt niet verwacht dat juist Halthouden voor hem zo moeilijk zou worden. maar bedankt want zoals je al zegt moet ik zeker consequent blijven met de commando's als ik met hem bezig bent.

mac_dartmoor
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:57

Op het moment dat het paard op stil staat is het belangrijk dat je direct je hand ontspant en niet permanente druk op de leidsels houdt. Dit kan verzet opleveren. Het ontspannen van de hand is een directe beloning voor het stilstaan. Ook al staat hij maar even stil, dan is dat ook prima. Je kunt dit stilstaan dan langzaam opbouwen. Succes!

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:03

Dit wat jij beschrijft had ik een paar weken geleden ook met het halthouden. Wij oefenden op dat moment alleen met het sleepje... ik was te lief. Ik dacht dat er bangigheid achter zat, dus ging alles heel rustig en voorzichting aan doen. Gevolg was een nog meer dribbelende pony.

Dat was ik een beetje "zat" na een x aantal rondjes dus ben het bij mezelf gaan zoeken en resoluut gaan tellen: HO, 1,2,3, STAP. En dit zo weer uitgebreid. HO, 1,2,3,4,5, STAP. Dat heeft bij ons erg geholpen. Goed de taken verdelen, weten waar je mee bezig bent. Als jij weet wat je doet kan je paard ook op jou wat meer vertrouwen, want dan straal jij ook wat anders uit.

Zorg bij het opnieuw inspannen en wegstappen dat je strengen strak staan, en dat iemand de kar aanduwt. Dan kan je paardje zonder problemen wegstappen en wordt, hoop ik, ook de angst wat minder... want dat is geen fijne start, een hobbelende kar in volle galop achter je aan. :(:)

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 00:34

Thanks,
Ik ga hem woensdag weer oppakken (zonder kar) en inderdaad weer klein beginnen.
Ik hoop echt dat het met de tijd bij draait, ik heb gelukkig helemaal geen haast
dus er zit zoiezo geen tijdsdruk op.
Ik heb nog een hoopje dat zonder oogkleppen het probleem niet aanwezig is en dan ga
ik van daaruit het halthouden inderdaad weer opbouwen.
En het is zeker jammer dat zijn eerste ervaring gelijk in een volle galop begonnen is ;( .
Gelukkig zijn we redelijk geeindigd. Dus een goede afsluiting heeft hij wel gehad.

Hopelijk kan ik daaruit weer verder opbouwen!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Tips gevraagd voor het oefenen van stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:31

hmm, lijkt erop dat de basisdingen er nog niet goed genoeg inzitten. Hoewel hij prima halthoud gewoon aan de hand, zal hij dat toch eerst moeten leren, halthouden aan de wagen.

Verder vind ik het nogal wat dat je denkt dat oogkleppen 'wel goed komt' dus bij de eerste keer inspannen hem daarmee voor het eerst confronteerd. Dan vind ik het ook niet héel gek dat hij vervolgens 'schrikt' van iets dat achter/naast hem zit.

Daarbij heb ik niet in je beginpost gelezen dat jullie hem weleens 'los', dus zonder kar, tussen het lamoen hebben geparkeerd. Ook dat hoort bij het beleren en is echt nodig vaak, omdat ze door moeten hebben dat er soms iets tegen hun lichaam aan komt en dat soort dingen.

Je hebt het ook veel over 'rustig aan de hand in de wei stappen'. Denk je er wel heel goed aan dat op het moment dat het paard is ingespannen, er altijd iemand op de bok hoort te zitten met leidsels en zweep in de hand? Al sta je met 10 man op de grond hem vast te houden, vanaf de grond heb je niets te vertellen, als hij wil gaat hij en vanaf de grond houdt je niets, dan ben je hem kwijt en is het paard met wagen en al op hol, met alle gevolgen van dien ;)

Al met al klinkt het mij in de oren alsof er te weinig voorbereidend werk is gedaan, en hij nog lang niet aan alles gewent is ;)

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:01

Joyciej007:

Bedankt voor je je reactie,
We zijn ook weer terug bij de basis, wat de oogkleppen betreft heb je ook helemaal gelijk.
Ik ben daar ook de boosdoener van want ik heb dat verkeerd ingeschat _-:( .
Dat is dus ook een van de dingen waar ik nu veel aandacht aan besteed. Ik wil verder
niks forceren bij hem en zet er dus ook geen druk op.
Wel hebben wij het los voor de kar geoefend, en dit ging keurig.. los de kar er achter aan gereden
en ook dat ging goed.
Het is gewoon jammer dat ik er te makkelijk over gedacht hebt. Maar hier heb ik zeker van
geleerd.
Ik ga er alle tijd voor nemen en stap voor stap weer timmeren aan de weg. En mocht
het over x periode nog niet gaan dan houd het ook gewoon op. Hij is 17 jaar en heb er al
veel plezier van :+: . En mocht dit niet gaan is het geen ramp.

Mechelfan
Berichten: 230
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Tips gevraagd voor het oefenen van stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:20

Even een stapje terug. zonder kar eerst maar eens aan alles gewend zijn.
De eerste keren vind ik het niet vreemd dat er nog geen rust in zit, dat 'ie niet wil stilstaan.
Staat 'ie wel stil met iemand bij het hoofd?

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:27

Mechelfan:
We hebben constant iemand bij het hoofd gehad, in zijn zicht maar
helaas heeft dat dus niet geholpen. Het is net wat je zegt,
Even een stap terug doen en veel gaan oefenen zonder kar. Het
is gelukkig een paard met een vrij nuchter karakter en snel
weer op zijn gemak te stellen. Het feit dat ik hem ineens zoveel zicht heb afgenomen
met de oogkleppen is het probleem. Ik heb hem daar niet goed op voorbereid.
Dit is dus het grootste punt voor alle onrust en iets waar ik dus veel tijd aan ga besteden.
;)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:25

Soophia schreef:
Joyciej007:

Bedankt voor je je reactie,
We zijn ook weer terug bij de basis, wat de oogkleppen betreft heb je ook helemaal gelijk.
Ik ben daar ook de boosdoener van want ik heb dat verkeerd ingeschat _-:( .
Dat is dus ook een van de dingen waar ik nu veel aandacht aan besteed. Ik wil verder
niks forceren bij hem en zet er dus ook geen druk op.
Wel hebben wij het los voor de kar geoefend, en dit ging keurig.. los de kar er achter aan gereden
en ook dat ging goed.
Het is gewoon jammer dat ik er te makkelijk over gedacht hebt. Maar hier heb ik zeker van
geleerd.
Ik ga er alle tijd voor nemen en stap voor stap weer timmeren aan de weg. En mocht
het over x periode nog niet gaan dan houd het ook gewoon op. Hij is 17 jaar en heb er al
veel plezier van :+: . En mocht dit niet gaan is het geen ramp.


Je leert er inderdaad wel van, maar wees je er van bewust dat je ontzettend geluk hebt gehad, want dat kan soms een héle harde les zijn, vooral met wat oudere paarden. Daarbij kan een dergelijk paard makkelijk een 'trauma' oplopen waardoor hij voor de rest van zijn leven niet meer normaal ingespannen kan worden.
Vandaar dus ook, dat er (o.a. op bokt) zo wordt 'gehamerd' op het paard laten beleren door ervaren, professionele mensen (en bijv. niet de boer van de overkant) als je zelf niet erg veel ervaring met beleren hebt ;) Helemaal de wat oudere paarden dus ;)

Chestnut89
Berichten: 46
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:35

JoyCiej007 schreef:
Soophia schreef:
Joyciej007:

Bedankt voor je je reactie,
We zijn ook weer terug bij de basis, wat de oogkleppen betreft heb je ook helemaal gelijk.
Ik ben daar ook de boosdoener van want ik heb dat verkeerd ingeschat _-:( .
Dat is dus ook een van de dingen waar ik nu veel aandacht aan besteed. Ik wil verder
niks forceren bij hem en zet er dus ook geen druk op.
Wel hebben wij het los voor de kar geoefend, en dit ging keurig.. los de kar er achter aan gereden
en ook dat ging goed.
Het is gewoon jammer dat ik er te makkelijk over gedacht hebt. Maar hier heb ik zeker van
geleerd.
Ik ga er alle tijd voor nemen en stap voor stap weer timmeren aan de weg. En mocht
het over x periode nog niet gaan dan houd het ook gewoon op. Hij is 17 jaar en heb er al
veel plezier van :+: . En mocht dit niet gaan is het geen ramp.


Je leert er inderdaad wel van, maar wees je er van bewust dat je ontzettend geluk hebt gehad, want dat kan soms een héle harde les zijn, vooral met wat oudere paarden. Daarbij kan een dergelijk paard makkelijk een 'trauma' oplopen waardoor hij voor de rest van zijn leven niet meer normaal ingespannen kan worden.
Vandaar dus ook, dat er (o.a. op bokt) zo wordt 'gehamerd' op het paard laten beleren door ervaren, professionele mensen (en bijv. niet de boer van de overkant) als je zelf niet erg veel ervaring met beleren hebt ;) Helemaal de wat oudere paarden dus ;)


ik vraag me dan altijd af wanneer iemand 'professioneel' is, er zijn een hoop oude boeren die mijn paarden wel mogen beleren, zij hebben er meer ervaring mee dan wie dan ook.

Babette

Berichten: 1775
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 08:40

Voor mij is iemand professioneel als diegene meerdere paarden,
op verantwoordelijke manier en met succes voor de kar beleerd heeft.
Niet degene die daar "papieren" voor behaald heeft of op
hoog niveau presteerd. Ik ben dan ook heel blij met de hulp
die ik heb, want hun zijn voor mij professioneel 8-) . De reden dat
ik hier een topic heb geplaatst is omdat ik persoonlijk open sta voor meningen/
adviezen en ervaringen van andere mensen.
Uiteindelijk komen we wat mijn probleem betreft allemaal op hetzelfde uit:
Een stap terug doen, en het basiswerk rustig uitbouwen ;) .

We komen er wel, het gaat weer super met hem dus wie weet over een
aantal maanden heb ik wel een ITP topic!

Nogmaals iedereen bedankt voor de adviezen +:)+