Slepen enkel tijdens beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 23:38

Hey,

Mijn pony loopt nu al een tijd braaf voor de kar. Tijdens het beleren heb ik veel met haar gesleept. Nu doen we dit eigenlijk nooit meer.

Zijn er eigenlijk menners onder jullie die het slepen in de training mee opnemen? Zo ja, wat train je dan en waarom?

Ikzelf dacht dat het misschien goed is om te slepen als krachttraining. In plaats van met de pony aan de hand te gaan wandelen (en dus enkel een lichte vorm van beweging), kan ik er misschien de sleep achterhangen, om een extra inspanning van haar te vragen

Groetjes

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 02:35

Aangezien mijn piste toch af en toe eens vlak moet zijn, sleep ik nog steeds. Eerst goed warmstappen onder de vorm van dressuurwerk aan de lange lijnen en dan de sleep erachter. Soms wordt er wel eens gedraafd, maar meestal blijven we gewoon in stap. Het is heel inspannend voor het paard en volgens mij een goede vorm van krachttraining. Let wel op dat je paard het aankan; als hij in verzet komt, moet de sleep meteen lichter worden... Anders zou het kunnen dat hij gewoon niet meer wil trekken.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:45

er zijn zelfs sleepwedstrijden als je een beetje een ''boeren-paarden''-minded gemeenschap met organiserende mensen hebt! :)
ik heb een paar weken terug meegedaan aan zo'n wedstrijd, toen zo'n 2x p/w gesleept als oefening, hij vond het leuk, en de stalhouder ook (wei slepen :)) )

ben nu op zoek naar extra strengen en borststuk voor het slepen, vind het zonde elke keer m'n gewone tuig te moeten verstellen :)

als je het rustig opbouwt krijgen ze er mooie spieren van, de mijne werd zelfs breder (iel manneke)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:35

Ik sleep m'n bak wel eens met pony's die al betuigd zijn. Vooral als afwisseling.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:29

Naaltje, jou foto's heb ik gezien. Ik denk nu voor mezelf niet aan het deelnemen aan een wedstrijd, maar ik wil het misschien meenemen als onderdeel van de training.

Ik ga nogal eens vaak wandelen met men pony (om zelf ook gezonde beweging te krijgen), maar zij heeft er weinig moeite mee. Ik ben sneller moe als haar. Maar misschien kan ik het slepen mee integreren in de wandelingen.

Iemand ervaring met slepen gewoon aan de hand (dus met een stalhalster en touw ipv met leidsels en lange lijnen)? Morgen komt mamelijk de tandarts voor mijn pony. Ik wil haar graag blijven trainen, ze is namelijk te dik en longeren met stalhalster vind ze niks aan.

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:32

Ook hier wordt fanatiek gesleept, als extra trainingsvorm. Maar nooit aan de hand, altijd volgens het boekje ingespannen.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:35

aan de hand lijkt me eigenlijk ook niet echt iets..
erachter heb ik het gevoel meer overzicht te hebben en als de boel gaat krijg je niet de sleep nog op je enkels :)

@b485 de wedstrijd was ook gewoon een gekke uitspatting hoor :) ben niet van plan daar echt in verder te gaan, vind het wel fantastisch om de bak en de wei zo wat te kunnen onderhouden :D

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 00:45

b485 schreef:
Ik ga nogal eens vaak wandelen met men pony (om zelf ook gezonde beweging te krijgen), maar zij heeft er weinig moeite mee. Ik ben sneller moe als haar. Maar misschien kan ik het slepen mee integreren in de wandelingen.

Bij het beleren ga ik wel eens wandelen met de autoband door de dreven hier in de buurt. Dat is goed voor de gewenning aan vreemde geluiden en voor de routine in het trekken.

Als ik sleep is dat altijd ingespannen. Het is te gevaarlijk om zomaar aan een halstertje te doen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 00:48

Als jullie slepen, loop je dan achter de sleep aan of sta je erop?
En watvoor sleep hebben jullie? Is dat iets zelfgeknutselds?
Iemand foto's?

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 00:53

Geen foto van liggen, maar het gaat prima, met een oude deur, of een pallet. Die kun je verzwaren met een pak stro, en daar kun je ook op zitten. Op een sleep staan, is niet veilig.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 00:57

Maar als je zit kun je nauwelijks langs je paard heen kijken lijkt me? En moet je wel iets hebben om op te zitten...

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 01:02

Ik wandel er schuin naast. Om de bak te slepen gebruik ik een ijzeren hekken, maar om te beleren en om te gaan wandelen heb ik een autoband. Als je daarin gaat zitten, neem je teveel zand mee en wordt het te zwaar trekken. Op je sleep staan is inderdaad niet veilig.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:51

hier een tractorachterband die nog wel rond is, maar door de helft is gegaan (op het loopvlak dus) je kunt hem dus met de bolle kant op de grond leggen in de bak (licht) en met de holle kant (zwaarder) maar doordat hij half is schep je hem niet vol :)

ik loop er meestal schuin naast, maar heb er 1x op gezeten tijdens het slepen van de bak :) ponylief trok vrolijk door en de bak zag er echt poepchique uit toen :)

op de sleep van de trekwedstrijd was een railing vastgemaakt, daar kon je wel op staan (de meeste slepers daar liepen ook op snoktoom=1teugel dus 1 hand :) kun je met de andere vasthouden :) )

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:05

Heb je foto's van die trekwedstrijd? Was dat een soort powerhorse-competition? Wie het zwaarste trekt?

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:03


b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 08:33

Naaltje, Kan je even kort uitleggen hoe je daar nu voor getraint hebt?

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:44

mijn pony had toen pas zo'n 2x voor de kar gestaan, geen ''trek-conditie'' dus :)
wel heeft hij onder het zadel een conditie om ú tegen te zeggen :)

ik ben eerst de weide gaan slepen, met de tractorband
en gewoon stoppen op het moment dat ik zag dat hij moe werd. dan nog een half uur uitstappen over de weg.

na een keer of 5 in de wei heb ik een kleinere band dan de tractorband geleend, en toen zijn we over de weg kilometers gaan maken :)
grootste ronde was 7 km

ook 2x krachttraining, 1x met een vrachtwagenband erachter, zelfs heel even met iemand erop
en 1x in de bak met de tractorachterband, en ik erin

ik had een maandje de tijd om te trainen geloof ik :))
we hebben ook opgegeven toen we de 500 kilo 40 meter mee hadden gekregen :) Dids vertrok niet zoals hij eerst wel deed dus ik heb hem er meteen voor weg gehaald :)

megahaf

Berichten: 409
Geregistreerd: 10-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:53

Wij sleepten destijds ook wel eens, om de weide vlak te krijgen en zo. We menden daarbij "op kordeel" (oude Vlaamse menwijze, een techniek die spijtig genoeg stilaan vergeten wordt), dat heeft het voordeel dat je er gemakkelijk naast kunt lopen (dat was ook nodig, bij het werk op het veld. De boer moest vaak nog de ploeg sturen en zo, dus hij had maar één hand vrij).
Ik vind slepen de ideale krachttraining, en ook wat gehoorzaamheid betreft is het een prima oefening.

http://i552.photobucket.com/albums/jj34 ... in0001.jpg

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:08

Pablo sleept nog regelmatig de bak. Met 5 autobanden erachter :D

Afbeelding

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:26

heb je er geen zweng tussen zitten ipsilonka? ziet er wel een handig systeem uit zo met de banden :j niet zo log als die trekkerband van mij :+

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:25

Nee, er zit geen zweng tussen. De autobanden zitten goed uit elkaar, in elk geval heeft Pablo er geen last van :D

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:53

Ik sleep tussendoor ook nog regelmatig. Dit meer omdat ik de wagen die bij mijn merrie hoort erg log vind, en omdat het hengstje de wagen niet kan trekken. En slepen gaat net zo goed :)

Mechelfan
Berichten: 230
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:37

Ik deed het wekelijks, voor de spieren en voor een mooie vlakke bak. Met een gewone houten pallet. Wel ging ik er vaak op staan, om het wat zwaarder te maken. Al zou ik dit bij de meeste paarden niet durven. de mijne stond liever stil dan dat 'ie liep. Als 'ie schrok, zag je het een kwartier van te voren al.

Diba1
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-07-09

Re: Slepen enkel tijdens beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:19

Ik hoorde ook dat ze het alleen maar voor het beleren deet maar nu zie ik andere reactie,s :) dus is het niet alleen voor het beleren

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:52

Ik sleep zo'n drie keer per week met wat autobanden en als het nodig is met een dubbele eg. Het is de bedoeling om terzijnertijd met Waldjo wat meerdere lichte landbouwwerkzaamheden te gaan verrichten, zoek nog een maaibalk e.d. Rijd hem een keer per week en een paar keer per week wat grondwerk/ werk aan de hand ala klassieke rijkunst. Misschien in de toekomst een karretje erachter maar tot dusver vermaken we ons nog prima :j.