[VD] Hoe te beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

[VD] Hoe te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 16:14

Ik heb een shetlander waar ik graag weer eens wat anders mee zou willen doen. Hij wordt 1 keer in de week bereden door o.a. mijn nichtje (ik geef dan les) maar ik zou ook zelf graag wat willen doen.

Ik heb hier op bokt al wat dingen gelezen over VD wat mij vooral heel duidelijk werd is dat je daar niet zomaar mee moet beginnen, omdat er best gevaarlijke dingen tussen zitten.

Nu is mijn vraag waar moet ik allemaal aan denken voordat ik hiermee begin. En zijn er misschien goede boeken die ik vooraf kan lezen, waar een goede uitleg in staat???

Ik hoop dat er mensen zijn die mij hierbij verder willen helpen. Ik wil hier graag mee bezig gaan maar wil wel weten wat ik moet doen!

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:21

Klik eens op de zoekknop van bokt, dan vind je al vele topics erover...
Verder is het boek 'de paardenschool' van Nathalie Penquitt's een goed boek.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 19:21

Begin met de basis. Niet zo spectaculair wel heel hard nodig. *LOL*

Leer ze om te beginnen om te blijven staan en te komen als jij het zegt.
Het commando "blijf" (of hoe je het ook wilt noemen) is essentieel voor later als je verder gaat in de VD.
Zo moet je pony bijvoorbeeld in de compliment houding blijven tot jij zegt dat het goed is. Dat doe je door dan te zeggen "blijf" en bijvoorbeeld "kom" als ze terug naar boven mag. (maar nog niet beginnen met het compliment hoor!)

Verder kan je ze dan ook al iets "simpel" leren zoals een voetje geven (ook meteen het minst gevaarlijk kunstje) als je ze zover krijgt dat ze haar voet net zo lang omhoog houdt tot jij zegt dat het goed is ben je al een heel end ver. Daar heb je dan dus bijvoorbeeld dat commando "blijf" voor nodig. (jeetje wat staat er veel "blijf" in m'n antwoord )

Begin daar dus mee en als ze dat goed kan dan ben ik benieuwd naar een verslagje en misschien ook wel een foto? Knipoog

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 19:27

Wat je haar ook kunt moet aanleren (= ook makkelijk voor het compliment) is je pony achteruit laten lopen. Door b.v. terug te zeggen, en dat hij dan naar achteren moet.

Veel succes

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 22:25

Bedankt voor jullie reacties! Ga eens opzoek naar dat boek!

Ik was niet van plan om gelijk met moeilijke dingen te beginnen, maar idd dingen zoals terug of blijf zijn mooi om mee te beginnen. Verder wil ik me er toch eerst nog wat meer in verdiepen want weet er weinig van af! Ik zal jullie zeker op de hoogt houden over alles!
Bedankt!!!