Saar schreef:...omdat er dan minder druk wordt uitgeoefend op de schoft. Een tweewieler, hangt als het ware gedeeltelijk op het paard.
Hoi, Bij jong paard is achteruit zetten een veel groter gevaar. druk op schoft en buik moet ie maar aan wennen en is als ie de singel (aansingellen) goed accepteerd toch geen punt meer?!?
Bij 'bepaalde' 4 wiellige wagens kan de kar dan makkelijk omvallen of de wielen vast draaien onder de wagen. Als je met een 4 wieler moet gaan voorkomen dat paard achteruit loopt zul je vaak op zo'n manier te werk moeten gaan dat later, als het paard achteruit MOET (leren) lopen met de kar, dit de nodige herinneringen oproept met gevolge van dien. Trouwens bij een correct gebouwde 2 wieler zal het gewicht van de menner en de wagen bijna volledig op de as rusten en weinig druk anders dan bij het opstappen met zich mee brengen. Natuurlijk vereist correcte zit aanleren voor de menner ook enige oeffening. Deze bepaalt deels de druk die wordt uitgeoefend op de schoft.
Althans dat is mijn visie
Groetjus