Stelling: Iedere week sgmw met dezelfde paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Stelling: Iedere week sgmw met dezelfde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 15:37

Je kunt iedere week een sgmw starten met dezelfde paarden, vind jij dat kunnen.
Dit nav het bestuderen van startlijsten waarbij ik bepaalde menners iedere week zie starten.
Ik vind het zelf niet echt diervriendelijk Het is imo zwaarder dan een andere tak van mensport en heb zelf het idee dat de paarden ook tussen de oren toch wel even tot rust mogen komen maar hoe denken jullie erover?


Moderatoropmerking:
Titel duidelijker gemaakt

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:00

Mijn man doet het in geen geval, pony;s hebben gewoon de rust en tijd nodig om te herstellen, het heeft toch een behoorlijke inpact op ze en ze moeten nog langer mee......
Wat een hoogst enkele keer wel es voorkomt, dat er 2 per maand gereden wordt of es een marathon tussendoor, maar geen samengestelde wedstrijden.
Wij zitten hier wel redelijk in een uithoek, dus wat er is wil hij rijden, maar daar wordt dan een soort schema voor gemaakt en door de week wordet daar dan ook rekening mee gehouden door rustpauzes of op de wei.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Stelling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:25

Of een paard er veel last van heeft, weet ik niet. Ook wel afhankelijk van de manier waarop je rijdt. Als ik mijn pony aankijk na een weekend, dan ziet hij er niet uit alsof hij echt geleden heeft, komt ook met een polsje van 55 uit de marathon. Maar kan me voorstellen dat wanneer je je paard over de top jaagt dat hij sowieso lichamelijk tijd voor herstel nodig heeft.
Je kunt niet bij een paard in zijn hoofd kijken, dus kwa geestelijk herstel blijft het gissen. Wel kan ik me voorstellen dat ze na een weekendje van huis zijn geestelijk ook moe kunnen worden. Daarom kan het naar mijn idee absoluut niet kwaad om die dieren ook wat rust te gunnen. Maar of het echt noodzakelijk is? Daar kan ik niets over zeggen.

Maar sowieso wil ik zelf gewoon niet zo vaak op wedstrijd. 1x in de maand vind ik goed zat. Moet er niet aan denken dat ik iedere week het spul op moet laden, alles spik en span moet maken en weer het uiterste uit mezelf moet trekken. Maar dit geldt ook gewoon voor dressuurwedstrijden. Ik wil de tijd hebben om mijn wedstrijd te kunnen analyseren, daarna ons te kunnen verbeteren en daarna weer eens op wedstrijd te gaan. Dat lukt niet binnen 5-6 dagen.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:06

Sjonniej schreef:
Of een paard er veel last van heeft, weet ik niet. Ook wel afhankelijk van de manier waarop je rijdt. Als ik mijn pony aankijk na een weekend, dan ziet hij er niet uit alsof hij echt geleden heeft, komt ook met een polsje van 55 uit de marathon. Maar kan me voorstellen dat wanneer je je paard over de top jaagt dat hij sowieso lichamelijk tijd voor herstel nodig heeft.
Je kunt niet bij een paard in zijn hoofd kijken, dus kwa geestelijk herstel blijft het gissen. Wel kan ik me voorstellen dat ze na een weekendje van huis zijn geestelijk ook moe kunnen worden. Daarom kan het naar mijn idee absoluut niet kwaad om die dieren ook wat rust te gunnen. Maar of het echt noodzakelijk is? Daar kan ik niets over zeggen.

Maar sowieso wil ik zelf gewoon niet zo vaak op wedstrijd. 1x in de maand vind ik goed zat. Moet er niet aan denken dat ik iedere week het spul op moet laden, alles spik en span moet maken en weer het uiterste uit mezelf moet trekken. Maar dit geldt ook gewoon voor dressuurwedstrijden. Ik wil de tijd hebben om mijn wedstrijd te kunnen analyseren, daarna ons te kunnen verbeteren en daarna weer eens op wedstrijd te gaan. Dat lukt niet binnen 5-6 dagen.


Hier ben ik het mee eens. Ik zou zelf ook nooit meerdere weken achter elkaar een wedstrijd kunnen rijden, dan wordt ik gek. M'n pony zou ik het ook niet aan doen. De wedstrijddruk is soms hoog en daar word je zowel pony(s) als menner moe van. Ik denk ook wel dat als je iedere week wedstrijd hebt, dat het dan gewoon niet meer leuk word. Je moet jezelf iedere week op je best laten zien, dat is toch niet fijn? Plezier is het belangrijkste. (Oeps, nu ga ik van het onderwerp af)
Ik denk wel dat een paard het best wel aankan, qua trainen enzo. Een keertje is denk ik ook niet zo'n ramp. Maar meerdere weken achter elkaar? Dat zou ik niet doen.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Stelling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:47

ik zou het zelf ook niet doen. Heb met mijn pony eens gehad dat ze 4 weken achter elkaar elk weekend weg was en dat ik toen het 5e weekend een d&v wedstrijdje starte en ze het gewoon niet deed. En dan heb ik het nog niet eens over sgmw want die rijd ik niet. Ik denk dus dat ze er wel degelijk geestelijk last van kunnen hebben maar dat is idd per paard verschillend.

Mij lijkt het wel het beste voor jezelf en je paard dat je even tot rust kan komen tussen de wedstrijden.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:51

Ook al rijd je super netjes, er is op een wedstrijd toch een bepaalde (gezonde of soms ongezonde 8-) ) spanning, en dat voelt je paard ook.
Zeker een 2-daagse wedstrijd waar ook nog lang voor gereisd moet worden eist veel van je paard en dan vind ik persoonlijk 5 dagen thuis veel te weinig om bij te kunnen komen.
Je verwacht het weekend erna tenslotte weer dat 'ie topt voor jou...

Mijn persoonlijke mening is dus "oneerlijk voor je paard'...

Ik zou het zelf dan ook nooit doen.
Misschien dat het eens voor zal komen dat er 2 wedstrijden (die je graag wilt rijden of die in de buurt zijn) 2 weekenden na elkaar vallen, dat moet een keertje kunnen.
Maar gun je paard erna dan de verdiende rust om weer bij te komen... (dat wil niet zeggen stil zetten, maar de rust van het veilig en ontspannen thuis zijn)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Stelling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:05

Maar het punt is ook, dat de 5 dagen die je dan tussen je wedstrijden zou hebben, geen 5 rustdagen zijn. In die 5 dagen moet je juist weer trainen, om de volgende wedstrijd beter te kunnen zijn dan de vorige. Anders heeft het ook geen zin.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:09

Sjonniej schreef:
Maar het punt is ook, dat de 5 dagen die je dan tussen je wedstrijden zou hebben, geen 5 rustdagen zijn. In die 5 dagen moet je juist weer trainen, om de volgende wedstrijd beter te kunnen zijn dan de vorige. Anders heeft het ook geen zin.



ja precies, dus heeft het paard geen kans om tot rust te komen en zal uiteindelijk de weerstand verminderen en er allerlei problemen komen...

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stelling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:55

Ik ga met jullie mee hoor. Ik heb eens 10 marathons in een jaar gereden en de pony's waren behoorlijk op op het eind. Die waren echt aan de winter toe.
Ik probeer nu er gemiddeld elke maand één te rijden. Dit houdt in 6 wedstrijden per jaar. Het verschuift natuurlijk wel eens een beetje omdat sommige dichter bij elkaar liggen.
Als ik daarbij de oefenmarathons reken en de ritten die ik rij dan heb ik de tijd ook nog wel nodig om te trainen. Je werkt toch altijd een beetje na een wedstrijd toe door goed te trainen en de laatste dagen wat rust te gunnen.
Na een wedstrijd pak je de training voorzichtig weer op.
Mijn pony is altijd wel heel soepel na de wedstrijd maar je merkt gewoon dat hij wel moe is al laat hij dat liever niet blijken.
Ook mentaal is het behoorlijk inspannend. Maar dit komt ook doordat hij van nature niet geheel relaxed is...

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 08:06

Denk dat een gemiddelde trainingsrit idd net zo zwaar kan zijn, alleen de druk veel minder is en dat paarden die druk ook moeten verwerken.
Daarbij zie ik dat men een 4jarige gewoon in de strijd gooit en ook wel eens weken achter elkaar en dan vraag ik mij af of wij dan zulke softies zijn

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Stelling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:26

Dan zijn wij maar softies, kan ik me niet druk om maken. ;)

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:43

Met een 4jarige volop aan de bak is ook niet mijn ding, ik heb zelf sinds een jaar een 4jarige ruin. daarme bouw ik naar mijn mening heel rustig en gestaag op naar de wedstrijden. april j.l. 1x 2onderdelen oefen wedstrijd gestart om te zien hoe hij reageert op een beetje druk en drukte, dat ging prima. 13juni nog een keertje bij onder de kastanje dan wel KNHS wedstrijd 2 onderdelen, met het zelfde doel ervaring opdoen ;) en de eerste sgmw wordt de 123 van hengelo ook puur voor de ervaring.

Met mijn vorige paard starte ik om de 3 a 4 weken een samengestelde, op deze wijze houdt ik het paard fris en niet afgestomt! met een schema op de 3 weken starten, kom ik op maximaal 8 wedstrijden per jaar. Mijn opinie, overvraag niet dit houdt je dier scherp en blijft het plezier houden in het werk wat je van hem/haar vraagt!

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Stelling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:17

ik start dit jaar mijn eerste 2 daagse wedstrijd. Ferro is dit jaar 6 geworden. Officiele sgmw voor punten start ik niet. Puur omdat ik het te zwaar vind voor mijn pony van 1,25.

Juni en augustus zijn altijd drukke maanden. Juni rijdt ik vrouwenpolder op 13 en 14 juni. Weekend daarna een hobbywedstrijdje op loopafstand 2x een parcoursje afleggen. Het weekend daarna heb ik keuring. en daarna is ie weer lekker een weekend vrij. Dit vind ik al druk genoeg.

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Stelling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:45

Ik zou het ook echt niet doen, niet voor mezelf en al helemaal niet voor de pony('s). O.a. om redenen die hier al boven genoemd staan. En inderdaad, die 5 dagen er tussen lijken mij dan ook geen rustdagen te zijn, en tussen 2 wedstrijden door op zo'n korte termijn lijkt het mij ook niet dat je 5 dagen lang je paard volledig stil zet.

Wat betreft het zeer regelmatig uitbrengen van een 4 jarige: dat zou ik zeker ook niet doen, die zijn dan nog niet heel erg lang beleerd (lijkt mij zo) en ik ben dan ook van mening dat je het rustig aan moet doen met zo'n jonkie. Het beleren, km. maken en leren lopen op eigen benen is al belastend genoeg, als je dan ook nog zeer regelmatig op wedstrijd gaat, vind ik het allemaal te belastend en veels te snel gaan.
Het zal wel niet wetenschappelijk bewezen zijn, maar toch heb ik dan het idee dat je dan het risico loopt dat je paard al veel sneller 'op' is, door hem zo te 'overvragen'.

Vind dat als je zó fanatiek wedstrijden wil rijden, je ook moet zorgen dat je daar de middelen en de faciliteiten voor hebt, en zeker niet 1 paard of 1 span paarden overvragen omdat je toevallig geen andere paarden hebt staan.

Ik zou het zelfs goed vinden als hiervoor regels gaan gelden, want hoe je het ook wendt of keert; een wedstrijd is altijd belastend, het brengt idd een stukje spanning met zich mee naast de lichamelijke (en geestelijke) inspanning.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:29

Sjonniej schreef:
Dan zijn wij maar softies, kan ik me niet druk om maken. ;)



ik denk persoonlijk dat een goeie prof ook zuinig is op zijn paarden, en zijn wedstrijplanning tactisch maakt...

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:56

Joy Cie, er zijn regels voor! in het jaar dat het paard 4 jaar wordt mag je van de KNHS gaan starten
OHZ gelden ook regels mbt de leeftijd. in het verleden moest een ruiter die M of meer was met een nieuw paard op vergelijkbaar niveau starten nu telt de leeftijd van het paard op welk niveau er gestart mag worden. het fijne weet ik niet van. maar er zijn idd regels

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 17:00

JoyCiej007 schreef:
Vind dat als je zó fanatiek wedstrijden wil rijden, je ook moet zorgen dat je daar de middelen en de faciliteiten voor hebt, en zeker niet 1 paard of 1 span paarden overvragen omdat je toevallig geen andere paarden hebt staan.

Ik zou het zelfs goed vinden als hiervoor regels gaan gelden, want hoe je het ook wendt of keert; een wedstrijd is altijd belastend, het brengt idd een stukje spanning met zich mee naast de lichamelijke (en geestelijke) inspanning.

Denk dat er een heel stuk eigen verantwoording daar zit, hoe wil je controleren of een rijder iedere week start en wat voor sancties wil je daaraan koppelen..
Je moet je dus afvragen of zo een rijder niet bij zichzelf meot afvragen waar hij mee bezig is..en niet om zo snel mogelijk klasse 4 te worden zonder aan de dieren te denken..
Zelfs Chardon start met beleid

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:22

JoyCiej007 schreef:
Ik zou het zelfs goed vinden als hiervoor regels gaan gelden, want hoe je het ook wendt of keert; een wedstrijd is altijd belastend, het brengt idd een stukje spanning met zich mee naast de lichamelijke (en geestelijke) inspanning.

Zolang niet bewezen zal worden dat het slecht is, zullen hier geen regels voor komen.
Daarnaast vind ik ook dat we wel een sport zijn en dat er wel een groot deel verantwoordelijkheid bij de rijders moet blijven liggen. We zijn toch niet allemaal een stel kleine kinderen, het wordt straks van kwaad tot erger, nog even wachten en je krijgt op 1 februari een lijstje van de KNHS: Beste dhr/mevr, wij hebben voor u besloten dat u met uw paard(en) op de volgende wedstrijden mag starten:. Natuurlijk moeten we de paarden wel deels bescherming, maar het moet niet te gek worden. Minimum leeftijd, prima, ondertussen genoeg bewijs dat belasting op jonge leeftijd zeer slecht is. Strenge veterinaire controle op wedstrijd, zou misschien nog wel strenger kunnen. Maar als de KNHS moet gaan bepalen wanneer ik wel en niet mag starten, dan gaat het voor mij te ver.

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Stelling: Iedere week sgmw met dezelfde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:52

Oké, bij nader inzien is dat ook wel zo als je het van die kant bekijkt. Maar, en dat is vast bij alle sporten zo, 't is soms zo jammer dat je nog altijd rotte appels weet te vinden. Iemand die toch vrij hoog in de klasses rijdt, veel punten in de dressuur kreeg, maar ondertussen z'n pony's gewoon met harde hand de krul in trekt, dat soort dingen.

Bij nader inzien zouden regels mbt. het te vaak starten met dezelfde paarden inderdaad praktisch niet uitvoerbaar blijken, en misschien gaat het inderdaad te ver. ;)
En roepen dat men maar regels moet maken, is idd wel erg makkelijk te zeggen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:58

Volgens mij hebben we ook regels genoeg.

Het ligt er ook aan wat voor aanspanning je hebt.
Er zijn enkelspannen die ik op de wedstrijden gezien heb die ik zelf ook gereden heb en daarnaast voorbij zien komen op uitslagen van diverse andere. Je ziet ze langzaam afglijden in resultaten maar dat zullen ze zelf ook wel door hebben.
Anderzijds is er een vierspanmenner die ik vaak tegen kom die gewoon netjes rijdt met de paarden en dan denk ik dat die dat toch makkelijker vol kunnen houden. Dan wordt er van de paarden toch minder gevraagd dan van een enkelspan.

Chardon zie je niet op een wedstrijd waar wat voor hem niets te halen is.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:43

Maar Chardon is dan ook wel het voorbeeld van management om de mensport heen. Die heeft het ondertussen allemaal wel zo bekeken, dat iedere stap van een paard is uitgemeten en opgeslagen. Zodat hij op de jusite wedstrijden kan presteren. Ik geloof niet dat dit voor de hobbyist haalbaar is.

Rotte appels heb je overal Joyce. Die heb je ook in de dressuur ohz. Daar heb je ook ruiters die hun paard in de krul trekken en tegelijkertijd iedere stap hun sporen erin zetten. Dat soort mensen kun je niet met regels op het goede pad krijgen. En dan denk ik trouwens nog dat de grootste problemen in de recreatiesport zitten, mensen die veel minder bewust met hun dieren omgaan dan wesdtrijdsporters. Die op een mooie zonnige dag ineens het peerd voor de kar knopen en 3 uur gaan rijden. De meeste wedstrijdrijders zijn op hun manier allemaal bewust met de sport bezig. Ook heeft 90% nog eens lessen.

kitschen
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:21

hallo

Met een pony van 4 jaar rijd ik altijd eerst dressuur vaardigheidwedstrijden. je ziet inderdaad vaak dat ze een 4 jarige direct in de marathon gooien. Vaak zie je dan drukke en zenuwachtige pony's.

kitschen
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Stelling: Iedere week sgmw met dezelfde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:26

Om de week een wedstrijd is voor mij trouwens de max of het moet echt niet anders kunnen.. Maar dan nog vind ik dat ze daarna een rustperiode moeten hebben. Ligt trouwens ook aan het soort pony. de ene pony kan er beter tegen dan de andere. Dit geldt ook voor de menner......

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:35

Na een wedstrijd heeft een paard of pony gewoon even rust nodig. Niet alleen geestelijk, maar ook de spieren hebben de tijd nodig om weer te herstellen van de inspanning.

De minimale tijd die ik tussen 2 samengestelde wedstrijden zou houden, is 2 weken, waarbij het gemiddelde op 1x per maand komt.

Bij een wedstrijd komt meer kijken dan bij een (zware) training. Geestelijk (vooral bij jonge pony's, die allerlei indrukken opdoen), maar ook lichamelijk (alleen de reis naar het wedstrijdterrein in de trailer / vrachtwagen vergt al inspanning van het lichaam).

De dag na de wedstrijd is bij ons in de endurance nog belangrijker dan de dag van de wedstrijd zelf. Is je paard goed hersteld heb je niks teveel gevraagd, maar als hij wat spierpijn heeft, of niet zo weer in een marathon zou kunnen starten, was het misschien wel erg pittig en gun je hem toch wat langer rust?

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:32

ik zag afgelopen weekend in Ugchelen meerdere rijders starten die ik ook de week ervoor in Diepenheim heb zien starten, komt "helaas" dus vaker voor dan je zou verwachten :(:)