[VD]wat is het verschil...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:06

Debo schreef:
Mag ik reageren???

Het verschiltussen volwassenen en kinderen is zoals saar al zei " de ervaring" en zoals stef melde "het doen in een opwelling" .. Ik zelf heb al 7 jaar ervaring met vd , en nee ik ben niet de beste ik doe ook nog veel dingen waaraan ik zie dat ik t moet veranderen.. Uit de practijk leer je.. maar ik vind dat het net als met "sex" is sommige dingen niet boven de 18 jaar.. Kijk spaanse pas, buigen enz.. is leuk voor een "kind" maar steigeren en de capriole, vind ik 18 + ... das mijn mening..


Mag ik ook even reageren?

Volwassen ben je voor de wet vanaf je 21e, even voor de duidelijkheid Knipoog
En de een leert wat sneller dan de ander dus over jaren ervaring hoef je het niet te hebben *voel je nu niet aangevallen* Bovendien leren jongeren over het algemeen sneller als 'ouderen'.
De link sex-vrijheidsdressuur kan ik niet helemaal leggen Verward
Met een spaanse pas kunnen ook ongelukken gebeuren, zo'n omhoogschietende hoef kan behoorlijk pijnlijk zijn lijkt me, met een compliment kan ie bovenop je vallen, ben je ook behoorlijk plat, steigeren kunnen alle paarden doen, of je het ze nou leert of niet, beter geleerd en beheerst dan zomaar steigeren, de capriole heb ik het niet over want voor zover mij bekend is kan geen enkel boktpaard deze oefening zoals ie bedoeld is uitvoeren.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 08:17

Ik zal mijn standpunt ook maar even verdedigen Knipoog
Met Nienke haar standpunt ben ik het iig. eens, maar ook wat anderen zeiden. Je begint niet met VD om shows te geven, maar om het voor jezelf en je paard leuker te maken, afwisseling enzo. Dat mijn paard het leuk vind, is toch wel het belangrijkste.
En dan nog over de leeftijd. Een leeftijdsgrens trekken heeft totaal geen nut. Hoeveel 'volwassenen' zijn er niet onverantwoord bezig? Het hangt gewoon af van jezelf. Als jij denk dat je serieus en consequent bezig kunt zijn, dan vind ik dat je eventueel met vrijheidsdressuur kunt beginnen. Maar dat de meeste kinderen onder de 12 daar beter maar niet mee bezig moeten gaan, lijkt mij logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:26

Oke er zijn mensen die mij niet mogen hier prima.. maar val niet telkens mijn berichten aan ik zet hier heel normaal mijn mening neer en verwacht dat er ook heel normaal op gereageerd word... Dat lunacookie tegen mij gaat zitten ouwehoeren over een ding wat al langgggggggg geleden is kan ik ook niet helpen..
ieder zijn mening.... laat dat dan in de waarde ik ben nogsteeds met mijn 18+ mening,,, jullie niet nou prima maar laat mijn mening zoals ie is en ga niet meteen zo aanvallent er op in..

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:01

Evy schreef:
Ik ga ook een show geven en ik ben zelf 16 en ik ben best wel serieus bezig met VD, maar ik wordt ook serieus genomen door de volwassenen.


Idd, omdat wij die show geven hoeven we nog niet onverstandig bezig te zijn.

*ff offtopic: okey dat van dat steigeren ervoor staan was gewoon een fout en dat weet ik wel*

En Debo je kan wel zeggen dat je 7 jaar ervaring hebt, maar dat hoeft niet te zeggen dat je goede ervaring hebt (ik bedoel dit heel gewoon hoor)

En ik vind niet dat als je volwassen bent dat je dan altijd meer ervaring hebt.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:38

Je moet niet vergeten dat je van fouten ook leert, en dat hoort ook bij ervaring.
Ik denk dat je niet bij een bepaalde leeftijd kan zeggen zo nu ben jij "volwassen"en kan je VD gaan doen.
De een weet op zijn 14/15 al heel goed wat wel en niet kan en de ander weet dat op zijn 18 nog niet.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 14:30

Dat is ook zo, daarom is het heel erg moeilijk een lijn te trekken (voor zover dat nodig mocht zijn) Daarbij komt nog de factor over hoe je aan je informatie komt. Heb je een instructrice? Haal je het van internet of uit boeken. Als je een instructrice hebt (en dan denk ik aan bijv marjolein kylstra) kan die je ten alle tijde wijzen op je eventuele fouten. Als je zelf aanmoddert (wat ik ook doe trouwens) kom je er pas later achter dat je het misschien beter anders had kunnen doen. Dat is niet leeftijdsgebonden

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 15:36

Dat is inderdaad Luna_cockie, bv toen ik een jonge pony ging kopen, werd dit mij afgereden omdat ik zelf nog een kind ben. (gelukkig heb ik achteraf ook een hoop positieve reacties gehad *LOL* )
maar als ik dan naar sommige volwassenen kijk, achter een vreemd paard lopen oid. ook niet echt verstandig toch Verward

of nog een voorbeeld; nylon touw heel vaak om je hand draaien om een steigerde pony de trailer in te trekken, gevolg dus hele hand open.
Zo zijn er heel veel dingen waaraan je kunt zien dat ook volwassenen niet altijd nadenken!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:24

Debo schreef:
laat dat dan in de waarde ik ben nogsteeds met mijn 18+ mening,,, jullie niet nou prima maar laat mijn mening zoals ie is en ga niet meteen zo aanvallent er op in..


Wij gaan er niet aanvallenD tegenin hoor, maar we vertellen ook gewoon onze mening. Lachen

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:32

Evy"]
[quote="Debo schreef:
laat dat dan in de waarde ik ben nogsteeds met mijn 18+ mening,,, jullie niet nou prima maar laat mijn mening zoals ie is en ga niet meteen zo aanvallent er op in..


Wij gaan er niet aanvallenD tegenin hoor, maar we vertellen ook gewoon onze mening. Lachen
[/quote]

Sorry maar jij vertelt gewoon je mening maar wij dus ook. En natuurlijk laten we je in je waarde, maar dit is gewoon een discussie en daar
word niets aanvallend bedoeld!! Haha!

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:21

Debo schreef:
Oke er zijn mensen die mij niet mogen hier prima.. maar val niet telkens mijn berichten aan ik zet hier heel normaal mijn mening neer en verwacht dat er ook heel normaal op gereageerd word... Dat lunacookie tegen mij gaat zitten ouwehoeren over een ding wat al langgggggggg geleden is kan ik ook niet helpen.. ieder zijn mening.... laat dat dan in de waarde ik ben nogsteeds met mijn 18+ mening,,, jullie niet nou prima maar laat mijn mening zoals ie is en ga niet meteen zo aanvallent er op in..


Debo, je hebt altijd mensen die je niet mogen.... maar omdat je iets met luna cookie hebt hoeft niet te zeggen dat heel het forum je niet mag....
Als je in andere topics kijkt zetten ook andere mensen hun mening neer en daar woord op gereageerd. Niet alle mensen hebben dezelfde mening. Maar ik denk neit dat ze het niet als aanvallig bedoelen hoor!

Dat is iets persoonlijks tussen haar en jou..... mensen maken fouten toch?
ik zeg soms ook dingen die ik niet zo bedoel dus laten we daar over op houden


Jep ,en als je die mening hier neerzet krijg je meestal commentaar,daarom is het een forum. En ik bedoel als jij zegt laat ieder in zijn waarde. Als mensen bijv fotos neerzet van kijk mijn paard kan stijgeren en jij zegt denk goed na waar je mee bezig bent enzo bedoel je het ook goed toch?? anders zou je nergens meer op mogen reageren.....
En tjaa sommige berichten komen gewoon wat bot over bij mensen......
En nee dit is niet aanvallirig bedoeld want je bent een harstikke leuke meid. Ik hoop dat je het nu begrijpt.
Tiff@ny

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 12:31

Ik heb niets met VD van doen, maar wil toch wel even reageren. De reden dat ik vind dat 'kinderen' geen VD moeten doen is heztelfde als waarom ik vind dat ze geen jonge paarden moeten inrijden: gebrek aan ervaring. Een 14jarige die 4 jaar op de manege heeft gereden is daar IMO niet aan toe, net zo min als een 34jarige die 4 jaar op de manege heeft gereden.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 12:35

Ok, even diep nadenken en dan mijn mening intikken Knipoog

Het is idd niet "goed" dat volwassen eerder serieus genomen worden dan kinderen.
Het ligt denk ook aan de ervaring die je zelf hebt opgedaan, ik stond op een stal waar alle "kinderen" hun paarden heel serieus namen.
Een paard is een verantwoordelijkheid voor het leven en niet voor even.

Maar vrienden van me stonden op een stal waar die "kids" heel leuk begonnen, elke dag naar het paard, lekker bewegen en ga zo maar door.
Na een paar weken ging de lol er van af.

En dat is vaker zo bij jongeren, er komen jongens in het spel, ze willen gaan stappen, ze willen gewoon jong zijn en zijn vaak impulsief.

Lang neit alle jongeren zijn zo maar ik dnek dat iedereen hier weleens zo'n iemand heeft meegemaakt.
Maar er zijn ook volwassenen die dit hebben.
Alleen is het dan niet stappen, uitgaan of jongens maar gewoon even een dagje rust of gewoon geen zin meer.
Alleen valt dit minder op...misschine omdat wij als "volwassenen" dan gewoon eerder geneigt zijn een verzorgmeisje aan te nemen.

En om die reden al zijn de meeste mensen denk gewoon bang dat het ook met VD zo is dat de "kinderen" er de lol niet meer van in zien.
Gaat natuurlijk een hoop tijd inzitten en de meeste hebben daar het geduld niet voor.
Dus het begin wordt geleert, of een kunstje wordt half geleert waardoor het ook nog weleens mis kan gaan.
Maar dit kan natuurlijk ook bij volwassen....ikzelf begin er niet eens aan omdat ik als volwassenen weet dat ik daar gewoon het geduld niet voor kan opbrengen.

Even kort: kinderne worden vaak niet serieus genomen omdat het(terecht of niet terecht) omdat de meeste het "zat" zijn na een tijdje.

Maar dat is enkel en alleen een beetje theorie achtig Haha!
Zelf vindt ik dat het aan de persoon ligt...de 1 neem ik wel serieus en de ander niet...en dit kunnen zowel volwassenen als kinderne zijn.

En toch...een leeftijdsgrens werkt dan niet...maar een minimale rij en verzorgervaring?

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:55

Zelf schijn ik een paard gekocht te hebben dat al behoorlijk wat van VD heeft geleerd. Hier ben ik achter gekomen door per ongeluk op een van de "knopjes" gedrukt te hebben. De vorige eigenaar heeft me alleen het "voetje" laten zien.
Mijn zoon van 10 vindt dit heel leuk en hij weet dat hij er van mij nog niet mee door mag gaan. Hij heeft gigantisch veel verantwoordelijkheids gevoel en snapt dat ik het niet wil. Hij begrijpt dat hij eerst een goede band moet kweken en het vertrouwen van het paard moet hebben. Daarna alleen onder begeleiding beginnen.
Dit geldt niet alleen voor hem, maar ook voor MIJZELF. Ik rij nu 12 jaar en behoor zeker ook bij de volwassenen, maar wil voor geen goud mijn relatie met mijn paard verklooien.
In mijn ogen heeft het dus niet alles met leeftijd te maken, maar meer met verantwoordelijkheids gevoel. Dat is dus afhankelijk van de persoon (karakter).

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:52

Citaat:
steigeren en de capriole, vind ik 18 + ... das mijn mening..


karley kan het ook...en ik ben ook pas 14 en tog doet ze het heel braaf!!

maar ik doe wel voorzichtig ookal doet karley alles heel braaf en zal ze nooit iemand bijten en schoppen!!