[LO] probleem door [NH]?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

[LO] probleem door [NH]?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 00:31

Afgelopen november heb ik door een cursus bij Emiel Voest kennis gemaakt met het loswerken. Hartstikke leuk en dat gaat ook onwijs goed als ik dat met Saar doe. Alleen een heel klein probleempje.... Knipoog

Ik kan haar nu niet meer fatsoenlijk longeren. Bij longeren sta je meestal nogal "statisch" in het midden. Saar komt dan gelijk op me afhollen en naast me staan, zoals bij het loswerken, erg gewenst is......Gevolg: longeerlijn in de war, paard weer wegsturen, paard in de war (door je "statische" houding vroeg je het immers om naar je toe te komen) enzovoort.

Kennen jullie dit "probleem"? Het is voor mij verder geen groot probleem ofzo, longeren doe ik toch niet zo vaak. Maar soms is het wel een beetje lastig. Laatst kwam de dierenarts, om haar kreupele been te controleren. Kun je haar even longeren.....uhh nou meneer, dat wil niet zo goed Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 02:47

Fleur valt ook meteen naar binnen als ik als een dooie pier in het midden sta.. Bij haar moet ik dus met mijn lichaam duidelijk laten merken dat we aan het longeren zijn, en dat ze dus zal moeten lopen.
Eigenlijk dus gewoon het NH loswerken, maar dan met een touwtje eraan..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:15

Ik sta niet statisch bij longeren Verward
Ik loop zelf ook eenheel klein rondje mee en ben continue bezig met laten verruimen of weer iets terug laten komen. Vaak heb ik ook een longeerlijn door een bitring zodat ik daar ook mee vraag of ontspan.
Bij 2 van de 4 paarden is het zowiezo heel belangrijk om te laten zien dat ik actief bezig ben anders staan ze binnen no time achterstevoren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:02

Daarom longeer ik ook niet. Je brengt het paard er enorm mee in verwarring en als enthousiast parelliaan is het inmiddels gewoon tegen mijn principes om te longeren.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:03

Ik gebruik dezelfde houding als bij het loswerken op de Voest manier, echter heb ik al snel het gebruik van de armen geminimaliseerd.
Mijn paard heeft geen moeite met verschil tussen Parelli/Voest of longeren, ook omdat hij gelongeerd word met pessoa of touwtjes misschien.
Werkt prima, ze hebben ook snel genoeg het verschil door...
en net als Sjuimpje al zegt, longeerde ik voorheen ook nooit statisch Lachen

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 23:04

Het is ook niet zo dat ik als een blok beton in het midden sta Knipoog Maar ik bedoelde meer met "statisch" dat je stiller in het midden staat dan bij het loswerken. Saar is blijkbaar heel erg gevoelig voor mijn lichaamstaal.

Bij het longeren van Hester heb ik dat probleem helemaal niet, die kan longeren en loswerken goed van elkaar scheiden.

Ik was wel benieuwd of er meer mensen waren die een soortgelijke ervaring hadden/hebben. En ja dus..... Haha!