Gewicht van de wagen + combinatie met paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Gewicht van de wagen + combinatie met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:53

Aangezien mijn jonge merrie nu bijna drie jaar is en ze een (heel) klein beetje aan het werk mag,
vroeg ik mij het volgende af. Op dit moment heb ik een marathonwagen (Type Warco Cross) Met
deze wagen heb ik eerder met mijn merrie's broer gemend, alleen de wagen staat nu stil sinds hij
verkocht is. Met hem heb ik alleen over de weg gemend. Het idee was eigenlijk om tweespan te
gaan mennen, maar helaas komt dat er niet meer van. Nu zou ik mijn merrie ook graag voor de wagen
willen beleren, maar dan eigenlijk graag meer dressuurmatig dan alleen recreatief over de weg rijden.
De merrie is ongeveer 1.46/1.47, maar nog duidelijk in de groei, vandaar ook dat ze nog niet zoveel
werk doet. Het is een Fjord, maar duidelijk één van het rijtypischere soort :D De wagen is volgens de
gegevens die ik heb gekregen bij de aankoop ongeveer 240 kg. Nu vraag ik mij af, deze wagen zal
waarschijnlijk te zwaar zijn om enkelspanwerk in de bak te doen? Voor het rijden over de weg was het
in principe geen probleem voor mijn vorige Fjord, ook al was die ook rijtypisch gebouwd. Hij was echter
wel ouder en al langer in training (voornamelijk onder het zadel) Als deze wagen niet geschikt is (wat ik
zelf helaas denk) aan welk soort wagen zal ik dan moeten denken? Zoals het nu lijkt ga ik helaas geen
dubbelspan meer rijden, ben dus op zoek naar een enkelspanwagen, voor dressuurmatig werk in de bak
en ook geschikt voor ritjes naar het bos (recreatief)

Het gaat om deze wagen (was één van de eerste keren dat Ullwinn er voor stond, nog een beetje onwennig)
http://i201.photobucket.com/albums/aa22 ... C_4307.jpg
http://i201.photobucket.com/albums/aa22 ... C_4286.jpg
http://i201.photobucket.com/albums/aa22 ... C_4288.jpg

En deze merrie (let niet op haar staart, die is afgelopen najaar afgevreten door weidegenootjes)
http://i201.photobucket.com/albums/aa22 ... C_9305.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:59

Volgens mij is dat niet echt te zwaar voor een enkelspanwagen op luchtbanden, de meeste enkelspanwagens zitten dacht ik rond de 200 kg, of er net onder, of er net boven...

Ik denk dat je Fjord dat prima kan trekken als je het werk rustig aan opbouwt.

Wel leuk trouwens zeg, dat je met haar ook gaat mennen!
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 28-04-09 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:10

Ja, hopen dat ze het net zo goed doet als haar grote broer :D

Rustig opbouwen ben ik sowieso van plan, ze heeft tot nu toe nog maar 3 keer aan de longeerlijn
gelopen, terwijl er genoeg van haar jaargang zijn waar al op gezeten/gereden wordt. Daarmee wil
ik in ieder geval nog wachten, aangezien het wel een sprietje is vergeleken met de rest :j

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:14

Ja gaaf hoor!
En verstandig om rustig aan te beginnen als ze nog zo jeugdig is, des te langer kun je plezier van/met haar hebben!
En aangespannen rijden is ook leuk voor de afwisseling en minder belastend voor de rug, dus wel heel goed denk ik!

Ik zat net je foto's nog even te kijken, dat tuig is echt geweldig! *D

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:17

Ja, mijn tuig ben ik nog steeds heel erg blij mee, is een Jozsef Koczkas :j

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:21

Waarom ga je niet gewoon langs de weg mennen? De eerste keren voor de kar kun je nog op een weiland doen, maar daarna zou ik gewoon de weg op gaan...

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:23

ja tuig is echt prachtig!

SuSEQ, volgens mij wil ze juist niet alleen maar langs de weg gaan rijden, maar ook dressuurmatig in de bak...

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:25

Sowieso omdat je hier over de weg niet mooi kunt mennen en omdat er dan iemand mee moet,
wat niet altijd mogelijk is. Dressuurmatig in de bak aan het werk zou ik zelf erg leuk vinden :j
En daarbij heb ik dan wel hulp van de medestalgenoten op de pensionstal. Ik zou dus graag de
afwisseling willen maken, maar vraag me alleen af of mijn wagen wel geschikt is daarvoor.

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:30

volgens de standaard voorschriften kan een paard een wagen trekken die drie keer zijn eigen gewicht is op de vlakke weg. Dus zels voor een ongetrainde moet 3/4 van zijn eigen gewicht toch wel te doen zijn? (fjord ongeveer 400-450 kg wagen plus koetsier ongeveer 300-350)

Als jehet maar rustig opbouwd is de wagen volgens mij echt niet te zwaar. Ik denk trouwens dat je beter gewoon met de wagen die je hebt kunt beginnen stel dat het paardje het niet goed oppikt dan heb je iignog niet zo heel veel geld uitgegeven. Als het dan echt blijkt dat jullie dat dressuurmatige leuk vinden kan je altijd nog een nieuwe wagen kopen.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Gewicht van de wagen + combinatie met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 01:35

Ik denk dat het niet verkeerd is het paard eerst wat te laten wennen aan de kar en het werken op zich door ermee langs de weg te rijden. Dat brengt bovendien veel meer afwisseling met zich mee en minder bochten dan in een bak. Eens het paard het werken gewend is en wat conditie heeft, kun je gaan schaven aan het dressuurmatige aspect.

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:56

Laten we nou eens en vooraltijd die standaart eisen van zoveel x het gewicht van het paard vergeten, dat is antiek en komt uit de middeleeuwen.
We leven en aantal honderd jaar verder en alle dingen uit de middeleeuwen zijn inmidels achterhaald..
Het allerbelangrijkste is rolt de wagen licht of zwaar..
Dat kun je eenvoudig zelf nagaan door hem op een harde weg zelf mee te trekken als hij eenmaal op gang is moet je dan nog steeds kracht zetten om hem voor te bewegen..
Als dat het geval is kun je miss eenvoudig even naar een wagenmaker gaan en hem helemaal laten doorsmeren en nakijken

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:26

De wagen loopt verder soepel, dus dat is gelukkig het probleem niet :n
Die regel lijkt me ook 'ouderwets' aangezien zoiets nog altijd per paard verschillend is lijkt me :D

Ik heb ook nergens gezegd dat ik alleen maar dressuurmatig aan de slag wil of dat ik daar mee
wil beginnen, ik vroeg me alleen af of mijn wagen daar wel geschikt voor zou zijn?

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:48

CaylinnMae schreef:
... ik vroeg me alleen af of mijn wagen daar wel geschikt voor zou zijn?

Dat hangt er een beetje van af hoe zwaar de bak ligt. Eventueel kun je een piste uitzetten op een droog grasland, dat rijdt ook lichter dan zand.

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 10:58

De bak op zich is niet zwaar, het is een 25 x 60 meter buitenbak met zand en tapijtsnippers en goed bijgehouden (met slepen ed) :)
Op gras rijden weet ik niet of de pensionstaleigenaar dat ziet zitten, die keus is helaas niet aan mijzelf :D

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:02

Fijn zo'n ruime bak, zeker in het begin hebben ze vaak veel moeite met de kleinere wendingen, dan kan het niet ruim genoeg zijn...

Ik denk zelf dat het met jouw wagen prima kan, zou het straks gewoon rustig aan gaan proberen!
Mocht je toch het idee hebben dat ze er teveel aan moet blijven trekken, kun je altijd nog rondkijken voor een lichter wagentje, al zal het nog niet heel simpel zijn om die betaalbaar te vinden...

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Gewicht van de wagen + combinatie met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:14

Trek hem zelf eens mee een rondje door de bak. Je voelt dan snel genoeg of het echt zwaar is. Als het je niet lukt zou ik het niet doen.

CaylinnMae
Berichten: 2936
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:28

Ik denk dat we hem binnenkort even onder het zeil vandaan halen en uit de schuur, dan alles even nakijken :D
Kan hem altijd nog verkopen als blijkt dat het niets wordt. De wagen op zich vind ik super, ondanks zijn kleurtje
(Kermit de Kikker wagen werd hij hier toen voor 'uitgescholden' toen ik hem net had gekocht :=)

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Gewicht van de wagen + combinatie met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:23

Met die wagen moet het lukken, en dat kleurtje is ook wel gaaf toch

Ik vind je borstblad van je tuig wel wat smal. Een breder blad verdeelt de druk beter.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gewicht van de wagen + combinatie met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:22

Ik denk dat het ook wel te doen is, zeker als je niet een te zware bak hebt. Maar dat kun je inderdaad zelf eens kijken of misschien met een ervaren menpaard testen?

Ik ben er echter absoluut geen voorstander van om straks te beginnen in de bak. Waar je aangespannen maar weinig passen rechtuit kunt zetten. Het is in het begin erg belangrijk dat je kilometers maakt en dat hij in balans leert te lopen, de wagen leert trekken, op jou durft te vertrouwen. In de bak is het veel draaien en een stuk zwaarder met als gevolg; hij loopt niet recht, vind zijn balans minder makkelijk, moeilijker aanleuning vinden, en verliest misschien zelfs het plezier als hij alleen maar in de bak moet werken.
Dus wat dat betreft zou ik er wel nog even goed over na denken.
Waarom kun je trouwens niet buiten rijden bij jou?

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Gewicht van de wagen + combinatie met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:21

Zelf ben ik ook een beginner , met een 10 jarige new forester , bij mij in de buurt is een geasfalteerd parkeerterrein, vele malen groter dan een rijbak , daar oefen ik , en heb de gelegenheid om rechte lijnen te rijden en lussen naar andere parkeerplaatsen.
Om de plantenbakken rijd ik mijn voltes , en als ik er een aantal gereden heb ga ik weer verder.Zelf ben ik erg blij met dit alternatief en merk dat mijn pony het oke vindt dat er afgewisseld wordt.

malobo
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:11

Hey Clau.

Toevallig ons er vandaag een beetje in georiënteerd en er waren vrij veel karren voor maatje fjord zeg maar die 300 kg waren, dus dan moet die van jouw (240 kg) voor keetje goed te doen zijn ;) , maar natuurlijk lekker rustig beginnen. En in de bak is wel wat zwaarder en moeilijker dan rechtuit op de weg... Maar het komt vast helemaal in orde!!

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Gewicht van de wagen + combinatie met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:20

Ik vind een wagen van 300 kilo voor een enkelspan echt aan de zware kant.

Dan vind ik 200 kilo een mooier gewicht.

malobo
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:23

Ja dat leek mij ook enigzins, mja volgens de experts...

Wat is volgens jullie dan een beetje standaard gewicht voor een kar voor maatje fjord??

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:25

ik loop ook een beetje rond te kijken naar wat er zo'n beetje is aan enkelspanwagens, maar de meeste zitten volgens mij zo tussen de 200 en 230 kg...

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:26

Mijn wagen weegt ongeveer 180 kilo met een haflinger er voor.
Heel erg veel lichter moet je hem ook niet nemen want dan spelen ze er mee.

Denk zo een beetje rond de 200 kilo een mooi gewicht is.