[LO] linkerhand doet ie niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[LO] linkerhand doet ie niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 11:41

Ik ben bezig om Dusty (welsh x arab) te beleren. Dusty is een braaf beestje, en zadeltje en hoofdstelletje vind ie niet erg meer, en op de rechterhand is ie ook aan de longe redelijk braaf.
Maar het probleem is dat ie de linkerhand absoluut niet wil.
Hij gaat steigeren, omdraaien, bokken etc etc, en is zo gruwelijk snel dat ik hem niet voor kan zijn.
Dus iemand ernaast, en dan is ie braaf, maar als die persoon ernaast weg is is het weer het zelfde verhaal.
Het is IMO echt een kwestie van niet willen, en niet van niet snappen...
Tips?


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 11:49

Even snelle gok: kan het zijn dat hij linksom gewoon heel erg moeilijk vind? En dat hij het daarom niet wil? Hij krijgt waarschijnlijk spierpijn als hij linksom moet lopen.
Als hij in de wei staat en je ziet hem galopperen: galoppeert hij dan voornamelijk in de rechtergalop? Of zie je ook weleens stukjes linkergalop? (dat kan ook een indicatie zijn voor een voorkeurskant).
Tips om het op te lossen heb ik helaas niet, maar ik denk dat je de oorzaak in die richting moet zoeken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 12:11

Gister heb ik hem na het longeren in de kudde gezet, en toen ging ie linksom (met de meute mee)

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 12:19

Parouscha kan ook op 1 kant niet longeren,alles geprobeert, ze vertikt het gewoon.
Ze is je gewoon te snel voor, en dan snel weer de gemakkelijke kant op *LOL*, en heel dicht langs je galoperen, en achterwaarts enz..
Ik heb er tot nu toe geen andere oplossing voor gevonden.
Ik ben der gewoon opgestapt, maar dat is uiteraard niet de manier, maar het is erg frustrerend .

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:25

Rap heeft het zelfde probleem "gehad", links is zijn moeilijke kant, hij is makkelijker linksom te longeren in een longerbak/round pen, vanwege de aanleuning die hij aan het hek heeft, en hij kan daar zn kont niet naar buiten gooien, dus naar binnen komen en omdraaien gaat al moeilijker. Als je geen longeer bak hebt, kan je misschien een deel van de bak afzetten met van die prikpaaltjes en lint(kweet niet hoe ze heten, maar die plastic paaltjes met een ijzeren pin onderaan waarmee je ze in de grond steekt)
Een andere optie is de dubbellonge, ik geloof dat jij daar ook aardig mee overweg kan. De buiten teugel/longe werkt dan begrenzend, bovendien kan je rechte stukken inlassen, je positie tov je paard is dan iets anders(meer drijvend) en ik denk dat hij dan ook minder snel om zal willen draaien.

doglover
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: beerzel (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 00:47

Heb ongeveer hetzelfde probleem! Ben nu net met een paard bezig en heb hem eerst gelongeerd. Linksom perfect, alle gangen en stoppen op stemcommando!!! Lachen Maar rechtsom wil ze gewoonweg niet! Enkel passen en hup naar mij toe! Denk dat ik al mijn paardenboeken nog eens ga bovenhalen!!! Lachen

doglover
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: beerzel (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:48

Ondertussen zijn we een dag verder en het lukt al wat beter! Gisteren wou ze absoluut niet rechtsom, vandaag al in stap en draf... dus we gaan er op vooruit!

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:37

Hoi hoi...

Ik ben zelf ook een jong paard aan het beleren (al ligt dat op het moment wegens omstandigheden een beetje stil). Is een Arabier. Bij mij gaat het longeren gelukkig wel goed maar ik herken de problemen. Het is erg moeilijk om in een paar woorden te vertellen wat je moet doen om je doel te bereiken. Ik denk dat bij het longeren verschillende factoren een rol spelen. Mocht je hier verder met me over praten dan spreek me gerust aan want ik wil best kijken hoe ik een ieder kan helpen maar dan heb ik meer gegevens nodig.

Groetjes en "veel geduld"

FvdS

Eerst denken, dan doen !!!

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 09:56

ehh, Yathal, ik kan 'm natuurlijk een ' bij-tikken' als 'ie naar je toe wil komen of gaat staken... bij jouw paard hielp het (hahaha) en belangrijker: hij heeft het noooit meer gedaan toch??

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:43

Ja, ik weet het maar kan hier natuurlijk meilijk zeggen: Sla 'm net zo lang tot 'ie luistert... Dan gaan ze weer hele rare dingen denken... En niet iedereen heeft zo'n spannende hengst natuurlijk Knipoog

Eerst denken, dan doen !!!

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:56

ja Yathal is natuurlijk wel extreem hengst maar de anders zo zachtaardige ik kan 'm aardig bijtikken. Liever een keer een goede tik dan een heleboel foute die geen effect hebben, toch??? Maar idd: ik wil geen verkeerde indruk wekken of zo, we behandelen onze arabieren met alle respect, maar ze moeten wel luisteren! Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:04

bij paarden staan de linker en de rechter hersenhelft niet met elkaar in verbinding dus je paard weet niet dat hij het rechtsom geweldig doet. als hij dan linksom gaat en hij doet raar dan kan dit komen doordat het op deze kant nare ervaringen heeft gehad. je kan de linker kant veel masseren waardoor het paard aan die kant gestimuleerd word. ook kun je proberen om in een round-pen of als je die niet hebt gewoon de bak half afzetten en daarin te beginnen, zodat je zijn pad kan blokeren als hij de andere kant op schiet. geef vooral geen hulpen meer als hij het goed doet en laat het paard eerst eens in haar eigen tempo lopen. dan voelt hij zich comfortabel en zal het steeds iets beter gaan totdat je het een keer in de hele bak doet, als het dan nog niet goed gaat blijf je dit opnieuw doen. pas wel op want ook als het een hele tijd goed gaat kan je paard in een paniek situatie zo terugvallen in oud gedrag.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers