[LO] longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

[LO] longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 11:07

oke oke, zeg nu niet dat ik blond ben, want dat ben ik niet Tong uitsteken
maar als je nog nooit gelongeerd hebt??
is dit iets wat speciale vaardigheden vereist, of kan eigenlijk iedereen dat wel?en moet dat in de bak?of kan dat ook op het land?(heb geen bak dus dat is al probleem) Vork

__________
voor deze keer heb ik de titel veranderd. volgende keer zelf eerst lezen en rondkijken voordat je iets post!
BVD

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:53

In principe kan iedereen het wel, maar de één heeft er gewoon meer gevoel voor dan de ander.
Mijn advies: leen een boek uit de bibliotheek. Op die manier kom je al een heleboel dingen te weten. Vraag eventueel iemand om je te helpen met longeren.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:50

Ik zou de eerste keer een paard longeren met iemand die het goed kan Lachen Na een paar keer gaat het dan al redelijk. Je moet het gewoon vaak doen, dan gaat het steeds beter. Een jaar geleden bakte ik er ook niet echt veel van. Toen heeft iemand die het heel goed kan me een paar keer geholpen en die dingen ben ik toen gaan oefenen. En nu gaat het super (al zeg ik het zelf Schijnheilig )

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:57

Als je paard braaf is aan de longe kun je het gemakkelijk op een stuk land doen hoor. Met braaf bedoel ik dan dat hij op de cirkel blijft, je hebt erbij die dat niet doen en dan is de bak toch veiliger omdat die omheind is. (ik weet hoe groot het land is waar je het over hebt en of dat omheind is?)

Let wel op de conditie van de bodem. Longeren is hard werken voor een paard en als de bodem niet goed is, is dat extra belastend!

Jola

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:49

Voorin de titel van je topic even [NH], [AR], [VD] of [LN] zetten anders krijgt hij een enkeltje mesthoop.
Voor meer info zie het topic bovenaan

kim, mod UZ

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:11

Ik denk dat je je best laat helpen door iemand ervaren die goed kan longeren! Ook longeren is iets dat je moet leren ... Ik heb leren longeren van mijn instructrice, de eerste keren keek ik gewoon toe hoe zij een paard longeerde en toen legde ze me terwijl uit waar ik op moest letten enzo, daarna ging ik zelf aan de slag en stond ze erbij en gaf aanwijzigingen en corrigeerde daar waar nodig.Toen mocht ik vaak paarden van andere mensen, die zij moest longeren met pessoateugel als aanvullende training, longeren, daardoor heb ik gelukkig ook wat kunnen oefenen Lachen. Er wordt altijd gezegd dat je met longeren ook 'slecht' kunt doen, dat je het daarom beter goed kunt leren want het is tenslotte de bedoeling dat het je training aanvult of dat je het gebruikt om je paard op een goede manier beweging te geven. Maar natuurlijk kan iedereen dat leren, misschien zijn er mensen die er sneller mee weg zijn dan anderen... (haha, daar hoorde ik niet bij, had soms wel beetje problemen met overschot van de longe of het hanteren van de longeerzweep met mijn linkerhand, maar zeggen ze niet altijd oefening baart kunst? dus nog veel oefenen *LOL*

Haja en ook it nog: niet vergeten dat longeren zwaar werk is voor je pony of paard, wat betreft ofdat het in de wei kan: in principe wel, maar het is wel makkelijker in de piste. Ik denk dat het een beetje afhangt hoe je paard is met longeren Lachen

Veel succes!

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 21:39

wat dat aan gaat ben ik in alles nog een leek Verward
maar goed.........nooit te oud om te leren toch..en aldoende leert men Haha!