Omdat bijna elk topic op slot is gegaan n.a.v. bitloos mennen, en ik zelf ook nog wel een beetje menfanaat ben, zou ik toch graag eens, met goede onderbouwing uiteraard uit de praktijk, willen horen waarom bitloos mennen zo goed zou zijn en wat de voordelen er van zijn t.o.v. mennen met een traditionele optoming. Het gaat me dus om voorbeelden uit de praktijk, niet om langdradige informatie van ene Mr. Cook te lezen die ook nog eens ononderbouwd is en bovendien wetenschappelijk toch nergens op gehandvest is.
ik men niet bitloos, rijd onder het zadel wel zonder bit nu durf ik het niet aan zonder bit voor de kar te gaan rijden, maar ik merk wel aan mijn pony dat hij toch elke keer erg moet wennen aan dat bitje in zijn mond weer (bijkomend voordeel, hij is gruwelijk licht in zijn mond ) ik wil het zelf niet gaan proberen, maar ik ben wel heel erg benieuwd, kan er aan de ene kant erg inkomen maar aan de andere kant zijn het als het fout gaat 2 ongeleide projectielen (paard en kar) wat het natuurlijk gevaarlijker maakt.. ik wil graag volgen
ik weet dat ad aarts een aantal clinics heeft gegeven over bitloos mennen. op het moment dat hij de clinic gaf reed hij er zelf ook voor het eerst mee (of in iedergeval 1 van de eerste keren) om zo het publiek te vertellen wat hij ervan vond.
ik heb de clinic niet gevolgd, sprak hem later maar hij was er niet wild over. vooral omdat hij niet het gevoel had echt te kunnen ingrijpen als er wat gebeurde, ook over het sturen en nageeflijkheid was hij niet tevreden over. En aangezien ad al jaren in het vak zit, en het niet "zomaar een menner is" (ok, het is geen chardon) kan je zijn mening denk ik wel gebruiken. misschien dat er online nog iets over staat. (ik ga ook even zoeken)
hierin staat een kort verslag, waarin het tegenovergestelde staat wat ik hierboven heb geschreven (raar want Ad vertelde het zelf) maar goed, misschien kan je er wat mee
Echwel
Geplaatst: 19-02-09 10:16
Chardon had er toen een duidelijke mening over en Aarts naderhand ook alleen terwille van horse-event heeft hij zich niet ter plekke geuit En dan reden ze ook nog met die speciale bitloze hoofdstellen kun je nagaan als ze met een gewoon hoofdstel zouden rijden..
Ik ben gewoon een volger van de grote menners die bewezen hebben dat ze kunnen winnen en de paarden het leuk blijven vinden met bit
Ach en ik zie het als een hype over 2 jaar heeft men weer iets anders verzonnen,
die clinic op horse event was idd een beetje dubbel, op dat moment viel het allemaal niet tegen en ging het best aardig. als je dan naderhand vraagt hoe het was, komt iedereen erop uit dat het idee van een rem weg is. het nadeel van zo'n clinic is dat je die noodsituaties niet na gaat doen om te kijken of je nou wel of geen rem hebt.
Nee maar wat is een noodsituatie? de echte noodsituatie is niet na te bootsen , want die kenmerkt zich door het uit de hand lopen van........Het blijven vluchtdieren , en een 100 procent braaf paard blijft dat zelfs ook. ( laatst vertelde mij een doorgewinterde menner , (80 jaar) dat de meeste ongelukken gebeuren met de vermeende braafste paarden...... Keuze voor bit of bitloos zegt dus in deze iets over de menner wat hij/zij er mee denkt te kunnen en wat de mogelijkheden zijn van het paard. Onder de man rijd ik met mijn arabier bitloos , zij is ook met bit gewend , maar is met bitloos ook goed beleerd.(met sidepull) deze bitloze optoming zou ik mij met haar niet voor een menwagen wensen, puur omdat ik denk dat de inwerking daar niet toereikend voor is. In het drukke verkeer , zoals de situatie is waar ik in rijdt is het in mijn optiek geen uitproberen waard......en kan dus geen argumenten geven waarom ik juist wel voor bitloos zou kiezen met mennen.
nou ja dat weet ik ook niet, zou het niet weten hoe je moet aantonen of je met bit meer controle hebt dan wanneer je zonder bit rijd, je hebt immers nooit 2 keer exact dezelfde situatie.
Elske_D
Geplaatst: 01-03-09 18:12
Echwel schreef:
[..]Aarts naderhand ook alleen terwille van horse-event heeft hij zich niet ter plekke geuit