Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lusitana schreef:Bij het aanleren van het gaan voor de wagen doe ik juist een halster met lang touw over het hoofdstel om paard te stoppen op de neus ipv op het bit als er een "situatie" zich voordoet. Ik voel me persoonlijk dus veiliger met werk op de neus dan met bit, zeker met onervaren paarden.
SuSEQ schreef:Lusitana schreef:Bij het aanleren van het gaan voor de wagen doe ik juist een halster met lang touw over het hoofdstel om paard te stoppen op de neus ipv op het bit als er een "situatie" zich voordoet. Ik voel me persoonlijk dus veiliger met werk op de neus dan met bit, zeker met onervaren paarden.
Heb je dat halster al eens echt moeten gebruiken? En heeft het dan gewerkt?
Arabesk schreef:Oogkleppen zijn ook zo'n schijnveiligheid en lariekoek. Ze zouden zijn uitgevonden voor tweespannen om het andere paard niet te storen bij het aantikken van de ander. Nou ik heb tweespannen gemend zonder oogkleppen omdat ze dat daar zo deden en dat ging prima. Het eerste wat we deden met een nieuw hoofdstel was de blikschaar in de oogkleppen zetten en die eraf slopen.
Arabesk schreef:Zo'n vierspangoeroe is vorig jaar bij Paard 2008 ook gevraagd om bitloos te rijden in een clinic. Zonder voorbereiding werden de hoofdstellen omgewisseld en naar zijn ervaringen gevraagd. Hij zei dat het niet heel veel anders reed dan met bit. (dr. cook achtige hoofdstellen). Ik weet alleen niet meer wíe die vierspangoeroe was.
Wat mensen nu nog tegenhoud is dat nog zo weinig mensen het doen. Onder het zadel is het al veel bekender. Niemand die zich afvraagt of endurance wel zonder bit kan. Tenslotte rijden de topruiters ook bitloos.
Kortom de stelling 'rijden met bit is veiliger' snijdt ongeveer net zoveel hout als 'links opstijgen is veel veiliger'