[vd] shet "dood" laten liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skoebie

Berichten: 40
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Limmen (NH)

[vd] shet "dood" laten liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 18:39

Ik wil graag een shet "dood" laten liggen. Gaan liggen kan hij al, dat heeft hij al van iemand geleerd. Hij gaat rechtop liggen en staat dan meteen weer op. Ik wil hem dus leren om op zijn zij te liggen.
Ik heb geen ervaring met vrijheidsdressuur, maar deze shet vraagt er gewoon om. Hij heeft een hekel aan kinderen op zijn rug maar vind het wel leuk om achter me aan te rennen etc. Hij volgt me als een schaduw en let heel goed op wat ik doe. Kortom een hele slimme shet dus... Waar je veel leuke dingen mee kunt doen. Heeft iemand nog tips voor andere dingen die ik hem kan leren??
Ik ben een absolute beginner dus de tips graag een beetje goed omschrijven...
Laatst bijgewerkt door skoebie op 08-03-03 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:58

even [VD] voor je titel zetten Haha!

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:30

Omdat je zelf al aangeeft dat je geen rvaring met VD hebt, zou ik eerst met de basis beginnen. Of er een boek over te lezen (v. Nathalie Penquitt).
En als je dat gedaank hebt zou je alsnog verder kunnen gaan met je shetlander.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 03:17

Ik wil ook wel eens wat, maar dat betekent nog niet vanzelf dat het verstandig is om er aan te beginnen. Geloof me.. de pony vraagt er echt zelf niet om !! Ja, aandacht, vast wel ... maar ook een shet "denkt" gewoon als elk willekeurig paard. Gewoon stoppen met die flauwekul dus tenzij je heeeel erg goed weet waar je me bezig bent en op zijn minst circusaspiraties hebt, maar zelfs dan ben ik er geen voorstander van om dit soort toestanden met een pony/paard uit te halen.
Mocht het beslist toch moeten, probeer het dan eerst met een groot paard. Zodra je je zeker genoeg voelt dat het hiermee beslist gaat lukken mag je van mij het ook met een shet proberen.
Het klinkt misschien hard en onsympathiek, maar ik denk dat het veel ongelukken kan voorkomen.

Rietje_oud

Berichten: 76
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Meppel, in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:58

Ben ik het niet echt mee eens.
Zolang je een paard niet echt dwingt, en gewoon lekker spelenderwijs bezig bent met je paardje, kan het helemaal geen kwaad deze dingen te leren. Ik snap wel dat als je dus teveel wilt, dus je gaat manipuleren dat er ongelukken kunnen gebeuren.

Als je maar weet, dat je spelenderwijs, geen stok achter de deur, alles op een zodanige tempo en het zelfs leuk blijft voor beiden er geen reden is tot paniek. Iedereen leert zijn hondje ook truukjes, geoefend ofniet, nou een paardje is wat groter, niet hetzelfde als een hond, maar heb je respect voor je paard en kun je dit laten merken, dan gewoon lekker kunstjes gaan leren.

Clickeren en eten gaan overigens prima samen als beloning, probeer het eens op die manier, of schrijf eens mensen aan die dit voor hun beroep doen, gewoon zoveel mogelijk info verschaffen.

Groetjes en veel succes.
Mijn paardje kan ook liggen en ook plat, zonder verplichtingen, maar haal er niet meer uit dan erin zit.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:04

Probeer eens heb het commando "stay" aan te leren.
Dit houdt in dat je paard blijft staan, terwijl jij van hem weg loopt, en pas komt als jij het zegt.
Als je paard dit commando GOED door heeft, kan je dit ook met het liggen gaan gebruiken.

Over het algemeen blijft honey liggen tot ik zeg dat ze op mag staan

skoebie

Berichten: 40
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Limmen (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 22:12

Bedankt voor de positieve reacties!
Het is niet de bedoeling om de pony te dwingen! Bij zo'n reactie denk ik dat je niet veel "shet-kennis" hebt, want shetjes laten zich niet dwingen.... En deze zeker niet!!! Hij vind het inderdaad heel leuk om aandacht te krijgen, en dit lijkt mij als leek een hele leuke positieve manier om veel aandacht aan hem te schenken. Spelen vind hij namelijk heel leuk....