[NH] Wie heeft een cursus freestyle gedaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11154
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:31

ikke schreef:
Ik wil mijn visie wel toelichten


Waardeer ik echt!!

Citaat:
De uitleg:
Ze vertellen je graag en uitdrukkelijk wat je fout doet, zowel algemeen in clinics als individueel, als je ze op een beurs ontmoet. Vervolgens vertellen ze dat zij de oplossing voor al deze problemen hebben, en dat zij je dat wel willen leren, tegen betaling, natuurlijk.


Heb ik bij Eddy Modde (gelukkig) niet meegemaakt, ik had ook eerlijk gezegd geen problemen met mijn paarden, misschien dat je als je wel problemen hebt met een andere "insteek" (vreselijk woord, maar weet zo gauw even niks anders) aan zo iets begint en dan wel te horen krijgt wat je fout doet.

Citaat:
Vervolgens hebben ze allemaal hun eigen gereedschap ontwikkeld, wat alleen bij hen te koop is. Wat mij ook altijd weer opvalt is dat bij een clinic iedereen in de pauze naar de kraampjes rent om die spullen aan te schaffen, alsof dan alle problemen over zijn c.q. het zonder die middelen niet kan.


Klopt, op de Equitana gingen de Dually-halsters van Monty weer over de balie alsof ze gratis zijn... Wat ook opvalt, is dat ook de "mindere goden", de wannabee-goeroes zeg maar, ook al met eigen spullen komen Lips are sealed . Ik moet toegeven dat ik vroeger 'stoer' riep "heb ik allemaal niet nodig, ik fabriceer zelf wel wat" maar zo'n fijn touw als van Parelli heb ik echt nooit ergens gevonden, dus..... Haha!

Citaat:
Ik heb ze allemaal aan het werk gezien, ik heb TTeam gedaan, centered riding, met Wieke Huisman gewerkt, Nelleke Deen is geen onbekende, cursus met Piet Nibbelink, Eddy Modde aan het werk gezien en ja, allemaal hebben ze goede, leerzame en nuttige dingen. Maar om nou te zeggen dat ze echt iets nieuws brengen, nou nee.


Hmm, ben ik niet helemaal met je eens, uitleg volgt zo;

Citaat:
Ernest van Loon heeft het allemaal al eens beschreven en hij citeerde ook al regelmatig oude grootmeesters. Bert Rutten deed het in de laatste Bit nog eens dunnetjes over, daar kan menigeen een puntje aan zuigen, maar eigenlijk vertelde ook hij niks nieuws, gelukkig maar.


Toch mis ik iets bij bijvoorbeeld van Loon: over het rijden schrijft hij inderdaad perfect, ik pak zijn boek er nog wel eens bij, en in die stijl rij ik ook voornamelijk. Maar.... wat ik wel mis, is het plezier maken, en dan voornamelijk buiten het rijden. Ik doe met mijn paarden regelmatig grondwerk a la Parelli, ik moet zeggen dat - vooral mijn oudere merrie - daar een enorme lol in heeft, ze wordt echt helemaal enthousiast, en dat mis ik bij degenen die jij beschrijft - gewoon simpel lol maken met je paard, ipv altijd alleen maar verantwoord rijkunstig bezig te zijn. En daar was ik juist naar op zoek, als extraatje naast het rijden. Leuke bijkomstigheid is dat mijn merrie een stuk "moediger" is geworden door de nieuwe uitdagingen die ze voorgeschoteld krijgt. Er zal best niks nieuws aan zijn (alles is per slot van rekening al eens een keer gedaan Knipoog ), maar ik mijn eentje was ik daar nooit op gekomen, wellicht een gebrek aan fantasie van mijn kant - maar voor mij was Parelli toch een leuke handreiking naar net een beetje meer plezier in mijn hobby - en daar heb ik mijn paarden voor, voor het plezier.

In ieder geval bedankt voor je uitleg!

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 23:46

Hoewel ik een groot fan van Ernest van Loon ben, hij is in werkelijkheid een stuk gezelliger dan in z'n boeken *LOL* zijn er beslist dingen die hij niet beschrijft in zijn boeken, hij heeft ook helemaal niet de intentie allesomvattend te zijn.
Ik heb mijn paard ook voor m'n lol en ik moet zeggen dat ik door de NVVR geleerd heb een hoop meer lol te hebben, lang voordat de goeroes het uitgevonden hadden. Ik heb Emiels voorspel van dichtbij meegemaakt en dat zou ik niet graag gemist hebben.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:03

ikke"]
Ze vertellen je graag en uitdrukkelijk wat je fout doet, zowel algemeen in clinics als individueel, als je ze op een beurs ontmoet. Vervolgens vertellen ze dat zij de oplossing voor al deze problemen hebben, en dat zij je dat wel willen leren, tegen betaling, natuurlijk.
[/quote]
Ik heb dit niet echt zo ervaren tijdens de cursus van Emiel Voest, maar toen was ik er natuurlijk al (en ik had al betaald), misschien dat dat er iets mee te maken heeft. Ik heb verder nooit een clinic gezien, maar ik kan me hel goed voorstellen wat je bedoeld. Want ondanks dat ze achter hun methode staan, zijn ze ook best wel commercieel bezig.

[quote="ikke schreef:
Vervolgens hebben ze allemaal hun eigen gereedschap ontwikkeld, wat alleen bij hen te koop is. Wat mij ook altijd weer opvalt is dat bij een clinic iedereen in de pauze naar de kraampjes rent om die spullen aan te schaffen, alsof dan alle problemen over zijn c.q. het zonder die middelen niet kan.

Dat ben ik helemaal met je eens. Je volgt een cursus, je maakt tijdens die cursus gebruik van verschillende "hulpmiddelen" zoals een freestyle halster en een leadrope. Aan het einde van de cursus ben je enthousiast geworden en wil je verder met het freestyle, dus koop je voor veel geld je eigen hulpmiddelen. Ik heb toevallig pas een bitloos hoofdstel gekocht en ik schrok gewoon van de prijs-kwaliteit verhouding. Oftewel ik betaalde nogal veel geld en ik vond de kwaliteit nogal tegenvallen.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:39

Het is ook niet zo gek dat iedereen die materialen daar koopt: in een normale ruiterwinkel vind je bijna nergens een mooie lange lijn / leadrope of een touwhalster. En voor bijna iedere methode waarbij je wil communiceren met je paard is een lange lijn (+- 4 meter) wel heel erg handig...
Alleen zijn de prijzen die de "goeroe's" ervoor vragen wel heel erg hoog.
Tsja, het blijft toch markt waar ook de wet van vraag en aanbod geldt...