[VD] Spaanse pas, toch wel moeilijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

[VD] Spaanse pas, toch wel moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-03 23:47

PFJOE!!!!!!!!! Verward
Toch best wel moelijk om die spaanse pas aan te leren,
na een kwartier tilde Cantaor wel zijn linker been op na veel wortels en met de zweep langs zijn been gaan (ook een paar keer zelf zijn been opgetild want hij begreep het geloof ik niet helemaal)

Maar hoe krijg je het nu voormekaar dat hij zijn been naar voren gooit i.p.v dat hij gaat schrapen of zijn been een klein stukje optilt?

Alvast bedankt voor de eventuele tips!
groetjes

Portugal "Here I come"..............


gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 01:05

ja hallo, denk je nu echt dat je de spaanse pas in een kwartier hebt aangeleerd?!
tip: ga maar eens wat boeken ed lezen over vrijheidsdressuur....
dan zie je dat je dit niet in een dagje hebt geleerd
heb maar eens wat gedult, het begin is er al, zonder dat je het zelf weet!
als ie al een beetje z'n voet optilt is het al geweldig, zeker na een kwartier.
zet hem op stal en oefen het morgen weer, alleen niet te lang anders krijg je verveling.
geduld is een schone zaak Knipoog
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 10:47

Idd. wat gillian zegt, de spaanse pas kent hij heus niet binnen een kwartier! Als je gewoon rustig begint, met veel geduld en als je elke dag nou een kwartiertje oefent, dan komt het er van zelf wel. Ga er iig. niet van uit dat hij vandaag al een heel stuk de spaanse pas kan, want dat is uiterst irrealistisch. Jij leert een moeilijk proefwerk toch ook niet binnen een kwartier?

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 10:51

Ik ben nu ook al een paar weken met timon aan het oefenen en hij tilt alleen nog maar zijn voetje op en een beetje gestrekt maar nog niet de echt pas! gewoon blijven oefenen. En idd een kwartier is wel erg kort Verward
Ik ken geen enkel paard die dat zo snel leert! Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 11:09

ok, 1e poging tot uitleg dan maar Haha!
Je bent dus (voor zover ik begrijp) zover dat ie op jou commando zijn been wel naar voren doet, maar gaat schrapen.
Wat te doen?
Op het moment dat hij (per ongeluk misschien, maar wel op commando) een schitterende pas weg zet, prijs je hem helemaal de hemel in. MAAR!, vanaf dat moment beloon je alles wat onder die pas zit (beetje schrapen, beentje 5cm van de grond af, etc) gewoon niet meer. Zo word voor je paard duidelijk wat jij wil.
Jamaica schraapt af en toe ook nog, of gaat 6x met haar been lopen jengelen. Dat negeer ik gewoon. Jamaica kent ook het commando "klaar" en dan weet ze ook dat ze ermee op moet houden.
Succes

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 01:15

Marieke_456 schreef:
Ik ben nu ook al een paar weken met timon aan het oefenen en hij tilt alleen nog maar zijn voetje op en een beetje gestrekt maar nog niet de echt pas! gewoon blijven oefenen. En idd een kwartier is wel erg kort Verward
Ik ken geen enkel paard die dat zo snel leert! Verward


Marko had het na 10 minuten door, hij tilde ze netjes en hoog op. Nog geen echte Pas, maar ik heb besloten er maar niet mee door te gaan (hij gaat er erg van schooien)

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:04

Hoe snel een paard de Sp leert hangt helemaal van jou en je paard af. Je hebt combinaties waarbij de eerste fase (het naar voren gooien van het been) eeuwen duurt, maar die het in daarna in no time ook in stap kunnen. En andersom geldt dat natuurlijk ook.

Om dat naar voren slaan uit te lokken kun je het opgetilde been met de zweep 'kietelen'. Bij onze ponys werkte het vooral goed als ik ze een paar keer licht aanraakte aan de voorkant van het been, net onder de borst. En zoals stef al zegt, niet meer belonen voor minder, en helemaal uit je dak gaan als het beter gaat. Ik las dat je af en toe zelf ook het been optilde. Dat betekent voor het paard dus dat hij in feite niet zo erg zijn best hoeft te doen (als hij even geen zin heeft tilt het baasje wel zijn been op voor hem en krijgt hij die beloning toch wel).

Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar om de beste vooruitgang te boeken moet het paard een beetje gefrustreerd raken. Niet omdat jij hem in elkaar timmert Haha!, maar omdat hij die beloning maar niet krijgt! Die wil hij toch echt hebben en daarom gaat hij extra zijn best doen. Vergelijk het met de situatie die we allemaal kennen: je hebt kersen nodig maar je krijgt de pot niet open. Je probeert het tig keer en het lukt maar niet. Uiteindelijk ben je zo geirriteerd door dat stomme ding dat je het nog 1 laatste keer probeert. En dan gaat hij open. Dat komt omdat je dan al je kracht in de strijd gooit, alles geeft. Dat moment wordt bij professionele diertraining de 'extinction burst' genoemd. Dat moet je in je paard zien te ontdekken en voor dat moment moet je hem de jackpot geven. Dan vliegt je training met sprongen vooruit. Als je dat moment niet herkent heeft je paard er geen zin meer in (dan geef jij die pot kersen ook door aan je vriend, het lukt je toch niet..) en dan moet je opeens zelf zijn voetjes op gaan tillen. Je moet het voor hem een uitdaging maken om het te leren.

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 22:26

stef schreef:
ok, 1e poging tot uitleg dan maar Haha!
Je bent dus (voor zover ik begrijp) zover dat ie op jou commando zijn been wel naar voren doet, maar gaat schrapen.
Wat te doen?
Op het moment dat hij (per ongeluk misschien, maar wel op commando) een schitterende pas weg zet, prijs je hem helemaal de hemel in. MAAR!, vanaf dat moment beloon je alles wat onder die pas zit (beetje schrapen, beentje 5cm van de grond af, etc) gewoon niet meer. Zo word voor je paard duidelijk wat jij wil.
Jamaica schraapt af en toe ook nog, of gaat 6x met haar been lopen jengelen. Dat negeer ik gewoon. Jamaica kent ook het commando "klaar" en dan weet ze ook dat ze ermee op moet houden.
Succes


He he,
eindelijk iemand die mij begrijp Verward
Duh...............natuurlijk probeer ik de spaanse pas niet aan te leren in een kwartier
Ik bedoel gewoon met deze titel dat ik het toch best een moeilijke oefening vindt, en dat het (natuurlijk) op papier makkelijker lijkt dat is alles!!!!!!!!!!mmmmm gelukkig zitten er hier niet veel gefrustreerde mensen op bokt.
Maargoed, overige reageerders bedankt voor de tips en Canta en ik gaan eraan werken.
p.s zondag zat er iemand op canta en ik stond er naast en toen ineens deed hij de spaanse pas. nou als hij het ook zo op commando kan gaan doen dan heb je wel iets spectaculairs geloof ik
doeg

Portugal "Here I come"..............

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 23:08

Ik bedoel hier dus de opbeurende teksten van Gillian, Yolin en marieke mee!
Sorry Stef dat het niet duidelijker stond

Portugal "Here I come"..............

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:47

ja sorry hoor, ik wist niet dat je kwaad werd Haha!
het leek er wel op, dat je de sp in een kwartiertje tijd wilde aanleren.
en aan zo'n mensen heb IK een hekel, die nergens geen geduld voor opbrengen ed
maar ff serieus, een boek over vrijheidsdressuur helpt veel hoor!
paardenschool van nathalie penquitt, is een goed voorbeeldboek.
alsnog succes ermee!!
enne geduld is en blijft een schone zaak Knipoog
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 00:09

Sorry hoor Gillian, maar ik heb altijd dat zoveel mensen op Bokt dom reageren en het topic helemaal niet goed lezen dat ik even pisst werd, want ik ben echt niet zo'n muts die denkt dat alles is voorgeprogrammeert op mijn ponypaard.
Maar dat boek wil ik inderdaad voor mijn verjaardag hebben, ik weet wel zeker dat ik daar erg veel aan ga hebben

Portugal "Here I come"..............

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:48

Komop geen ruzie!! Het kwam er misschien een beetje lomp uit maar het was vast goed bedoeld Lachen

Je bent al een heel end op de goede weg hoor. Pinky vind de pas ook erg moeilijk. terwijl de rest een eitje was voor hem. Dus niet voor iedere pony is dat hetzelfde. Sommige hebben het in 5 minuten door en andere doen hier maanden over of leren het nooit.

Volg de tip van Stef maar op en laat ons dan horen of het gelukt is Haha!
Succes

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers