[vd] steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

[vd] steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 20:32

Hallo

Ik moet dus met steigeren met naomie haar been optillen waar ik dus zelf niet echt wild van ben.
Vriendin van mij, doet ook aan vrijheids dressuur haar pony is inmiddels al stukken verder dan mij.
Zij liep de pony gisteren steigeren doormiddel van zijn beetje op te tillen, maar toen steigerde hij scheef, en dan ben ik al gauw bang dat de pony zijn been verdraait.
Zijn hier andere mogelijkheden voor

Alle tips zijn welkom

Gr priscilla

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 02:27

Vrijheidsdressuur of niet.... een pony hoort niet te steigeren, tenzij je heeeeel erg ver gevorderd bent in dit soort diciplines.

Wat te denken van een volgende eigenaar die een voet op wil tillen om schoon te maken ?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 10:28

Vrijheids dressuur zijn kunstjes.
Ik ben nu toe aan steigeren!
En ik denk niet aan een volgende eigenaar , ik doe wat ik met mijn pony doe.
Anders is de lol van zo'n dier voor mij er gauw af Frusty

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:37

Steigeren kunnen ze ook op momenten als jij dat niet wil.
En parouscha,het komt een beetje over dat je het dier als een speeltje gebruik...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:50

lageveld schreef:

Wat te denken van een volgende eigenaar die een voet op wil tillen om schoon te maken ?


Beter niet zeggen, ik heb het ook al 100000 keer duidelijk proberen te maken dat het buiten dat het gevaarlijk is ook nog eens voor de pony een hoop problemen kan geven als hij ooit verkocht moet worden.
Ik heb in mijn cariere bij een handelsstal best paarden vreselijk moeten slaan omdat vorige eigenaren ook van die leuke spelletjes deden met hun beeesies. Niet handig

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:53

maarja, dan krijgen we die discussie weer. je gaat er niet vanuit dat je paard ooit verkocht moet worden. Tuurlijk kan het altijd, maar als je op die voet gaat leven, kan ik hem net zo goed nu al de deur uit doen, want dan is voor mij de lol eraf.
Daarbij steigert Jamaica alleen op stem EN visueel commando (bij elkaar dus) en als ik dat zou vertellen, hoe dat dus werkt, aan de nieuwe eigenaar, zal dat echt geen probleem zijn. Het is echt niet zo dat Jamaica te pas en te onpas steigert

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:55

stef schreef:
Daarbij steigert Jamaica alleen op stem EN visueel commando (bij elkaar dus) en als ik dat zou vertellen, hoe dat dus werkt, aan de nieuwe eigenaar, zal dat echt geen probleem zijn. Het is echt niet zo dat Jamaica te pas en te onpas steigert


Oke maar dit is wel de manier waarop dit soort dingen geleerd moeten worden. Het probleem is dat de meeste niet weten hoe dit werkt, die hebben een paard aan de lijn en steken hun linkerhand omhoog en het paard gaat steigeren.........Handig

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 11:01

hahaha, als ik dat doe (zonder stem commando) staat ze te kijken... Jah??? en nou???? Haha! Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 11:03

Lobje schreef:
Steigeren kunnen ze ook op momenten als jij dat niet wil.
En parouscha,het komt een beetje over dat je het dier als een speeltje gebruik...


Die reactie had ik al verwacht
Maar het is een mini shetlander, waar je niet op kan rijden.
En zoals vele mensen dan doen: vrijheids dressuur
Verder wil ik niet in discussie gaan.
Alleen tips

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 17:03

stef schreef:
hahaha, als ik dat doe (zonder stem commando) staat ze te kijken... Jah??? en nou???? Haha! Haha!


Dat betekent dus dat jij het wel goed hebt gedaan.
Ik ben ook absoluut geen voorstander van paarden "kunstjes" leren.
Zeker steigeren kan erg gevaarlijk zijn. Als jij je paard kunstjes wil leren, omdat je er anders geen lol meer in hebt, moet je dat vooral doen, maar wel op een verantwoorde manier met de eventuele gevolgen rekening houdende.

Weet je trouwens dat minishetlanders ook prima voor het karretje gespannen kunnen worden parousha?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 17:10

Jazeker,ik heb sinds kort mijn hengst voor de kar en dat gaat heel goed
Mijn merrie is sinds 11 feb bevallen van een hengstveulen dus wil ik haar nog niet voor de kar hebben, en ook heb ik net een tuig voor de hengst gekocht, en er nog niet aan toe ben voor een nieuw tuig te kopen voor haar.
Ik hou me nu alweer een poosje bezig met vrijheidsdressuur, en ik merk ook dat ze dit hardstikke leuk vind,en ik zelf ook.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 17:51

Waat gaat dit over?
Parouscha weet heus wel dat ze er eerst goed over na moet denken en dat die merrie voor een karretje kan, maar ze wil gewoon een aantal tips! Verward