met stil staan, op de achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 18:18

Het aangespannen rijden gaat nu erg goed.
Alleen lopen we nu tegen het volgende aan;
Als we even moeten stil staan (bijv. in bos om een hek te openen) dan blijft hij wel netjes op de plek, maar hij gaat wel steeds op de achterbenen.

Zodra we weer weg stappen, is er niks aan de hand.

Wat kan je hieraan doen? Denk ook vooral dat het met zijn enthousiastme te maken heeft..

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:02

Niet gaan trekken, niet slaan, gewoon halthouden en tellen 1 2 3 4 en weer voorwaarts zodra hij onrustig wordt, want hij gaat niet zonder dat je het aan ziet komen omhoog. Dan uitbouwen.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:12

Met Albert eens!
Ik heb dit probleem ook gehad, heel vervelend overigens!
Vaak heel even stilstaan en wegstappen voordat het fout gaat.
Je ziet het wel aan je paard.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:47

Het punt is gewoon dat je soms in een situatie zit, waarin ze net wat langer moeten stil staan.. Net waar je de weg op moet, normaal rijden er nooit auto's en dan opeens heel veel. Als hij dan op zijn achterbenen gaat staan, dan ga ik niet voor die auto's de weg op, omdat meneer onrustig is..
Of de hekken in het bos. Ik ga mijn vriend niet heel hard vooruit laten rennen om het hek te openen, zodat de paarden niet stil te hoeven staan.
Ik heb zoiets dat ze dat gewoon even moeten opbrengen. ho=ho
Het is echt niet zo dat ik een minuut stil sta.

Trekken aan de leidsel doe ik al niet, want ze reageren goed op stem, en de zweep heb ik niet nodig :>

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:36

En hoe doet je paard het aan de lange lijnen? Staat hij dan wel geduldig stil? En met inspannen?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:29

Toch is de oplossing van Albert de beste. Soms ontkom je er inderdaad niet aan om langer stil te staan. Zet bij een oversteek dan even je groom ervoor, om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Echter ben je (hopelijk) niet de hele rit op kruisingen aan het stilstaan of voor een hek. En heb je dus ook mogelijkheden genoeg om tussendoor even te oefenen. En ja, dat is saai, natuurlijk is het leuker om in draf door het bos te rijden, maar je wilt ook van dit probleem af lijkt me. Dan zul je hier echt even doorheen moeten bijten, en je span iedere km eventjes stilzetten. En vergeet natuurlijk niet te belonen als ze het goed hebben gedaan. En wil ook niet te snel een kwartier stil blijven staan. Trek er maar een paar maanden voor uit, als ze eerder stil kunnen staan voor het hek, is dat alleen maar mooi mee genomen.

Natuurlijk is ho ook echt ho. Maar dat kun je niet programmeren en zul je ze met rust en geduld aan moeten leren.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:10

Ik herken het probleem helaas heel goed...

Mijn merrie is snel gespannen en panisch met stilstaan, vooral voor kruisingen is een drama en daardoor inderdaad ook gevaarlijk...
Ze stapt achteruit en springt dan in het tuig naar voren...

Ik probeer het nu vaak op te lossen door mijn groom ruim voor de kruising vooruit te sturen om te kijken of het kan, ondertussen probeer ik met kleine ophoudingen mijn paard zo langzaam mogelijk te laten stappen en als ze het aanbiedt heel kort even stil te laten staan, nog ruim voor de kruising, zodat er bij en onverwachte sprong geen ongelukken gebeuren...

Het is inderdaad echt een lastig probleem.
Wij hebben ook al van alles geprobeerd, de ene keer denk ik dat we een stap in de goede richting hebben gezet, de andere keer valt ze weer terug...

Soms werkt het om de groom iets lekker mee te laten nemen en haar dan staand wat te laten eten, maar ook niet altijd, als ze erg veel spanning heeft is ze daar niet vatbaar voor.

Aan de lange lijnen geeft ze veel minder problemen, ze staat nog niet super lang stil, maar ze kan wel halthouden, even staan en een paar pasjes achterwaarts gaan...

Ik denk toch dat het een kwestie is van blijven oefenen, maar er niet teveel druk op zetten en met heel weinig al tevreden kunnen zijn en dan proberen dit uit te bouwen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:06

Nouvel schreef:
Het is inderdaad echt een lastig probleem.
Wij hebben ook al van alles geprobeerd, de ene keer denk ik dat we een stap in de goede richting hebben gezet, de andere keer valt ze weer terug...

Dat is met ieder probleem. Je gaat 3 stappen vooruit en dan weer 2 achteruit. Maar als je het op kan blijven brengen om geduldig te blijven, consequent te blijven en vooral nog meer geduldig te zijn. Dan is ook dit probleem op te lossen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:25

ja vooral geduldig zijn, want als je ook maar 1x denk, én nu ben ik het zat, dan ben je verloren, zeker met zo eentje als die van mij... Clown

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 01:14

Het is de moeilijke combinatie tussen vertrouwen houden/scheppen, duidelijkheid verschaffen, consequent zijn, en los durven laten. En ook uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet altijd mee valt... Haha!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:12

Allemaal weer bedankt voor de reacties! We blijven gewoon lekker oefenen. Aan de lange lijnen is hij ook gewoon braaf.
Hij wil gewoon erg graag lopen. Is erg fanatiek, maar tempo is goed te regelen.
Het is verder ook niet dat het echt gevaarlijk wordt, want hij blijft wel gewoon op de plek staan. Trekt/springt niet naar voren in het tuig met neerkomen, dus dat probleem hebben we gelukkig niet.

marina62
Berichten: 74
Geregistreerd: 29-12-08

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:34

Albert schreef:
Niet gaan trekken, niet slaan, gewoon halthouden en tellen 1 2 3 4 en weer voorwaarts zodra hij onrustig wordt, want hij gaat niet zonder dat je het aan ziet komen omhoog. Dan uitbouwen.



idd tijdens een rit proberen regelmatig het HH te oefenen, ook als je middenin het bos zit. Gewoon HH en tot 5 tellen, daarna weer voorwaarts en 100m verderop weer proberen. Zowel vanuit stap als vanuit draf. Veel je stem erbij. En vooral GEEN braaf zeggen als ie niet stil staat!! Dan beloon je het Foute gedrag! Niet stil staan? Voorwaarts en weer opnieuw proberen! Suc6!!

Reanlm

Berichten: 774
Geregistreerd: 21-12-08

Re: met stil staan, op de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:32

Die van mij gaat altijd een xtje wel omhoog, als Roziena ergens niet langs wil . Boos! of gewoon iets niet wil , maakt niet uit of ze stillstaat ofniet xD .. Clown

xx