[VD] ontzettend grote ergernis van mij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:36

Wat stef heeft meegemaakt hebben ook andere meegemaakt. Er kunnen zeer zeker wel ongelukken gebeuren. Omdat toevallig jouw pony of paard het braaf doet wil nog niet zeggen dat een ander paard ook zo braaf is.
En wanneer je nu je paard aanleert om met je hand zijn been op te tillen voor het compliment of voor het knielen,hoe moet ie straks begrijpen wanneer de hoefsmid komt dat ie alleen maar een voetje moet geven. Of je leert hem apporteren met een doek met een wortel hoe moet ie straks begrijpen dat wanneer ie in je jaszak bijt dat niet de bedoeling is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48443
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:38

daarom leer ik alles met clickertraining... dan beloon je alleen als het paard iets doet als het gevraagd wordt... als het paard iets doet en het wordt niet gevraagd, dan negeer je het en is er geen lol aan.... dus zal het niet meer ongevraagd gedaan worden....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 16:44


SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:43

Dus jullie willen dat als er eerst om advies wordt gevraagd, jullie dat vervolgens niet willen geven, omdat jullie dan niet meer origineel zijn, dat de mensen dan zelf maar gaan aanklooien??? Ik wil liever dat ik mijn best heb gedaan om ze te helpen dat het dan fout gaat, dan dat ik zeg van: Joh zoek het lekker zelf uit, dan dat het dan fout gaat.
En je kaas van je brood laten eten, door adviezen te geven???
Ik denk dat dan de hele hippische topsport en dan wel mee kan ophouden, en dan met name het rabobank talenten plan!!!
Ik vind hte een beetje kinderachtig om alles lekker voor je zelf te houden.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:59

Amen Haha! Ik ben het helemaal met je eens!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:02

Ik ben het met Sakkia eens... goed gezegd, perfect verwoord;)

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:22

En ook ik ben het met SAKKIA eens
Beter had ik het niet kunnen zeggen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 22:02

nogmaals, ik zou op zich (tot op zekere hoogte) best adviezen willen geven, maar hoe moet ik dat van achter een pc doen? Als ik de combinatie niet ken en niet zie wat er fout gaat? OP bijv rijtechnisch wordt vaak geroepen, neem les. Dat kan ik dan ook wel roepen, maarja, dat is nogal moeilijk

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:17

Dit is dus de rede waarom ik Marianne Scherps een clinic ben gaan geven, hoe leer ik op een veilige en leuke manier vrijheidsdressuur aan mijn paard. Er zaten mensen bij die het geweldig vonden, als hun paard na een harde en vermoeide dag een klein beetje wisten hoe een begin werd gemaakt met de spaanse pas. Deze mensen waren daar erg tevreden en stopte er mee. Echter er waren mensen die zo veel dingen in een keer wilde leren aan hun paard, dat er paniek uit brak en het paard er totaal mee stopte ( lochies. ) Hoe los je dit op? Sla het paard in elkaar om hem te dwingen om voor je te gaan knielen. Ten tweede breng het paard naar stal en probeer het over een uur weer. Ten derde laat het paard rustig naar een paard kijken die het al kan, zodat hij het op zijn beurt in zich kan op nemen en het trucje over neemt. Of ten vierde leer je paard te begrijpen en kijk hoe hij al spelende wijs dingen doet. Of ten vijfde stop er mee en ga water skieen.

Charaz

Berichten: 24307
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:39

hey, ik weet niet of je mij ook bedoeld, maar ik ben erg ongeduldig. Nu heb ik het thuis rustig nog een keer geprobeerd en het gaat steeds beter. Ik heb ook veel van de clinic geleerd en wil volgende keer zeker weer komen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:52

Je zou zoveel mogelijk info kunnen vragen over wat het probleem is, wat er precies gebeurd enzo, en vanuit daar je conclusies trekken, je moet niet, direct een oordeel hebben hoor.
En het kan zelfs bij jou fout gaan, net zo goed als bij iemand die nog maar net begint. Je bent en blijft met paarden bezig hoor.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 23:17

sakkia, waar zeg ik dat ik geen fouten zou maken?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:37

ben het helemaal met Sakkia eens!

Mensen gaan het toch wel na doen, als jij foto's plaatst bijvoorbeeld, en dan gaat het zeker mis.
Volgensmij is het grootste probleem dat je dan niet meer origineel bent, wat natuurlijk best te begrijpen is.

Ik heb het boek paardenschool ook, maar ik heb nog niks meer gedaan dan de basis. Van de zomer heb ik daar een beetje mee geoefend maar nu ik weer op stal sta kan ik toch niet verder dan de basis omdat ik niet zomaar in de paddock kan.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:01

Wat is nou echt de reden Stef dat je mensen niet op weg helpt?
Omdat je dan je 'geheim' verklapt waardoor het minder exclusief is wat je zelf kunt laten zien? Of omdat je het moeilijk vindt om via het i-net te helpen?

Ik denk namelijk dat er best tips zijn te geven via internet, je kunt het niet helemaal voordoen, maar je kunt wel uitleggen wat jij doet, en waar je op moet letten.

Stel: jij bent de enige ruiter in het land die op Z-niveau rijdt.
Er zijn geen instructeurs.
Is het dan eerlijk om je kapot te ergeren aan mensen die niet zoals jij rijden? Zou je dan niet bij wijze van spreken een keertje in het midden van de bak kunnen gaan staan om ze wel de goede manier te leren??

Vind je verhaal een beetje tegenstrijdig.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om dit alles met goede begeleiding uit te proberen, en die mogelijkheid komt er ook niet als de mensen die wel weten hoe het moet, alles voor zichzelf willen houden.
Prima, maar laat ze dan ook aanmodderen en van zichzelf leren, kijk zelf de andere kant op en erger je er niet aan.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:14

Nee dat heb je wel gezegd, maar waarom wil jij mensen die, gewoon ook maar om hulp vragen, omdat ze zelf vinden dat het niet goed gaar, niet helpen. Vind het gewoon een beetje kinderachtig, maar goed je moet het zelf weten. Ik zou me schuldig voelen als er ongelukken gebeuren nadat ik had gezegd dat ik die mensen niet meer wil helpen, omdat ik zelf dan niet origineel meer ben.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:30

Nou voor als je iets nieuws nodig hebt, ga voltige doen Lachen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:42

Haha, dat is ook een optie!! Knipoog Haha!
Maar ik vind het gewoon een beetje egoistisch overkomen, maar dat is mij mening.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 22:22

Hoe leg ik dat nou eens uit.
Tuurlijk is het zo dat ik me de kaas niet van het brood wil laten eten, maar dat even terzijde.
Ik heb het hier nog niet eens zozeer over uitleg geven, maar over dingen die gewoon logisch zijn (buigen op het harde etc) Vandaar mijn topic een woord vooraf.
Zoals je hebt kunnen lezen heb ik eerder gedonder gehad omdat mijn uitleg kennelijk verkeerd opgevat werd. En dan zegt sjuimpje, die moeder moet zich de ogen uit haar kop schamen, waar ze ook absoluut gelijk in heeft, maar het gebeurt wel!
Dingen als buigen, op een blok staan en spaanse pas zou ik gerust uit willen leggen, maar steigeren en liggen begin ik gewoon niet aan.
Daarbij heb ik een hele poos uitleg gegeven aan pinky, omdat zij er IMO serieus mee bezig is. Bij een heel stel ontbreekt dat, die modderen wat aan, en naar adviezen willen ze niet luisteren. Dan heb ik wel wat beters met mijn tijd te doen, sorry.
Maar stel nou, ik leg uit, je tikt de schouder van je paard aan voor een spaanse pas, bladiebla. Ok, persoon doet dat, paard schrikt zich het apelazerus, springt tegen die persoon aan, etc....
Misschien een extreem scenario, maar het is iets wat gewoon kan gebeuren.
Ik ken mijn paarden, ik weet precies waar ze goed op reageren en waarop niet, wat ze eng vinden en wat niet, wat ze accepteren en wat niet. Aan de hand van die informatie ga ik trainen. Met het paard van een ander, wat ik niet ken, weet ik dat niet, toch?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 00:54

Bijzonder als iedereen z'n paard wijkt.... Bijzonder als iedereen z'n paard aan de teugel loopt. Bijzonder als iedereen z'n paard imo berijdbaar is ... Bijzonder als iedereen z'n paard *vul zelf maar in*

Ik vindt het een beetje onzin om te zeggen dat het iets "bijzonders" is, het gaat tenslotte nog steeds om afwisseling/contact met je paard. Op die manier zoals het hier gebracht wordt lijkt het net alsof dat het iets voor een kleine "elite" groep is, iedereen die paardrijd "rijdt" toch paard? (we gaan het begrip rijden hier niet definieren *LOL* ) Bij alle takken van de sport gebeuren er dingen waar je liever je ogen voor dicht doet.

Maar om nou te zeggen dat vrijheidsdressuur iets bijzonders is? Naar mijn gevoel steek je er even veel tijd, moeite en geduld in als bij eender welke andere tak van de sport. Of je nou springt, dressuur of gewoon lekker buiten rijdt ... Sommige mensen houden zich bezig met het Z klaar maken van een paard en andere leren hem het compliment. Het is omdat het maar een kleine groep is die dit laatste doet dat het wordt beschouwd als iets "bijzonder", vindt er echter niets "bijzonders" aan gezien het je evenveel kost als een paard Z2 klaar maken (en daar zitten heus ook miepjes die hun pony dubbel trekken met een slof en dan denken dat ze op de nieuwe Bonfire zitten)


Ben het wel met je eens wat betreft dat info geven via internet ofzo. Niemand is ooit verder dan de L doordat ie les had via de telefoon. Dus net zoals alle andere takken van de sport zouden mensen meer naar goede instructeurs moeten gaan. Desalniettemin, als er al zoveel miepjes zijn die aanmodderen met allerlei hulpteugels die worden omgevormd tot marteltuigen, hoe kun je dan verwachten dat ze ineens wel naar instructeurs zullen rennen om hun pony goed te leren buigen? Zulke mensen zijn er en zullen er altijd zijn in alle takken van de sport.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 09:41

Inderdaad een bijzonder scenario Stef,
juist DAAROM is het zo belangrijk dat mensen goed tips krijgen waar ze wat mee kunnen.

Dan kan je wel zeggen; het is gevaarlijk om mensen te leren hoe ze een pony moeten laten steigeren, maar als ze foto's zien gaan ze toch wel aan de slag.
Ik ken bijvoorbeeld een meisje welke het paard onder het zadel wilde laten steigern,
dus ging zin ermee in de hoek van de bak staan en gaf hem net zolang been tot hij een beetje op de voorbenen begon te huppelen "Braaaaaf" Verward
En hoe vaak zien we hier geen foto's van mensen welke het hun paard leren terwijl ze erVOOR staan?
Volgens mij ook van Debo zelf en ook nog op harde ondergrond als ik het me goed herinner.

Ik heb de ballen verstand van vrijheidsdressuur en vind het ook absoluut niet interessant, maar voor sommige dingen heb je gezond verstand nodig en mensen die dat niet hebben moet je helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 10:52

Sjuimpje schreef:
Volgens mij ook van Debo zelf en ook nog op harde ondergrond als ik het me goed herinner.

.


sorry maar wat heb ik hiermee te maken??? Verward kijk iedreen maakt fouten ik snap niet waarom jullie mij allemaal op noemen?? dit is toch niet mijn toppic??? Lips are sealed

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:00

ik noem jou omdat in dit topic onder andere staat dat jij je de kaas niet van het brood wil laten eten. Terwijl je zelf schijnbaar ook nog erg veel moet leren.
Tevens maakt die 'kaas-opmerking' mij redelijk pissig. omdat jullie graag uniek willen zijn moet dat ten koste gaan van de veiligheid en het plezier van anderen?

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:16

Tips vragen moet in mijn ogen kunnen maar is het nou nodig om Stef en Debo zo aan te vallen. Ik probeer altijd de situatie vanuit twee kanten te bekijken en ik vind dat jullie gelijk hebben, maar in Stef en Debo's mening zit ook wat in. Laten we het gezellie houden....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:21

Ik noem dat egoïstisch (en best een beetje zielig)...
Tuurlijk begrijp ik dat je niet jan en alleman via internet gaat helpen. Maar iemand anders heeft toch niet zoveel recht om leuke dingen met zijn haar paard/pony te doen als jullie. En als je daarbij kan helpen is dat toch mooi meegenomen Verward of ben ik nu heel raar....
Dan moet je je maar onderscheiden in kwaliteit. Zoals Marianne Scherps doet. 't is net zoals in andere takken van (paarden)sport Hele hordes doen de 'basis' (en ja daar zit er weleens een bij met wat minder gezond verstand...) maar als je verder komt dan ben je meer 'bijzonder' want dat kan niet iedereen. Blijkbaar zijn jullie nog niet op dat niveau want dat selecteert zichzelf wel uit.....
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 27-02-03 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:22

deedee19 schreef:
Tips vragen moet in mijn ogen kunnen maar is het nou nodig om Stef en Debo zo aan te vallen. Ik probeer altijd de situatie vanuit twee kanten te bekijken en ik vind dat jullie gelijk hebben, maar in Stef en Debo's mening zit ook wat in. Laten we het gezellie houden....

Helemaal mee eens Haha!