[LO] Longeren --> 't lukt echt niet!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

[LO] Longeren --> 't lukt echt niet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 23:48

pfffff, het longeren llukt langs geen kanten!!!

hij draait altijd enz. hebben jullie enkele tips voor het longeren? geef ze dan gerust!!!

meer uitleg over wat Zazou (mijn paardje) doet tijdens longerten? vraag het maar...(nu ff geen tijd om dat te typen)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 00:01

Maak je cirkel niet te groot en bijf er goed achter lopen, zorg in ieder geval dat je er niet voor komt. Dan werk je drijvend i.p.v. remmend. Meestal werkt dat al redelijk goed.

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:31

of wat wij altijd doen nij de pony van mijn zus, die gaat altijd stilstaan! maar dan gaat zij hem drijven enzo.. dan loopt ie wel..soms is het ook vervelend want dan loopt die gewoon te klieren en dan de harde aanpak }> hahaha dat valt nog wel mee hoor Knipoog Haha!


Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 10:06

Houd hem in de zogenaamde driehoek, dat betekent dat je een driehoek maakt met de longe, de zweeg en het paard. Je moet niet je zweep over je schouder hangen! Die moet je erachter houden om te zorgen dat je op tijd kan ingrijpen als ie wil omdraaien of zijn kont naar je toe wil doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:11

Beperk de ruimte waar je in longeert, zet een gedeelte van de bak af als de dat kunt en mag. Als je een longeerkraal hebt kun je dat ook gebruiken. Als je een longeerkraal hebt kun je ook proberen om gewoon vrij te longeren, dus zonder longeerlijn. Kijk goed naar je lichaamshouding, en de positie t.o.v het paard.
Maak de cirkel niet te groot als je longeert, dan heb je namelijk minder controle over je paard. Desnoods begin je met een cirkel van drie meter doorsnee....als hij maar voorwaarts blijft lopen. En als je paard draait, meteen weer omdraaien. Anders blijft hij een loopje met je nemen....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:15

Ik rij/longeer ook een paard wat overal onderuit probeert te komen, ik kón nog zoveel maatregelen nemen maar een grote ellende.
Bij mij was dé oplossing: longeren met dubbele longe.
Het enige nadeel is dat je er wat ervaring mee moet hebben of eerst onder begeleiding te werk moet gaan. Maar misschien kan je instructrice een keer longeerles ipv rijles geven?
Succes.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:51

Daar had ik ook al aan gedacht Sjimmy. Die longeerles, en met dubbele longe longeren. Ik ken het paard verder niet, maar met dubbele longe kunnen ze rare sprongen maken hoor! Dan moet je wel weten waar je mee bezig bent, en wat je dan moet doen....en vooral waar je moet staan, en waar pertinent niet....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:54

Daar heb je helemaal gelijk in, daarom plaatste ik ook de kanttekening erbij. Omar is heel rustig en laat zich niet van zijn stuk brengen. Als ik het bij Shadow zou proberen zou ik een groter probleem hebben denk ik.
Het hangt helemaal van het paard (en de handigheid van de ruiter) af.

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:16

Het is inderdaad heel belangrijk dat je achter de schouder blijft dit betekend dat je als hij blijft omdraaien je soms errug hard moet kunnen rennen en er natuurlijk heel allert op moet zijn. Het harde rennen is dan als hij naar binnen wil draaien he dan moet je zo rennen dat je toch achter hem blijft. Ik heb me de eerste paar keer met mijn paard de longen uit mijn lijf lopen rennen Extreme duivel . O ja en ook de cirkel klein houden dan heb je betere controle en kun je er makkelijker achter zien te blijven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:36

Het probleem is eerder als ze buitenom draaien. En daarbij hun hele gewicht tegen die longeerlijn zetten. En dan moet je met recht heel stevig in je schoenen staan wil je überhaupt blijven staan. Menigeen is zo gelanceerd....

Als je een longeerzweep in je handen hebt en die ook goed gebruikt (en vooral het paard er respect voor heeft) kun je het naar binnen draaien van het paard tegen gaan. Maar het naar buiten draaien, daar doe je niets tegen....niet met maar één longelijn en in een grote bak....