[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

jesito

In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:36

Ik heb mijn shet ingespannen en we zijn nu een paar keer samen geweest en dat gaat super, ook met vrachtauto's tractoren, op hol geslagen koeien die op ons af komen enz.
Nou heeft mijn man niet altijd tijd om mee te gaan en op stal loopt ook niemand echt rond die er veel voor voelt om steeds mee te gaan.
Diegene die mee kan gaan zijn jongere meiden.
Ik ben al vaker alleen gaan mennen en de 1 zegt dat gaat prima en de ander zegt levensgevaarlijk.
Ik wil dus ook alleen er op uit gaan en mijn gedachte is dan of ik nu alleen ga of ik neem zo'n jonge meid mee, voor de veiligheid zal dat niks uit maken.
Als er echt wat zou zijn laat ik zo'n meid ook niet van de kar springen om mijn pony te grijpen, daarbij ben ik dan ook nog verantwoordelijk.
Daarbij ben ik alleen een stuk lichter dan met z'n tweeen.
Ik heb al vaker met een paard en kar gereden ook met dravers en ook al vaker alleen.
Wie rijd er hier nog meer alleen en wat vinden de mensen er hier precies van?

silfie35

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:41

in de wei rijd ik wel alleen maar buiten niet. heb pas nog meegemaakt hoe sterk die beestjes kunnen zijn, die hou je echt niet als ze gek zijn. Dus zo'n jonge meid is altijd handig.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:43

Ik men, enkelspan, ook bijna altijd alleen, omdat ik anders bijna nooit kan mennen.

Net zoals jij, vraag ik me idd af welke mensen die je meeneemt überhaupt adequaat zouden reageren in geval van nood.

In het verkeer, bijvoorbeeld wachten bij een kruising is het wel handig om een groom erbij te hebben.
Zelf pas ik dus mijn route aan.

Neem ik kinderen mee, dan wil ik persé dat er nog een volwassene bij is, zodat deze in geval van nood voor de kinderen kan zorgen (lees: eraf gooien Bloos ) en ik me op de pony kan concentreren.
Ik hoop met heel mijn hart dat dit nooit nodig zal zijn.

De pony is goed verkeersmak en laat zich sturen als er wat is, maar het blijft natuurlijk altijd risicovol.

Zo heb ik ook een tweede pony, maar met tweespan wil ik de komende tijd graag een ervaren groom erbij.
Daar dit niet altijd zo gemakkelijk is, rijd ik ook maar weinig tweespan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:50

Mijn pony blijft braaf staan voor een weg en zal niet de drukste route uitkiezen alleen, vanuit onze stal moet je een stukje over de weg en dan rij je zo een rustig gebied en veld in en van daarui bos.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:16

avaluna schreef:
Ik men, enkelspan, ook bijna altijd alleen, omdat ik anders bijna nooit kan mennen.
...

Dat kom ik dus ook tegen. Het is altijd veiliger met twee, maar als er niemand is, zal ik er niet aan twijfelen om er alleen op uit te trekken.

Overigens hangt het wel af waarmee je zonder hulp de wijde wereld in trekt. Als het de eerste keer met een jong paard is, heb ik er toch ook liever iemand met kennis van zaken bij. Bij een jong tweespan geldt dit al helemaal. En er alleen vandoor gaan met een vierspan is gewoon onzin...

Groeten, SuSEQ

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:21

het is veiliger met twee personen. maar ik ga toch soms alleen.
want anders zou ik niet veel kunnen. ik neem wel altijd mij telefoon mee en ga dan nooit ver weg

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:23

Ik rij zowel enkel als tweespan bijna altijd alleen anders zou er bij mij ook niks van komen om te mennen. Het kan met mijn span want ik ken ze door en door. Het is niet veilig en in geval van nood ben ik ook ook zeer van bewust dat ik in mijn eentje niet veel uithaal. Dat risico neem ik dan maar. Beter een span wat regelmatig wordt gereden en daardoor braaf is dan een span wat af en toe wordt gereden en dan heet voor de wagen.

Ik wil hier wel bij toevoegen dat de menervaring van de menner ook telt in de keuzen wel of niet alleen op pad. Voor een beginnende menner cq paard zou ik het niet aanraden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:23

Ik had dus laatst mijn man bij zich en die weet ook totaal niet wat die zou moeten doen als er iets zou zijn.
Ik zit op mijn sulkytje dichtbij de pony en ik vind ook dat alleen op een paard zitten dan toch ook gevaarlijk is.
Een paard kan altijd de hort op gaan.
Als je met zijn tweeen op de koets zit en je hebt een vierspan is het fijn dat er iemand voor bij de paarden kan staan als er iets is, maar of dat vier paarden stil laat staan als er echt paniek is.......?
Goed met tweeen is ook gezelliger maar dan zou ik bijna nooit lekker kunnen karren, altijd rekening houden met iemand anders.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:24

ik zet even een stipje, ik heb meestal als ik weg ga met mennen nl geen groom mee, nooit een probleem geweest. Ben wel benieuwd naar de mening van bokkers, wou eigenlijk net een topic starten Tong uitsteken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:25

MLoeser schreef:
ik zet even een stipje, ik heb meestal als ik weg ga met mennen nl geen groom mee, nooit een probleem geweest. Ben wel benieuwd naar de mening van bokkers, wou eigenlijk net een topic starten Tong uitsteken

Ik was je voor Tong uitsteken

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:26

Met mijn shetlander ging ik zeer regelmatig alleen mennen, vaak omdat ik eigenlijk alleen in het weekend iemand kon vinden die mee kon. Nou ligt het wel aan de pony of ik het zou doen denk ik, mijn pony was zo goed als 100% bomproof dus daar ging ik wel met een gerustgevoel alleen mee op pad ook al kon ze natuurlijk altijd een keer schrikken. Maar met een onrustige pony zou ik het denk ik minder snel doen in mijn eentje.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:32

Ik zou mijzelf echt geen ervaren menner willen noemen, maar als ik niet alleen op pad zou gaan, zou ik helaas nooit maar in de buurt van ervaren kunnen komen Knipoog .
Zoals gezegd alleen met m'n enkelspan, tot nog toe en ik pas wel enigszins mijn route erop aan.

Ben zelf erg benieuwd hoe het straks gaat met mijn tweespan, want wij wonen dus in het heuvelland en enkelspan is dan nog al eens wat zwaar.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:43

Ik ga echt nooit alleen op pad.
Ja, dat betekend dat ik een stuk minder vaak op pad kan dan ik wil. Maar het is iig wel een stuk veiliger.
Eigenlijk schrik ik er best van hoeveel mensen er wel alleen op uit gaan met de wagen.
Als ik alleen buiten rij ohz neem ik zelfs routes waar veel mensen zijn zodat áls er wat gebeurd ik niet uren alleen in een greppel zal liggen.
En met de wagen is het niet alleen dat je niks hebt aan iemand die geen ervaring heeft met paarden maar ze kunnen wel bellen als je knock out in een greppel ligt.
Mijn paard is btw wel 100% bomproof en doet zowel ohz als voor de wagen niks raars en we hebben een super band (maar zeg nooit, nooit Knipoog)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:47

@Succubi: ik ben het helemaal met je eens dat er altijd een risico is.
Ik kies dan toch voor ritjes alleen, hoe onverstandig misschien ook, dan dat ik echt maar enekele keren per jaar kan rijden.
Dan is het nog veel gevaarlijker om ookal met groom op pad te gaan.

Onder het zadel heb ik ook veel alleen gereden, heeft ook een voordeel vind ik en wel dat je paard meer op jou gericht is.

In het verlengde van het topic Knipoog ; zijn er mensen die met helm mennen?
Ik wel, n.a.v. een topic op bokt...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:52

ik sta nu op een andere stal met als ik ga mennen stoplichten en kruispunten, waar ik op me ouwe stal niet of weinig last van had. nu zou ik ook niet snel alleen gaan wat ik voorheen dus wel deed.
gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:54

Hier gaat niemand alleen van het erf af en wel om het volgende: Stel dat er iets gebeurt en je moet het paard losmaken van de kar, bijvoorbeeld door een plons in een sloot, dat red je nooit in je eentje en al zou je dan een jonge groom van een jaar of veertien bij je hebben, dat kan al een heel groot verschil maken.
Het gaat mij niet om het gedrag in het verkeer en om een paard dat vastgehouden zou moeten worden bij stoplichten etc, maar juist voor het geval er een ongeval mocht plaatsvinden, die kun je ook door andere weggebruikers krijgen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:55

@Avaluna: Het is idd moeilijk. Wij mennen ook sinds dit jaar (zij goed beleerd en ik koetsiersbewijs en les gehad) dus ben ik voorzichtig.
De verleiding is ook heel erg groot om toch alleen op pad te gaan want zowel ik als mijn paard vinden het mennen heel erg leuk. Maar ik doe het toch echt niet.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:57

Ik zou NOOIT alleen gaan mennen. Wij mennen recreatief, maar 't is hier echt weleens gebeurt dat paard ergens niet langs durft en achteruit begint te lopen en wagen op de slootkant balanceert. En ook in vele andere situaties zou ik niet alleen durven mennen.
Heb dan ook wel het geluk dat het een hobby van manlief en mij samen is, dus heb in het weekend altijd wel iemand om mee te gaan. Knipoog

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:00

Ik ga meestal samen maar ook wel eens alleen, ik heb een erg makkelijk paard en dat scheelt. Mijn man reageerd ook niet zo snel dus die ene keer dat er wat was had ik het op de wagen al opgelost en toen bedacht mijn man pas dat hij misschien even wat moest doen. Haha!

Wat ook zo leuk is dan zeg ik pak haar even vast en dan loopt hij zonder wat te zeggen naar haar toe, arme beest schrok zich rot de eerste keer dat hij dat deed want ze ziet hem natuurlijk niet met die oogkleppen Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:10

toen ik een veertienjarig 'guppie' was, ging ik als bijrijder mee met het beleren van jonge haflingers voor de wagen.
1 ervaren paard, 1 jong groen paard, en hup het bos in.
achteraf gezien denk ik niet dat ik veel nuttigs had kunnen doen als het een keer mis was gegaan, want zelfs in draf zou ik het span rennend niet bij kunnen houden, laat staan dat je ze inhaalt en bij het bit kan pakken als ze in paniek raken.
de menner zelf, een zeer ervaren paardenman (leeft niet meer), wat op leeftijd, dus had het ook niet gekund.
het ging altijd goed hoor, nooit gekke dingen meegemaakt daarmee.

ik heb nog geen ponywagen voor mn shet, alleen een tuig.
dus ik ga eerst eens zien hoe ze op droog mennen reageert, en aan de hand daarvan bepaal ik straks of ik het al dan niet vertrouwd vind om alleen met haar op pad te gaan.
het is een erg rustige pony, maar ook zij heeft soms haar gekke uitspattingen, tot nu toe is het vooral dat ze zich niet altijd terug laat nemen vanuit galop.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 08:14

suleilitha schreef:
Hier gaat niemand alleen van het erf af en wel om het volgende: Stel dat er iets gebeurt en je moet het paard losmaken van de kar, bijvoorbeeld door een plons in een sloot, dat red je nooit in je eentje en al zou je dan een jonge groom van een jaar of veertien bij je hebben, dat kan al een heel groot verschil maken.
Het gaat mij niet om het gedrag in het verkeer en om een paard dat vastgehouden zou moeten worden bij stoplichten etc, maar juist voor het geval er een ongeval mocht plaatsvinden, die kun je ook door andere weggebruikers krijgen.

Ik vind het ook nogal iets anders met een groot paard en een kar of een kleine shet met een kleine sulky.
Ik heb altijd een mes bij me en een hoevenkrabber.
Daarbij als ik in de slot beland met de hele pleuris dan zal zo'n paardenmeisje vaak niet durven helpen of het is te gevaarlijk, als zij dan gewond raakt ben je daar ook nog verantwoordelijk voor.

Vroeger had ik zo'n kar waar je alleen van achteruit in kon stappen dus als er daar iets mee gebeurde kon je ook niet snel bij het paard voor zijn al zat je met 6 man erop.
Daarbij ben ik het wel eens dat het ook aan je omgeving en je paard ligt.
Bij ons op stal zijn ook veel mensen met grote paarden die met een kar gaan, maar het inspannen hiervan is alleen al een heel gedoe en zij zijn altijd met z'n tweeen met het gevolg dat 1x per maand er op uit al bijna niet haalbaar is en dat wil ik niet.
Ik heb mijn shet stil leren staan en kan hem alleen optuigen en inspannen, kan er ook instappen en pas als ik commando geef is het gaan met die banaan.
Dit oefen ik doorlopens ook in het veld gewoon even stilstaan, hard gaan kunnen ze allemaal maar rustig gaan en stilstaan is moeilijker.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:20

Ik men in mijn eentje op het terrein met mijn shet en appie, maar als ik ooit de wijde wereld in zou gaan, nee dank je, dat doe ik niet alleen. Idd, stel je plonst in een sloot, dat red je idd nooit. Als je met zn tweeen bent zou iig iemand kunnen proberen t hoofd van t beestje omhoog te houden of iets dergelijks. Nou ben ik wel 18, maar ik zou zelf ook liever een volwasse erbij hebben, maar als ik bij gebrek daaraan dan een jonger iemand mee moest nemen, dan deed ik het tochy wel..

Ik heb mijn knollies zelf beleerd, en die kunnen idd wat jij ook wilt. Stilstaan, als ik zeg wachten weten ze dat ze niet mogen gaan. Ik kan ze alleen inspannen en uitspannen, dat is geen probleem, op het terrein dan wel te verstaan, maar goed, zoals gezegd ga ik niet in mijn eentje naar buiten..

Is het niet een optie om anders een advertentie te zetten om iemand te zoeken om mee te gaan mennen? Ik denk dat er zat mensen zijn, ik persoonlijk zou ook meer willen mennen, maar dat zit er niet in omdat ik maar 1 keer in de 2 weken bij mijn knollies terecht kan. Maar denk dat er ook zat andere mensen zijn, niet?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 08:34

Ik wil niet afhankelijk zijn van een vreemd iemand daar heb je toch ook niks aan.
Jullie zullen ook wel allemaal redelijke karren hebben en ik heb een sulkytje waar je erg krap op zit met zijn tweeen dus ik ga gewoon lekker alleen, rijden doe je toch ook alleen buiten.
Dan kun je ook in een sloot landen dan sta je er ook alleen voor.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:37

Ik bedoelde het niet kwaad hoor, t was gewoon een vraag en een eventuele optie Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 08:43

Pluttersput schreef:
Ik bedoelde het niet kwaad hoor, t was gewoon een vraag en een eventuele optie Lachen

Ik ben helemaal niet kwaad Verward

Ik druk me misschien weer ongelukkig uit, want ik begrijp jullie wel maar ja ik heb zo weinig andere keus.
Met een groot paard zou ik dit ook niet doen, maar dan zou ik er gewoon op rijden.
Maar dat gaat niet met mijn shet als ik erop ga zitten gaat die als bambi op ijs ben ik bang Knipoog
Deze pony heb ik ook helemaal alleen beleerd voor de kar, dus tuig op en kar erachter alleen de eerste keer dat ik instapte was mijn man erbij, verder nooit.
En ben al vanaf dat hij een half jaar is door het verkeer aan het lopen, ook achter hem.
Dus ik ken hem ook door en door, garantie heb je nooit het is en blijft een dier.