Scheren en toch buiten rijden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haflinger4me
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-07-05

Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 01:20

Ik heb mijn pony's nooit geschoren en hier dus ook geen ervaring mee. Meestal rijd ik in de winter gewoon wat minder intensief zodat ze wel beweging krijgen maar niet te nat worden.Nu heb ik eind zomer mijn jonge pony weggebracht om te beleren en die komt bijna terug. De bedoeling is dat ik hem deze winter zowel op de weg als in de menles blijf rijden om wat hij geleerd heeft te onderhouden. Nu doet hij het prima voor de kar maar maakt zich soms nog wat druk zodat hij dus wel vlugger bezweet raakt. Hij heeft inmiddels een dikke teddyberenvacht waardoor hij nauwelijks droog te stappen is, na de les krijgt stap ik hem lang uit en krijgt hij wel een zweetdek op maar dan nog blijft hij lang nat. Ik kreeg het advies om hem dit jaar te scheren, ook omdat hij vrij gevoelig is voor hoesten. Nu vroeg ik mij af hoe jullie dit doen met je geschoren pony's/paarden. Ik wil toch ook regelmatig over de weg blijven rijden maar is dat met regen ed niet te koud ? Ik heb op internet zitten zoeken of er ook menuitrijdekens zijn( nog niet gevonden) maar dan nog vraag ik mij af of je deze gemakkelijk op en af kan doen , de hele rit met deken rijden lijkt me toch weer te warm ? Ik ben echt niet thuis in het werken met geschoren paarden dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 01:25

Hey,

als eerste, of je paard nou geschoren is of niet, je rijdt/ment niet met deken, dit levert alleen maar irritatie, schuurplekken en weetikveelwatmeer op, als je je paard scheert (wat ik je aanraad aan de hand van je verhaal) moet je hem gewoon lekker intensief rijden/mennen zodat hij warm blijft, na het rijden gewoon lekker een winterdekentje op zodat hij/zij toch lekker warm blijft ook als ie niks te doen heeft.

Bedenk ook dat je haren héél kort en ook wat langer kan laten scheren!

Anoniem

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 01:34

In jouw geval is het misschien een goed plan om hem in een dekenmodel te scheren. Dan kan hij zijn warmte goed kwijt en de plaatsen waar hij het meeste zweet, zijn zo droog omdat deze geschoren zijn. Op zijn rug / achterhand (het dekenmodel zeg maar) heeft hij dan nog gewoon zijn vacht en daardoor koelt hij ook weer niet teveel af en heeft hij nog natuurlijke bescherming tegen bijvoorbeeld regen.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:33

Mijn pony's zijn ook geschoren, maar dan alleen maar het gedeelte waar ze zweten. Soort jachtmodel, zo blijft de rug iig wel lekker warm en kunnen ze toch goed hun warmte kwijt.
Hun lopen trouwens ook aangespannen.
Mendekens heb je wel (bv bij Van Schie), maar is niet aan te raden ivm, zoals hierboven al is gezegd, irritatie.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:50

Ik zou ook scheren, er zijn vele modellen die je zou kunnen doen en waar ze gerust ook mee buiten kunnenn staan, al dan niet met een deken op.
Er zijn ook mensen die scheren helemaal en dan dekens op en die staan ook heel veel buiten.
Maar ik vind dat een mendeken heel goed kan, ik heb helemaal geen last van irritaties e.d..
De mendeken (waterdicht en ademend) kan echt heel makkelijk op en af gedaan worden en schuurd nergens. Werkt prima voor het rijden en in en uit stappen.
Als ik hem helemaal geschoren zou hebben en ik zou de kou in gaan door buiten te gaan rijden, dan gaat de mendeken echt wel op. Als hij warm zou zijn, dan kan hij b.v. af en dan bij het uitstappen weer op, heel goed te doen en werkbaar.
E.e.a. hangt wel af van je type mendeken uiteraard.
Ik heb er overigens nog eentje te koop, maar dat terzijde.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:30

tijdens het instappen en uitstappen als het echt heel koud is gaat er een uitrijdekentje op. tijdens de les gaat die er weer af.

En gelijk als je pony van voor de kar is dekentje er op gooien en dan pas uitspannen.

Ik scheer mijn pony's altijd vindt het ideaal.

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:46

Wij scheren ook altijd onze paarden waar we veel mee rijden. Als we gereden hebben, dan leggen we eerst een zweetdeken met hals erop en daarna verwisselen we de zweetdeken voor een staldeken.
Met wedstrijden of op andere momenten dat we moeten wachten, doen we tussendoor dekens op waar uitsparingen zitten voor de leidsels, een soort uitrijdeken, maar dan voor menners.
Ons bevalt het prima, en ze zijn nooit ziek.
paarden zijn nu ook sneller droog.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:29

Misschien is het een idee om je paard niet op de gebruikelijke 3mm te scheren maar op een langere lengte.
Bij de scheermachines van Lister zijn scheermessen van 7 mm te koop.

7-mm scheermessen op E-bay.de

janakaya
Berichten: 72
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:37

ik rij heel veel met de wagen, trainen en wedstrijden enzo en sinds 2 jaar scheer ik mijn haflingers helemaal, want anders krijgen ze het erg benauwd in de winter met die dikke vacht en kunnen hun warmte niet kwijt je moet alleen even oppassen als ze nog heel kaal zijn als je optuigt buiten, dus voordat je gaat rijden gauw er een dekentje overheen doen (over tuig) en als je bent ingespannen haal je het eraf en na afloop meteen zweetdeken eroverheen

bailey94

Berichten: 1744
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:40

mijn paardje scheer ik ook altijd
ze zweet er snel en moet zeggen dat ze er erg van opknap om geschoren te zijn

er zijn idd veel verschillende modelen om te scheren

janakaya
Berichten: 72
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:51

je kan het beste helemaal scheren, een half paard vind ik geen gezicht voor de wagen en bovendien helpt het niet veel,mijn ervaring iig

haflinger4me
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-07-05

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:27

Ik heb inmiddels wel een mendeken op internet gevonden. Ik denk dat ik inderdaad ervoor kies om hem helemaal te scheren en met in- en uitstappen de deken te gebruiken.
Allemaal bedankt voor de reacties. Nu nog even kijken hoe hij het scheerapparaat vindt !

miszeva

Berichten: 242
Geregistreerd: 24-02-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:17

Hoi allemaal!!

Ik vraag mij af hoe jullie denken over het volgende:

Ik rij met mijn geschoren paard 1x per week buiten. We maken behoorlijke ritten en gaan als het regent ook. Vandaag waren we na een geweldige rit helemaal doorweekt terug op stal aangekomen. Dan was ik haar meteen en laat haar drogen onder het solarium. Zouden jullie een deken omdoen tijdens het rijden buiten? Als ik een deken aan zou doen moet hij wel waterdicht zijn.

Hoe denken jullie hier over? En wat voor deken adviseren jullie eventueel.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:22

Ik doe zelf als het erg koud is en als het regent en frisjes is een waterdichte uitrijdeken op

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:23

miszeva schreef:
Hoi allemaal!!

Ik vraag mij af hoe jullie denken over het volgende:

Ik rij met mijn geschoren paard 1x per week buiten. We maken behoorlijke ritten en gaan als het regent ook. Vandaag waren we na een geweldige rit helemaal doorweekt terug op stal aangekomen. Dan was ik haar meteen en laat haar drogen onder het solarium. Zouden jullie een deken omdoen tijdens het rijden buiten? Als ik een deken aan zou doen moet hij wel waterdicht zijn.

Hoe denken jullie hier over? En wat voor deken adviseren jullie eventueel.


Ligt eraan wat je buiten doet?
Is het buiten -10 en je gaat alleen stappen dan krijgt je paard het allicht wel koud ja, dan is dekentje erop wel handig bij het stappen. Ga je echter lekker vlot buiten draven en hem dus wel aan het werk zetten dan zou ik hem buiten ook gewoon bloot rijden, want deken is dan te warm.
Waterdichte dekens zijn vaak toch slechter ventilerend en als je dan gaat draven of galopperen dan wordt je paard allicht te warm.

Hier keek ik altijd even wat voor weer het was en hoe koud het was en wat ik van plan was en paste de uitrusting er op aan, wat varieerde van wollen deken met alleen stappen erop (en eventueel daarover een waterdichte reflectie deken als het regende), tot niets als het actief ritje werd.
En hield altijd in gedachten dat wat ik koud vond, niet perse koud is voor een paard :o

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:23

Als het echt heel koud word of tot weer voorspeld is een waterdichte uitrijdeken op gooien doe ik niet bij ons in de buiten bak ook altijd

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:11

Ik scheer ze altijd en ja, rijd gewoon met een uitrijden de hele buitenrit, tenzij het een intensieve buitenrit is, dan gaat ie na het instappen wel af. Maar als het een relaxed buitenritje is met weinig inspanning en het is echt koud ja dan blijven ze lekker om. Nooit irritaties oid.

Idem met training thuis, doe alles sowieso buiten dus als het heel erg koud is dan krijgen ze met losrijden een uitrijdeken om, en daarna eraf.

Maar nu nog niet echt nodig met deze temperaturen. Het grote voordeel is dat je gewoon de deken weer op kan doen na het uitstappen want dan zijn ze vlot opgedroogd.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:23

Een deken- of jachtmodel scheren deed ik ook bij mijn paard toen die met pensioen was en ik er alleen nog maar recreatief mee reed (wel onder het zadel).
Dat een ander dat geen gezicht vind zou mij aan mijn bips oxideren. Je scheert omdat het praktisch is.

Wil je wel helemaal scheren, dan kun je voor de koude(re) dagen ook nog een stapmolen-deken overwegen. Dat is zo'n soort model:
Afbeelding
Dan blijft je pony bovenop lekker warm en droog, en krijg je bij de borst geen schuurplekken.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:47

Oz heb ik nu een dekenmodel geschoren en ook zijn benen ook. Gisteren gewoon buitenrit gemaakt. Alleen toen werden we overvallen door een enorme bui :-(. Met een bloedgang naar stal gegaan (niet uitstappen) uitspannen in de kapschuur en als de donder naar de binnenbak in en lekker laten rollen. En daarna op stal gezet. Daar droogt hij verder wel op. Oz scheer ik altijd in de winter. Maar altijd een dekenmodel. Zo heeft hij het voordeel van zijn eigen vacht en raakt hij als hij aan het werk is zijn warmte kwijt. Ik ben van mening dat er geen enkele deken is die dat kan vervangen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Scheren en toch buiten rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:55

Ik zet hier een slotje :-) Op VSW is een centraal topic over scheren en buitenrijden :-)