Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 13:23

Hallo,

Ik vroeg mij af of de mennende bokkers hier ook uit veiligheid een mes meenemen. Misschien een ander hulpmiddel om in nood je pony/paard van zijn tuig te ontdoen? Voor als hij bijvoorbeeld te water raakt of verstrikt komt te zitten.

Mijn vraag is dus: neem je wat mee, zoja wat neem je dan mee?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:47

Geen mes.
Misschien wat onverstandig, maar tot nu toe ook nog nooit nodig gehad. Problemen heb ik altijd op kunnen lossen door het tuig los te maken (al valt dat niet mee als paard en wagen in het stroomdraad verstrikt staan en je iedere keer een opdonder krijgt). Het tuig is zo dik, volgens mij krijg je daar geen mes doorheen, zeker niet door bijv. de strengen.

Plus dat wanneer je dingen doorsnijdt, hoe kom je thuis??

Hessie20
Berichten: 112
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Zeewolde

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:38

Geen mes, mijn tuig krijg ik toch nooit door met een mes. Je kan beter zorgen dat je tuig snel lostemaken is van je wagen door bv zwengen met panieksluitingen.

Zoolgangster

Berichten: 9679
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:42

Ik heb menners een stanleymes zien meenemen, sindsdien probeer ik er ook aan te denken zo'n mes mee te nemen. Maar meestal is het toch een zakmes, waar ik in geval van nood niks aan heb, waarschijnlijk.
Wat betreft die panieksluitingen: als een paard echt zo door het lint gaat, dat die panieksluitingen los moeten, lijkt het me levensgevaarlijk om met m'n hoofd bij de zwengen (dus achter de achterbenen) te zitten peuteren...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:47

Maar als je een paard eenmaal stil hebt staan, dan stopt hij ook met slaan. Tenzij je dus, net als ons, in het schrikdraad beland en het paard bij iedere schok een klap naar achteren geeft.
En voordat je paard stilstaan, kan je sowieso niets doen.

Maar om even van jouw verhaal uit te gaan, als een paard door het lint is, zou ik ook niet de strengen bij zijn buik door willen snijden hoor!!

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:50

Iemand die ik ken is met paard en kar te water geraakt, in het water werd het paard naar beneden getrokken en zij kreeg het paard (flinke tuiger) niet los van het tuig, waardoor deze is verdronken... Vandaar dat ik hiernaar vraag....

Ik dacht dat je voor de autogordel wel zo'n oranje riemensnijer had, misschien heb je die ook in het groot? Of iets speciaals voor de menner zelf?

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:54

een mes heb ik altijd bij me ook als ik bv onder de man weg ga

met de wagen neem ik altijd een snoeischaar mee die komt tenminste (bijna) overal door.

maar nog belangerijker vind ik goed onderhoud van het tuig en de wagen, als je soms mensen ziet klooien om gewoon een singel los te maken met het aftuigen dan denk ik hoe moet dat dan als de nood aan de man is??

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:59

Sommige situaties zijn simpelweg niet te overzien. Want als jouw paard het kanaal in springt, begint hij te spartelen met zijn pootjes. Dan lukt het jou, ook met een mes, niet om hem veilig en binnen 2-3 seconde los te krijgen. Want je moet zoveel losmaken, aan 2 kanten van het paard, dat dat je simpelweg niet lukt.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:59

alex66 schreef:
een mes heb ik altijd bij me ook als ik bv onder de man weg ga

met de wagen neem ik altijd een snoeischaar mee die komt tenminste (bijna) overal door.

maar nog belangerijker vind ik goed onderhoud van het tuig en de wagen, als je soms mensen ziet klooien om gewoon een singel los te maken met het aftuigen dan denk ik hoe moet dat dan als de nood aan de man is??


Wat voor mes draag je dan? Hoe neem je het mee op de kar? Heb je er een houder voor?

Ipsilonka

Berichten: 5866
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:02

Ik heb aan mijn kar vast tassen zitten, daar zit een mes in standaard.

Esther91

Berichten: 1173
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: De achterhoek

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:04

Standaard: mes en nijptang.
Meestal als het noodweer is geweest oid gaat er ook nog een zaag mee.

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:46

Ik heb altijd mijn Eichhorn Prt VIII aan mijn broekriem hangen, oftwel het officiele brandweermes waarmee de Feuerwehr in Duitsland uitgerust is.
Snel opengeklapt, loei- en loeischerp.
Gelukkig nog niet te hoeven gebruiken, indien dit in een noodgeval wel moet, vertrouw ik op dit mes en wil geen ander.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:27

De PRT is idd ideaal. Het heeft een snelopeningssysteem die ook met handschoenen aan eenvoudig te bedienen is. Door de speciale snijkanten gaat ie ook als boter door leer en nylon, echt een aanrader.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:22

Ik heb altijd mijn Leatherman Wave mee... Hij moet dringend eens geslepen worden, maar voor de rest een heel handig stuk gereedschap.

Groeten, SuSEQ

Zoolgangster

Berichten: 9679
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 01:16

Sjonniej schreef:
Maar als je een paard eenmaal stil hebt staan, dan stopt hij ook met slaan. Tenzij je dus, net als ons, in het schrikdraad beland en het paard bij iedere schok een klap naar achteren geeft.
En voordat je paard stilstaan, kan je sowieso niets doen.

Maar om even van jouw verhaal uit te gaan, als een paard door het lint is, zou ik ook niet de strengen bij zijn buik door willen snijden hoor!!


Als een paard tekeer gaat, kun je inderdaad niet verwachten dat je de strengen bij zijn buik eventjes doorsnijdt, daarom ga ik er ook niet vanuit, dat een mes veel kan uitrichten in zo'n situatie, en dat had ik ook geschreven.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:12

Je moet even weten waar je moet snijden. Goede strengen snij je sowieso niet door. Je kan beter de halsriem lossnijden, broekriem en singels. Maar in het geval van een paard in een diepe sloot kan je weinig doen. Ik heb het span twee keer in een ondiepe sloot gehad en beide keren het spul los kunnen maken. Je hebt dan een soort oerkracht denk ik

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:22

Bij ons gaat er ook een mes mee, lijkt erg veel op de hier genoemde Eichhorn, ook met snelopening. Gelukkig heb ik em nog niet hoeven te gebruiken.
Mijn mes heeft een glad snijvlak, maar ik hoor mensen ook wel eens zeggen dat je beter een zgn. zeilmes mee kan nemen, met een geribbeld snijvlak. Daar zou je nylon riemen beter mee door kunnen snijden, aangezien een glad snijvlak daar moeilijker greep op heeft.
Dat is misschien wel een tip op naar te kijken als je een mes gaat aanschaffen, vraag of zo'n mes goed door touw en nylon gaat.

ragala
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:27

mijn beste vriendin neemt altijd een mes mee wat ze ook op de boot gebruikt. schijnt iets speciaals te zijn

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:04

Ik heb bij de legerdump een fling scherp kartelmes gehaald wat hij heeft gedemonstreert met een flink dik stuk leer, ging ontzettend makkelijk.
Daarnaast het ik veiligheidssluitingen aan mijn strengen/zweng en komen die er ook aan mijn broek.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 11:13

Yetse schreef:
Ik heb altijd mijn Eichhorn Prt VIII aan mijn broekriem hangen, oftwel het officiele brandweermes waarmee de Feuerwehr in Duitsland uitgerust is.
Snel opengeklapt, loei- en loeischerp.
Gelukkig nog niet te hoeven gebruiken, indien dit in een noodgeval wel moet, vertrouw ik op dit mes en wil geen ander.


Heb je daar misschien een foto of voorbeeld van? En hoe bewaar je het tijdens de rit?

Esther91 schreef:
Standaard: mes en nijptang.
Meestal als het noodweer is geweest oid gaat er ook nog een zaag mee.


Een zaag mee? Die snap ik niet helemaal....

SuSEQ schreef:
Ik heb altijd mijn Leatherman Wave mee... Hij moet dringend eens geslepen worden, maar voor de rest een heel handig stuk gereedschap.

Groeten, SuSEQ



Heb jij ook een foto? En waar bewaar je het tijdens de rit?

Citaat:
ls een paard tekeer gaat, kun je inderdaad niet verwachten dat je de strengen bij zijn buik eventjes doorsnijdt, daarom ga ik er ook niet vanuit, dat een mes veel kan uitrichten in zo'n situatie, en dat had ik ook geschreven.


Het is altijd handig om het bij je te hebben, misschien is het paard te water niet geheel in paniek, en is er een mogelijkheid hem uit de situatie te redden....

Divine schreef:
Bij ons gaat er ook een mes mee, lijkt erg veel op de hier genoemde Eichhorn, ook met snelopening. Gelukkig heb ik em nog niet hoeven te gebruiken.
Mijn mes heeft een glad snijvlak, maar ik hoor mensen ook wel eens zeggen dat je beter een zgn. zeilmes mee kan nemen, met een geribbeld snijvlak. Daar zou je nylon riemen beter mee door kunnen snijden, aangezien een glad snijvlak daar moeilijker greep op heeft.
Dat is misschien wel een tip op naar te kijken als je een mes gaat aanschaffen, vraag of zo'n mes goed door touw en nylon gaat.


Ook toevallig een foto of voorbeeld, en hoe neem je hem mee?

ragala schreef:
mijn beste vriendin neemt altijd een mes mee wat ze ook op de boot gebruikt. schijnt iets speciaals te zijn


Weet je niet wat het precies is?

Evelli schreef:
Ik heb bij de legerdump een fling scherp kartelmes gehaald wat hij heeft gedemonstreert met een flink dik stuk leer, ging ontzettend makkelijk.
Daarnaast het ik veiligheidssluitingen aan mijn strengen/zweng en komen die er ook aan mijn broek.


Hoe bewaar je dat mes tijdens de rit?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:18

In een hoesje in een zak van mijn jas waar ik makkelijk bij kan.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 11:25

Evelli schreef:
In een hoesje in een zak van mijn jas waar ik makkelijk bij kan.


Zit er dan wel een hoes omheen?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:28

die heb ik erbij gekocht Knipoog
Bij sommige messen zit er eentje bij

Maar als je die gequote zin even goed leest Knipoog zie dat ik zeg: in een hoesje Knipoog

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 11:30

Evelli schreef:
die heb ik erbij gekocht Knipoog
Bij sommige messen zit er eentje bij

Maar als je die gequote zin even goed leest Knipoog zie dat ik zeg: in een hoesje Knipoog


Ja, maar is zo'n hoesje niet gevaarlijk als jij van de kar valt? Dan heb je niet ineens een mes tussen je ribben?

Hoe groot is het mes ongeveer?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:44

het hoesje zit er juist om, zodat ie niet door mijn ribben kan als er iets gebeurt Knipoog