[NH] discussie: welke 'methode' is echt NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:58

Wat leuk om jou hier tegen te komen!!!
Ik vind dat je weer een goed zegje hebt gedaan..ben benieuwd wat anderen hier van vinden..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:09

In mijn ogen is NH geen methode maar een manier van zijn.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:14

absoluut, het wordt op ee gegeven moment gewoon een karaktertrek...een manier dan denken, en dus ook van doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:18

Pcies

callippo

Berichten: 3218
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:46

De definitie van Savvy: "knowing when to be, where to be, why to be... and what to do when you get there"
Het doel van het Parelli programma: meer Savvy ontwikkelen. Horsemanship moet een 2de natuur worden.
Iedereen heeft toch het doel voor ogen om een 'betere paardenman/vrouw' te worden, alleen de methode, dus de weg ernaartoe verschilt. En via sommige methodes leg je de weg sneller af dan via andere...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:46

licorne schreef:
Hoi hoi

Zie dat er e.e.a. aan geweldige discussie is ontstaan over wat nu "werkelijK" NH is. Misschien een onverwacht antwoord van iemand die in de discussie ook hier en daar genoemd wordt (ja oooooh schrik ik lees ook mee,hahahahahaha)

Ik zie mensen bezig met Parelli wat ik werkelijk vreselijk vind.
Ik zie mensen bezig met Parelli wat ik zoooo ontzettend prachtig mooi vind.....
Ik zie mensen bezig met "onze" EquiLibreTraining wat ik prachtig vind....
En ik zie mensen onze werkwijze ook vertalen op een manier dat ik denk "in godsnaam hoe KUN je...."

HET NH bestaat in mijn ogen niet.
Voor mij is WERKELIJK NH:

It aint "what" you do...
It's the way that you do it......

Vinden wat er nodig is.... Niet je systeem, werk- of denkwijze, WELKE dat dan ook is, aan je paard opdringen, maar je zo ontwikkelen dat je bij je paard (of in geval van profesionals, bij "ieder" paard) de "communicatie-ingang" vinden kunt. Niet het perfect worden in "een" systeem, werkwijze, methode is wat mij betreft NH. Kunnen lezen, leren aanvoelen, EN kunnen uitvoeren wat DAT paard nodig heeft om met jou te kunnen communiceren. DAT vind ik NH...... Of beter gezegd, dat is gewoon 'H" van "horsemanship. Want, what's natural.....?? Ik vind gewoon "horsemanship" of misschien "Essential Horsemanship" een betere term dan "Natural Horsemanship". Tegenwoordig heet alles wat niet meer op de vroeger gangbare conventionele manier gebeurt al meteen "Natural"............ Terwijl "anders" helemaal niet meteen "natuurlijker" hoeft te zijn. Een bit of een bosal? Bosal valt dan onder "natural" omdat het geen 'bit" is? Het doet in ondeskundige handen net zoveel schade..... Persoonlijk heb ik meer respect voor mensen die met jarenlange ervaring fantastisch conventioneel kunnen longeren op een rustige, nauwkeurige manier MET alle conventionele toeters en bellen en hulpteugels, dan mensen die zonder waarachtig te weten wat ze doen hun paard met een touwtje net zo lang lopen op te jagen tot ie zich overgeeft.......

Er zijn mensen die vrijheidsdressuur paardonterend vinden. Misschien, maar toevallig vindt mijn hyperintelligente monster het geweldig! Clickertraining alleen maar superconditionerend? Misschien, maar het was toevallig het enige waarmee ik laatst een totaal afgesloten, gedemotiveerd paard een beetje geinteresseerd kreeg, zodat ik langzaamaan weer wat leven in z'n ogen zag komen en hem zover kreeg te gaan anticiperen en zelfstandig nadenken, waarschijnlijk 100x sneller dan me dat alleen maar in de picadero was gelukt.
Parelli een knopjessysteem? Misschien, maar nog niet zo lang geleden trof ik een dermate angstig paard, dat het heel rustig opdelen in goed doordachte, controleerbare, behapbare stapjes de enige manier bleek om wat contact, rust en begrip in dat dier te krijgen. Dan ben ik heel blij dat ik Parelli z'n boek OOK in de kast heb staan om 'ns wat op te zoeken, al zal het geheel echt nooit mijn basiswerkwijze worden. Voest een afkijker? Misschien, maar hij weet WEL hoe hij iets op mensen moet overbrengen! Het enige waar ik na al die jaren nog altijd ECHT volkomen niks mee kan is dat kettingen-en-toverstokjes gedoe van Tellington-Jones. (Is er iemand die me dat nog ns overtuigend kan uitleggen....?) Daarentegen zijn de TTeam massages juist wel weer erg werkbare handige bagage als je paarden treft met weinig lichaamsbewustzijn, of veel onrust!!

Ik ben EquiLibreTrainer/docent in hart en nieren, heb met mijn hele hart en ziel heel bewust (heb de afgelopen 10 jaar VEEL gedaan, VEEL gelezen, VEEL gezien) voor deze werkwijze gekozen. Juist omdat deze manier van werken, wat uiteindelijk veel meer een manier van zijn en een manier van leven werd, me uiteindelijk leerde dat niks heilig is.....
Op het moment dat je iets heilig verklaard, toon je vooral je menselijkheid. Dieren doen dat namelijk niet Lachen En waren we nu juist niet bezig met uit te vinden hoe te denken als een paard....??? Op wat voor manier dan ook....??? *grinnik*

Greetz,
Yvonne (hier al een tijdje "slapend" lid als Licorne...)



Ff off topic, was jij degene die die clinic gaf op de NHdag?

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:12

Yep Knipoog

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:14

Voor mij is NH niet gekoppeld aan een methode. NH is iets wat in jezelf zit (of niet Knipoog) en heeft alles te maken met de intentie waarmee je iets vraagt aan je paard.

Daarnaast heeft NH voor mij ook veel te maken met de totale omgang èn de manier van houden van paarden.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:06

Voor mij is NH "iets" wat iedereen die van paarden houdt in zich heeft, de ene heeft het meer dan de andere, de ene moet er bij geholpen worden terwijl de ander vanuit een reflex waardig handelt.

Daarbij maakt het voor mij niks uit of je nu Dressuurt/springt/Ment of Recreatief paard rijdt, NH heeft niks met een bepaalde tak van de sport of zoals sommige zelfs beweren dat NH helemaal niks met paardensport te maken heeft Verward , vele distancieeren zich zelfs van de klassieke rijkunst.
Die laatste groep sluit zn ogen en staat niet open om BIJ te leren.

Nh heeft voor mij ook niks te maken met wel of niet met bit rijden met of zonder zadel of welke optoming dan ook, het gaat imo om HOE je met de optoming om gaat.

Ik heb een hekel aan methodes en al helemaal aan mensen die verkondigen dat 'hun' methode de beste is en de rest waardeloos of minder goed.
Als je volgens 1 methode werkt sluit je je af voor andere methodes of werkwijze, dat maakt je imo ongeschikt als trainer of instructrice, als je 1 of 2 paardje(s) hebt kom je er vaak nog mee weg, maar heb je een hele stal vol staan of werk je dagelijks met verschillende paarden, moet je flexibel zijn en zeker niet vast geroest zitten aan 1 methode, die wellicht bij dat ENE paardje goed werkte, maar ieder paard is anders en ieder paard verdient zijn eigen individuele aanpak en verzorging.

Ik heb voor zover ik weet geen buitenlandse paardenman of vrouw nodig (daarmee wil ik niet zeggen dat je daar niks van kunt leren en dat er geen goede bij zitten, dat zal zeer zeker wel het geval zijn), hier in eigen land lopen ook goede instructeurs en paardenmensen rond, waar ik een heleboel van geleerd heb en nog kan leren, tegen de tijd dat ik van hun uitgeleerd ben kan ik wellicht over de grens gaan kijken, maar eerlijk gezegt weet ik nu al dat dat niet nodig is en ik voorlopig nog jaren me ze vooruit kan. *LOL*

Ik kan me erg vinden in het zinnetje van Yvonne: "Het is niet wat je doet, Het is de manier waarop". (ahum ahum, wel erg letterlijk vertaald Bloos ).

lienepien
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:47

Haha! Hallo. Het is moeilijk allemaal he. Maar ik denk dat iedereen hier zijn eigen weg in zoekt. Iedereen ziet zijn of haar paard graag op een bepaalde manier. Voor mij is het omgaan met paarden een kennismaking met mezelf. Oja een pb fan. Deze mensen en paarden in de pyrineën hebben veel indruk op mij gemaakt. Maar ik geloof ook dat het leren van methodes makkelijker is en minder zweverig..?
En als pb je niet raakt en eerder afkraakt dan is dit niet de manier voor jou. Prima toch.
Ik heb ook maar een cursus/vakantie gevolgd, het is duur. Bovendien heb ik geen eigen paard dus waar doe ik het dan voor.
Maar iets wat ik vooral heb geleerd is; duidelijk zijn, gewoon genieten van het moment (nu, niet dadelijk nog dit of dat), spelen, lachen neem het niet te serieus.

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 09:22

Hey Yvonne! Wat leuk jou hier te zien!

Lienepie: vind je PB zweverig? Dat zeggen meer mensen, maar hoezo is het zweverig? Ik vind het helemaal niet zweverig, maar juist heel logisch.

Ik hoor van veel mensen dat ze het aarden onzin vinden. Zijn er meer mensen die dit zweverig vinden en onzinnig? Zo ja, waarom?

Ik heb zelf ervaren dat het alles behalve onzin is. Bij ons op stal staat een Haflinger die op een dag de hele tijd de bak uitrende met zijn verzorgster. Wij hebben geen hek ofzo, alleen een draadje, maar daar rende hij ook doorheen.

dat meisje vroeg of ik even voor de ingang wilde gaan staan om hem tegen te houden. Dus ik stond daar en ik wist dat ik geaard moest staan anders zou hij gewoon over me heen rennen. Hij kwam weer naar de uitgang gerend, maar stopte omdat ik ervoor stond (geaard en wel). Je zag hem naar me kijken, maar hij ging er niet uit. Totdat er iemand achter mij mijn naam riep en ik even 'ontaarde'. Mijn aandacht was niet meer waar die zijn moest en BAF die haflinger liep zo over me heen (langs me heen, maar tegen mij aan).

Dit bewees voor mij hoe belangrijk aarden is als je werkt met paarden. Of eigenlijk is het altijd belangrijk, want in het dagelijks leven heb ik er ook veel aan. Bijvoorbeeld in een drukke tram ofzo.

Mee eens of niet mee eens?

prompter

Berichten: 11373
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:54

Niet mee eens. Ik aard nooit, maar de paarden op stal lopen mij ook niet omver. Het is meer je natuurlijke uitstraling en overwicht in mijn ogen. Paarden hebben dat feilloos door.

Je kunt dat ook leren, Parelli leert je de leider zijn, zonder allerlei mystieke termen. Ik ben zelf erg nuchter en praktisch, dus dat werkt voor mij het best Lachen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:01

Ik heb deze topic helemaal gevolgt. Vind het leuk om zo het een en het ander te lezen over andere methode's en verschillen van omgaan met het paard.

Over dat aarden doe je op het moment dat je je zelf zegt van ik ga niet aan de kant en je dus een natuurlijk uitstraling krijgt en een blik waar maar weinig paarden doorheen zouden gaan als ze dat zien.
Het is dus eigenlijk het zelfde, maar wat anders verwoord. Zelf gebruik ik in de lessen juist dat aarden. Dat komt het meeste aan en dat is voor veel mensen makkelijker te doen dan je een zelf verzekerde natuurlijke houding laten aannemen als je dat niet ben.
Daarbij ga je bij het aarden minder snel opzij omdat je meer met je zelf bezig ben dan met het paard dat kom aanstormen. Zo denk je ook niet van Whaa daar komt hij aan, maar denk je ik sta en ik ga niet opzij. Deze gedachten is heel belangrijk. Zonder dat gaat het paard er zeker doorheen als je geen gebruik maak van een hulpmiddel.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:21

*Roos* schreef:
Hey Yvonne! Wat leuk jou hier te zien!

Ik hoor van veel mensen dat ze het aarden onzin vinden. Zijn er meer mensen die dit zweverig vinden en onzinnig? Zo ja, waarom?

Mee eens of niet mee eens?


Ik kan het nog leuker vertellen, ik studeer fysiotherapie en 2 weken geleden hebben wij bij een les Dystonie 'grounding' gehad, en ja hoor..je raad het al.....aarden/wortelen dus! Het is alleen de manier waarop je het brengt. Ik ben er 8 jaar geleden voor het eerst mee in aanraking gekomen bij Pieter Baalbergen..
Bij ons in de les was de uitleg 'sta actief', sta in balans, span de spieren aan die er voor zorgen dat jij in balans staat, span niet meer aan, want dat is niet efficient en kost te veel energie, het is dus maar net hoe je het brengt!
En dit werd absoluut niet als zweverig gezien en had bij mijn klasgenoten het zelfde resultaat; het was ook leuk om te zien dat mensen waar ik een beeld van had dat ze met hun hoofd in de wolken leefden ook idd niet goed waren in 'grounden'.

In de fysiotherapie wordt grounden gebruikt bij patienten die door middel van overprikkeling van het zenuwstelsel chronische (geestelijke&lichamelijke) klachten hebben ontwikkeld.

Wortelen/gronden/aarden/'grounden'= stevig met beide benen op de wereld staan...

Zweveriger dan dat is het niet en kent niet iedereen dit gezegde?

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:56

Ik dacht altijd dat NH net zoiets was als paardenfluisteraars. Hahahahha, er wordt niks gefluisterd, hihi.
Nu heb ik twee videobanden van Emiel Voest gezien en het boek van Hempfling gekocht. Delen eruit heb ik gebruikt voor het zadelmak maken en ik rij nog steeds met alleen halster.

lienepien
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:35

hoi roos zweverig.... Daar bedoel ik eigenlijk niets meer mee dan.. euh hoe leg ik dat uit. Zoiets als de opmerking van promptertje Ik aard nooit maar ze lopen mij niet omver. Ik vind het uitstraling ofzoiets. Juist door die uitstraling kan je zien of voelen of iemand geaard is of niet.

Dus zweverig staat bij mij eigenlijk gelijk aan het algemene begrip van mensen. Aarden klinkt leuk maar als je het nooit ervaren hebt is dat verdomd lastig om te begrijpen.
En bij pieter baalbergen klinkt het in mijn oren ook vaak zweverig tot je kan voelen, zien, begrijpen door te ervaren wat hij bedoeld. Dus wij mensen zijn ook enorm lastig hoor.

Nog even iets over deze site. Heel erg leuk om te lezen waar mensen mee bezig zijn en hoe een ieder zijn mening heeft over NH.