bitloos mennen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:03

een sidepul (een echte, met rawhide neusstuk) is niet te vergelijken met stalhalster, kan veel scherper inwerken.
BD, leuk dat je een verwijzing naar vrijheidsdressuur maakt, doe ik namelijk ook Knipoog en ja, met zweep als aanwijsstok.
Simondi: ik heb een sidepull en touwhalster in mijn kast hangen, kan mijn haflinger (in de bak, daarbuiten vind ik onverantwoord) zonder hoofdstel rond sturen, maar is IMO niet te vergelijken met aangespannen, om eerder genoemde redenen.
Als ik mijn haflinger bitloos rij, rij ik op mijn gewicht en mijn benen, vertel mij eens hoe ik dat aangespannen moet doen

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:24

Echwel schreef:
Oke dan, dacht al dat ik mijn groete mond weer had oengetrokken..

Nadya schreef:
Ik heb zelf helemaal geen verstand van mennen, ik ben een echte ruiter (die bitloos rijdt tegenwoordig), maar waar mijn paard staat wordt wel fanatiek gemend (wedstrijdsport) en deze mensen staan niet per definitie negatief tegenover bitloos mennen. Ze staan er open voor en zijn bereid zich er in te verdiepen en het wel interessant te vinden dat er ook andere manieren zijn. Ook al kiezen zij daar dan niet voor, prima.
A ga eens mee met iemand mennen en zie hoe weinig je te vertellen hebt op de wagen.
De reden dat wedstrijdmenners hier niet voor kiezen is omdat zoals eerder gezegd is, het bitloze hoofdstel
veel meer kwaad kan dan een bit.
Je wil toch niet zeggen dat je dan met een halster zou moeten mennen


Echwel; wat kom jij agressief over, zeg, doe eens normaal. Ik heb zelf geen behoefte aan mennen. Ik heb er helemaal niets mee. Tong uitsteken
Maar ik ken wel een aantal mensen die bitloos mennen en daar heel enthousiast over zijn. En ik vind het een mooi gezicht, kan niet anders zeggen. Knipoog Mooier dan met bit en hun verhalen vind ik ook interessant om te horen.

En hoe kom je erbij dat ik zou zeggen met een halster te mennen? Fijn hoor, mensen woorden in hun mond leggen Verward . Ik ken twee mensen die met het bitloze menhoofdstel van Dr. Cook mennen. Gaat prima, hoor. Dus blijkbaar kan het wel, maar ik zie het gewoon als keuze. Je kiest ervoor of niet en gelukkig mag iedereen dat helemaal zelf weten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:42

echwel komt op mij helemaal niet agressief over, ze legt je ook helemaal geen woorden in de mond. Ik kan me goed voorstellen dat een bitloze optoming aangespannen harder is/kan zijn dan onder de man, wederom door eerder genoemde redenen., Een alternatief zou dan een stalhalster kunnen zijn, omdat je daar niet zoveel kwaad mee kan in vergelijk tot inkortende kinriemen. bakstukken, etc, maar dan heb je zeker niks meer te vertellen.
Niemand zegt ook dat het niet kan. Je hebt zelf geen ervaring met mennen, je hebt er geen behoefte aan, ik ben geneigd om te zeggen, bemoei je er dan niet mee.
Ik ken ook mensen die met het grootste gemak apuyementen rijden, ik heb daar zelf geen verstand van, dus meng ik me niet in topics die daar over gaan

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:54

Stef, als ik dat zo ervaar met Echwel, ervaar ik dat zo. Daar kan jouw opmerking niet bepaald iets aan veranderen. Verder maak ik zelf wel uit of ik me ergens mee bemoei op bokt. Als ik zaken uit onwetendheid lees over een hele enthousiaste vereniging, waar ik en vele anderen heel blij mee zijn dat het bestaat tegenwoordig, bemoei ik me daar rustig mee. Ja

Verder valt het me al langer op hoe bepaalde mensen hun toontjes aanslaan wat het bitloos gebeuren betreft.
Jammer. Maar ik geloof niet dat het mensen die wel pro bitloos rijden en/of mennen tegen zal houden. Tong uitsteken
Ieder zijn/haar eigen keuze, zijn/haar eigen ervaringen met zijn/haar paard(en).

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:07

Als er hier eentje agressief over komt dan ben jij dat wel Nadya! Doe ff normaal zeg, zoals jij je opstelt ben je het prototype bitloze jehova.....

Echwel

Berichten: 12503
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:23

Sorry hoor Nadya als je dit agressief noemt, weet ik niet hoe je in het dagelijks leven een discussie ervaart.

Citaat:
Als ik zaken uit onwetendheid lees over een hele enthousiaste vereniging

Kijk dat is nou het verschil jij leest, wij doen..

Citaat:
Verder valt het me al langer op hoe bepaalde mensen hun toontjes aanslaan wat het bitloos gebeuren betreft.

Nogmaals onder het zadel gaat iedereen zijn gang maar
Aangespannen moet ik er niet aand denken dat mensen zo de weg op gaan..

Citaat:
Ieder zijn/haar eigen keuze, zijn/haar eigen ervaringen met zijn/haar paard(en).

Dan hoop ik maar dat ik ze iet tegen kom als het misgaat en ik op mijn fiets ze moet ontwijken

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:33

Ik zie ook niet echt iets agressiefs voorbijkomen.

Ik stel voor dat we het woord Jehova niet meer gebruiken in deze, het is een openbaar forum en iemand die dit geloof heeft kan dat als erg onprettig ervaren. Noem het dan prediken Knipoog

Voor de duidelijkheid, mensen hier zijn helemaal niet tégen bitloos maar proberen de gevaren van het bitloos mennen duidelijk te maken.
Nogmaals er zit een levensgroot verschil tussen mennen en ohz rijden dus deze discussie heeft niets te maken met het voor of tegen bitloos in het algemeen zijn maar bitloos met mennen.

Echwel

Berichten: 12503
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:36

Dat is precies wat er bedoeld word Tanja, het verschil tussen ohz en mennen.
Daarom al tig keer aangegeven dat bitloos mennen wel kan, maar dan met
speciaal daarvoor ontworpen hoofdstel.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:48

Was van mij uit ook meer voor de duidelijkheid naar Nadya toe Bloos

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:30

hier mag een slotje op hoor.. t gaat alleen nog maar OFF topic

Echwel

Berichten: 12503
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:31

Lab_iris schreef:
hier mag een slotje op hoor.. t gaat alleen nog maar OFF topic

Nee hoor het is gewoon een discussie geworden, slotjes kun je in een gewone discussie
niet vragen.

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:08

Sorry voor het gebruik van 'dat ene woord', dat ontschoot me even, al moet je het wel even in mijn context lezen en niet los, dat ik alles wat met bitloos te maken heeft aan dat woord wil koppelen.

Om eerlijk te zijn vind ik echwel hier niet aggressief reageren, ze reageert gewoon kordaat met duidelijke woorden, waar het op staat.

Ook ik ben het eens met het zéer belangrijke verschil tussen bitloos ohz of bitloos mennen, die 2 dingen zijn een wereld van verschil.

Zowiezo, waarom word er altijd zo de veiligheid benadrukt bij het mennen? Mennen is vele malen risicovoller dan het rijden ohz. Ik zit 100x liever óp het paard als hij aan de kletter gaat, dan erachter op de kar. Iedere menner heeft dit soort 'rampscenario's' wel eens meegemaakt, en we weten waar we over praten. Mensen die geen ervaring hebben met het mennen an sich kunnen zich soms volgens mij maar moeilijk voorstellen wat het allemaal precies inhoud. Je hebt in sommige situaties zó ontzettend weinig te vertellen!

Ik heb wel eens een paard gereden ohz. die in bepaalde situaties uit verzet alleen nog maar achterwaarts wilde gaan, wat je ook deed, al haalde je je hele trucendoos tevoorschijn, meneer weigerde om stil te blijven staan of om voorwaarts te gaan. Mijn oplossing: oké, jij wilt achterwaarts? prima, maar dan totdat ík het genoeg vind, voor mijn part tot je er bij neer valt, in iedergeval totdat je er dondersgenoeg van hebt.
Die 'methode' werkte voor ohz. prima.

Voor de kar echter, zou je dat nooit in de praktijk kunnen brengen. Wat doe je in godsnaam als het paard weigert voorwaarts te gaan (ook na een tik met de zweep) en maar achterwaarts blijft gaan, tót de kar schaart of tot je achterstevoren in de sloot beland?
Dan zal je groom desnoods van de wagen af moeten springen en van voren het paard moeten meenemen aan het bit.

TS: doe alsjeblieft even niet zo kinderachtig, wij discussieren hier op een normale manier, het gaat hier níet offtopic, wij geven hier juist de essentiele verschillen, voor- en nadelen aan van het bitloos mennen en het mennen met bit. Als het je even niet aanstaat ga je niet zomaar om een slotje vragen, da's wel heel erg makkelijk en ontwijkend gedrag!

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:18

Ik heb het even nagelezen en ok, Echwel, je reageerde niet agressief, sorry. Lachen
Waar ik over viel was, dat je dacht dat ik vond dat je dan maar met een stalhalster moet mennen.
Ik snapte dat niet, want dat vind ik helemaal niet. Je hoort gewoon een goed, bitloos menhoofdstel te kopen, zodat de hulpen goed doorkomen zonder bit (naast je stem en de zweep etc.).
Ik ben ook niet zo'n voorstander van rijden met gewoon stalhalster, juist omdat je de hulpen dan niet zo goed kan doorgeven. Maar goed, het gaat hier om mennen.

Wat ik jammer vind, is dat mensen over de NVBP gaan roepen dat het een stel jehova's getuigen zijn. Dat is gewoon niet waar. Laat staat als iemand als Arretje mij uit gaat 'schelden' met die paar woorden, terwijl ik toch duidelijk zeg dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij prettig vindt met zijn/haar paarden. Maar ja, je kunt lezen of niet. Knipoog
Komt op mij in elk geval niet ok over.

Ik kan me trouwens juist heel goed voorstellen dat je controle wilt houden tijdens het mennen. Mij hoor je daar niets over zeggen. Niemand zit te wachten op gevaarlijke situaties. Ik zeg alleen maar dat ik inmiddels meerdere mensen ken die succesvol bitloos mennen (inclusief goede optoming) en daar heel enthousiast over zijn. Als je geen ervaring hebt is goede begeleiding heel belangrijk. Al geldt dat in mijn ogen ook als je met bit wilt gaan mennen als beginneling.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:29

Nadya schreef:
Maar ja, je kunt lezen of niet. Knipoog

Je kunt schrijven of je kunt het niet.....

Je laatste bericht is trouwens wel heel anders van toon dan die waar ik op reageerde. Op zo'n manier kunnen we gewoon met elkaar praten, ik zal je niet meer lid van het Wachttoren-, Bijbel en Tractaatgenootschap noemen Knipoog

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:45

Dus jij vindt dat ik niet kan schrijven? Haha!
Goh, die heb ik heel eerlijk gezegd nog nooit gehoord..... ROFL

Jij noemt mij 'piep piep', terwijl ik toch duidelijk zeg dat ik vind dat mensen zelf moeten weten of ze voor bitloos gaan of niet. En verder heb ik het over mensen met verstand van mennen, die wel enthousiast zijn over bitloos mennen.
Geloof me maar dat een jehova's getuige niet van een andere kant wil horen, hoor. Tong uitsteken
Dus over niet kunnen lezen of niet kunnen schrijven gesproken.....

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:48

dat persoonlijke over en weer geslinger van verwijten is wél offtopic, laten we het bij een goede discussie houden ipv. een wellus-niettus spelletje te spelen....

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 16:14

JoyCiej007 schreef:
dat persoonlijke over en weer geslinger van verwijten is wél offtopic, laten we het bij een goede discussie houden ipv. een wellus-niettus spelletje te spelen....

Daar had ik het dus ook over Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:22

Lab_iris schreef:
JoyCiej007 schreef:
dat persoonlijke over en weer geslinger van verwijten is wél offtopic, laten we het bij een goede discussie houden ipv. een wellus-niettus spelletje te spelen....

Daar had ik het dus ook over Knipoog


Nee, jij vroeg daarvóór al om een slotje......... dat bedoelde ik dus niet.

Ik heb het puur over de laatste 2 a 3 posts boven mijn post.

En dan nog vind ik direct om een slotje vragen geen porum.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:53

Echwel heeft toch wel gelijk vind ik. Mensen die alleen bitloos rijden, en vervolgens over bitloos mennen 'ja leuk, met bit is net zo goed als zonder (of beter)' zouden inderdaad eens plaats moeten nemen op de bok. Dan pas valt het op dat het echt heel anders is, met name bitloos.

Tanja: ik bedoelde niet zozeer dat alle hoofdstellen werken met de drukpunten, maar dat veel hoofdstellen dat wel doen. Dat dat systeem vaak meer kwaad kan dan een bit gebruiken met mennen. De andere hoofdstellen zijn dan wel oké, maar ik heb er nog geen gevonden waar de hulpen net zo duidelijk door kwamen als op een bit, zelfs met het men hoofdstel lijkt me dat niet.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:57

Arretje schreef:
Lab_iris schreef:
ja idd volare.. ik ben het met je eens..ik wil zo natuurlijk mogelijk blijfen..

Das dus zonder tuig, zonder kar, zonder bekappen, zonder poetsen, zonder bijvoeren, zonder omheining enzovoort enzovoort enzovoort Gestoord Gestoord Gestoord Een bitloos hoofdstel is net zo onnatuurlijk als eentje met bit, ik heb in elk geval nog nooit gehoord van een wild paard met wat voor hoofdstel dan ook. De enige goeie reden om een bitloos hoofdstel te gebruiken is wanneer je paard daarop beter reageert als op een bit. Alle andere redenen zijn wat mij betreft onzin.

Nog wel even een kanttekening bij bitloos: denk even aan je WA-verzekering. Er zijn maatschappijen die vinden dat een bitloze optoming je te weinig controle over de aanspanning geeft en die daarom weigeren om eventuele schade te vergoeden!


Ze zegt toch zo natuurlijk mogelijk. Knipoog

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:02

Daar ben ik het inderdaad ook mee eens, Khirshanta. rijden is toch heel wat anders dan mennen. Ik heb misschien geen ervaring met het bitloze (afgezien van een paar keer rondje rijden met halster ohz.) maar wel met de vaak minimale hulpen die maar tot je beschikking staan op de bok. Iedere menner zal dat beamen.

Mensen die geen verstand van mennen hebben, maar wel van bitloos rijden ohz. missen in mijn ogen dan ook een zeer belangrijke ervaring.

Tuurlijk is het zo, dat elke aankomende menner in de dop zonder ervaring nooit aan de gang moet gaan zonder ervaren hulp erbij, maar dit geld nog eens 10x zo sterk als het dan ook nog eens gaat om een onervaren menner die bitloos wil gaan beginnen.

Ik denk zelfs, dat je als ervaren menner beter kunt overgaan op bitloos dan dat je zelf een onervaren menner bent en gelijk begint met bitloos. Ervaren menners weten over het algemeen imo beter wat er allemaal kan gebeuren en hoe ze moeten reageren in diverse onverwachte, risicovolle en gevaarlijke situaties....

@ Josca: ik snap je redenatie, maar mensen die zo denken 'zo natuurlijk mogelijk', waarom schaffen zij al het 'onnatuurlijke' af, maar blijven wel lekker paarden houden en rijden? Dat is toch net als dat je graag vegetarisch bent en geen enkel soort vlees eet, behálve kippenvlees bijv. want ja, dat is toch wel héuuuul errug lekker, en wie weet is kippen eten 'minder erg dan zo'n arm kalfje of zo'n arm paard' op je bord...

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 19:07

ik bedoelde dus met mogelijk; Onder het rijden zo min mogelijk extra hulp spullen, en voor de zweep ga ik geen uitleg geven.. tuurlijk weet ik dat dat is om bij te sturen.. maar ik heb er een veel betere reden voor het niet te gebruiken.. maar ik ga het daar niet over hebben..

En dit gaat voor het meeste deel wel off topic, want ik vroeg alleen maar welk hoofdstel goed was en niet over wat er nou zo verkeerd is aan bitloos mennen ens.

Ik heb er zelf voor gekozen bitloos te gaan, en doe dit ook, ik merk dat mijn pony nu veel meer plezier heeft in het werk! ze zat eerst alleen maar saggerijnig te zijn en nu is ze alleen maar blij met dr oortjes naar voren.


En dat ik soms wat verkeerd schrijf kan ik niks aan doen, heb waarschijnlijk dislectie, het was getest en kreeg twijfel als uitkomst, moest over een jaar weer getest worden, kan er dus niks aan doen...

Ik weet dat het risico voller is, maar met de pony waarmee ik men is het dus niet het geval, zij schrikt nouwelijks, en zo wel is het alleen zo dat ze iets langzamer gaat lopen maar doet niet eens een pas opzij of vooruit / achteruit. met het grootste verkeer raarste op vliegende dingen ens ens ens doet ze zelfs niks dus ze zal er ook niet 'zomaar'even vandoor gaan en door mijn hand heen rennen..

Maar ik wil niet verder off topic gaan.. maar ik vroeg eigenlijk alleen om welk hoofdstel goed was, en of er ook 1 in biothane was... Bloos

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:43

als jij tegen beter weten in denkt zo 'je redenen te hebben om zonder zweep te gaan rijden' wat doe je hier dan nog?

Sorry maar als jij advies wilt hebben maar zelf denkt alles beter te weten, waarom vraag je dan nog advies? Rijden zonder zweep is het dómste wat je kan doen!

In plaats van er zo vaag om heen te draaien waarom je geen zweep wilt gebruiken kun je dat toch gewoon zeggen? Is dat 'sielugh'? is je paard er 'bang' voor? Als dat laatste het geval is, dan kun je dat gewoon normaal er uit trainen.

en denk eraan; de braafste pony is je grootste vijand...

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:49

Kee, de mensen die hie rdus roepen dat bitloos mennen "gevaarlijk"is hebben die die ervaring ook? Hebben zij bitloos gemend? Of is dat een aanname. Denken ze dat het gevaarlijk is?
Zo wordt er namelijk ook over bitloos paard"rijden" gedacht. en dat is nu zo ongeveer wel bewezen dat het overwicht hebben niet in het bit zit.

Bij de NVBP zitten dus aardig wat mensen die bitloos mennen. Als je nu van alle kanten iets wilt weten praat eens met die mensen. Verdiep je eens in d ematerie voor iets te roepen wat voor je "gevoel" misschien wel klopt maar niet zo hoeft te zijn.

En ik vind de vergelijking met een geloofsovertuiging erg kwetsend. Het tegendeel (het gangbare, geacepteerde) mag wel worden geroepen, blijkt telkens weer. Maar owee als je ergens anders over denkt/ervaart. Dan moet je het ontgelden met schelden en kleinerende opmerkingen.

Ik reageerde op een vraag van iemand of bitloos mennen verantwoord was en verwees deze persoon naar een site met veel informatie en kunde op dat vlak en vervolgens wordt je afgeschilderd als piep? Mag iemand zich niet verdiepen in de materie ofzo? Als men de site nu eens serieus zou lezen dan zou je ook zien dat er nergens gepredikt wordt van welke aard dan ook. Het is informatief zodat mensen een vrije keus hebben. Want daar draait het in deze samenleving om. Vrije keus enmeningsuiting.

En zoals de discussie nu verloopt, prima. Stuk prettiger.

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 19:49

JoyCiej007 schreef:
als jij tegen beter weten in denkt zo 'je redenen te hebben om zonder zweep te gaan rijden' wat doe je hier dan nog?

Sorry maar als jij advies wilt hebben maar zelf denkt alles beter te weten, waarom vraag je dan nog advies? Rijden zonder zweep is het dómste wat je kan doen!

In plaats van er zo vaag om heen te draaien waarom je geen zweep wilt gebruiken kun je dat toch gewoon zeggen? Is dat 'sielugh'? is je paard er 'bang' voor? Als dat laatste het geval is, dan kun je dat gewoon normaal er uit trainen.

en denk eraan; de braafste pony is je grootste vijand...


wat ik hier doe? dat is vragen wat het beste hoofdstel is.. daarom zij ik dus al dat er een slotje op kan want ik heb hier toch niks aan. maar ik kom vanaf nu niet meer in dit topic want ik voel me hierdoor alleen maar poedersuiker en aangevallen door iedereen.. en dat was helemaal niet mijn bedoeling.. en met die zweep en bitloos doe ik allemaal onder ERVAREN begelijding.. maar ik vroeg dus om welk hoofdstel het beste is volgens bokt mensen.. maardat kan ik hier dus niet uit krijgen.. jullie blijken dus alleen maar op de andere dingen te reageren.. dus Doei, doei