[LO]pessoa:katrol aan bit of singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:44

Tessebes schreef:
Maar dan doe je de touwtjes wel door de oogjes aan de zijkant van de longeersingel?

Nee, dan komen de touwtjes van zelf hoger te hangen, omdat ze haar hoofd dan hoger draagt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:15

Ethelate schreef:
Nee, dan komen de touwtjes van zelf hoger te hangen, omdat ze haar hoofd dan hoger draagt.


Hmmm... tja het kan ook, maar ik ben er niet zo'n fan van. Ik doe het zelf altijd via de longeersingel.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:08

Zoals jij het hebt, Ethelate, kunnen ze dan niet - als ze erg gek doen - met hun benen in het touw stappen? En als ze meer verzamelen, dan komt het touw bij jou toch slapper te hangen, of kijk ik nu toch niet goed?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:33

Ja precies Kendra, daar ben ik ook bang voor. Ik had het een keer per ongeluk gedaan (dan wel op een hogere stand) en toen ging het paard er even vandoor, ik hield echt m'n hart vast.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:58

Als ik haar hoger in stel, dan maak ik de touwen ook korter Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:03

Ethelate schreef:
Als ik haar hoger in stel, dan maak ik de touwen ook korter Knipoog


Nee, het gaat juist om die stand die je nu hebt. Als ze nu iets meer gaat verzamelen, dan hangt toch het touwtje verder naar beneden?

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:08

k laat haar altijd zo los werken, Ze zoekt zelf altijd aanleuning. En stel dan daarna hoger in, en maak de touwen ook korter. En nog nooit gehad dat ze er in stapte, ofzo.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:21

Braaf paard Haha! !
Die van mij wordt af en toe boos Boos! Boos! en bokt de pessoa bijna uit, ook als ik alles op de goede plek hangen heb.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:39

ik heb Q gister voor t eerst aan de pessoa gehad, pff wat een lam beest is t ook zeg! als je erop zit heeft ie praatjes zat, maar de pessoa interesseerde hem nix!

mn katrolletjes pasten precies door de ring van mn singel heen, met wat wringen haha
dus heb de katrolletjes aan t bit vastgemaakt en dan daarna tussen zn benen t uiteinde met de gewone musketons vastgemaakt

alleen kruipt ie nogsteeds achter de loodlijn, hoe strak of los ik hem ook zet, hij krult zich alsmaar op, iemand tips?

vond het trouwens wel vrij rammelen en onrustig bij zn mond, die katrolletjes....en in stap zie je iedere pas dan weer links dan weer rechts heel los komen, afhankelijk van welk been ie naar voren zet natuurlijk

in draf vond ik t wel wat beter, maar t rammelde wel flink bij zn mond, nou gaf ie er nix om, maar kan me voorstellen dat sommige paarden relaxter zijn als het katrolletje aan de singel zit!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:49

Dat het onrustig is in de mond was mij ook al een keer opgevallen, maar andere momenten zie ik het weer helemaal niet Verward

Lady dook in het begin ook helemaal achter de loodlijn, omdat ze er niets van snapte.. Ik heb nu 5 keer met de pessoa gelongeerd geloof ik en laatste keer begon ze op het eind eindelijk wat naar beneden te zakken in plaats van alleen maar door te knikken achter de loodlijn.
Ik heb haar gewoon het zelf laten uitzoeken, veel tempowisselingen laten maken in draf, waarschijnlijk snapt Quentin ook gewoon niet dat ie omlaag moet en krult hij zich dus op om aan die druk te ontkomen..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 16:13

ik ga het vandaag weer proberen, en dan maak ik meteen wat foto's!
alleen t regent nu en hij is zelf ook zeiknat omdat ie al heel de dag buitenstaat, maar er zitten nu gelukkig even geen horzels Haha! heb liever deze temperatuur en dan een miezer regentje en geen horzels, dan deze temperatuur, een zonnetje en dan zoveel horzels dat de paarden binnen moeten staan!

Nimber

Berichten: 26557
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:57

Ik doe de katrolletjes aan het bit ik heb die longeersingel die voor de passoa is met al die ringetjes en daar passen de katrolletjes goed door heen.
Met de katrolletjes aan de singel vind ik 'm juist een wat te stugge werking op het bit de katrolletjes glijden ze veel makkelijker door.

overgens longeer ik voornamelijk vwnw zoals de foto van de fjord ookal liet zien.

Afbeelding
Afbeelding
Orbaldo

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 19:01

zoals Orbaldo loopt, loopt Q ook zo ongeveer, op foto 1 maar dan nog net ietsjes lager en ronder, terwijl ik zo graag die neus er eens uit wil zien bij Q.
niet dat ik dit slecht vind, longeerde hem altijd met touwtjes en dan op de "Sjuimpje-manier" maar omdat hij het nu een gewoonte vind om zo diep en rond te lopen wilde ik eens wat anders, ook omdat hij met rijden als ie de kans krijgt achter de LL loopt
hoe krijg ik die neus eruit, pessoa anders vastmaken, meer tempowisselingen, iets anders?

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:31

De neus er uit is denk ik moeilijk, ik vind het ook niet erg dat ze wat diep lopen - als ze maar helemaal rond zijn en niet opgekruld. Ik vind wel dat je ze goed voorwaarts moet houden, als ze te weinig impuls hebben lopen ze een beetje te sloffen.

Als je ze laag instelt kunnen ze de neus er niet uitsteken, want dan zijn ze niet rond meer. Als je ze wat hoger instelt (wat ik eigenlijk weinig doe), lopen ze meestal wat minder diep maar moeten ze wel heel hard werken omdat ze dan meer opgericht lopen. Ik vind dat zelf ook moelijk longeren trouwens, weet niet helemaal precies wat ik dan wil zien.

Overgangen doe ik ook veel, maar is voor een jong paard wel zwaar, dus die doe ik dan niet zo lang.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 20:05

opzich is oprichten en overgangen enz voor Q niet te zwaar, hij wordt alweer 1 dit jaar en loopt Z1, dus lichamelijk kan ie het wel aan

ik ga zo eens ff wat proberen en zal wat foto's maken, heb net ff rondgescheurd met de auto(heb sinds 3 dagen mn rijbewijs Haha! )

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 21:44

heb 90 foto's gemaakt, met de pessoa op 2 manieren vast Haha! ga ze morgen bekijken en uploaden, dan verschijnt er vanzelf een topic op [HAW]

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:47

Ik heb vandaag dan gelongeerd met de katrollen aan de singel in plaats van aan het bit en ik weet eigenlijk niet of het daar door kwam of doordat Lady het gewoon beter snapte, maar ik had opeens een heel ander paard Tong uitsteken
Lady liep in het begin (de eerste keer met de pessoa dus) met d'r hoofd gewoon horizontaal de lucht in (pessoa heel los om te wennen toen nog), laatste keer (vorige week) liep ze wel redelijk laag, maar nog steeds hoger dan Orbaldo op de eerste foto van Nimber loopt..
Vandaag dan de katrollen aan de singel vast gedaan(en m'n pessoa een stuk langer moeten maken aan de voorkant, anders liep ze met d'r neus op d'r borst.. dat maakt dus ook uit) en Lady liep in stap al netjes laag en rond in plaats van hoog en veel te diep, maar dat deed ze anders ook al redelijk in stap. Daarna aangedraafd en ze kwam er in eerste instantie weer tegenin, maar daarna ging ze toch omlaag en goed lopen! OK dan!
Ik weet in elk geval dat ik voortaan de katrollen aan de singel vastzet..
Zoals ik al aan het begin zei, het zal wel niet alleen aan de katrollen liggen, maar het speelt wel mee denk ik..
Heb het niet meer anders gezet, anders was ik nog langer bezig geweest (Lady heeft niet zo'n goede conditie nog en ook niet veel spieren, pas 6 maanden weer aan het werk) en wilde niet het risico lopen dat ze er toch weer tegenin zou komen.
Ik vond het overigens een stuk rustiger in d'r mond met de touwtjes door het bit dan als de katrollen aan het bit zitten.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 17:01

het kan best zijn dat jouw paard gek werd van het gerammel van de katrollen aan het bit! zal niet het eerste paard zijn dat daar fel op reageerd

ik heb heel wat foto's gemaakt, op de pc staan en nu doet mn uploadsite het niet Boos!

[edit]
maar nu is t toch gelukt Haha! [HAW] Quentin in het grijs @ Pessoa

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:59

Ik zag al op je foto's dat jij ze aan het bit had. Ik heb ze aan de singel gedaan, maar dat was meer doordat die katrolletjes niet door de ringen van de singel passen. Naar mijn idee zijn die katrolletjes aan het bit best onrustig, qua gerammel etc. Mij bevalt het nu prima zoals ik het nu doe.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:05

De katrolletjes horen door de oogjes van de singel en dan aan het bit vast en niet aan de singel. Als ze nl aan de singel moeten heeft dat geen nut, want dan hoefden ze er helemaal niet op te zitten, want als je het touwtje van de pessoa dan door de ringen zou doen zou het ook wel meeglijden. Nog makkelijker zelfs. Want als je de katrolletjes aan de singel hebt staat er ook geen druk op, dus werken de katrolletjes ook niet goed, die slingeren dan maar wat heen en weer.
En als je ze aan het bit doet kan je paard veel makkelijker omhoog of omlaag glijden met die katrolletjes eraan dan waneer je de touwtjes er gewoon doorheen zou hebben.
Enne die katroltjes passen door de ogen van elke standaard longeersingel, daar zijn die katrolletjes nl op gemaakt, dat ze er doorheen passen. En als je ze er doorheen hebt hangen de touwtjes ook niet zo laag.

Ik heb er ook even een foto bij. (en voordat er vragen komen over het blauwe touwtje, die zit er aan omdat ik longeer zonder longeerlijn bij mijn pony, ze kan nl niet aan de longeer lijn, blauwe touwtje dient als longeerlijn, voor de stelling, ze is nl nog net wat te sterk in de hals om alleen aan de pessoa stelling te houden) Maar even voor het voorbeeld, zo hoort het dus gewoon. (is ook heel logisch als je er even over na denkt) Ohja en het bontje zit er hier niet achter omdat die steeds los ging. Boos!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Faline op 16-06-04 14:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:30

Ik heb ze ook door oogjes van de singel! Aman word nog weleens boos op de pessoa teugel en ben bang dat als ze hoog trapt erin blijft hangen!

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:00

Renske20 schreef:
opzich is oprichten en overgangen enz voor Q niet te zwaar, hij wordt alweer 1 dit jaar en loopt Z1, dus lichamelijk kan ie het wel aan


Whahaha, het zal wel een typfout zijn, en het draagt ook niet erg bij aan het topic, maar ik vond het erg grappig. Haha! Clown

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:12

Ook foto's van Lady met de pessoa, helaas liep ze wat minder dan de vrijdag ervoor, maar het is voor haar doen nog steeds netjes: [HAW] Lady met de pessoa aan het werk
Ik vind haar nog steeds fijner lopen met de katrollen aan de singel dan aan het bit..

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 01:46

Ik had een beetje een dilemma met dat ding: Silly vindt die katrolletjes aan haar bit verschrikkelijk. Veel te zwaar en het rammelt teveel. Maar als ze aan de singel zitten kreeg ze met elke pas (als ze haar achterbeen naar achteren had) een klein, "rukje" is eigenlijk te groot woord, in haar mond.

Ze loopt veel en veel beter met die katrolletjes aan de singel, dus de keuze was snel gemaakt. De bitringen werken ook goed genoeg als katrol.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:30

OOk ik heb van de week de katrollen eens an het bit gehangen maar dat vind ik geen succes.

Het hele apparaat begon gewoon te rukken in zijn mond(nee hij stond niet te strak) arm paard.

Ik denk dat ik hem maar weer terug breng naar de rechtmatige eigenaar en het voortaan maar weer met de dubbel doe.
In mijn ogen nog de beste manier om te longeren. OK dan!