[VD] ontzettend grote ergernis van mij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 23:27

xyzutu2 schreef:
. ook bij gevorderden zie ik een hoop fout gaan. Zo werd het trainen van de Spaanse Pas in de Bit bijvoorbeeld op een stenen ondergrond gedaan. Heel erg slecht voor het paard, wat elke goede VD-trainer zou moeten weten. Zolang die persoon maar backup heeft (bijvoorbeeld boeken, les, of internet, ligt er maar net aan hoe die persoon het best leert) komt het wel goed.


Korte reactie: Dit was ik met Jamaica. Vreemde ervaring, durf hem niet positief maar ook niet negatief te noemen.
Ik ga later verder op je reactie in, laat het even bezinken (behoorlijke lap tekst Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 00:30

Zorrie, was niet persoonlijk bedoeld :D, en ook niet dat de tekst zo lang was.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-22 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 01:09

ja blijven jullie nu telkens weer zeiken over het vrijheidsdressuur, voor die gene die alleen maar het laatste woord willen hebben en alleen maar comentaar geven over een ander ''KOOP EEN HOBBELPAARD''

NU is het wel welletjes, uiteindelijk heeft ieder een eigen mening over het aanleren,afleren van het vd hoe hij,zij, het,jullie,hullie,wie dan ook's duur,man,vrouw weet ik veel wat. Laat elkaar gewoon in de waarde VREDE OP AARDE Amen
zo klaaaaaaaaaaaarrr

Charaz

Berichten: 24354
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 01:24


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 11:32

Scherps, ik vind je reactie heel erg overdreven. Hier moet IMO gewoon gediscusierd worden. Je hebt het in je reactie over mensen die het laatste woord willen hebben, maar zo lijkt het er meer op dat jij dat wil hebben.

Anyway, ik ben n.a.v. dit topic de laatste week erg aan het nadenken gegaan. Ik kan me in een hoop standpunten wel vinden.
Bijv wat o.a. sjimmy (en sjuimpje dacht ik) aandragen. Als je zelf zorgt dat je goed genoeg bent, komen de shows vanzelf. Ik heb toevallig gister een introductie middag gehad van Nedforum. Dit was om mensen eens kennis te laten maken met VD. Dit was dus geen echte show, geen muziek ofzo, geen strak programma. Ik heb gewoon laten zien wat mijn paardjes kunnen en daarna beperkte info gegeven hoe en wat. Het was een geslaagde dag en de hoofdmoot was dat het een gezellige middag zou worden, en dat is ook gelukt. Wel is me duidelijk geworden dat Jamaica nog niet klaar is voor het echte werk. Ze kan steigeren (onder de man en ernaast) ze kan buigen, passen en polka, en het compliment begint te komen, maar daar is ze nog erg onzeker in. Ze is natuurlijk nog maar 4, maar toch.
Ik wil gerust info gaan geven, maar ik ga niet nu een topic maken waar ik alle kunstjes uit de doeken doe. Ik heb toevallig net op het bericht van cantaor gereageerd, en dat is meer wat ik bedoel.
Idd is het zo dat als je het mis ziet gaan beter kan vertellen wat er mis gaat en hoe ze het beter anders kunnen doen, om grotere problemen te voorkomen.
Maar berichtjes van: Hoe leer ik mijn pony buigen, vind ik zo vaag. Dan kan ik wel zeggen van in het begin het hoofd tussen de benen lokken, maar kan de persoon in kwestie daar ook wat mee?
Aan de andere kant, wat is het verschil van het op inet lezen, of in een boek lezen? Het blijft toch bij lezen.
Verder zijn mensen ten alle tijde welkom om eens bij mij te kijken als ik ga trainen, maarja, schiet ook niet erg op, want het proces hoe je een spaanse pas aanleert heeft Jamaica natuurlijk al gehad. En als je dan wil laten zien hoe je begint, zet Jamaica gelijk een schitterende pas neer Haha!
Alleen met dingen als steigeren en liggen wil ik mezelf beperken. Wat als het fout gaat door mijn uitleg? Dan zijn dit wel dingen waarbij dat niet zo gewenst is, terwijl met pas, tja, je paard gaat hooguit bedelen of je krijgt blauwe schenen omdat je op de verkeerde plaatst staat.
Ik ben best voor rede vatbaar (toch??? Haha!) en dit topic heeft voor mij veel duidelijk gemaakt.
Je kan door zo'n topic dus ook best van mening veranderen, door mensen die goede argumenten plaatsen. Niet door mensen die alleen maar bleren dat het egoistisch is of weet ik veel. Daar heb ik niks aan, kan ik niks mee.
Anyway, ik ga dit afsluiten, anders wordt het net zo'n lange lap tekst als van xyzutu2 Haha!
Ik hoop dat e.a duidelijk is nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:55

Aha, maar als je paard weer eens met een ongevraagde Spaanse Pas een blauwe scheen wil produceren, maar nu staat er per ongeluk een peuter voor dan zit die hoef wel mooi op ooghoogte. Kunstjes an sich zijn niet gevaarlijk, het is de aanleerperiode die risico met zich mee kan brengen. Dan is het paard wat onzeker, zoekt bevestiging door het uit zichzelf te doen of misbruikt het kunstje om aandacht/voer te krijgen. Als het kunstje echter eenmaal afgerond is - de baas heeft het op een duidelijk signaal staan en kan het laten beginnen/eindigen wanneer hij wil - dan is de risicofase eigenlijk voorbij. En welke kunstjes gevaarlijk zijn, dat is eigenlijk ook een kwestie van smaak. Ik vind liggen en zitten bijvoorbeeld voor de baas geen gevaarlijke kunstjes (als je het op mijn manier doet Haha!), maar juist de SP en steigeren weer wel. En voor het paard vind ik een compliment eerlijk gezegd gevaarlijker dan een buiging op 2 knieen aangezien het paard bij de laatste zijn gewicht bijna totaal op zijn achterhand heeft (eigenlijk gewoon een soort steigeren, maar dan anders Haha!) terwijl bij het compliment er toch wat gewicht op die ene knie komt te rusten. Steigeren vind ik voor het paard juist veel minder gevaarlijk dan bijvoorbeeld Spaanse Pas (op een hard wegdek krijgt het paard in de SP flink van klappen op zijn benen).

Ik denk dat mensen wel in staat zijn om zelf hun risico's te bepalen. Als iemand je vraagt hoe je een paard het buigen leert kun je, ipv het antwoord "lok hem met voer naar beneden" ook ingaan op hoe jij het je paard hebt geleerd, wat je struikelblokken waren of wat je fout hebt gedaan. Maar er een geweldige lijdensweg van en de vrager wil het al niet eens meer proberen! Knipoog En degene die antwoordt kan op die manier weer even bezinnen op het werkelijk behaalde resultaat in die oefening ('ik schrijf nu wel allemaal hoe ik het gedaan heb, maar heb ik het eindresultaat behaald of niet? Hoe lang ben ik er mee bezig (geweest) en welke fouten kan ik in het vervolg vermijden?')

Weer te lang.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:58

Stef, ik ben het met je eens.
Als je op RT en vraag zou zien staan met de tekst "Hoe leer ik mijn paard appuyeren?" dan zou je ook grote ogen trekken.
Ik heb vroeger dus eens zo een gelijkaardige vragen/opmerkingen gehad, en hoe moet ik daar nou het antwoord op weten. Het is geen knopje dat je indrukt Verward Ikzelf zit geeneens op dat niveau, dan kan ik er wel een boek over lezen maar kan ik het dan ook toepassen? Al doende leert men, das waar, op de rug van de pony van de buurman zitten en hobbelen daar heb je niet meteen les voor nodig als je geen ambitie voor meer hebt (om het kort te zeggen, je hebt natuurlijk altijd info nodig over dat je je pony bijvoorbeeld goed uitstapt en van die dingetjes). En een voetje leren geven kan dus ook, maar ik geloof niet dat Jos Lansink of weet ik wie de 1.60m parcoursen op zichzelf heeft geleerd. (lijkt mij allezins niet verstandig) is het dan verstandig om je pony/paard te leren liggen/steigeren op jezelf?

Ik ben dus erg stout geweest, ik heb het mijn Welsh zelf geleerd. Ik ben echter nooit zo stom geweest om ervoor te gaan staan. Nee, mijn pony heeft het geleerd terwijl ik erachter stond (en dat waren enkele meters erachter voor het geval dat ie toch eens moest uitslaan. Al weet ik zo goed als 100% zeker dat ie dat nooit zou doen, zeg ik nogmaals, zo goed als 100% zeker (dus nog steeds NIET de volle 100)
Nou niet om mezelf de hemel in te prijzen, maar er zijn nog steeds mensen die niet van zichzelf zo ver nadenken en er toch voor gaan staan. Als je dan zegt dat het dom van ze is dat ze dat doen wordt je tegengesproken en soms zelfs afgeblaft met de woorden "maar ik ken hem 100%, en hij/zij zou dat nooit doen en ..." je kent ze wel. (en dan liggen ze op een dag ineens in het ziekenhuis ...) Het is dus zeker niet verkeerd om mensen tips te blijven geven over zulke dingen, alleen weet je niet of ze ze ook JUIST toepassen omdat je ze niet bezig ziet ... Je kan wel 100 keer zeggen dat ze ernaast moeten staan (of er meters achter ivb met achterbeen gevaar) als zo een persoon TOCH NIET luistert en op een dag in het ziekenhuis ligt voel je je toch aangesproken ondanks de vele tips die je gaf.
Voor gevaarlijke kunstjes zoals vooropgenoemd lijkt het me dus toch zowiezo beter om de methodes niet zelf uit te leggen via inet/telefoon/mobieltje. Daar heb je nou dus persoonlijke bijstand van een "prof" voor nodig. En dat lijkt me ook redelijk als ik dat zeg ...

Ik zou allezins niet graag hebben dat nadat ik heb uitgelegd hoe ik mijn pony heb leren steigeren aan iemand, te horen moet krijgen dat ze met een krater in haar hoofd in het ziekenhuis ligt ... ben ik dan egoistisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:23

Natuurlijk brengt het uitleggen van een methode risico's met zich mee. Maar het niet uitleggen ook, alleen dan voelt een mens zich niet verantwoordelijk! Om het even in het heel erg extreme door te trekken: Als iemand in elkaar getrapt wordt en jij staat erbij kun je zeggen 'Erg rot voor die persoon, maar ik heb het niet gedaan'. Je had er echter ook actief voor kunnen springen (met het risico dat je zelf een klap krijgt/uitdeelt). Zie het paard als degene die de potentiele kandidaat is om inelkaar te worden geslagen (buiging op beton, SP op straat, compliment met behulp van kluisters, veel teveel gewerkt aan het buigen zodat de buikwand beschadigd raakt (kan echt!)) en kom voor hem/haar op. Als je een duidelijk verhaal neerzet heb je in elk geval iets gedaan en je hebt niet met lede ogen zitten toekijken ('zie je wel dat het fout gaat, je moet het ook onder begeleiding doen').

'Live' instructie is trouwens niet zaligmakend. Je hebt veel goede instructeurs die op sommige punten nogal vreemde methodes toepassen. En je hebt enorm goede paardenmensen die hun methodes 'live' juist helemaal niet over kunnen dragen. Er zijn zeker paarden afgericht tot op M-niveau zonder instructie. Is vrijheidsdressuur dan van nature 'Grand Prix' dat voor de gewone sterveling niet te bereiken is? Dat geloof ik niet. Er zijn natuurlijk altijd dingen die een specifiek paard in een specifieke situatie niet kan. Zo kan onze [***] ivm een onderbeet niet apporteren. Hoeveel instructie ik ook toevoeg. Steigeren leer ik hem (nog) niet omdat ik in dit stadium van onze training nog niet zie hoe ik dat zonder al teveel stress bij hem voor elkaar krijg (hij is daar namelijk overgevoelig voor). Om dat soort situaties te kunnen beoordelen moet je je paard door-en-door kennen en vraag ik me af hoeveel een instructeur toe kan voegen (behalve een methode aandragen).

Over dat appuyeren: als je er veel over leest (en je bent goed in boeken omzetten in de praktijk) kom je er vanzelf achter dat de weg naar het appuyement theoretisch redelijk eenvoudig is: Het basismateriaal is de keertwending om de achterhand (vanwaaruit je in travers/renvers verder gaat, wat indentiek is aan het appuyement: het appuyement is in feite travers op een schuine lijn midden door de bak) en de hele oefening kan eerst in stap gedaan worden totdat alle partijen alles snappen.

Er wordt hier steeds nadruk gelegd op het gevaar van mensen methodes om kunstjes te leren te vertellen. Het grootste gevaar in mijn ogen is echter:
A) mensen die hun paard niet kennen
B) mensen die geen flauw idee hebben van hoe een paard/dier nieuw gedrag leert.
Dat eerste kan een instructeur net verhelpen en het tweede kun je uit praktijkervaring van anderen/video's en boeken leren.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:41

xyzutu2"]
Natuurlijk brengt het uitleggen van een methode risico's met zich mee. Maar het niet uitleggen ook, alleen dan voelt een mens zich niet verantwoordelijk! Om het even in het heel erg extreme door te trekken: Als iemand in elkaar getrapt wordt en jij staat erbij kun je zeggen 'Erg rot voor die persoon, maar ik heb het niet gedaan'. Je had er echter ook actief voor kunnen springen (met het risico dat je zelf een klap krijgt/uitdeelt). Zie het paard als degene die de potentiele kandidaat is om inelkaar te worden geslagen (buiging op beton, SP op straat, compliment met behulp van kluisters, veel teveel gewerkt aan het buigen zodat de buikwand beschadigd raakt (kan echt!)) en kom voor hem/haar op. Als je een duidelijk verhaal neerzet heb je in elk geval iets gedaan en je hebt niet met lede ogen zitten toekijken ('zie je wel dat het fout gaat, je moet het ook onder begeleiding doen').
[/quote]

Tuurlijk kan je het via inet blijven uitleggen. Maar gezien het feit dat je geen zicht heb dan over de evolutie van paard en persoon heb je dus ook geen idee of ze het beide goed begrijpen en of het goed toegepast wordt. Ik kan er dus ook niet tijdig voorspringen als het paard uithaalt want ik zie niets via inet. Je kan het wel uitleggen maar het percentage dat dingen leert door ze enkel in een boek/inet te lezen en ze dan zonder pardon kan toepassen is zo klein dat het mij nog steeds ook goed lijkt om mensen ook aan te moedigen om een passende persoonlijke hulp te zoeken die wel kan zien hoe het ervoor staat.


[quote="xyzutu2"]
'Live' instructie is trouwens niet zaligmakend. Je hebt veel goede instructeurs die op sommige punten nogal vreemde methodes toepassen. En je hebt enorm goede paardenmensen die hun methodes 'live' juist helemaal niet over kunnen dragen. Er zijn zeker paarden afgericht tot op M-niveau zonder instructie. Is vrijheidsdressuur dan van nature 'Grand Prix' dat voor de gewone sterveling niet te bereiken is? Dat geloof ik niet. Er zijn natuurlijk altijd dingen die een specifiek paard in een specifieke situatie niet kan. Zo kan onze Sjors ivm een onderbeet niet apporteren. Hoeveel instructie ik ook toevoeg. Steigeren leer ik hem (nog) niet omdat ik in dit stadium van onze training nog niet zie hoe ik dat zonder al teveel stress bij hem voor elkaar krijg (hij is daar namelijk overgevoelig voor). Om dat soort situaties te kunnen beoordelen moet je je paard door-en-door kennen en vraag ik me af hoeveel een instructeur toe kan voegen (behalve een methode aandragen).
[/quote]

Tuurlijk kan je een pony africhten tot op M-niveau zonder instructrice. Maar het is nog maar de vraag of dat de pony dat ook daadwerkelijk op wedstrijden kan lopen en WP haalt. De kloof tussen Grand-Prix en M is overigens toch wel een heel eind en jammer genoeg niet voor iedereen weg gelegd (dus ook niet voor "de gewone sterveling" tenzij dat ie de staatsloterij wint en het geschikte paard uiteindelijk heeft gevonden)
Maar dat gaat teveel off-topic.


[quote="xyzutu2 schreef:
Over dat appuyeren: als je er veel over leest (en je bent goed in boeken omzetten in de praktijk) kom je er vanzelf achter dat de weg naar het appuyement theoretisch redelijk eenvoudig is: Het basismateriaal is de keertwending om de achterhand (vanwaaruit je in travers/renvers verder gaat, wat indentiek is aan het appuyement: het appuyement is in feite travers op een schuine lijn midden door de bak) en de hele oefening kan eerst in stap gedaan worden totdat alle partijen alles snappen.


Bedankt voor de tip, ik zal het er eens met mijn instructrice over hebben als mijn volgende rijpony en ik er klaar voor zijn Haha! (ze is nog maar 2 jaar)


Al bij al ben ik tot de volgende conclusie gekomen.
De hele zooi waar wij het nu over hebben is even moeilijk als een kind opvoeden. Tegen de tijd dat hij volwassen is en z'n vleugels uit slaat kun je als ouder enkel maar hopen dat je hem goed hebt opgevoed en dat het goed gaat. Zo is het maar net met VD ook.
Uitleggen, en dan hopen dat ie het begrepen heeft en voortaan goed doet of goed gaat doen en niet zomaar wat aanklooit en zelf ideeen gaat lopen verzinnen.

Dus het is zeker niet verkeerd om de dingen te blijven uitleggen. Zo weten misschien meer mensen waar ze aan beginnen en zijn minder paarden de dupe. 1 persoon die het snapt naast 10 die het niet snappen ipv 11 die het allemaal niet snappen mag als een overwinning beschouwd worden.

Of ben ik verkeerd?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 16:45

xyzutu2 schreef:
Aha, maar als je paard weer eens met een ongevraagde Spaanse Pas een blauwe scheen wil produceren, maar nu staat er per ongeluk een peuter voor dan zit die hoef wel mooi op ooghoogte.


mee eens, maar in mijn geval heeft een peuter niks in de buurt van mijn paard te zoeken (euhm, pony Haha!)

Citaat:
En welke kunstjes gevaarlijk zijn, dat is eigenlijk ook een kwestie van smaak. Ik vind liggen en zitten bijvoorbeeld voor de baas geen gevaarlijke kunstjes (als je het op mijn manier doet Haha!),

Ik ben er een tijdje geleden achter gekomen dat de manier waarop ik hon heb leren liggen de manier is waarop ze stuntpaarden leren vallen. In dit geval zit er dus wel een risico aan, aangezien het paard (als ie het goed doet) met de rug naar je toe "valt". Als je hier niet op bedacht bent, of je paard begint spontaan te rollen en je staat te dichtbij, zit je eronder.

Citaat:
Ik denk dat mensen wel in staat zijn om zelf hun risico's te bepalen.

Volwassenen over het algemeen wel, maar hoe zit dat met kinderen van 10/12 jaar oud?
Citaat:
Als iemand je vraagt hoe je een paard het buigen leert kun je, ipv het antwoord "lok hem met voer naar beneden" ook ingaan op hoe jij het je paard hebt geleerd, wat je struikelblokken waren of wat je fout hebt gedaan. Maar er een geweldige lijdensweg van en de vrager wil het al niet eens meer proberen! Knipoog En degene die antwoordt kan op die manier weer even bezinnen op het werkelijk behaalde resultaat in die oefening ('ik schrijf nu wel allemaal hoe ik het gedaan heb, maar heb ik het eindresultaat behaald of niet? Hoe lang ben ik er mee bezig (geweest) en welke fouten kan ik in het vervolg vermijden?')

Snap wat je bedoelt, kan ik me wel in vinden

Citaat:
Weer te lang.

Beter een lang eind wat duidelijk is dan 1 niets zeggend zinnetje Haha!

Trouwens, Loolapelooza, jij bent niet verkeerd, maar anders blijf ik aan het quoten Haha!
Ik geloof dat ik behoorlijk op 1 lijn aan het komen ben met jou en xyzutu2

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 17:55

Toch een mooi einde aan dit (duidelijk toch zinvolle) topic! Lachen

Charaz

Berichten: 24354
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:27

Ganna schreef:
Toch een mooi einde aan dit (duidelijk toch zinvolle) topic! Lachen


einde? is het al afgelopen dan.

Finnea

Berichten: 10072
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:29

newforestlover"]
[quote="Ganna schreef:
Toch een mooi einde aan dit (duidelijk toch zinvolle) topic! Lachen


einde? is het al afgelopen dan.
[/quote]

Dat vroeg ik me ook al af

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 18:35

blij dat ik niet de enige was.... Krijgen we eindelijk een beetje nivo Haha! Haha!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:08

Oke, misschien niet de goede bewoording. Ik bedoelde meer dat ik het fijn vind dat er nu echt zinvolle dingen uitkomen! Het (deze laatste uiteenzettingen) zet je aan het denken, op een positieve manier. GA vooral door!

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:17

stef schreef:
blij dat ik niet de enige was.... Krijgen we eindelijk een beetje nivo Haha! Haha!


Dat is wel leuk dat jullie ongeveer op dezelfde ´hoogte´ liggen. Dat praat wat makkelijker.

Charaz

Berichten: 24354
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 04:01

Ik ben dus sinds pas bezig met vrijheidsdressuur, ik ben naar de clinic van Marianne Scherps geweest en heb het boek van Nathalie Penquitt gelezen. Natuurlijk kan je hier niet alles van leren, maar het is toch een mooi begin. Bij de moeilijk oefeningen ben ik toch nog lang niet. Maar wat vinden jullie, ben ik nu onverantwoord bezig? Ik ben 14 jaar en weet dondersgoed waar ik mee bezig ben. Ik let ook wel op veiligheid en ben niet van plan om mijn paarden iets te leren, waar ze gevaarlijk van kunnen worden.

Ik noem maar een voorbeeld: Als je je hand opsteekt dat ze beginnen te stijgeren. Dat vind ik onverantwoord.

Mijn verzorgshet kan nu op commando met zijn hoef schrapen en dit doet hij alleen op stem en gebaar samen. Er rijden geen kleine kinderen mee of iets en zou dat ooit wel zo zijn dan zullen ze vrijwel nooit het commando geven om met zijn hoef te schrapen.
Het commando wat ik hem geef is nl. met mijn vingers knippen en zeggen 'rechts' (bij zijn rechter been dus). Als ik dit afzonderlijk van elkaar doe, zal hij het echt niet doen.

Dit vind ik niet gevaarlijk en als je een beetje logisch nadenkt kan je dit risico ook zo laag mogelijk houden.

Wat vinden jullie ben ik nu onverantwoord bezig omdat ik nog zo jong ben of heeft dit niks met leeftijd te maken.
Ik zal het ook zeker niet erg vinden als iemand hier commentaar op heeft, want zelf zie ik hier geen fouten in, maar als iemand anders die wel ziet, hoor ik het graag.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:59

IK HEB NU BIJNA EEN JAAR EEN SHETLAND HENGSTJE.
IK HEB HEM GEKOCHT OP EEN PAARDENMARKT
TOEN IK HEM DAAR ZAG VOND IK HEM LEUK EN HEB HEM GEKOCHT
TOEN HIJ EENMAAL OPSTAL WAS WOU IK ZE HOEVEN UIT KRABBEN DUS IK TIL ZE VOETJE OP EN TOEN VIEL HIJ GEWOON NEER EN GING ROLLEN Clown LATER MERKTE IK DAT HIJ HEEL DE TIJD ACHTER ME AANLIEP
EN NAAST ME EN ALS IK GING RNNEN GING HIJ DRAVEN WAS BEST LEUK OM TE ZIEN EN ALS IK EEN HALSTER OM DOET WIL HIJ DIE GELIJK AF
MAAR IK VIND HET DUS WEL JAMMER DAT IK ER NIX VANAF WEET WANT IK ZOU HET OOK WEL LEUK VINDEN OM TE DOEN GEWOON VOOR DE LOL
WANT HIJ KEN SCHIJNBAAR AL EEN PAAR TRUCS
MAAR IK GA NIET ZOMAAR WAT DOEN BEN BANG DAT IK WAT VERKEERDS DOET EN DAT RISICO WIL IK LIEVER NIET NEMEN

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 00:08

zet je capslock ff uitr

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 00:09

ohh oke