bitloos mennen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 01:56

Heidi2 schreef:
Kee, de mensen die hie rdus roepen dat bitloos mennen "gevaarlijk"is hebben die die ervaring ook? Hebben zij bitloos gemend? Of is dat een aanname. Denken ze dat het gevaarlijk is?
Zo wordt er namelijk ook over bitloos paard"rijden" gedacht. en dat is nu zo ongeveer wel bewezen dat het overwicht hebben niet in het bit zit.
Bij de NVBP zitten dus aardig wat mensen die bitloos mennen. Als je nu van alle kanten iets wilt weten praat eens met die mensen. Verdiep je eens in d ematerie voor iets te roepen wat voor je "gevoel" misschien wel klopt maar niet zo hoeft te zijn.


Allereerst krijg ik de indruk dat je mensen die de punten geven die níet zo fijn zijn van bitloos mennen over één kam scheert. Ik bén nu een om medische redenen bitloos menner (paardje nog in de belering), en weet uit eigen hand hoe of wat, bovendien mag je er wel vanuit gaan dat ik me bij andere menners heb geinformeerd. Ook bitloos menners. Wat alle bitloos menners tegen mij hebben gezegd, en wat ook talloze malen hier is aangehaald:

Het kán. Je moet een paard vanaf twee meter afstand besturen door leidselringetjes die onbeweeglijk op de schoft liggen (dus alleen geven en nemen, geen links rechts werking). Dat is je enige verbinding met het paard. Het is dus wel te begrijpen dat de druk werking van het bit (geef en neem druk, geen links rechts druk) duidelijker is voor het paard dan druk op de neusriem (op zijkant en gedeeltelijk neusrug bij mennen), achter de oren en/of onder de kin/op de kaak.

In noodsituaties kun je met bit zo dus ook duidelijkere en doeltreffendere hulpen geven dan zonder bit. Of je dit risico wilt nemen is je eigen keus. Bitloos mennen kan dus zéker, er zitten alleen een paar grote 'maar's aan, de feiten die ik hier noem zijn door iedereen die ik heb gevraagd opgenoemd. (bitloos menners, bit menners, examinators menbewijs, koetsbouwers en tandarts)



Heidi2 schreef:
En ik vind de vergelijking met een geloofsovertuiging erg kwetsend. Het tegendeel (het gangbare, geacepteerde) mag wel worden geroepen, blijkt telkens weer. Maar owee als je ergens anders over denkt/ervaart. Dan moet je het ontgelden met schelden en kleinerende opmerkingen.


Voor zover het al schelden en kleinerende opmerkingen genoemd kunnen worden, vind ik dit een 'pot verwijt de ketel' verhaal. Van beide kanten zijn dingen gezegd geworden die misschien fout opgevat kunnen worden. Ik hoop dat je niet vergeet te lezen dat iedereen tot nu toe heeft gezegd 'het kan, máár'

Heidi2 schreef:
Ik reageerde op een vraag van iemand of bitloos mennen verantwoord was en verwees deze persoon naar een site met veel informatie en kunde op dat vlak en vervolgens wordt je afgeschilderd als piep? Mag iemand zich niet verdiepen in de materie ofzo? Als men de site nu eens serieus zou lezen dan zou je ook zien dat er nergens gepredikt wordt van welke aard dan ook. Het is informatief zodat mensen een vrije keus hebben. Want daar draait het in deze samenleving om. Vrije keus enmeningsuiting.


Er staat zeker veel informatie op die site, en zeker ook bruikbare, maar óók dingen die niet waar zijn. Het Quarter verhaal is bijvoorbeeld al voor 80% procent niet waar. Er wordt ook veelal aangehaald dat het bit een middel is dat pijn kan doen, terwijl achterwege gelaten wordt dat een bitloze optoming dat óók kan doen. Er zitten meer kanten aan het verhaal dan op die site gegeven wordt, wederom 'het kan, máár...' Ik mis de maar op de site.


Lab_iris: Jammer dat je er niet meer bij wilt zijn. Het is helemaal niet de bedoeling te zeggen dat je slecht bezig bent, alleen, je moet je niet blind staren op natuurlijk. Bitloos is net zo onnatuurlijk als met bit. Zonder zweep: het is een heel mooie doelstelling om nooit een zweep bij je paard in de buurt te hoeven hebben, maar bij toch echt 90% van de ritten die ik gemaakt heb, werd de zweep niet gebruikt voor het paard. Het was echter wel een onmisbaar hulpstuk voor andere dingen. Je begrijpt hopelijk wel dat niemand van ons een zweep meeneemt om je paard af te rossen, en dat mensen met meer ervaring je er dus op willen wijzen dat het erg dom zou zijn geen zweep mee te nemen. Het is geen 'je bent dom want je neemt geen zweep mee' maar 'Als je geen zweep meeneemt, is dat een domme actie'. Jij bent niet dom, geen zweep is echter geen slim idee.

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 10:46

JoyCiej007 schreef:
Voor zover ik weet, is het wel waar wat merrieveulen beweerd, al moet ik zeggen dat ik het wel met stef eens ben wat betreft de soms nogal knullige wijze waarop sommige optomingen worden bevestigd en gebruikt.

Verder verwoord BD heel goed wat ik zelf ook al wilde zeggen: als de TS meent goede redenen te hebben om zónder de zweep te gaan mennen, dan ben ik toch wel heel erg benieuwd wat die redenen mogen zijn, ik kan me namelijk niet voorstellen wat nu een goed argument zou moeten zijn om zonder zweep te mennen. Néem hem dan in iedergeval mee, een zweep is niet per definitie iets om mee te 'slaan'.
ohz. is het nog vrij makkelijk en veilig toeven om zonder zweep te rijden. Bij het mennen valt er dan al wéer een hulp weg en heb je alleen je stem en je leidsels.

In vele cruciale situaties heb je gewoon een zweep nodig, da's zo klaar als een klontje. Dat heeft niets met natuurlijk te maken. Als jij een potentiel ongeluk kan voorkomen door het gebruik van een zweep, dan zul je de zweep meer dan dankbaar zijn!

Voor mij heeft mijn zweep al vele diensten bewezen.

Wat te denken van bijtgrage, loslopende honden? Mijn pony slaat ze echt niet weg, maar kijkt vragend achterom naar mij; 'vrouwtje doe er álsjeblieft wat aan'. Dan kan ik wel gaan schreeuwen en roepen tegen die honden (en evt. baas/bazin als die in de buurt is) maar 9 v/d 10 keer werkt dat niet. Om te voorkomen dat ze de benen en pezen van mijn pony totaal vernielen, krijgen ze dan bij niet luisteren een tik van de zweep. Reken maar dat ik op die manier mijn pony vele malen heb gered van een paar scherpe hondentanden!


ik ben hier maar weer langs gekomen, t klopt dat je niet zonder zweep weg kan gaan.. daarom heb ik hem altijd bij mij.
Maar ik bedoelde eigenlijk ermee dat ik hem niet gebruik, alleen in de uiterste gevallen. ( ik zie namelijk ook veel mensen de hele tijd met de zweep in de weer ) en dat wil ik absoluut niet.. ik gebruik hem alleen als het ECHT heel erg nodig is..
Laatst bijgewerkt door Lab_iris op 01-09-07 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 10:49

JoyCiej007 schreef:
Nou kijk eens, zelfs merrieveulen gebruikt voor Flicka (die echt panisch voor de zweep was) nu een zweep bij het mennen (of althans, de voorbereidingen daartoe). Een mooi voorbeeld dat 'angst voor de zweep' zéker geen excuses hoeft te zijn om zonder zweep te mennen.


En dat is dus Niet het geval bij mij Knipoog mijn pony is absoluut niet bang voor de zweep.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:30

°slaat zichzelf voor het hoofd°

Lab_iris schreef:
ja idd volare.. ik ben het met je eens..ik wil zo natuurlijk mogelijk blijven.. en ik wil ook zo min mogelijk hulp middelen gebruiken.. daarom loopt ze ok op stem hulp en wil ik ook bitloos gaan.. heb dus geen zweep / bit nodig..


Als je nou had gezegd dat je die normaal gesproken niet nodig hebt om je paard aan te sporen... Daar heeft niemand met een goed opgevoed paard een zweep normaliter bij nodig Clown
Zoals je het hier zei, kwam het op mij over als 'ik heb helemaal geen zweep nodig' terwijl dat juist wél zo is (vind ik)

Dus we hebben ons 'het hoofd gebroken' over waarom jij zwepen afzweert, terwijl je gewoon doet wat iedereen doet?

Clown

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:24

zowiezo behoor je met je zweep al richting aan te geven aan het andere verkeer..... Hoort gewoon bij je basis uitrusting

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:44

khirshanta's post bovenaan de pagina verwoord hélemaal hoe ik dus denk over de site over bitloos... het is niet allemaál fout wat er staat, er worden alleen heel veel dingen weggelaten, dat bedoel ik dus met 'niet objectief'. Het één word voordeliger afgeschilderd dan het andere, en daar kan ik niet zo goed tegen.

Lab_iris: als je nu gelijk had gezegd dat je hem gewoon probeert zo min mogelijk te gebrúiken ipv het op zo'n vage manier te verwoorden, dan hadden we inderdaad niet zo'n meningsverschil gehad om eigenlijk helemaal niets.

Blij dat je inziet dat je je zweep toch soms écht dringend nodig hebt, en dan soms niet eens voor je pony!
9 v/d 10 ritten deel ik geen enkele tik naar mijn pony uit, maar ik geef wél netjes richting aan, dat hoort ook zo, want als bestuurder en dus verkeersdeelnemer ben je verplicht richting aan te geven. Knipoog

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:57

hihi, wat je allemaal niet kan met de zweep... even een leuke anekdote. gisteren had ik met Flicka (waarmee ik ook bitloos werk, we zijn nu aan het beleren voor in het tuig, maar Flicka verdraagt door omstandigheden het bit niet meer) geoefend aan de lange lijnen, en een beginnetje gemaakt met dubbele longe aan het hoofdstel. na een kwartiertje training vond ik het genoeg, en heb ik singel en hoofdstel afgehaald, en Flicka liep zelf voor me uit. ik ben gaan kijken wat ik kon doen, ben erachter blijven lopen, en kon haar met de zweep aan de schouder/ hals sturen, en door een hand op haar kont te leggen icm stem afremmen (dat kende ze al). écht droog mennen, met alleen mijn stem voor versnellen, afslaan (ondersteuning van zweephulp) en remmen, en verder de zweep en mijn hand. Flicka liep alsof de lijnen er gewoon aanzaten, zo makkelijk, gewillig en licht aan de hulpen.

dat vind ik nou leuk, afgezien van het feit dat ik de zweep echt bij de basisuitrusting vind horen, is het een hulpmiddel wat ik heel veel gebruik. bij het grondwerk, je reikt er net wat verder mee dan met je arm (het is in feite ook slechts een verlengde van je arm Knipoog ), maar wat denk je bijv. van longeren?

maar goed, ik had al gelezen dat de discussie over het zweepgebruik al klaar was, maar ik wilde het toch even melden, hihi!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: bitloos mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:33

@ TS, bitloos mennen heb ik dus niks op tegen, integendeel! als het jou en je pony staat, gewoon doen!

echter, ik las nog even je beginpost over het proberen van bitten, mijn ruin doet het ook slecht op enkelgebroken, zijn onderkaak is smal tov zijn bovenkaak, en daarom is een bit wat boven goed past, te breed voor onder en heb je altijd overmatige notenkraker werking.
een rubber bit heeft heel veel weerstand op de lagen en tong, het glijdt niet soepel genoeg. paarden met een droge mond krijgen er zelfs brandblaren van als je niet uitkijkt.
er zijn heel veel soorten bitten, allemaal met een ander soort werking. een paardentandarts kan een keer kijken hor de tong van jouw pony in zijn mond ligt, hoeveel ruimte hij precies heeft etc. een bit met een tongboog (niet te hoog ivm prikken in het gehemelte) laat bijv. de tong vrij, waardoor de tong gewoon in ontspanning kan blijven. dat is voor heel veel paarden essentieel, gezien het feit dat de tong een erg gevoelig lichaamsdeel is.

maar goed, dat wilde ik even zeggen. mocht het bitloos niks worden, zweer dan niet gelijk het fenomeen 'bit' af. ergens is iets te vinden waarmee je pony goed overweg kan, en als je dat vindt in bitloos is het prima, maar als dat het niet is, zijn er nog vele mogelijkheden te overwegen waarbij je wel gebruik maakt van een mondstuk.

overigens zijn er ook vele soorten bitloze hoofdstellen, dus daarmee valt ook nog eea te expterimenteren. de leidsels aan de neusriem is een variant die zélfs in mijn optiek erg gevaarlijk kan worden. ik zie meestal nl niet zo wat er nou zo gevaarlijk is aan op een gedegen manier zonder bit werken, maar met alleen de neusriem van je hoofdstel als evt rem... je pony zal het prima braaf doen, mijn pony kan het ook immers, die is, zoals in mijn vorige post te lezen is, ook te trainen zonder iets eraan, dus zonder begrenzing aan de voorkant.

zo kan je echter de weg niet op, met de leidsels aan de neusriem heb je hulpen met heel veel ruis, remmen gebeurt op het hele voorste deel van de neusriem, dat is duidelijk, dat wel, maar ook makkelijk te doorbreken als het moeilijk wordt, of als de pony bangig is. als je echter gaat sturen, dus met één leidsel aan één kant werkt, krijg je te maken met ruis. de neusriem is één vast ding, onder de kaak is geen werking meer, en je trekt de neusriem bij een pittige leidselhulp gewoon opzij. je hebt met deze manier van optomen niet meer te zeggen dan met een halster, houd daar rekening mee!
ik zou dus afraden om hiermee de weg op te gaan, zorg eerst voor een degelijk hoofdstel wat de hulpen goed discrimineert. ik heb voor Flicka zelf een hoofdstel in elkaar gezet, maar overweeg nu toch weer iets anders. in je voorbereidingen op het mennen merk je snel genoeg waar je paard het goed op doet, en waarop niet.

kijk ook nog eens goed naar je motivatie voor bepaalde keuzes, ik kies voor bitloos omdat Flicka geen bit meer accepteert door een ongeluk wat we hadden. bij Flicka is het gebruik van een mondstuk op dit punt heel gevaarlijk, ze zal gaan rennen omdat ze er zo bang voor is. dat wil niet zeggen, dat ze niet opnieuw aan een bit KAN wennen.
voor bitloos kiezen omdat dat in het straatje 'natuurlijk' past, IS een motivatie, de vraag is alleen wel of dit de juiste motivatie is voor een dergelijke keuze. je heb goede begeleiding, dus ik neem aan dat er meer kanten bij zijn komen kijken toen deze keuze gemaakt werd.

zorg dus alsjeblieft voor een goed hoofdstel, iig géén hackamore of iets dergelijks, maar wél iets waarmee je in noodsituaties écht in kan werken. hoe sneu voor het dier ook, je móét IETS kunnen als het nodig is. mijn hoofdstel werkt wel met crosslink, en dat is inderdaad vrij scherp (ik heb touwtjes ipv riempjes), maar ik ben zelf erg licht met mijn handen, en werk ook constant aan Flicka's lichtheid. ja, dit hoofdstel kán net zo pittig inwerken als een bit, wat dat betreft is het dus niet per definitie 'paardvriendelijker' (voorbeeld: als ik dit hoofdstel bij Faram gebruik weet hij niet hoe hij het heeft, hij vindt de opsluitende werking van druk op de neus tot druk achter de oren erg akelig). in Flicka's geval is het wél paardvriendelijker, omdat zij als de dood is om een mondstuk in te hebben.
maar goed, als de nood aan de man komt kan ik Flicka met dit hoofdstel net zo streng en hard aanpakken als nodig, en dat is gewoon een eis. niet alleen voor de veiligheid van jezelf en andere weggebruikers, maar vooral voor die van je pony. een pony weet immers niet hoe gevaarlijk het verkeer kan zijn.
ikzelf heb mijn crosslink uit één stuk gemaakt, van een degelijk 'gewoon' menhoofdstel. de stiksels heb ik op bepaalde punten versterkt, zodat ik zeker weet dat er niets losschiet of knapt als ik echt MOET ingrijpen.