[VD] ontzettend grote ergernis van mij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:56

wauw, m'n computer is aan het trippen Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 22:02

Marieke_456 schreef:
Goed gezegt Evy!
Waarom zou je het voor jezelf willen houden?
IVM de eventuele risico's, dat is voor mij een groter punt dat dat iedereen gaat showen
Het is toch juist leuk om mensen te helpen?
is ook leuk, als je daar de juiste mogelijkheden voor hebt
En wat maakt het uit als andere ook shows houden?
zie boven
Dan word vrijheidsdressuur alleen maar populairder!
dus ook steeds meer on nadenkende (jonge) mensen
Maar al zouden degene waarvan jij vrijheidsdressuur van heb geleert het ook voor zich zelf hebben gehouden dan zou je het ook niet leuk vinden!
ik leer niet bij iemand. Ik heb hier en daar wat tips opgevangen (marrianne scherps, aangezien hon haar beentjes te dicht bij elkaar stonden met de buiging, waardoor het dus niet lukte, Marjolijn Kylstra, voor een artikel in bit, maar die vertelde eigenlijk niet zoveel nieuws, en Nathalie penquitte (boek) maar dat heb ik nog nooit helemaal gelezen.
Een beetje (veel) van mezelf en een beetje van maggie dus Haha!)

Dus verspreiden die info! Haha! Haha! Haha!


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:10

Haha, goed gezegd Stef Haha!

Uit boeken alleen kun je het niet leren, net zomin zoals je dat via telefoon, internet, mailen, ... kunt doen

Of heeft Anky het alleen uit de boeken geleerd Verward

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:03

hoi stef, ben het vaak niet met je eens, maar nu sta ik achter jullie.
Ik ben begonnen in het attractie park" center parks" en wat was dat een verschrikkelijke ervaring. Alles ging fout en Rudy deed niets meer ooooohhhh wat een ellende. Ben toen logisch na gaan denken hoe je op een leuke en verantwoordelijke manier bezig kon zijn. Kijk naar je paard en heb GEDULD. Anky heeft er ook jaren over gedaan om dat gene te berijken wat ze nu is. Vrijheidsdresuur is niet zomaar iets, vaak denken mensen niet na wat ze doen en rotzooien maar wat aan. Leuk hij kan steigeren oohh oliebol hij wil niet meer naar achteren en weer krijgt je paard een klap voor zijn kanis. Als je wil dat je paard kunstjes moet doen en jij weet niet hoe het werkt breng hem weg naar iemand die er verstand van heb. Dit doe je ook als je, bv je super pony wil gaan inrijden en je weet eigelijk niet hoe het moet, of dat je pony zo lastig is, dat je er niets meer mee kan doen. Dan breng je hem/ haar weg zodat een ervaren iemand dat probleem voor je oplost. Zo verdienen wij geld om te leven HET IS ONS WERK. Stef, Debora en Marianne willen best wel wat zeggen. Maar niet alles en dat is puur voor de veiligheid voor jullie allemaal.

Ik ben het ook intussen behoorlijk zat dat ik pony's in mijn handen krijg die hebben leren steigeren, leuk alleen baasje lief vergat even dat pony in de M dressuur moest lopen en nu niets meer deed dan steigeren en spaansepas. Vrijheidsdressuur is leuk als je voor de rest niet anders meer wil of kan doen of dat je totaal van de show's met paarden moet leven omdat het je werk is.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:17

Scherps schreef:
Ik ben het ook intussen behoorlijk zat dat ik pony's in mijn handen krijg die hebben leren steigeren, leuk alleen baasje lief vergat even dat pony in de M dressuur moest lopen en nu niets meer deed dan steigeren en spaansepas. Vrijheidsdressuur is leuk als je voor de rest niet anders meer wil of kan doen of dat je totaal van de show's met paarden moet leven omdat het je werk is.


Ja, het is ook zeker zo dat je er eerst goed over na moet denken om zo iets aan je paard/pony aan te leren. IK vind dit ook een heel goed voorbeeld van je Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 23:26

misselke"]
[quote="Scherps schreef:
Ik ben het ook intussen behoorlijk zat dat ik pony's in mijn handen krijg die hebben leren steigeren, leuk alleen baasje lief vergat even dat pony in de M dressuur moest lopen en nu niets meer deed dan steigeren en spaansepas. Vrijheidsdressuur is leuk als je voor de rest niet anders meer wil of kan doen of dat je totaal van de show's met paarden moet leven omdat het je werk is.


Ja, het is ook zeker zo dat je er eerst goed over na moet denken om zo iets aan je paard/pony aan te leren. IK vind dit ook een heel goed voorbeeld van je Haha!
[/quote]

Dit ZEG ik dus heel de tijd!
Waarom wordt het van scherps dan wel aangenomen?
Nouja, soit

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:29

stef"]
[quote="misselke"][quote="Scherps schreef:
Ik ben het ook intussen behoorlijk zat dat ik pony's in mijn handen krijg die hebben leren steigeren, leuk alleen baasje lief vergat even dat pony in de M dressuur moest lopen en nu niets meer deed dan steigeren en spaansepas. Vrijheidsdressuur is leuk als je voor de rest niet anders meer wil of kan doen of dat je totaal van de show's met paarden moet leven omdat het je werk is.


Ja, het is ook zeker zo dat je er eerst goed over na moet denken om zo iets aan je paard/pony aan te leren. IK vind dit ook een heel goed voorbeeld van je Haha!
[/quote]

Dit ZEG ik dus heel de tijd!
Waarom wordt het van scherps dan wel aangenomen?
Nouja, soit
[/quote]

Sorry.. *stomme ik *

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:31

Inderdaad, en als je dan hebt besloten om het aan je pony te leren doe het dan ook op de juiste manier. Met het minst mogelijke risico's.

Ik geloof dat je in alle takken van de sport het minst risico's neemt?

Hoe dan ook, sommige mensen leren het ook niet als ze "les" nemen, maar die heb je overal en daar moet je je bij neerleggen en hopen dat het goed af loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 07:57

Zo hehe de mensen worden weizer.... Thanks marianne whahaha ze geloven jouw wel LOL... Haha!

Nou probleem opgelost einde toppic (?)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 08:13

'Ze' geloven?
Er hebben 2 mensen gereageerd Verward

Ik heb ook niet bedoeld dat jullie hier een complete handleiding neer zouden zetten van hoe een pony te leren steigeren Verward
Waar ik op heb gedoeld zijn de voorwaarden voor VD zoals Stef die afgelopen dagen hier heeft geplaatst, die werden naar mij idee OOK niet geventileerd. Waar ik later over viel was het feit dat beide dames aangaven niet alles te willen vertellen ivm de 'kaas-theorie'.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:17

Sjuimpje schreef:
'Ze' geloven?
Er hebben 2 mensen gereageerd Verward

Ik heb ook niet bedoeld dat jullie hier een complete handleiding neer zouden zetten van hoe een pony te leren steigeren Verward
Waar ik op heb gedoeld zijn de voorwaarden voor VD zoals Stef die afgelopen dagen hier heeft geplaatst, die werden naar mij idee OOK niet geventileerd. Waar ik later over viel was het feit dat beide dames aangaven niet alles te willen vertellen ivm de 'kaas-theorie'.


Helemaal mee eens.

En nog een keer wil ik even zeggen, dat als je boven het 'basis' niveau uitkomt, dan wordt je 'vanzelf' bekender en heb je die hele 'kaas-theorie' niet meer nodig.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:31

Misschien is het net zo als in andere sporten beter onder controle te houden wanneer je er wedstrijdjes met officiele regels invoert. Voor de gein. Maar dan is de drang om het goed te leren er ook veel meer en zodoende ook verantwoord te leren.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:47

Ik ben het met sjimmy en sjuimpje eens.
Je wordt vanzelf bekent als je "beter" bent dan de rest van de mensen.
Daarom kennen jullie mij niet en Anky wel!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:08

Ik ken jou ook gewoon van naam hoor Sakkia, en van je posts...
Dus eigenlijk ken ik jou nog beter als Anky! Party!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:53

Oh wauw nou de prestaties nog even omhoog.Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:26

Ik snap nogsteeds jullie "kaas-theorie" niet wat betreft mij.. ik heb dit NIET op het forum gezecht .... het waren NIET mijn woorden dus waarom noemen jullie mij telkens???????

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:28

Debo schreef:
Ik snap nogsteeds jullie "kaas-theorie" niet wat betreft mij.. ik heb dit NIET op het forum gezecht .... het waren NIET mijn woorden dus waarom noemen jullie mij telkens???????


Gaaaap

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:35

Yoline"]
[quote="Debo schreef:
Ik snap nogsteeds jullie "kaas-theorie" niet wat betreft mij.. ik heb dit NIET op het forum gezecht .... het waren NIET mijn woorden dus waarom noemen jullie mij telkens???????


Gaaaap
[/quote]

Haha!

Maar Debo: Stef zei dat jullie het met z`n tweeen over msn hadden gepraat en dat jullie daar over eens waren. Dus dan is het vanzelf sprekend dat we jou ook noemen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:45

Evy"]
[quote="Yoline"][quote="Debo schreef:
Ik snap nogsteeds jullie "kaas-theorie" niet wat betreft mij.. ik heb dit NIET op het forum gezecht .... het waren NIET mijn woorden dus waarom noemen jullie mij telkens???????


Gaaaap
[/quote]

Haha!

Maar Debo: Stef zei dat jullie het met z`n tweeen over msn hadden gepraat en dat jullie daar over eens waren. Dus dan is het vanzelf sprekend dat we jou ook noemen Knipoog
[/quote]

ja oke............ maar toch ik heb t niet hier op t forum genoemd... gemeen zeg Verdrietig Knipoog Haha!

ach ik vind t allemaalbest

Ik hoop dat jullie uit mijn reacties hebben kunnen lezen dat ik de kwaadste niet ben.... dan ik niet "superdebo" ben ...dat ik zelf ook nog genoeg fouten maak... en dat ik echt niet te beroerd ben om wat tips via pb te geven...

Als je(daarmee bedoel ik iedreeen die dit leest) anders over mij denkt tja dan kan ik er niest aan doen... ik ben gewoon debo een hele normale meid die niets kwaads in de zin heeft en die gewoon een beetje gestoord is.. Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:54

Debo schreef:
die gewoon een beetje gestoord is.. Haha!


Maar dat wisten we al Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:55

Evy"]
[quote="Debo schreef:
die gewoon een beetje gestoord is.. Haha!


Maar dat wisten we al Knipoog Haha!
[/quote]

Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig de rest nog niet dan?? Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:56

uh...welke rest? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:53

Nu ik sinds lange lange tijd weer eens op bokt ben, viel mijn oog onvermijdelijk op dit topic. Eigenlijk wilde ik niet reageren, omdat ik dan aan de gang kan blijven... Lachen Er worden hier echter een aantal bijzonder interessante opmerkingen over vrijheidsdressuur en leergedrag bij mensen en paarden in het algemeen geplaatst. En ik kan het niet laten op erop te reageren, temeer omdat ik zelf ook al een aantal jaar allerlei soorten dressuur aan onze pony's leer.

Een paar punten die me opvielen:

* Het niet verder vertellen van een methode om een kunstje te leren weerhoudt mensen niet om het dan zelf op een eigen manier te proberen. Mensen zijn al duizenden jaren experts op het gebied van hun zin krijgen en andere dieren hun zin opleggen. Het is bijzonder naief om te denken dat gebrek aan kennis ze tegenhoudt.

* Iemand die met resultaten pronkt maar weigert te vertellen hoe die bereikt zijn wekt bij anderen, die met hetzelfde intensief bezig zijn, de indruk dat hij of zij wat te verbergen heeft. Om dieren kunstjes te leren kun je vaak hele simpele en vriendelijke methodes gebruiken. Waarom moeten die geheim blijven? Of gaat het er soms niet zo vriendelijk aan toe tijdens de training? Een extreem voorbeeld isde paardefluisteraar die omstreeks 1900 de wildste paarden tot makke lammetjes kon 'fluisteren', mits hij dat fluisteren met enkele vertrouwde helpers en wat handige materialen (vloeibaar lood onder andere) in een afgesloten schuur kon doen, zonder pottekijkers dus...

*Er is de afgelopen honderd jaar veel geschreven over paardentraining en ook over VD. Ik heb zelf een verzameling van ongeveer 10-15 boeken over VD waarvan de oudste uit 1920 komt (geloof is). Veel van deze boeken bevatten methodes die helemaal niet zo diervriendelijk zijn. Iedere geinteresseerde kan ze echter zo bij de Slechte vinden en als mensen geen alternatieve methodes kennen proberen ze het misschien eens op een manier die in deze boeken beschreven staat. Want die werkt tenslotte ook, alleen dan met wat hulpmiddeltjes.. Alleen al in het belang van het paard zouden juist diervriendelijke methodes verspreid moeten worden.

* Mensen die zichzelf professionals of gevorderden noemen en hun methodes niet uit de doeken zoen wekken al snel bij de leek de indruk dat ze 'het geheim van de smid' ontdekt hebben, De Ene Juiste Methode. Die bestaat niet. Er zijn tientallen methodes, allemaal diervriendelijk, om een paard het compliment te leren. Als een select groepje echter hun methodes achterhoudt moet je je dus eerst in hun ogen 'bewijzen' en volgeling worden voor je hun werkwijze kunt bekijken en afwegen tegen andere methodes. En als zo'n methode dan vervolgens niet werkt bij een paard is de eigenaar de 'dombo die zo nodig te snel moet gaan, het paard helemaal over de zeik helpt zodat ze nooit ergens komen want als ze gewoon gedaan hadden wat ik zei was het goed gegaan'. Ik heb bijvoorbeeld een pony die je gewoon niet door met voedsel te lokken in een houding kunt krijgen. Dat vertikt hij. Hoe langzaam ik het ook opbouw. Door het op een andere manier aan te pakken heeft hij echter wel het compliment geleerd en te liggen enz.

* Professionals zijn niet heilig. Ze hebben de wijsheid misschien wel in pacht, maar ze handelen er zeker niet altijd naar. Zo kijk ik een paar keer per jaar nogal krampachtig naar shows waar 'professionals' hun paarden proberen te laten knielen op keiharde bodem terwijl de voice over zwijmelt over de vriendelijkheid van de methodes. In dat soort gevallen gaat het niet meer om het paard, maar is het 'alles voor de show'. Dat vind ik sowieso een erg twijfelachtige insteek.

* Over het bijzonder willen zijn, boven de massa uitsteken kan ik kort zijn. Als je bijzonder bent of iets bijzonders doet merken mensen dat vanzelf. Echt opvallende prestaties hebben geen wolk van geheimzinnigheid nodig om op te vallen; die mensen kunnen zelfs uitgebreid over hun methode schrijven en clinics geven zonder dat dat aan hun persoonlijke prestaties afbreuk doet. Mensen die er een beetje erstand van hebben prikken zo'n wolk toch al snel door, het zijn slechts de leken die zich daardoor laten beinvloeden.

* Er werd geklaagd over het niveau van de VD-discussies in UHZ. Dat komt juist doordat de gevorderden hun methodes niet uit de doeken willen doen. Nu zou je het hele forum kunnen samenvatten onder het antwoord 'koop het boek van Pennquit, daar staat alles in dat we kwijt willen'. Gevorderden zouden juist discussies kunnen houden over de verschillende methodes die iedereen gebruikt om een oefening te voltooien, welke bij wie werkt en waarom. Dan ziet de geinteresseerde leek ineens dat er heel veel wegen naar Rome leiden en is hij/zij misschien eerder geneigd om rond te kijken naar informatie voor hij aan een oefening begint. En de gevorderde heeft ook weer een intellectuele uitdaging (zijn methode verdedigen) en wil misschien zelfs nog wel eens op de zoveelste vraag 'hoe leer ik mijn pony steigeren' reageren, omdat dat nog best interessant kan worden

* Dan schreef Marianne Scherps nog het volgende:
" Vrijheidsdressuur is leuk als je voor de rest niet anders meer wil of kan doen of dat je totaal van de show's met paarden moet leven omdat het je werk is."
Ik was erg verbaasd dat juist een professional dit schreef. Alsof je met een springpaard nooit dressuur zou kunnen rijden omdat zo'n beest dan helemaal gestoord over die witte hekjes gaat springen (paarden zijn namelijk nogal dom). Wie zich een beetje in het leergedrag van paarden verdiept snapt dat alles voor een paard een kunstje is. Op een zweephulp in draf gaan is net zo goed een kunstje als op een zweephulp buigen. Beide worden aangeleerd met beloning (en/of straf). Het zijn mensen die de verschillende oefeningen in hokjes plaatsen en ze gaan zich ernaar gedragen: Dressuur wordt heel erg streng aangeleerd: het paard krijgt duidelijke hulpen en moet direct reageren. VD daarintegen is vaak een rommelbak voor dingen die eigenlijk niet op commando staan. Het is verbazingwekkend hoeveel paarden niet de overgang Spaanse Pas-normale stap kunnen maken. Het kunstje is voor hen afgelopen als de baas een beloning in de mond propt. Een afgerond trainingsonderdeel heeft een duidelijk begin (de hulp, die niet met andere hulpen te verwarren is) en een einde (de baas kan de oefening dus op elk moment afbreken en met iets anders doorgaan zonder dat het paard door blijft zeuren. VD is prima met andere takken van paardensport te combineren, als je ook op dit gebied maar duidelijk bent. Een kunstje is net zo goed of gevaarlijk als de hulpen waar het op staat. Zijn die duidelijk, dan is er niets aan de hand. Sterker nog, zelf heb ik pony's die naast vrijheidsdressuur ook klassieke dressuur aan de lange teugel lopen en zelfs in enkel en tweespan voor de koets gaan. Paarden zijn dus zeker niet 'afgeschreven' als je ze eenmaal een wortel in de mond stopt omdat ze de Spaanse Pas doen.

Conclusie: om heel veel redenen is het het beste om anderen juist wel te vertellen hoe jij werkt. De gedachte dat de mensen het dan vervolgens alsnog fout doen is bijzonder snobistisch. De rest van de wereld is dus dommer dan jij (want jij kon het wel op die manier leren). Waarom zouden zij geen fouten mogen maken en jij wel? Van fouten leer je meer dan van goede prestaties en zolang je maar weet wat je moet verbeteren (en die drang voelt) is er weinig aan de hand. ook bij gevorderden zie ik een hoop fout gaan. Zo werd het trainen van de Spaanse Pas in de Bit bijvoorbeeld op een stenen ondergrond gedaan. Heel erg slecht voor het paard, wat elke goede VD-trainer zou moeten weten. Zolang die persoon maar backup heeft (bijvoorbeeld boeken, les, of internet, ligt er maar net aan hoe die persoon het best leert) komt het wel goed. Juist het vinden van je eigen weg is belangrijk, omdat je dan het meest aan je pony denkt en niet slechts blind het boekje/ de methode volgt (als ik hier druk doet het paard dit. Het paard doet het niet. Paard is dom/stout/enz.).

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 22:22

Goed gezegd!

Finnea

Berichten: 10074
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 22:24

Amen!