Mennen zonder oogkleppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Mennen zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 12:29

Ik zie nog steeds het nut van oogkleppen niet in, dus vraag ik hier maar even de pro's en contra's van mennen zonder oogkleppen. Verward

Ik ben momenteel mijn Shetlandmerrie van 11 jaar aan het beleren voor de kar. Ze is echt heel rustig en was al 100% verkeersmak. Party!!
Overlaatst hebben we een mentuig gekocht, en om haar wat te laten wennen zijn we een paar keer over de weg met haar gaan wandelen met haar hoofdstel met oogkleppen aan.
Maar nu zag je dat ze af en toe wel schrik had en dit enkel en alleen omdat ze wel iets hoorde naderen, maar dat ze het niet kon zien (en dus niet kon verifiëren dat het niet 'gevaarlijk' was).
Dus dacht ik misschien toch maar zonder oogkleppen te mennen...
Maar ja beter eens ff horen waarom ik dit niet/wel zou mogen doen Knipoog

Marijke

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 13:53

ik men eigenlijk ook altijd zonder oogkleppen om precies dezelfde reden maar denk ook dat het net is wat het paard gewend is

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 13:54

Polly is (en was) ook helemaal verkeersmak, maar ik merk dat ze met oogkleppen makkelijker te mennen is dan zonder.
Als ik zonder oogkleppen men dan is ze juist heel kijkerig en continu bezig met wat er om haar heen gebeurd ipv wat ik van haar vraag. Ik ga dus voor mennen met oogkleppen.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 16:24

Veel paarden worden idd enorm onrustig als ze zonder oogkleppen voor de kar lopen.
Oogkleppen beschermen de ogen van het paard tegen takken e.d.
Ze zijn voor de achterpaarden in een vierspan belangrijk; anders kunnen de leidsels tegen de ogen klapperen.
Zweephulpen worden een stuk moeilijker zonder oogkleppen. Het paard ziet de zweep n.l. aankomen!

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 16:35

Mijn shetje ben ik ook aan het beleren zonder oogkleppen. Ik heb hem eens een tuigje omgedaan met oogkleppen en dat vond hij maar niks, hij werd er eigenljik helemaal panisch van. Ik heb nu een shet tuigje gekocht waar al geen oogkleppen bij zaten. En hij doet het al aardig goed moet ik zeggen!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 18:55

Ik zou zeggen met. Den heeft nog geen hoofdstel met oogkleppen dus doe ik het nu zonder. En als ik wel een hoofdstel met heb ga ik hem daar eerst mee rijden/longeren/lange teugelen/fietsen om te oefenen.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:57

toch vind ik dat oogkleppen er niet voor niets zijn. ze hebben vast wel nut *LOL* heb ooit ook eens gehoord dat als je zonder ment je verzekering of iets dergelijks vervalt maar of dat ook waar is weet ik niet?

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 00:02

* men ik altijd zonder oogkleppen. Bij mijn tuig zit wel een hoofdstel met oogkleppen, maar die past ze niet en als ze die zou passen, weet ik niet of ik hem wel zou gebruiken. Ik heb ook geen idee hoe *erop zou reageren.

Wel heb ik bijna een pony de sloot in zien gaan met kar en al, omdat er een tractor achter reed en de pony die niet kon zien (door de oogkleppen) en alleen het geluid hoorden. :\
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 13-02-22 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 00:28

Ik men altijd met oogkleppen.
1) Omdat ik vond dat het zo hoor. Maarkt het geheel af
2) Pinky is minder kijkerig...

Rede 2 is ook de rede dat ze erop zitten overigens.
Sommige paardjes gaan flippen van die dingen en dan lijkt het me niet nuttig ze erop te laten...

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 05:51

Ik men Mickey altijd zonder oogkleppen, omdat ze mét veel onrustiger is dan zonder.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:17

Voor mij zijn er 2 redenen om met oogkleppen te rijden.

De eerste geldt als ik met het 2-span rijd. Dan is het handig als de pony's oogkleppen dragen omdat ze dan niet reageren op zweephulpen die niet voor hen bedoeld zijn. Het is niet altijd eenvoudig om beide pony's aan hetzelfde tempo te laten lopen en daarom moet je al eens de ene aanmoedigen zonder dat de andere nog veel harder gaat lopen. Bovendien kijken de pony's zonder oogkleppen nogal raar op als ik richting aanwijs met mijn menzweep voor de auto's.

De tweede reden is dat bij het eenspan de pony erg kijkerig is wanneer ze geen oogkleppen aan heeft. Ze springt dan weg naast plassen of plekjes modder en riskeert soms in het veld te gaan staan als ze te veel afgeleid is. Waarschijnlijk is ze het altijd gewoon geweest om oogkleppen te dragen.

Ik zou je aanraden om het gewoon alletwee eens te proberen. Wij hebben ook een tijd zonder kleppen gereden, maar we hebben dan toch terug naar de kleppen gegrepen.

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:59

Met oogkleppen loopt een paard minder te zwabberen over de weg, het paard loopt rechter. Nut van de oogkleppen is dus het recht laten lopen en het minder laten schrikken.
Ik vindt oogkleppen ondingen. De reden hierboven die genoemd werd (tegen takken in het bos) vindt ik pure lariekoek, paarden kunnen juist zonder oogkleppen zien waar ze lopen, en met oogkleppen is het zicht een stuk minder en DUS lopen ze tegen takken aan. Geen kleppen=geen botsing met takken e.d. Frusty
Oogkleppen zijn ook pure windvangers, lekker voor zo'n paardje als het waait (not!)
Ik rijd zonder kleppen, heb een vrolijk rondkijkend paardje voor de kar staan.
Ik ken helaas ook paarden die zonder kleppen schrikken van de kar achter zich, en dus alleen met kleppen te rijden zijn. Scheve mond

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:31

Proberen zou ik zeggen, gaat het goed met kleppen zou ik met kleppen gaan, kent ie alvast die dingen, en anders tuurlijk zonder hé! Mijn pony die weg is is beleerd geweest zonder kleppen, en het ging heel goed, die man vond dat het voor de pony beter was dat ie zag wat er rond haar was. Moest het opnieuw moeten zou ik erop aandringen "met" te proberen eerst!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 15:16

Mazzel is met het mennen (met oogkleppen op) veel rustiger, schrikt heel veel minder, en kijkt veel minder dan wanneer ik erop zit en over straat ga.
Persoonlijk vind ik dat veel lekkerder mennen dan met een paardje wat constant om zich heen zit te kijken op de weg..