Hoe leren longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Hoe leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 20:41

Hallo,
Hoe ken je je paard het beste leren longeren??
Graag tips ofzo!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 20:57

Als je een longeer-circkel hebt, of anders een 'volte' in de bak afzetten.
Het makkelijkst is om het met 2 personen aan te leren, 1 die in het midden staat, met longeerlijn (evt. zweep) en 1 die naast het paard loopt en hem begleidt zodat ie niet naar het midden komt.
Dan degene die ernaast loopt steeds verder afstand laten nemen, maar het paard moet op de buitenste volte blijven.
De zweep moet je niet gebruiken om mee te slaan, maar als drijvende hulp achter het paard, en als je hem niet gebruikt (ik meen) richting de flank van het paard laten wijzen, en als ie dan naar binnen komt, dan kun je met de zweep -of hem aantikken, of alleen het uiteinde op en neer laten bewegen, dat is meestal genoeg.-
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd, want zoveel ervaring heb ik niet met longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 20:49

Er is een prima boekje verschenen over longeren van Lammert Haanstra. Kopen, lezen, onder je hoofdkussen leggen

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:36

longeercurcus volgen heb ik ook gedaan en dan leer je het pas goed en veel in praktijk oefenen en oefenen en oefenen

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 19:35

Okey ga ik doen!

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:10

Een hoek in de bak afzetten gaat ook prima.. daar dan ongeveer een circel van maken en maar oefenen met je paard..... die van mij had het na 1x al door!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:28

Als het kan zet ik een hoek af, dan snapt het paard het iets sneller. Dan neerzetten, stukje weglopen, zwiepje met de zweep en laat maar lopen. Ze snappen vanzelf wel dat ze om je heen moeten lopen en eigenlijk geen kant op kunnen. Op deze manier heb ik het dit weekend nog gedaan; op zaterdagochtend begonnen en op zondagmiddag liep ie al prima en trok ie ook niet meer. Pling

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:56

15 meter doorsnee moet een longeer ronde zijn