omdraaien tijdens longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

omdraaien tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 22:25

Mijn paard heeft veel problemen met linksom longeren.
We hebben geen rounpen alleen de bak waar hij dus alle kanten opkan.
Achter zijn kont blijven wordt lastig want hij laat je de hele bak zien.
Hij komt eerst naar binnen, probeert zich om te draaien, als ik hem tegen hou dan speert hij hem naar de open kant van de bak. stijgert enz en ik red het dan echt niet om hem tegen te houden. Stappen gaat goed. Maar als ik ga draven begint hij te klieren.
Moet ik eerst een tijd alleen stappen linksom om het niet op te zoeken ??? Met hulp hebben we het ook al geprobeerd maar hij slaat zijn hoofd onder de lijn door en zet het op het lopen.... Wie kan ons helpen ???
Rechtsom gaat veel beter....en daar draaft en galopeerd hij gewoon zijn rondjes. Ik wil hem alleen niet laten bepalen welke kant we op gaan.
Er is er maar 1 de baas toch ?? ha ha

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:30

tja doet exel ook. is al veel minder dan vroeger. ik kan je moeilijk uitleggen hoe je er mee om moet gaan.
misschien kun je eens langs komen dan kan ik laten zien wat ik doe. uitleggen is zo moeilijk.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:00

Sla je 'm ook wel 's met de zweep ofzo? Misschien moet je 'm ff wakkerschudden en helpen herinneren dat jij de baas bent. Gewoon 'n flinke tik, maar ik ken wel paarden die daar nie eens echt van onder de indruk zijn Frusty

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:45

nou zou ik niet zomaar doen. paarden doen dit meestal uit angst.
je moet niet vergeten dat paarden links en rechts niet het zelfde waanenen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:51

mijn paard doet dit ook.
lekker galoperen en vanuit het niks staat ze stokstijf stil Boos!
ik weet me ook geen raad.
maar met rijden merk ik er niks van Haha!
met de zweep slaan helpt niks.
mijn paard gaat dan alleen maar achterwaarts en stijgeren enz....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:54

het is toch meestal een vertrouwens kwestie. met exel gaat het beter, maar zet je iets te veel druk op haar gaat ze weer. ik kan haar nu wel aardig tegen houden en op tijd terug sturen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:57

Ik denk dat met de zweep slaan geen optie is. Als hij het 'een keer' doet dan natuurlijk wel, dan is het dollen en dat mag niet onder het 'echte werk' Maar zo te zien is het puur angst... Kan er niet iemand een tijdje langs hem meelopen??

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:03

Lees het boekje "longeren"van E.Tack eens.Misschien heb je er wat aan?

Het is ook een kwestie van gehoorzaamheid. En dat duurt soms lang,maar na veel oefenen gaat het wel lukken.
Probeer op z'n goeie kant te beginnen,dan z'n moeilijke kant , en dan eindig je met z'n goeie kant.Prijs hem de hemel in als het goed gaat.Eindig dus ook altijd met iets dat goed gaat,dan blijft het leuk!

succes,de aanhouder wint.

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:10

kun je niet zelf een roudpen maken? Vanuit de hoek van de bak een grote volte afbakenen!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 22:17

Met de zweep heeft inderdaad weinig zin, Hij word alleen maar gekker en steigert alleen maar meer... Hij draait zich van je weg en gaat er aan de open kant vandoor.... Vandaag begon hij tijdens het rijden ook een beetje zijn kop op te steken linksom. Ik ga het maar heel rustig stapje voor stapje weer opbouwen.... Het begint pas op het moment dat we gaan draven.. Donderdag ga ik het nog 1 keer proberen...
Hij is absoluut niet bang voor de zweep. Hij denderd er dwars doorheen.
Ik ben pas 1 week met hem bezig dus ik zal gedult moeten hebben denk ik. Hij is pas 3 en we hebben de tijd.. de tijd zal het leren.
Ik zal ook zeker het boekje over longeren gaan kopen, Even wat tips opdoen. Bedankt in ieder geval !!!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:59

Dan issie idd nog erg jong. Maar op de ene kant is het voor 'm veel makkelijker om te galoperen, dus doet hij dat liever. Als hij daarmee wegkomt blijft ie dat natuurlijk doen. Anders vraag je of iemand je helpt, door 'm 'op te sluiten', zodat hij niet kan omdraaien.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:07

begin gewoon te stappen. laat de draf nog even weg. gaat dat goed een tijdje ga dan draven. doe dit een tijdje en probeer dan een rustig aan te galoperen. gaat het goe 1 rondje voldoende. gaat het niet op nieuw bij de draf beginnen. tot hij vertrouwen heeft dat het goed is.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

galopperen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 13:29

Ik snap het even niet .... jullie hebben het nu over galoperen..???
Dat doe ik nog niet eens linksom, Ik ben al blij als hij een rondje draaft.
ha ha. Ik ga het inderdaad eerst nog maar rondje voor rondje opbouwen.
Aan laten drafen op het open stuk dat hij daarna gelijk de hoek in gaat. En dan maar weer terug laten gaan in stap... Ik ga nog even flink oefenen.
De pest is alleen dat je op het juiste moment moet kunnen stoppen.
Als hij eenmaal lekker gaat dan ga je snel weer te ver...als je begrijpt wat ik bedoel... als ik morgen gelongeert heb dan zal ik weer verslag doen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:32

gewoon rustig opbouwen ja. rustig vanuit stap.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:35

Misschien moet je zelf een gedeelte van de bak afzetten!! Gewoon met van die weide paaltjes en lint! Dan moet je zorgen dat ie voorwaarts blijft. Komt ie naar binnen sla hem maar een keer flink met de zweep ook als ie het blijft doen op een gegeven moment heeft hij vanzelf door dat als hij zich omdraaid dat dat dan pijn doet

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 09:11

gedeelte van de bak afzetten. met zn tweetjes longeren een erachter met de zweep. zorg zelf ook duidelijk dat je opd e goede positie staat dus hem niet blokkeerd doormiddel van je lichaamstaal. (dus wijs met je tenen naar zijn romp en niet voor het hoofd uit).verder gewoon veel oefenen. das toch het belangrijkste met een jong paard.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:16

nee zo jaag je het dier op. heeft hij nog meer reden om te geloven dat het eng is.
bak afzetten is wel een goed idee. kan hij niet zover meer gaan.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:12

Opjagen en voorwaarts houden zijn toch twee verschillende dingen... Ik heb Haanstra een paard zien longeren die dit truukje uithaalde en die gaf een flinke tik net vóór het paard zich om ging draaien en dat hielp wel.

JOuw probleem lezend zou ik zeggen: Houd hem voorwaarts... ookal spurt ie van je weg, dan is ie tenminste voorwaarts en draait ie zich niet om. In dat opzicht moet je niet pielen met rustig aan doen want dan nodig je het omkeren juist uit. Laat maar lopen met die hap, voorwaartse is het allerbelangrijkst. En het hoofd onder het touw doorkrijgen? Verward Heb je hem wel in contact vast dan?

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 07:39

We gaan nu inderdaad de bak afzetten en met zijn tweeen opnieuw aan de gang. Hij wilde gisteravond helemaal niet meer linksom. zelfs niet stappen...
Ik wist niet of ik de bak af kon zetten op de stal waar ik sta.. sta er pas..
maar dat is dus wel mogelijk....Even over dat touw onder zijn hoofd door..
Hij rend dus recht bij mij vandaan... met ze kont naar mij toe... en gaat dan weer rechtsom weg.. want dat wil hij ... dan zit de lijn dus over zijn rug of nek.... wat dus weer gevaarlijk wordt.. Ik hou wel vast maar dat red je niet ....
Zaterdag gaan we de bak afzetten. kan hij in iedergeval me niet 40 meter door de bak heenslepen...
wordt vervolgd...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 11:22

Kun je het niet met kaptoom proberen? Dan kun je de lijn op zijn neus aan 'n ringetje vastmaken en als ie omdraaid zit de lijn volgens mij gewoon weer goed.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 12:47

je kunt ook met twee lijnen gaan werken, maar daar moet je hem dan nog wel op voorbereiden.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 15:58

Gister weer gelongeerd !!! Drama, Bak afgezet met hindernismateriaal.... (heeft nog nooit gesprongen dus weet ook niet wat het is)
1 stap linksom was steigeren, steigeren steigeren en nog eens steigeren...
Zweep erachter, dwars door de hindernissen heen... elke keer weer tot rust gebracht, en opnieuw aangezet, Maar het was niet te doen.
We zijn uiteindelijk goed geeindigd door toch rustig met hem mee te lopen !!!! Hij heeft nog 2 x geprobeerd om eronderuit te komen maar de rust was sneller terug... Hij ging op een gegeven moment zelfs ontspannen in zijn rug en hals en de stres was gelukkig weer aardig weg...
Dus toch goed ge eindigd !!! Dat vond ik wel belangrijk, Hij heeft zelfs weer wat rondjes gedraafd... goed voor mijn conditie !!! ha ha... Maar hij ging weer rond.... Ik denk dat ik met veel geduld toch meer met hem kan bereiken.. Het kan wel dwarzigheid wezen.. maar ik heb er een aantal sterke kerels erbij gehaald die hem vasthielden maar hij is gewoon te sterk... die hielden hem ook niet !!! dus toch met geduld !!! Ik hoop het in ieder geval !!!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:12

angst geloof me dit is geen dwarsigheid dit is angst.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:38

wij hadden dus met tommy hetzelfde probleem, mijn instrukteur die dus 13 jaar ervaring heeft met paarden bij de bereden brigade had nog nooit zoiets meegemaakt.
het gekke is als hij uitbreekt gaat hij 5 minuten als een gek de bak door, dan roep ik hem en dan is het meestal over.
wij hebben een kleine bak en daar ben ik op een gegeven moment met een los paar begonnen, toen een hoofdstel om, toen een longeersingel en bij en toen bijzetten.
vorige keer hebben wij hem samen met de instukteur van pim in de grote bak gelongeerd, eerst een gedeelte afgezet.
dat ging perfect.
ikzelf heb heel veel geleerd van de clinics van haanstra op de utrechtse paardendagen daar nam hij oa de fjorden van het fjordenshowteam onder handen.
hij liet ook een aantal problemen zien en dus ook hoe een paard reageerde op bepaalde bewegingen die vaak onbewust maken.
het belangrijkste is zelf heel kalm, maar consequent blijven en zoveel mogelijk op een plaats blijven staan en rond je eigen as draaien.
vorige week heb ik tom weer voor het eerst zonder hulp in de grote bak genlongeerd, het ging super.
ik heb getuigen, poohbeer met kaliste waren aan de andere kant van de bank aan het longeren.
moraal van dit verhaal : vraag advies aan iemand die er veel verstand van heeft en bouw het langzaam op.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 16:43

Weet jij waar die clinics van haanstra gehouden worden ?? of heeft hij een eigen homepage??