Freestyle gaat beter met western zadel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Freestyle gaat beter met western zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 11:59

Hoi!

Iemand vroeg aan mij waarom ik met een dressuur zadel reed als ik aan freestyle deed.Volgens haar kon ik beter met een western zadel rijden omdat je dan veel vrijer zit, je zit dat zoals je bent als mens.
Gister heb ik dus even haar zadel geprobeerd (westernzadel) en ik moet zeggen het zit geweldig!!Het zit inderdaad een stuk relaxter.
Of het echt een aanwinst zal zijn voor mn freestyle-werk is nog even afwachten, maar ik ga wel opzoek naar een westernzadel.
Wat denken jullie..gaat freestyle makkelijker als je een westernzadel gebruikt??

Groetjes
Janneke

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 17:41

Ik vind persoonlijk een western zadel relaxter zitten dan een engels zadel.

Iik heb met mijn haflinger 3 jaar western gereden(paard is nu uitegschakeld) en rijd met mijn fjord sinds kort dressuur omdat ik geen western instructeur kon vinden.

Ik heb nu dus een vzh zadel van kieffer maar ik kan er maar niet aan wennen. Afgelopen vrijdag weer zadels wezen passen want de kieffer past niet meer. Toen heb ik op een stubben dressuur zadel gezeten, op zich zit het wel goed maar ik vole me zo vreselijk opgesloten in zo'n zadel.

Ik ben nu weer op zoek naar een westernzadel voor de haflinger.
Dus mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een western zadel.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 17:44

Daar ben ik het dus helemaal niet meer eens... Net zoals bij dressuur is het voor free-style belangrijk dat je in een rechte lijn zit, schouders-heupen-hak. Met een westernzadel is het bijna onmogelijk om in een rechte lijn te zitten, door de beugels wordt je gedwongen om je benen iets naar voren te steken (soort stoeltje).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 18:06

Niet waar, ligt aan het zadel. Een Pleasure zadel zet de ruiter meer rechtop dan een reiner. Dus ook schouders-heupen-hak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat stoeltje krijg je met een reiner of een roper.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:49

tuurlijk zit een westernzadel confortabler dan een dressuurzadel, maar ja jij moet kiezen wat je wilt dressuur of western.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:19

Ik denk dat je het zadel moet kiezen wat jij het meest comfortabel vindt voor wat je er mee doet. Of dat een engels- of westernzadel is, is van ondergeschikt belang.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 14:05

Ja, iedereen denkt daar vast anders over. Desnoods ga je met barebackpad (zit nog lekker ook) of zonder zadel.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:13

eigenlijk zijn er nog veel meer soorten zadels.
Misschien moeten we eens kijken wat er nog meer is.
Iedereen heeft het altijd maar over engelse en westernzadel terwijl er nog zoveel andere zadels zijn.
Ik vind ijslanders zadel ook veel beter ziten dan een dressuur zadel.
Ik heb daar meer ruimte in.

Denk ook aan het Spaanse zadel of het Stock zadel. Alhoewel ik hier nooit ingezeten heb.

De Horseman outfitter verkoop diverse sooorten zadels, misschien moet je daar eens heen gaan en gewoon eens passen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 20:35

westernzadels zijn beter voor freestyle,omdat het gaatom natuurlijk rijden,en een vzh of springzadel kan een paard wel belemmeren in z'n bewegingen,terwijl een westernzadel altijd op een manier 'meebeweegt'dat het nooit in de weg zit.
Daar had mijn instructrice laatst een verhaal over.
Maar barebackpads zijn daar ook handig voor,zeggen ze.
K heb ze zelf nog nooit gebruikt,ondanks dat ik zelf ook freestyle rijd.
Ik heb er wel een gewoon vzh zadel op,maar ik kan niet zomaar een westernzadel betalen,maar k zou er ook best 1 willen hebben.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:59

Ik kan je vertellen dat het kant en klare onzin is dat westernzadels meer meebewegen dat een engels zadel.

In beide zadels zit een boom die zo stijf als een plank is, dat beweegt dus maar weinig mee of helemaal niet.

Daarin tegen lijkt mij een westernzadel stoorender bij een bocht omgaan dan een engels zadel omdat deze veel groter zijn.

Maar door die grootte wordt wel het gewicht beter verdeeld.

Als je een zadel wilt dat echt mee beweegt moet je een een boomloos zadel gaan of een Ortho-Flex

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 07:28

Freestyle rijdt je nog het beste ZONDER zadel. Verder maakt het niks uit of je een westernzadel of engels zadel erop legt, freestylemanier blijft hetzelfde, hulpen komen daardoor niet beter of slechter door.
Ook is het per definitie niet zo dat een westernzadel relaxter zit of lekkerder zit dan een engels zadel of andersom, tis maar net wat je gewend bent.
Je hoeft dus niet een westernzadel te kopen om beter op de freestyle manier te kunnen rijden.
Wil je dus ECHT freestyle rijden, dan adviseer ik een barebackpad of lekker kaal op de rug.
Viv

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 07:51

Vippie schreef:
Freestyle rijdt je nog het beste ZONDER zadel. Wil je dus ECHT freestyle rijden, dan adviseer ik een barebackpad of lekker kaal op de rug.
Viv


Ik dacht ook altijd dat Free-Style rijden om het "zonder zadel" rijden ging...

Maar ik weet er denk ik niet genoeg van...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 07:31

Dit forum heet toch UIT het zadel, dus voor vanalles behalve rijden??????

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 17:48

jeddah"]
[quote="Vippie schreef:
Freestyle rijdt je nog het beste ZONDER zadel. Wil je dus ECHT freestyle rijden, dan adviseer ik een barebackpad of lekker kaal op de rug.
Viv


Ik dacht ook altijd dat Free-Style rijden om het "zonder zadel" rijden ging...

Maar ik weet er denk ik niet genoeg van...
[/quote]

Uiteindelijk rijd je zonder zadel ja,maar ik rijd nu freestyle terwijl ik het tuig er nog vaak op heb,je moet eerst jaren trainen,en gewoon op een andere manier gaan rijden,en dan daarna komt zadel en hoofdstel eraf.Je kunt het zadel er ook wel meteen afhalen,maar het gaat eerst gewoon om het leren om op een andere manier te rijden.DAt doe ik nu ook.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 15:41

Freestyle gaat om de manier van omgaan met paarden. Ik werk er zelf ook heel veel mee maar dan vooral als ik er naast sta : Loswerken grondoefeningen en ttouches . Met rijden vind ik dat het belangrijjkste is dat jij en je paard je er lekker en ontspannen bij voelt of het nou zonder zadel is of met dresuur of western zadel. Dat maakt niet uit. Ook de afwisseling kan leuk zijn! Ik zelf rijd voornamelijk met dressuurzadel omdat ik daar lekker en voor al rechtop kan zitten en voor me paard merk ik ookd at ze er lekker onder loopt. Soms leg ik ook wel is me veelzeidigheids zadel erop maar ik heb het idee dat ze daar van meer op de voorhand gaat lopen!
Op zich zou ik best wel een western zadel willen omdat het lekker zit maar hij is ook zwaarder dan een " gewoon" zadel en das minder prettig voor je knollie denk, bovendien kost ie veel!!
Ik rijd meestal zo 1 keer per week zonder zadel omdat ikd at ook gewoon heerlijk vind en dan doe ik meestal een sjabrakje erop met dekensingel erop, das goedkoper dan een bare backpad!
groetjes leetje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 21:05

Leetje schreef:
Op zich zou ik best wel een western zadel willen omdat het lekker zit maar hij is ook zwaarder dan een " gewoon" zadel en das minder prettig voor je


Een westernpadel is wel zwaarder, maar van die 10 kilo die zo'n zadel meer weegt, daar heeft een paard niet zo'n last van. Wat wel fijner is voor een paard is, dat de druk van de ruiter over een groter rugoppervlak wordt verdeeld dan met een dressuur/veelzijdigheidszadel.

En als de kosten van zo'n zadel je van de aanschaf weerhouden, kun je altijd nog voor een Wintec gaan. Die zijn nog een stuk lichter ook...