Mennen of rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Mennen of rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 19:12

Wat vinden jullie.... zal ik mijn paard eerst beleren voor de kar.. of zal ik hem eerst leren om onder het zadel te lopen??

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:47

Wat jij zelf graag wilt...

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:47

inderdaad dat moet je zelf weten.
Doe wat je leuker vind! (en doe het met hulp)

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:53

Ik denk dat het niet zoveel uit maakt. Net wat jij het leukste vind. Je kunt bijv. ook beginnen met rijden en daarna gaan mennen of andersom!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 21:41

Wij beleren ze eerst voor de kar omdat ze daarbij makkelijker hun evenwicht vinden en we de ervaring hebben dat ze daarna makkelijker zijn onder het zadel.

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 19:05

Ilindra schreef:
Wij beleren ze eerst voor de kar omdat ze daarbij makkelijker hun evenwicht vinden en we de ervaring hebben dat ze daarna makkelijker zijn onder het zadel.


leren ze op stem te rijden, daar heb je met het zadelmak maken alleen maar voordeel mee!

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:20

ik heb het nagevraagd aan een andere menner en hij vind eerst onder het zadel en dan pas voor de kar. hoe en waarom weet ik niet maar volgens hem (40 jaar ervaring) is dat beter!

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 21:14

Ik zou hem eerst zadelmak maken...
En daarna gaan mennen.....
Waarom weet ik niet, maar het voelt zo beter!
Dan is ie alwat gewend en heb je meer controle??

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:59

sjefke schreef:
ik heb het nagevraagd aan een andere menner en hij vind eerst onder het zadel en dan pas voor de kar. hoe en waarom weet ik niet maar volgens hem (40 jaar ervaring) is dat beter!


Grappig. Een menner bij mij uit de omgeving maakt paarden het liefst altijd eerst tuigmak en dan pas zadelmak. In paardenland zal ook nooit eens iedereen echt met elkaar eens zijn he!

Nicolien_oud

Berichten: 8
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 23:36

Doen wat je zelf het liefste wilt doen!
Het voordeel van eerst beleren voor de kar is dat je al op jongere leeftijd er wat mee mag gaan doen. Hij leert je al te vertrouwen en luisteren naar commando's. Bovendien is hij dan gewend aan commando's van je te krijgen terwijl hij je niet ziet. Is ook weer een voordeel als je er dan ineens op gaat zitten!
Verder is hij al gewend aan tuigage en een bitje.
Maar als jij hem liever eerst beleert onder het zadel; lekker doen dan!!!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 16:47

Als je hem eerst in het tuig beleert, dan kweekt hij ook al wat meer rugspieren, kan ook een voordeel zijn. Ook (wat eigenlijk al gezegd is Haha!) is het makkelijker hem aan de stemhulpen te laten wennen, heb je met het zadelmak maken en inrijden ook weer voordeel mee.

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 18:43

ik doe allebij met mijn paardje rijden en mennen,
ik zlef vind eerst beleren onder het zadel. een correctie is namelijk vanaf de rug van het paard makkelijker te doen dan vanaf de bok. je hebt met mennen alleen stem, zweep en lijdsels.
met rijden stem, teugels (evt. zweep) been hulen en zithulpen.
vind hij iets eng dan zit hij niet helemaal vast wat met mennen wel zo is.
maar bij bijden geld natuurlijk alles langzaam opbouwen.
daarnaast kan ik mij voorstellen dat o.a. oogkleppen best heel eng zij in het begin wat je met rijden niet zult hebben.
ik zou dus voor eerst onder het zadel gaan, maar of het echt veel uitmaakt??

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:22

Ik denk dat het in principe niet zo heel veel uitmaakt. Kijk het beleren onder het zadel zal makkelijker gaan als ze al voor de kar gelopen hebben. Maar dit geldt andersom misschien ook wel zo.
Het heeft ook beide wel voor en nadelen. Het iswel makkelijk als je paard het sturen al een beetje kent als je er voor het eerst op gaat zitten, is niet alles nieuw.
Ik zou denk ik zelf kiezen om eerst voor de kar te beleren ,maar waarom weeet ik ook niet precies. Misschien moet je ook gewoon beginnen met hetgeen waar je het meeste ervaring mee hebt of de beste hulp mee kan krijgen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:37

Ik had een rijpaard merrie, bereden en op 8 jarige leeftijd laten beleren voor de koets.
En zie ze had problemen met het vinden van haar evenwicht (begon te strijken en te slingeren als ze voor de wagen liep.
Veel "aangespannen" kennissen, die ook rijden met hun tuigers en andere rassen, beleren eerst in het tuig en dan pas onder de man. Ze vinden dit ook een voordeel met het verkeersmak maken. De paarden worden sterker door het aangespannen werken en trainen en ze zijn makkelijker met het zadelmak maken en het accepteren van een ruiter (m/v) op hun rug.

Maar ieder zijn eigen, je moet doen wat je zelf denkt dat het beste is voor je paard/pony maar wel onder deskundige begleiding (als je zelf niet voldoende ervaring hebt)
Ik vind dat men nooit voldoende ervaring heeft........ Bloos

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:57

De menners die ik ken beleren het paard eerst onder het zadel en dan voor de kar. Ze vinden dat er onder het zadel minder fout kan gaan als voor de wagen (als een paard schrikt bijvoorbeeld). Maar als je het mij vraagt maakt het niets uit. Beginnen met mennen heeft ook voordelen. Zeker als je in het tweespan kunt beginnen. Handig met verkeersmak maken. Het is ook minder belastend voor het paard. Hij hoeft tenslotte nog geen gewicht te dragen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:13

Eerst inspannen, dat mag nl al van 2-2.5 jaar, en in die tijd kan je rugspieren en "stuur" op je paard kweken, daarvoor moet je nog niet echt gaan mennen, maar bijvoorbeeld trekken aan een band in het tuig, of lopen aan de dubbele longe. Heb je een prima voorbereiding voor beiden mennen en onder zadel!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:07

wat mijn ervaring met tinkers is is dat ze pas op 3.5 a 4 jarige leeftijd "oud" genoeg zijn om te rijden dan hebben de de juiste bespiering en zijn ze voldoende gegroeid, voor de kar kan al met 2.5