[AR] lange lijnen werken, beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

[AR] lange lijnen werken, beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 20:36

ik heb dus beschikking over 3 paardjes die het lange lijn werk beheersen
daarmee wil ik zeggen dat de 2 2-jarigen stap, links en rechts kunnen
en dat de 9 jarige voor de kar staat, dus stap, draf, links en rechts en ho zit erop.
nu zou ik graag wat meer dressuurmatig langelijnen werken, maar hoe begiin ik eraan?
is de singel van het tuig (met zon ringels op) goed om de teugels te laten doorglijden?
speciale handhouding, oefeningen?

geen reacties met neem les, hier is er aan geen les te geraken, ik geraak zelfs niet aan dressuurles aan huis, laat staan lange lijnen les.

Cowgirl

Re: [AR] lange lijnen werken, beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:34

Er is een boekje op de markt dat heet Werk aan de Lange lijnen.

Heb alleen geen flauw idee van wie het is.

Wil je wat meer longeren dan kun je het boek van lammert haanstra eens lezen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:35

Hoi hoi,

ik werk nu sinds een paar jaar met paaren aan de dubbele lijnen en het keyword is proberen....er is inderdaad weinig les in te krijgen.....emiel Voest heeft een boek waarin de opbouw naar de lange lijnen goed beschreven wordt....ik heb gemerkt dat dat wel belangrijk is om stress met de lijnen te voorkomen....je moet nl eerst kijken of het paard de lijn achter zijn/haar kont accepteert terwijl je het touw zo vast hebt dat je los kan laten en het paard nog wel vast hebt.....dan eerst lijn aan de binnenkant en buitenlijn over de rug....dan buitenlijn achter de kont en binnenlijn direct naar de hand zodat je het paard kunt stoppen als nodig is door de buitenlijn los te laten (waaraan je ziet dat hij dan wel die lijn gewend moet zijn). Kortom...stapjes doen...niet te vlug...ik kan nog zoveel vertellen over hoe ik het ervaren heb met de paarden.....een kleine vierkante ruimte is fijn, dan kan je 'm in de hoek parkeren als hij uit angst gaat rennen zonder te hangen aan hem...maar dan moet je paard wel weer een beetje freestyle kunnen, zodat hij begrijpt dat hij moet stoppen als je voor hem stapt...enzo enzo enzo...het duurt bij mij best wel even voor ze meer kunnen, maar als ze de basis goed kennen is de rest des te leuker...en let op, met tweejarigen kan je alleen nog maar een beetje basis doen natuurlijk....zo....blablabla......haha, sorry, ik vind lange lijnen bijna net zo leuk als rijden, dus ik zou nog wel even doorkunnen gaan Lachen succes heh!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 19:42

de 2 jarigen kunnen enkel stap en ho, en klein beetje links en rechts biggrin
met de fries doen we niet veel,omdat zij heel braaf is, de boullonnais daarentegen heeft veel te weinig respect, loo^pt gewoon over ons heen, daarom gaan we met haar weer wat beginnen aan de lange lijnen, e ndat enkel zodat ze wat minder over ons loopt, dus veel wordt er niet van hen gevraagd hoor Knipoog

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 02:22

Ik werk ook aan de lange lijnen met mijn paardje en heb het geluk gehad hier ook les in te krijgen van iemand die zelf weer les heeft gehad van Piet Bakker en voor mij een super leerpaard had met alle knopjes erop. Zelfs de piaffe en alle zijgangen gingen als bijna automatisch. Het boek wat bedoeld werd is van Jennie Loriston Clarke en heet longeren en werken aan de lange lijnen. Fijn boek maar het werd net iets anders beschreven dan hoe ik het geleerd heb. Als je specifieke problemen treft mag je me wel pb'en. Vind het moeilijk zo out of the blue een verhaal te beginnen over het lange lijnen werk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 21:56

de teugels:
hoe je die vast zoals als je rijdt (tssen pink en ringvinger, en uiteindes tussen wijsvinger en duim)
of hou je die vast met de duimen naar de mond van het paard, zodat de uiteinden uit de palm van je hand komen, of nog anders?

links en rechts: is dit gewoon door licht druk te geven op een van de teugels? of geef je er nog zweephulpen bij ook?

glodis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:07

Mij is geleerd om gewoon de teugels te houden zoals met gewoon rijden. Je geeft gewoon lichte hulpen met de teugels en als het paard niet reageerd (b.v. niet begrijpt wat de bedoeling is) geef je daarbij ook lichte zweep hulp.

Bij zijgangen doe ik de teugel over de rug, en vraag daarbij de gewenste stelling.

Succes