Verstandig om te leren steigeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:35

je kunt het doen, maar moet je wel heel concequent zijn. alleen tijdens de training mag hij dat niet ergens anders om je vrienden te laten zien wat hij kan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:55

2 is nog wel erg jong om te leren stijgeren. Ik zou nog een jaartje wachten. Je kunt hem wel wat andere dingen leren. Ik zie dat je al bezich bent geweest.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:13

vrij springen kan op elke leeftijd als je het maar gemaatigd doet. tot twee jaar 1x per maand is meer dan zat. 2 tot 3 jaar 2x per maand meer dan zat en dan ongeveer 15 min niet langer.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:21

ja je kunt ze natuurlijk niet aan 1,50m blootstellen. dan krijgen ze ook direct een hekel aan springen. 20 tot 40 cm voor3 jarige 40cm best hoor.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:39

ja da's waar ff vergeten dat het een shet was 20cm hoog genoeg hoor.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:01

kan best hoor. Sommige vinden dat je zo'n beest tot 3 jaar in de wei moet laten nou daar worden ze echt niet beter van hoor. Ga maar lekker wat doen met hem, als je maar niet overdrijft.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:21

tja of een puber met een burnout wat je wilt.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:03

doe maar lekker veel met ze. vinden ze leuk en het is goed voor ze.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:41

o zeker niet. door veel met je pony/paardje bezig te zijn zullen ze beter op hun toekomst voorbereid zijn. Inrijden bestaat dan niet meer alleen nog een volgende stap nemen erop. tja bij zo'n kleintje geen optie misschien, maar dan een karretje. Als je alles in gedooseerde porties doet is het echt niet erg en geloof me je paardje vind het echt wel leuk om dingen met je te doen als je goed met hem omgaat.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:59

hihi ik geen verstand haha heb het zelf alzo vaak gedaan. Je krijgt er vriendelijk en mens gerichte paarden van.
Paard moet paard kunnen zijn helemaal mee eens. De mijne gaat van de winter ook niet naar binnen, maar ik poets haar wandel met haar doe enge dingen met haar en ja ik laat haar eens in de twee drie maanden over misschien 20cm springen. kan echt geen kwaad.
Alleen al het idee dat jij paarden iets aan hun verstand brengt klinkt niet erg vriendelijk.
Ik snap het wel hoor dat mensen zo vast geroest zijn dat ze dit raar en onaanvaardbaar vinden.
Je moest eens weten wat er met al die jonge springpaarden gebeurd. Die zijn toch ook niet vroeg tijdig dood!
Zolang je speelt met je jonge paardje is er niets mis mee en als hij zomers in een koppel staat van april tot nov dan is er niets mis hoor.
Zodra je term trainen gaat gebruiken zit je fout. een jong paard mag je nog niet trainen, maar je mag hem wel alvast wat dingen leren zodat hij later minder stress heeft bij het "zadel mak" maken wat dan niet eens meer nodig is.
Minder stress en een betere gezondere band is veel belangrijker. Van drie jaar alleen maar op de wei staan worden ze niets beter. Ze moeten wel op de wei, maar ook moeten ze veel in mensen handen zijn. als jij hier niet ingeloofd kan ik daar niets aan doen, maar zeg niet dat ik geen verstand heb, want ik werk al jaren met jong paarden en ik sta open voor nieuwe dingen en dat is altijd gezond verstand.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 18:45

Het ging helemaal niet over belasten, want dat doen wij niet en ik vind ook dat pinky girl gelijk heeft.
Ik hoef trouwens niets te doen om mijn paardjes in te rijden vroeger wel toen ik het nog op de oude methode deed. Angstige paarden die niets gewend waren kreeg ik in mijn handen.
Eerst logeren. dan zadel erop en dan hangen en vervolgens erop.
Ik hoef mijn paardjes niet eens meer te leren suren door het werken aan de langelijken kennen ze dat al.
Nu stap ik er gewoon eerst zonder en daarna met zadel op. niets anders.
Spelen is niets inconcequetnts. Het is juist een goede manier om je positie ten opzichte van je paard duidelijk te maken en een goede band te krijgen.
Ik kende Phoenix hierdoor door en door en hij mij ook. Hij hield mij altijd in de gaten en ik hem ook.
Als hij zomers in de wei stond wist hij al eerder dat ik kwam voordat ik hem gezien had. Hij kam altijd naar mij toe. Hij vond het dus duidelijk fijn om bij mij te zijn.
Zelfs de dag dat ik hem heb laten inslapen gaf hij mij een echte paarden knuffel. Iets wat maar weinige kennen en dan wil ik niet zeggen dat ik zo geweldig ben, maar wel dat ik toch iets goed doe en dat ik boven alles niet egoistisch ben, want hoeveel volwassen paarden krijgen de kans zomers zo'n 2 a 3 maanden in een groep door te brengen zonder door wie dan ook gestoort te worden.
De meeste willen zomers rijden, maar ik denk aan mijn knollie en vind dat ze het verdienen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:31

he kais ik heb je een pb gestuurd, want dit gaat nergens meer over en jij heb hier niets meer aan. Het was jou vraag en mijn andwoord heb je.
Eind discussie.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers