Verstandig om te leren steigeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Verstandig om te leren steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 23:24

Ik wil m'n mini-shethengstje leren op commando te laten steigeren. Nu lees ik dat dit gevaarlijk kan zijn.
Hij heeft het nog weleens uit zichzelf dat hij wil gaan steigeren, is het dan niet beter om het 'm op commando te leren, zodat hij het niet meer uit zichzelf doet? Er rijdt voor de rest niemand op ofzo...
En als het wel kan, hoe kan ik dat dan doen?

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 23:34

Ookal leer je hem het aan met een commando, dan nog zal hij het ook uit zichzelf blijven doen. Of je wel of niet rijdt, heeft er niets mee te maken. Mijn mini hengstje kan ook steigeren op commando, maar doet het ook nog wel eens zomaar.
Ik heb het die van mij geleerd door gewoon zijn hoofd op te tillen, net zolang totdat ie omhooog kwam. En daarbij het commando "omhoog" gegeven. Hij leerde het vrij snel.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 03:27

Pinky heb ik het ook geleerd.
Op dezelfde Melanie5. Ik liet wel iemand tegelijk zijn been optillen.
Hij leerde het in 5 minuten.
Pinky steigert verder niet overigens. Puur op commando.
Wel die 1ste dag, maar dan gaf ik hem simpelweg niets. Dat had hij snel door, aangezien hij het puur voor het eten doet.

Ondertussen heb ik het al 2 maanden niet mee gedaan en hij is het weer helemaal kwijt Lachen
Al weet ik zeker dat als ik snoepjes pak en 3 minuten train, hij het weer helemaal kent }>

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:33

Ik heb het Polly ook geleerd.
Ik heb het op een andere manier geleerd omdat ik ervaren heb dat ze in het begin nog weleens met de voorbenen willen slaan voor het evenwicht.
Ik werkte al heel lang aan de lange lijnen met haar en ik heb het geleerd door haar goed voorwaarts te drijven met stem en lichte (!!!) zweephulpen (aangezien de zweep je enige hulpmiddel is heb ik ermee leren drijven alsof het je been is, ik heb haar dus niet in elkaar gemept, maar meer drijvend de zweep gebruikt) daarbij heb ik haar van voren tegengehouden (niet sjorren maar ophoudinkjes) en het commando 'UP' erbij gegeven.
Als ik je een tip mag geven, als je het gaat leren ga er dan op een veilige afstand bij staan (als ze erg hoog gaat kan ik haar van achter begrenzen door mijn hand op haar rug te leggen) en gebruik NOOIT het commando 'hoog' of 'omhoog' dat deed een vriendin van mij namelijk en als je dan een keer 'hooooo' zegt dan springt ie ook omhoog (haar paardje tenminste wel).
Als je vragen hebt kun je pb'en.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:35

je kunt het doen, maar moet je wel heel concequent zijn. alleen tijdens de training mag hij dat niet ergens anders om je vrienden te laten zien wat hij kan.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 10:45

phoenix4ever schreef:
je kunt het doen, maar moet je wel heel concequent zijn. alleen tijdens de training mag hij dat niet ergens anders om je vrienden te laten zien wat hij kan.


Zal'k doen Knipoog Ik wil gewoon met 'm aan de gang, maar hij is nu 2, dus voor de kar of rijden kan niet.
Walk, Jog, Whoa, Back, Voetje en Eh eh ( Haha! ) kent ie al, dus het is wel leuk als ik 'm wat meer kan leren en aangezien het zomaar steigeren erg irritant is wil ik 't 'm graag op commando leren.

Ik weet niet of 't verstandig is om 'm nu al Spaanse pas ofzo te gaan leren Verward Of meer ideeën wat ie op deze leeftijd kan? Longeren wil ik eigenlijk toch mee wachten.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:55

2 is nog wel erg jong om te leren stijgeren. Ik zou nog een jaartje wachten. Je kunt hem wel wat andere dingen leren. Ik zie dat je al bezich bent geweest.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 11:01

Ja, maar nu 'verveel' ik me Haha! Op welke leeftijd kun je met vrijspringen beginnen? Toch pas rond 3 of 4 jaar?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:13

vrij springen kan op elke leeftijd als je het maar gemaatigd doet. tot twee jaar 1x per maand is meer dan zat. 2 tot 3 jaar 2x per maand meer dan zat en dan ongeveer 15 min niet langer.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 11:16

Ik neem aan dat de hindernissen dan niet hoger zijn dan 20 cm.
En gewoon balkjes draven?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:21

ja je kunt ze natuurlijk niet aan 1,50m blootstellen. dan krijgen ze ook direct een hekel aan springen. 20 tot 40 cm voor3 jarige 40cm best hoor.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 11:30

Hij is maar 87 cm (dus eigenlijk net geen mini meer), maar ik denk niet dat 't dan al goed is dat 40 cm springt Verward (hoewel hij springen blijkbaar erg leuk vond, want hij sprong er v/d week uit zichzelf overheen Verward)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:38

Zeg Kais,
als je zo graag met een pony aan de slag gaat had je niet voor zo'n jong dier moeten gaan.
Laat dat dier lekker staan, zometeen nog tijd zat! Boos!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:39

ja da's waar ff vergeten dat het een shet was 20cm hoog genoeg hoor.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 11:50

Sjuimpje schreef:
Zeg Kais,
als je zo graag met een pony aan de slag gaat had je niet voor zo'n jong dier moeten gaan.
Laat dat dier lekker staan, zometeen nog tijd zat! Boos!


Hij's niet van mij... ik had dus niet de keus. Voor hem lijk 't me ook leuker om al wat te beginnen met oefeningen die geen kwaad kunnen.
En z'n eigenaar wil 'm dit jaar Sinterklaas nog verkeersmak voor de kar hebben Frusty

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:01

kan best hoor. Sommige vinden dat je zo'n beest tot 3 jaar in de wei moet laten nou daar worden ze echt niet beter van hoor. Ga maar lekker wat doen met hem, als je maar niet overdrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:43

Weer een paard met kinderarbeid, hoeveel penny meisjes volgen nog Gaaaap Lips are sealed

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:21

tja of een puber met een burnout wat je wilt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:03

doe maar lekker veel met ze. vinden ze leuk en het is goed voor ze.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:18

tegen mij zeiden ze waar ik Jamy vandaan had dat ik niet teveel meost springen omdat haar pezen nog niet sterk genoeg zouden zijn en dat zou zo'n anderhalf jaar duren, nu spring ik 1 keer in de maand, en dat gaat heel goed enzo
maar goed ik zou dus niet te veel laten doen en zeker niet hoog! 10 op ze hoogst 20 cm is hoog genoeg! anders ga je met hem langs de weg wandelen? word die verkeersmak, volgens mij kan je daar nooit te vroeg mee beginnen of zie ik dat verkeerd? met Rodin zijn we ook al ene langs de weg geweest om hem samen met Jamy naar het land te brengen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:27

phoenix4ever schreef:
doe maar lekker veel met ze. vinden ze leuk en het is goed voor ze.

Onderbouw dan eens waarom het goed zou zijn? Boos!
Dit is wel heel kort door de bocht!

Ik vind het gewoon ronduit slecht, je belast daarmee de pezen, banden en gewrichten te snel te zwaar!
Die hebben eerst de tijd nodig om uit te groeien voordat ze dit soort werk aankunnen.
Dit soort oefeningen doe je niet voor de pony hoor, want ze staan gewoon veel liever in de wei met vriendjes. Het is puur egoistisch als je er toch mee begint.
En het excuus 'de eigenaar wil het' is belabberd, is dat de reden om mee te helpen zo'n dier naar de slacht te begeleiden?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:41

o zeker niet. door veel met je pony/paardje bezig te zijn zullen ze beter op hun toekomst voorbereid zijn. Inrijden bestaat dan niet meer alleen nog een volgende stap nemen erop. tja bij zo'n kleintje geen optie misschien, maar dan een karretje. Als je alles in gedooseerde porties doet is het echt niet erg en geloof me je paardje vind het echt wel leuk om dingen met je te doen als je goed met hem omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:44

Misschien vind hij het wel leuk, maar hij kan niet denken dat hij door te vroegtijdige belasting ook vroegtijdig bij de slager beland.
Dat moeten de mensen met een gezond verstand voor ze beslissen.
Vraag me alleen af of bij sommige mensen het verstand in de kleine teen zit, of is dat zelfs nog te groot }>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:48

"beter op de toekomst voorbereid"

Die term valt wel vaker op Bokt en ik vind dat die altijd gebruikt wordt door mensen die uit puur egoïsme dit als excuus gebruiken om toch maar lekker aan de slag te kunnen.
Want mensen met een verstand en een klein beetje ervaring hebben zulk soort oefeningen helemaal niet nodig.
Op het moment dat hun paard volwassen genoeg is om aan het werk te kunnen hebben zij die basis binnen een week aan dat paard zijn verstand gebracht.
Dus waarom daar een paard mee verklungelen als het veel sneller en duurzamer kan?