arabier voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

arabier voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 17:16

Wil mijn arabiertje leren voor het karretje te laten lopen. Moet de spullen nog aanschaffen. Heb geen zin in dure aanschaf wanneer hij er niet voor geschikt is. Waar kan ik het beste meebeginnen. en heeft er iemand ervaring met een arabier aanspannen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 17:25

um nou het is te hopen dat je een rustige arab hebt!
ik raad het je af ,want er zitten stress kikkers bij( *LOL* )maar je zal vast wel weten wat je doet.

is je arabier beleerd?
nou ik zou eerst eens wat aan mensen vragen (die ervaring hebben)om je te helpen?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 18:38

Mail eens naar Fernand van Geene, de hoefsmid. Hij heeft 2 arabjes waarvan er minimaal 1 voor de kar loopt. Op paarden.pagina.nl onder hoefsmeden kan je zijn site vinden..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 19:28

Een arabier kan best een karretje trekken. Als hij maar goed beleerd is, wat geen gemakkelijk iets is! (mijn waarschuwende vingertje probeert te zwaaien, maar ik houd hem in hoor *LOL* )
Het karakter speelt natuurlijk wel mee, maar als hij goed opgevoed en beleerd is, hoeft dat geen probleem te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 19:57

Gewoon doen, (Oude) meneer Bakker rijdt ook aangespannen met arabieren (schimmels) in tandem en dat gaat prima. Begin bij het begin, longeren met oogkleppen, daarna aan extra lange strengen voor de sleep (niet te zwaar) dan zie je vanzelf of hij/zij trekvast is en niet flipt. Alles vanuit de rust en niets overhaast. Overigens de meeste paardenrassen zijn gekruist met arabieren en dat is vast niet omdat ze daar minder bruikbaar van werden, veel succes.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:17

Ja, waarom hebben zoveel mensen toch van die rare vooroordelen over arabieren??

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 23:01

Het hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor, een Arabiertje voor de wagen. Kan juist errug mooi zijn.
Wel (zoals ze allemaal al zeiden) goed laten beleren.. Veiligheid voor alles. Ik denk ook dat je zelf wel weet of jou paardje er geschikt voor is. Als hij al bang is van verkeer zou ik nog even wachten maar als hij buiten lekker ontspannen loopt zie ik het probleem niet.
Misschien kun je beginnen met een wat goedkoper of 2e hands tuigje.
Vaak hebben diegene die hem beleren (als het wat profeccioneler is ook wel een tuigje en dan gebruiken ze die..)
Heel veel succes op de bok Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:38

Citaat:
waarom hebben zoveel mensen toch van die rare vooroordelen over arabieren??




Omdat arabieren gewoon de stempel hebben gekregen dat ze zowat onhandelbaar zijn.
Ze zijn altijd druk en wild en weet ik veel wat nog meer. }>

Okay het is een dier met over het algemeen wat meer temprament.
So what???
Als jou paardje netjes opgevoed is, goed luisert , je doet er verstandig aan om een goed tuig te kopen en een degelijke wagen, en je gaat op zoek naar iemand die er veel verstand van heeft en vooral veel geduld dan gaat het gewoon lukken.

Het kan met een arabier missgaan maar ook net zo goed als met een shetlander hoor, wat dat betreft maakt het niks uit elk knol kan in principe voor de wagen. Dus ook Bonfire van Anky. Haha!


ps : ga alsjeblieft niet bezuinigen op een goed tuig en een goede wagen!
Goed spul is het eerste vereiste als je aangespannen gaat rijden en kan ongelukken voorkomen(knappen van van een streng bv).
Er zijn ook genoeg 2e hands goede tuigen en wagens te koop dus gewoon ff zoeken.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:24

maar niet verkeerd bedoelt velen doen het(ik zelf niet).

maar wie gaat er met een arabier voor de kar?
show paarde!
ik vind het zonde (karren zijn voor de koud bloedjes en tuigpaarden)

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:32

ik vind het niet mooi staan een arabier voor de kar, zo rank gebouwd paardje voor de kar. nee dat is niet voor mij zet er voor mij van die dikke paarden voor maar ja dat is mijn mening je moet het maar zelf weten

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:34

ja ik vind het ook zonde om die mooie beesten voor de kar te laten lopen hoor.
het zijn show paarden!!!!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:09

parouscha schreef:
maar wie gaat er met een arabier voor de kar?
show paarde!
ik vind het zonde (karren zijn voor de koud bloedjes en tuigpaarden)


NEE! Arabieren zijn door de eeuwen heen gefokt op VEELZIJDIGHEID! Pas de laatste 50 jaar is de plaatjesfokkerij begonnen. Dus waarom zijn het nu ineens showpaarden?? Alleen omdat ze KUNNEN showen? Dit is dus weer een schoolvoorbeeld van de vooroordelen over Arabieren.

Sorry helemaal off-topic maar ik kan me hier zoooo boos over maken, ik kan 't niet laten.

Nu weer on-topic: Ga lekker doen met je Arabiertje wat je wil, maar houd inderdaad zoals al meer is gezegd, de veiligheid goed in het oog! Ik ken er ook wel een die veel voor de kar heeft gelopen, in de dressuur liep, gekoerst heeft en in de endurance heeft gelopen. Lekker veel afwisseling voor ze, dat vinden ze LEUK Cool

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:16

ja hoor gewoon doen niemand houd je tegen.
maar het zijn elegante diertjes die iele beestje stop je neit voor de kar sorry maar daar kan ik me boos over maken!


BTW: zie jij bij het avs wel eens een arabier met een kar er achter nopé!

dus het hoort niet Lips are sealed

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:21

nah je gaat zo'n mooi best toch niet verpesten door ze voor de kar te laten lopen.

ontopic:je moet het zelf weten maar je verpest je arabiertje wel hoor!!!!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:40

Waarom verpesten???Wie weet vind ie het hardstikke leuk??? Daar horen jullie echt niet over te oordelen...Slaat echt werkelijk nergens op... Je ziet toch ook koudbloeden in de dressuur? Toch ook hardstikke leuk!! Weer eens wat anders... Je verpest zo'n beest heus niet om 'm voor de kar te laten lopen hoor.
Zo'n beest kan makkelijk een karretje trekken.

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:42

ja dus niet.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:43

hij kan het wel trekken hoor!
is niks zwaar an als ze eenmaal op gang zijn

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:47

doe dan twee span ofzo met 2 mesnjes er in dan is het wel te houden, anders is het echt zielig.
en laat ze dan niet te lang gaan anders zie je dalijk hun ribben

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:51

ik bemoei me nu nergens meer mee.
maar je moet het zelf weten

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:05

ik heb ze zeer zeker wel gezien. je kunt het beste met langelijnen beginnen te werken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 14:59

Arabieren zijn een van de sterkste rassen.. en bovendien vind ik het prachtig, zo'n mooi rank beestje voor een mooie kar! Kwijl

Bouw rustig op en kijk hoe leuk hij het vindt.. eigenlijk precies hetzelfde als met alle andere type paarden..

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:49

als dit over de arabier gaat wie ik denk dat het is zal het niet makkelijk worden.... is het devana?

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:56

Arabiertjes voor zo'n chique kar lijkt me echt vet gaaf. Zo'n boerenr zou'k idd 'n trekknol voorzetten Haha!
In boeken over aangespannen rijden staat ook altijd dat alle paarden kunnen trekken kwa bouw enzo, maar karakter is natuurlijk per paard verschillend Tong uitsteken

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 14:11

Alle negatieve berichten die ik hier lees zijn die van mensen die zelf een arabier hebben? Of van mensen die er zo af en toe een voorbij zien komen?

Zoals al eerder gezegd: Het arabische ras is een van de meest veelzijdige rassen ter wereld: noem mij maar eens een ras dat gebruikt wordt voor: rennen, dressuur, springen, cross, show, aangespannen, western en endurance. Ik denk niet dat er veel te vinden zijn.

Dat hete is ook onzin. Alles ligt eraan hoe je met het paard omgaat, natuurlijk heb je een aantal heel hete paarden maar die heb je in alle soorten en maten. Net zo als er een aantal heel rustige zijn. Misschien dat een arabier wat gevoeliger is en daarom wat minder flegmatiek. De eigenaar/verzorgen is vaak degene die het verschil uitmaakt.
Gelukkig weten de "echte" arabieren mensen met wat voor fantastish ras dit is en kunnen deze paarden wel waarderen.

Om even terug te komen op het beleren. Mijn vriendin heeft haar avs ruin onder het tuig. Met een mooie antieke koets erachter ziet het er echt fantastich uit.

In het najaar als de endurance en dresuurwedstrijden een beetje stil liggen komt een paardenman bij ons uit de buurt langs om mijn arabier te beleren. Ondanks dat het absoluut geen dooie is ben ik ervan overtuigd dat hij in het voorjaar braaf in het tuig loopt.

Ik ben op vakantie geweest in Egypte, daar lopen honderden koetsen met arabieren ervoor, fantastisch om te zien.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 14:27

Parouscha wrote:
BTW: zie jij bij het avs wel eens een arabier met een kar er achter nopé!

dus het hoort niet


Das dus niet helemaal waar....
Het avs organiseerd het europese kampioenschap sport 26&27 oktober a.s. in deurne.

Het onderdeel voor de wagen is hierin wel degelijk opgenomen! Het is dus een wedstrijd onderdeel in een alround sport-kampioenschap voor arabieren.

Andere onderdelen: dressuur, springen, cros, oosters gekostumeerd, speed, trail (hekjes) + heel veel western disicplines. Deelname moet tenminste aan 5 onderdelen. De deelname is altijd groot wat maar weer bewijst dat er erg veel veelzijde arabieren zijn.