Respect, dominantie etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Respect, dominantie etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 23:45

Ik en Tiko....veel mensen denken dat wij een ontzettend goed band hebben, en hij mij voledig accepteert als leider, zo is het ook vaak, voor het oog. Ik weet hoe Tiko reageert in bepaalde situaties, dus doe ik bepaalde dingen, die sommige mensen zien als bevestiging van onze band, ik ga bijv. zonder optoming op hem zitten, draven, galoperen (sturen gaat dan niet perfect, maar toch) ik ga tussen zijn benen zitten/ liggen etc.

Ik heb een hele tijd geroepen dat ik op een NH manier (Als je dat uberhaupt zo kan stellen) met Tiko om wilde gaan, maar dat werkt gewoon niet zo. Ik, als NH leek, had en heb bij NH een idee voor me, dingen oplossen zonder te slaan of een andere vorm van geweld. Je paard moet je dan zien als leider, maarja....hoe verkrijg je dat???????

Tiko luister prima, loopt als een hondje achter me aan, komt als ik hem roep etc. maar wil hij iets niet, dan doet hij het niet, komt steeds minder voor, maar als het zover is, kan ik ook niets.

Zo ook met trailer laden, hij deed het niet, en toen zeiden mensen op stal, Natuurlijk met paarden omgaan gaat gepaard met geweld, als een veulen niet luistert, krijgt ie ook een opdonder van mama, idem zo voor paarden die rang uitmaken. Daar door ben ik een beetje in de war, wat is het begin, en wat het eind van NH??

Om even terug te komen op het niet willen laden, Tiko wilde niet, naar mijn idee verzet, geen angst, uiteindelijk met geweld erin gezet, kreeg ik van een vriendin te horen, dat ie nu misschien/waarschijnlijk meeloopt uit angst, en vanuit vertrouwen Verward

Maarja, moet je paard niet eerst jouw als leider zien, en respect (is dit enigzins te vergelijken, meelopen uit angst of uit respect??) hebben, voordat hij jou kan vertrouwen??

EN heeft dat Tiko eigenlijk bijna altijd netjes braaf is en respect LIJKT te hbben niks te beteken, wat dus blijkt uit de momenten dat ik niks kan (denk dan aan staken als hij ver van huis is (ik heb het hier over staken naast, gaat steeds betr hoor, hij laat zich steeds sneller overhalen),
Niet de trailer in willen (hebben we nu opgeloste met gewld, en dagen daarna blijven oefenen, weet niet hoe het nu, een maand later gaat). Maar ik heb het ook over kleine dingen, zoals af en toe een keertje een ander kant op willen, omdat daar een lekker plukje gras staat??

Sorry, het is een lang, onduidelijk verhaal geworden, maar het is ook al laat Haha!

Ik heb geprobeerd in dit topic mijn twijfels omtrent de relatie TIko-mij, mijn omgang, de trailer aanpak, en mijn ideeden omtrent NH etc. van mij af te schrijven. Ik hoop dat iemand orde kan scheppen in mijn gedachten, en mij kan helpen of goed informeren.

Alvst bedankt

Liefs Myrthe

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:54

Nee, ik kan helaas geen orde scheppen in je gedachten, maar ik denk dat je wel op de goede weg bent..
Het mooie van de band die je op een gegeven moment met je paard krijgt is dat je 'm leert kennen, en dus ook in kan schatten wat het beste bij hem werkt. Voeg daar leergierigheid en het kunnen zien van je eigen fouten en tekortkomingen aan toe en je komt al erg ver..

Jij kent je paard het beste, jij kan zien wanneer je lief moet zijn en wanneer hij een opdonder nodig heeft. Zoals je al zegt geeft een merrie haar veulen af en toe ook op zijn donder, en waarschijnlijk zal het veulen ook uit 'angst' dan doen wat zijn moeder opdraagt. Volgens mij is daar niets mis mee, zolang je daar niet te ver in gaat (en ik denk dat paarden daar een goed voorbeeld in zijn. Een paard geeft aan 'tot hier en niet verder' en als die grens gerespecteerd wordt is het verder ook goed)

Trek je niet al te veel van commentaar van anderen aan, luister naar tips, kijk of ze voor jou bruikbaar zijn en maak er een 'Tiko' mix van.
Veel succes! Lachen
Laatst bijgewerkt door batje op 13-08-02 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:55

Voor jou lijkt het me heel nuttig om een cursus freestyle te gaan doen.Vooral een join up is heel belangrijk om de band leider en volgeling te krijgen.Ikzelf heb de stap gezet samen met iemand die er meer verstand van had dan ik.Een join up houd eigenlijk in dat jij het paard van je wegjaagd zodra hij zich overgeeft mag hij weer naar je terug komen.Het paard leert dan dat het niet leuk en veilig is als je hem naar de buitenkant jaagt,het is veilig bij jou de leider.Ik heb nu ongeveer 6 keer een join up gedaan en hijm is voor het eerst terwijl ik erop zat van het erf gegaan.Paar dagen terug zou ie nog achterwaarts naar huis gespurt zijn.
En als het paard de andere kant opgaat voor een stukje gras dan heeft hij geen respect voor je.Ik hoop dat je hiermee verder komt ik heb mijn paard in zere korte tijd positief zien veranderen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 00:12

Ik kan me voorstellen dat voor veel mensen een join up nuttig kan zijn, maar ik ben er niet zo happig op. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar zoals het bij mij overkomt jaag je je paard zonder duidelijke reden ineens weg. Nou kan het zijn dat je bij een join up wacht tot je paard niet helemaal volgt, of een andere kleine 'overtreding' maakt, maar dan nog is het niet echt consequent. De volgende keer dat 'ie dat doet sta je misschien niet in een round penn, en is je reactie dus heel anders.
Misschien dat iemand me kan overtuigen, maar tot die tijd ben ik liever gewoon in het dagelijks leven dominant Lachen

Nog een kleine toevoeging: In mijn ogen kan je zelden 100% dominantie bij je paard krijgen. Ten eerste ben je toch echt geen paard, dus heb je je tekortkomingen. Ten tweede ben je maar een part time leider, want ik neem aan dat je er niet de hele dag bent.. De rest van de tijd zal je paard het zonder je moeten doen..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 12:08

Even wat betreft het veulen. De moeder slaat haar veulen echt niet hoor. Hij krijgt een knouw maar geen trap hoor.

Ik denk dat jouw realtie met je knollie nog niet zo gek is alleen weet jij watr hij wel en niet leuk vind. Jij bedenk van te voren al dat hij er niet in zal gaan en tja als een paard twijfel bij zijn leider voeld dan raakt hij ook in paniek en zal hij er zeker niet ingaan.
als jij het vertrouwen hebt dat hij erin gaat gebeurd dat ook, maar zodra jij ook maar iets twijfeld zal je paard het zeker niet doen. Iets gaan doen wat je leider al eng vind is natuurlijk out off the questian.
NH is een vorm van natuurlijk omgaan met je paard. Je slaat jhe paard dus niet zomaar. Je jaagt hem weg, maar slaan nee behalve als hij over je heen denderd, want dat is natuurlijk niet acceptabel voor de rest jaag hem weg als hij iets gemeens doet als bijten of schoppen.
Verder heb je vee geduld en concequentie nodig.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 13:13

Quote: "Niet de trailer in willen (hebben we nu opgeloste met gewld, en dagen daarna blijven oefenen, weet niet hoe het nu, een maand later gaat). Maar ik heb het ook over kleine dingen, zoals af en toe een keertje een ander kant op willen, omdat daar een lekker plukje gras staat??"

Ik trek nu even iets van je verhaal uit zijn verband. Dit omdat ik denk dat NH niet overal een oplossing voor is, maar vooral te maken heeft met het "goed lezen" van je paard, en daar op anticiperen.
Je kan namelijk best eens een join up doen om te kijken hoe het met jullie verhouding staat, maar wonderen mag je er niet van verwachten. Vertrouwen verdien je namelijk door samen (enge) dingen te doen, en het is dan aan jou om het zo aan te bieden dat het niet fout kan gaan.

Zoals dat plukje gras waar hij naar toe gaat. Dan ben je gewoon te laat met corrigeren. Voordat hij dat plukje gras heeft bereikt heeft hij namelijk eerst dat gras al gezien, en toen waarschijnlijk met een kleine beweging gekeken of jij reageert als hij weg wil lopen, en vervolgens zet hij pas de sokken er in. Als jij hem kan corrigeren op het moment dat hij een kleine beweging maakt, of zelf als hij zijn oog op dat plukje laat vallen, hoef je helemaal niet te trekken en te sjorren.

Met de trailer net zo: lees je paard, en als jij er van overtuigd bent dat hij niet wil, (en jij bent de enige die dat kan beoordelen, jij kent je paard het best). Dan zul je dus iets moeten uitvinden waardoor je slimmer/sneller bent dan hij. Dat kan op dat moment grof geweld zijn, als er niets anders te bedenken valt. Niet erg netjes, maar je bent dan wel (luid en) duidelijk Haha! .

Duidelijk zijn is ook een aspect van leiderschap, en hoeft geen angst op te roepen, zeker niet als je hem goed "gelezen" hebt. Als hij daarna met oefenen rustig in de trailer heeft gestaan en geen angst heeft getoond (en ook dat is iets wat jij het beste kan beoordelen) dan denk ik dat je goed gehandeld hebt. Misschien dat het anders en/of beter had gekund, maar voor jullie was dit op dit moment kennelijk de beste oplossing.

Zie NH niet als methode om iets snel of makkelijk te fixen, maar zie het als een ontwikkeling die jij met je paard doormaakt.

Groet! Mariëlle

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 14:38

Hoi
ik denk dat jij en je paardje aardig op de goeie weg zitten..
Je paard vertrouwt je volledig,t is fantastisch toch dat je die dingen kan doen met je paard die voor het oog zo leuk tonen..er is toch wat vooraf gegaan omdat te bereiken.(vertrouwen)
Paarden zijn van nature vriendelijke dieren,
Respect van je paard moet je verdienen krijg je niet cadeau
Angst/pijn hoeft daarbij geen rol spelen..mits je maar duidelijk bent,
concequent handelt,en ook je geduld kan opbrengen als het niet gauw genoeg lukt.Ook een trailerprobleem valt optelossen zonder geweld of angst te scheppen in het paard.Heb nog wel... 1 tipje!
Het omgaan met je paard op een vriendelijke manier begint ergens en eindigd nooit...je zal de uitwerking ervan altijd constateren,
luister niet naar anderen,die alleen geweld als oplossing zien,
luister naar jezelf en kijk naar je paard.
Een veulen dat slaag van zijn moeder krijgt...
Jij kreeg toch ook op je donder als je stout was?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:37

Hoi,
Tiko is dus ook van mij en ik wilde hier nog even iets aan toe voegen.
Wat betreft de trailer, hij is een keer duidelijk op zijn plaats gezet, hij wilde er namelijk echt niet in zonder enige reden (bahalve dat hij niet wilde). We hebben toen een keer geweld gebruikt en daarna liep hij er steeds makkelijker in zonder verder geweld te hoeven gebruiken. Hij stond er toen in 2 minuten ipv in twee uur in. Hij is gewoon even op zijn plaats gezet (zo zie ik het) en dat had hij blijkbaar even nodig.
Verder heb ik het idee dat Tiko over het algemeen heel goed door heeft wie de leider is en ook wel vertrouwen in ons heeft (tot op zekere hoogte ten minste). Als ik zijn voer klaar aan het maken ben en hij staat in een open stal (op 2 meter afstand), wil hij heel snel zijn stal uit en weet hij ook precies hoe ver hij kan gaan, hij doet steeds voorzichtig een stapje dichter bij, tot hij in de opening van zjn stal staat, dan kijkt ie echt naar je, maar zodra ik 'Tiko' roep, weet hij dat het niet mag en blijft ie netjes staan (mensen zeggen dan ookwel eens, hij luistert echt naar je, en houd je goed in de gaten). Dna zou je toch denken dat ie ons als leider ziet.
Bovendien wilde hij een tijd lang niet van stal weg, maar fietste 1 van ons mee, dan liep hijzo het erf af, netzo als hij ergens niet langs wil / durft als we voor hem uit fietsen loopt hij er zo langs. Met mee lopen gaat het de laatste tijd ook steeds beter, we zijn ook wel iets strenger voor hem geworden.
Ik denk dus toch wel dat het de goede kant op gaat (je kunt hem bijv. ook blinddoeken en dan laat hij zich zowel aan de hand als onder het zadel zo meenemen). Maar inderdaad wat Myrthe ook al zegt, als hij iets niet wil, wil hij het ook echt niet, en lijkt hij geen enkel respect meer voor ons te hebben.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 14:47

Ja maar dan ben je dus niet op de juiste weg. Soms is geweld de makkelijkste weg (voor ons), maar hoe het paard dan ook nettjes de trailer op liep berijkt heb je er niets mee. Geloof mij een paard doet niets zonder reden. Hij heeft zijn redenen en dat is niet jou pesten, want een paard kent dat niet.
Goed het is jou paard en je moet zelf weten wat je aanneemt ik zal je niets opdringen, maar mensen zitten er zovaak naast.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 21:28

Misschien heeft hij er idd wel een reden voor gehad. Maar die reden was iig geen angst. Het had dus geen zin om hem gerust te stellen en langzaam aan de trailer te laten wennen oid. Want hij was rustig, ook als hij voor de trailer sstond en wij hem erin wilde hebben, stond hij rustig stil en bleef hij daar ook gewoon til staan, liepen we bij de trailer weg vond hij dat ook best, liep hijzo mee. Zolang hij dat ding maar net in hoefde. Toen we hem dan ook 1 keer met geweld hadden gedwongen die trailer in te lopen, hij daar zijn voer kreeg en er vervolgens weer uit mocht, had hij er ook geen problemen meer mee om er in te gaan. Na een paar keer (2x per dag, 2 dagen) hem in de trailer zetten, hem daar voeren, poetsen ne hem er weer uit halen (zonder zweep, of andere vorm van geweld), moesten we zelfs moeite doen om hem niet de trailer in te laten rennen als zijn voer erin ging en hij voor die trailer stond.
Ik weet dus wle zeker dat hij niet bang geweest is, ne naar mijn idee geweld dus geen heel slechte oplossing geweest is in dit geval (terwijl ik helemaal niet voor problemen (met je paard) met geweld oplossen ben hoor).

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 22:57

In het NVVR-bolwerk wonen en een probleem hebben? Geintje, de NVVR is opgericht in Amersfoort vandaar.
Maar even zonder gekheid, ik heb veel goede ervaringen binnen de NVVR dat er op een weekend altijd weer mensen zijn die je op de goede weg helpen.
Ik kan vanaf deze plek niet zeggen of je op de goede weg bent, of juist niet. Het klinkt allemaal niet zo verkeerd, maar als ik je bezig zie dan heb ik in vijf minuten meer gezien dan ik hier in een verhaal van twee pagina's kan vertellen.
Eind augustus hebben we een weekend in Kootwijkerbroek. Kom eens langs en praat met wat mensen en kijk hoe anderen het doen, kun je een hoop van leren. PB even voor details.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:43

zeker waar en soms heeft een paard even een zetje nodig, maar ik weet ook niet wat jij met geweld bedoeld. persoonlijk geloof ik niet in geweld, maar jij kan er een ander beeld bij hebben.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:31

Ik heb altijd geleerd dat je vertrouwen er niet in kunt slaan en respect niet af kunt dwingen, dat zijn dingen die je krijgt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:35

nee die krijg je niet die moet je verdienen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:38

Ik kan hier nu wel een heel verhaal over NHS gaan ophangen, maar ik zit op mijn werk en dat getik valt zo op whahahaha
Ik denk dat je het heel goed doet met Tiko, maar je had hem als het goed is de trailer ook in moeten krijgen door druk te gebruiken. Dit doe je bijv. met een leadrope.. En vergeet niet dat als Tiko zo nu en dan terugvalt dat logisch is, zo eens in de zoveel tijd zal hij proberen in rang te stijgen, en dan moet je hem op zijn plaats zetten dmv bijvoorbeeld The Friendly Game. Join-up hoeft inderdaad niet persé, maar kan helpen.

Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd pb-en!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:49

Helemaal mee eens. Ik heb met Exel ook een trailer probleem. heb me suf geoefend, maar ze is zo mishandeld dat ze het niet meer doet. wij hebben toen met druk vast en weer los zoals emiel dat doet. we hadden haar er zo goed als op nog een stapje, maar toen schoot ze weer terug. De tweede keer stond ze er op en kon ie dicht.
Lieve sym heeft de hele tijd als buffer gediend wat een poepie he en niet moeijk gaan doen omdat ze zich gaat vervelen nee hoor. ahhh zo'n droppie

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 21:40

phoenix4ever schreef:
nee die krijg je niet die moet je verdienen.


Deze vraag heb ik nu al vaak gesteld, maar nooit een antwoord opgekregen: HOE moet je dat verdienen??? HOE moet je je opstellen omdat de verkrijgen???

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 21:50

Esme_27 schreef:
Ik denk dat je het heel goed doet met Tiko, maar je had hem als het goed is de trailer ook in moeten krijgen door druk te gebruiken. Dit doe je bijv. met een leadrope..



Met druk.....zo krijg ik hem op den duur de laatse tijd overal langs, ook als hij tijdens een wandeling ofzo niet meer verder wil, niet omkijken en drukhouden, en...voila, hij gaat.

Toch hielp dit niet bij de trailer, zo heb ik serieus wel eens een halfuur gestaan. Meneer stond rustig te dommelen, en ik maar druk houden Boos!

Op een gegeven moment, wordt je wanhopig, voel je je machteloos. De eerste keer dat hij grote porblemen gaf, heb ik na ruim een uur kloten, huilend nog een uur staan aanrommelen, waarna vervolgens de staleigenarese hem er met de longeerzweep ingslagen/gejaagd heeft. Ik nog erger over mijn toeren, ik had hem vast, hield druk, hij steeds steigeren maar wel steeds verder de laadklep op, uiteindelijk staat hij dan in de trailer, en hop....helemaal rustig alles oke!

Ik heb de hele weg naar de wedstrijd me ontzettend banketstaaf gevoeld, en ook nog steeds zitten janken....waarom deed ik dit Tiko aan????

Dit wilde ik niet nog eens meemaken, dus, ik ging oefenen, ik had inmiddels al verscheidene keren dingen verkregen d m v druk, dus had er het volste vertouwen in dat dat ook deze keer ging lukken, helaas, valse hoop. Na een halfuur zou iemand op stal wel even helpen, hengsten ketting DOOR zijn mond (daar voel ik me nog steeds banketstaaf over) toen het eenmaal zover kwam, deed ik het niet meer, maar mijn zus, ik kon het niet, maar mijn zus, richtje, had zoiets, moet ie maar luisteren. Later dmv steeds tikjes en af en toen een TIK en blijven trekken, en gekruiste longeerlijnen om zijn kont, erin gegaan. Ik stond weer bijna te janken, ik voel me dan schuldig dat ik het toe laat, en ben ontzettend bang dat er wat fout gaat.

Jullie zullen mij wel een ontzettende jankebalk/schijterbak vinden, maar ik kan het eigenlijk niet zo goed aan zien, en ben ook ontzettend bang in zulke situaties dat er wat fout gaat.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 22:04

Ik zou het bijv. ontzettend gaaf vinden als een 'ervaren nh-er' een dagje bij mij zou willen komen, en mij vertellen wat ik zoal fout doe in de 'normale' handelingen, en mij wat dingen kan showen, leren om te doen met Tiko. Ik vind het eng om zomaar wat met Tiko aan te gaan rommelen, zonder iemand in de buurt, maar bezit momenteel niet de benodigde financiele capaciteiten om een dure cursus te volgen.

Is er een NH-er hier op het forum die mij een dagje of een paar uurtjes zou willen helpen, tegen iig reiskosten vergoeding, en evt. ook betaling.

En dat we er bijv. ook een trailer bij pakken, en Tiko er op een WEL juiste manier inzetten. (ik weet niet zeker of hij nu, een maand na de harde aanpak, problemen zal geven met inladen, maar als ik het nu ga uitproberen en hij doet het niet, moet hij er wel in, anders heeft hij gewonnen).

Ben benieuwd of iemand dit zou willen doen?!

Groetjes,
Myrthe

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:15

Heb je al ge-PB-t, maar ik wil ook in overleg wel een keer komen kijken. Ik kan natuurlijk niet op voorhand garanderen dat iets lukt, maar ik kan je wel je sterke en zwakke punten vertellen zodat je daar aan kunt werken. Waarschijnlijk zit ergens in jou trailerprobleem ook een zwak punt. Door daaraan te werken kun je het verbeteren en daarmee mogelijk het laden vergemakkelijken.
Bedenk wel: ik vertel je onomwonden waar het op staat, neem geen blad voor de mond en dat kan heel confronterend zijn. Dat zul je wel moeten accepteren, het uiteindelijke doel is dat je beter wordt maar de waarheid die daaraan vooraf gaat kan wel heel hard, kwetsend zelfs, zijn. Dit is niet om je af te schrikken, maar om je scherp te maken, het eindresutaat moet zijn dat je iets leert, anders heb ik mijn werk niet goed gedaan en dat mag je mij dan weer aanrekenen *LOL* PB maar voor een afspraak.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 12:52

ik zou je ook wel willen helpen, maar ben nog wel ff een tijdje ziek, dus kan ik nu nog niet. als ik beter ben kom ik graag eens langs.