[VD] Hoe lang en hoevaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

[VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:33

Hoeveel keer doen jullie Vrijheidsdressuur per week? en hoe lang zijn jullie daar mee bezig???
Was wel even nieuwschierig want wil wel weten hoevaak en hoe lang per week het beste is om te trainen zegmaar. Wil mijn paardje namelijk ook VD leren.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:50

Maakt niet uit, iig niet te lang.
Het gebeurd wel eens dat ik met Dennis maanden niets aan VD doe, en dan weer een hele week iedere dag. Gewoon zorgen dat je paardje het leuk blijft vinden Lachen. Dat is het belangrijkst.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:08

Ja pcies.. Zo doe ik het ook. meestal doe ik na het rijden nog wat tijd besteden hieraan. Ik zie dat hij het ook erg leuk vind want hij geeft nu uit zichzelf al voetjes als ik perongelijk zn been aan raak haha

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 22:23

Okee dan weet ik genoeg Knipoog was misschien een btje domme vraag maarja

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:35

Nee hoor, er bestaan geen domme vragen (nou okee bijna niet dan!!) Knipoog

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:09

wat is vrijheidsdressuur??
Ja ik durf deze vraag te stellen want ik hoor net dat er geen domme vragen bestaan:P

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:42

'Kunstjes' met je paard doen. Kijk maar even in de sticky hier op UZ.

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:46

heb ik gedaan! Tof man!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:25

Morrie "vraagt" er zelf om na het rijden, dan wil hij naar de bak en voor de beloning (appel) doet hij kunstjes

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:32

Niet te lang, maar altijd stoppen op een goed moment

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:28

smurf schreef:
Morrie "vraagt" er zelf om na het rijden, dan wil hij naar de bak en voor de beloning (appel) doet hij kunstjes


haha de mijne ook.. Nu hij door heeft dat hij zo af en toe wat lekkers tusse door krijgt als hij doet wat ik zeg... *LOL*

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:28

De ene keer vaak, de andere keer een tijdje niet. Meestal doe ik (bijna0 alle kunstjes die marko al kan, en oefenen we verder met dingen die nog niet helemaal perfect gaan. Meestal doen we daar 10/15 minuten over ofzo?

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:03

en wat voor kunstjes doen jullie dan??? ik weet er nog niet veel van!

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:25

Voetje geven, de spaanse pas (zijn we net mee begonnen maar hij begint het te snappen) steigeren, buigen, Knielen (dat wil nog niet zo!) En grondoefeningen (stappen draven achteruit en halthouden enz.) natuurlijk

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:17

Ik doe met Zhanna eigenlijk altijd wel even aan VD, ik ontkom er gewoon niet aan Knipoog Haha! Ze vind het duidelijk ontzettend leuk om te doen, vooral natuurlijk omdat er snoepjes mee te verdienen zijn Haha! Maar ik vind het ook een heel verschil of je oefeningen herhaalt, of nieuwe dingen aanleert. Voor het aanleren neem ik echt even de tijd, herhalen gebeurd eigenlijk continu. De oefeningen die ze nu beheerst zijn Pas (lopend gaat helaas nog niet zo goed Boos! ) buigen, het compliment, kusjes geven en we zijn bezig met op het blok.

Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:40

ik doe het meestal nadat ik alles heb gedaan, als ik tijd over heb en mijn v-pony niet heel veel energie meer over heb, of na het eruit gooien en poetsen ^^

Anoniem

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:18

Omdat ik niet op onze pony's rij en ik ze toch wat afwisseling wil geven naast dressuur aan de lange teugel, mennen, longeren of wandelen, combineer ik dat eigenlijk allemaal met kunstjes oefenen. Met mennen natuurlijk minder, maar ik heb ook een keertje de Spaanse pas voor de koets gevraagd. Wat nog best redelijk ging trouwens. Haha!

Het gaat er ook niet echt om hoe vaak je vrijheidsdressuur traint. Waar het om gaat is hoelang je aan een stuk door werkt. Met Jauke afgelopen dinsdag zijn we in totaal denk ik toch 1,5 uur bezig geweest in totaal qua training zelf. Dat is dus met een paard dat nog nooit van vrijheidsdressuur gehoord heeft. De truuk is om de training dan over kleinere stukken uit te smeren. Je begint dus met een half uur, gaat vervolgens verder met een kwartier na tien minuten pauze, en dan in stukken van tien minuten met steeds vijf minuten pauze ertussen. Dat gaat erg goed en werkt heel vlot. Wel is het altijd belangrijk om te controleren of je paard er niet genoeg van heeft. Daarom werk ik ook het liefst in vrijheid, dus met een bloot Haha! paard, of met een halster waarvan het touw over de rug geslagen is. Zodra een paard dan wegloopt of naar gras gaat zoeken, weet ik dat het tijd is om te stoppen, of iets anders te gaan doen.

En zoals hierboven al werd gezegd: Altijd stoppen met een beloning. Zelfs al was de hele training bagger en weet je gewoon echt niets meer te doen, dan kun je altijd nog even je paard vragen om je hand aan te raken die je twee millimeter voor zijn neus houdt (zodat hij hem wel aan moet, zelfs al wil hij niet Haha!) en hem vervolgens om de hals te vliegen, de hemel in te prijzen en vol te stoppen met voer. Je paard wordt er happy van en jij sluit de training onbewust toch ook vrolijker af, dan wanneer je na het zoveelste mislukte compliment gewoon wegloopt.

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:04

Met jive doe ik het bijna elke dag gewoon herhalen en zo af en toe iets nieuws erbij maar niet langer dan 20 minuutjes per dag!

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:52

Met Moon doe ik het soms een paar dagen achter elkaar en dan weer even niet. ligt eraan hoe het uitkomt met de tijd.

je paard moet het wel leuk blijven vinden.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:25

Ik lees even mee, heb nu het boek Paardenschool binnen, dus ga binnekort ook met Amo vrijheidsdressuren OK dan!

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:00

Leuk zeg!
Alvast veel plezier Vork

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:45

Heb er echt zin in, lijkt me wel iets voor Amo Vork

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:28

Kom eens langswippen bij de vrijheidsdressuur praters!

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:31

nutiagek schreef:
Kom eens langswippen bij de vrijheidsdressuur praters!

ja daar steek je een hoop op Haha!

hoe en wat van welke kunstjes Haha!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re: [VD] Hoe lang en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:11

Met Timon doe ik eigenlyk soms maanden niks en dan weer 3x in de week ofzo.. Ligt ook aan het weer enzo. Als het super lekker weer is ga ik liever op pad dan 'saai' VDen.. Tong uitsteken


nutiagek schreef:
Kom eens langswippen bij de vrijheidsdressuur praters!


K kan t topic nergens meer vinden Bloos!