clickertraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 23:04

Ik ben al een tijd bezig met Western rijden. Het paardje doet het hardstikke leuk, maar sommige onderdelen vindt hij moeilijk. Nu ben ik ook bezig om hem wat 'kunstjes'te leren. Via de clickertraining. Gewoon aan het halster en meer voor de variatie en de pret. Hij kan al bijna een bal apporteren! Hij heeft ook duidelijk plezier in de clickertraining.
Maar nu mijn vraag: heeft iemand ervaring in het gebruik van de clickertraining tijdens het rijden?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 11:49

Ja, ik ben ook een fanatieke clickeraar Lachen Via diverse mailinglijsten van yahoogroups.com kom je er ook heel veel over te weten. Met rijden heb je absolute voorstanders en tegenstanders. Ik heb het een paar keer geprobeerd en ik vond dat totaal niks, terwijl een ander er dus juist wel heel veel aan heeft Lachen

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 16:12

Mag ik vragen wat dat is.. die clickertraining??

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 19:11

Clickertraining wil zeggen dat je 'gewenst gedrag' beloont met click (je hebt er speciale apparaatjes voor die inderdaad een klikgeluid maken) en iets lekkers. Óngewenst gedrag bestraf je niet maar negeer je gewoon. Je begint met een kleine oefening en bouwt dat steeds verder uit.
Ik ben begonnen met mijn paard op die manier voetje te leren geven, ja knikken, nee schudden, achter een bal aangaan enz.
Paarden vinden het hardstikke leuk om te doen en het is een welkome afwisseling van het rijden. Bovendien krijg je een heel prettig contact met je paard omdat je alleen maar beloont. Het paard kan niets fout doen, want fouten bestaan niet.
Ik heb gehoord dat mensen de clicker ook gebruiken tijdens het rijden. Ik kan me daar niet zo heel veel bij voorstellen omdat je dan iedere keer moet stoppen met je oefening om te belonen. Maar ik dacht: mijn paard vindt wijken in draf moeilijk en misschien kan een clicker hem daarbij verder helpen.
Ik ga maar eens zoeken op Yahoo-groepen. Bedankt voor de tip.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 07:16

Ik geloof dat in het Hempflingboek een stukje staat over wijken vanaf de grond, misschien kan je dat leuk combineren met clicken.. Dat uitbouwen tot je erop zit, en dan kan je gewoon doorclicken...
Misschien dat iemand op de grond voor je wil clicken terwijl je de oefening doet? Dan kan je dat snoepje daarna wel geven..

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 10:17