2 1span tuigen of 1 2span tuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

2 1span tuigen of 1 2span tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-02 19:35

Als Pinky en Mysty binnekort in 2 span gaan hebben we dus nog een tuigje nodig.
Waarscheinlijk willen we ons eerste tuigje bij zadelmarkt.nl gaan halen voor 200 euro.
Nu is het heel toevallig dat Inge en ik hetzelfde enkelspan tuigje hebben (alleen verschil van kwaliteit, maar de rest is zo goed als precies hetzelfde). We hebben geinformeerd bij onze ruitersportzaak en het blijkt dat onze tuigen makkelijk tot 2 span tuig te maken is.
De spullen die we er wel bij moeten kopen (oa 2span leidsel) zijn ongeveer 125 euro.

Wat zouden jullie doen?
Een 2span tuig kopen of 2 1span tuigen laten ombouwen??

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 21:25

hoi kan je het tuig ook nog wel als eenspantuig gebruiken?
en henk is nog niet aan begonnen, zijn stal verder aan het uit slopen. en nu is de mesttank ook nog kapot gegaan en daar is hij vanavond mee bezig.
gelukkig is niet veel werk, dat karretje van jou.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 08:10

Als je het tuig ook nog als 1-spantuig kan gebruiken zal ik dat doen. Want dan hoef je niet gelijk weer een nieuwe te kopen. In kosten wordt het goedkoper en ik weet ook niet hoe goed de kwaliteit van zadelmarkt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:23

Ja hoor, het is heel goed mogelijk om tweespan te rijden met twee enkelspantuigen. Je houdt wel wat onderdelen over en je mist wat. Over heb je twee paar lichtogen. je moet wel een stel disselriemen hebben. Als je met broek wilt rijden moet je de broek aan de borst vastmaken op de plaats waar de strengen aan de borst zitten, dan rem je met de broek via de disselriemen. Met twee enkelspanleidsels kan je goed tweespan rijden, maar dan heb je wel vier leidsels in de hand. Dat is een beetje onhandig, maar met leidselklemmen is daar best mee te rijden, voordeel: je kan de leidsel precies afstellen en elk paard afzonderlijk even corrigeren. Wij rijden ook vaak met een enkelspanleidsel extra bij de tweespanleidsels om even een pony apart te kunnen sturen of corrigeren.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 11:25

Ik zou een nieuw tweespantuig kopen. Bevalt het tweespan rijden, dan kan je alsnog een duurdere kopen. Mijn tweespantuig was ook niet vreselijk duur. Maar als je je enkelspantuig laat ombouwen tot tweespantuig, kun je geen enkelspan meer rijden...........

En juist dat is goed om paarden/pony's die in het span staan regelmatig goed in het enkelspan door te rijden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 15:49

Even ter info (stom dat ik het zelf was vergeten...) De enkelspan tuigen kunnen ook nog enkelspan gebruikt worden.
Het zit zo:
Bij 2span halen we de lichtogen eraf (is een gesp) en maken we er 2 (?) disselriemen aan en natuurlijk een 2spanleidsel. (die spullen bij elkaar kosten dus ong 125 euro). Wat er verder nodig was was een ring aan het borsttuig maar toevallig zat die er bij ons al aan Lachen
Als we dan weer 1 span willen rijden zetten we er de lichtogen weer aan en halen we de disselriemen er weer af, teugels wisselen en gaan met die banaan Lachen

Monique: Geef niet hoor, we hebben gedult Lachen Maar kheb er wel onwijs zin in Tong uitsteken

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:07

125 Euro voor allebei de tuigen of 125 euro per tuig?

Ik denk dat ik dan toch voor het ombouwen zou gaan. Als je nu een goed enkelspantuig heb en het na de 'verbouwing'voor zowel enkel- als dubbelspan kan gaan gebruiken, waarom dan idd nieuw kopen?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 18:26

125 om van de 2 1spantuigen 1 2span tuig te maken.

Dus Of 125 euro Of 200 Euro. Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 19:40

Kan jij voor 200 Euro een tweespantuig (nieuw) kopen? Hoe doe je dat!?

Maar als jullie allebei een goed enkelspantuig hebben, zou ik idd voor het ombouwen gaan. Nadeel van nieuwe tuigen vind ik is dat ze nooit echt lekker zitten omdat het allemaal nog zo stug is!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 19:54

Op zadelmarkt. Volgens een kenner is het beter dan een goedkoop tuigje van divoza.
Ik weet dat het erg goedkoop is, en verwacht er dus ook niet superveel van, maar als begin?
Nou, 1 van de 2 1span tuigen zijn ook zo goed als nieuw.
2 keer gebruikt nu... Dus daar hoeven we het niet om te doen.
De kwaliteit van dat tuigje is hetzelfde of misschien zelfs minder dan de kwaliteit van het 2 span tuigje. (1span tuigje is gekocht voor het beleren en voor dadelijk af en toe in het tuig)

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:32

Bij een tweespantuig zitten de ringen aan het borstblad voor het linkerpaard meer naar rechts en voor het rechterpaard mmeer naar links, ivm de bevestiging aan de disselboom.... ik weet niet of het dus verstandig is om 2 enkelspan tuigen te gebruiken...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 12:52

sjefke schreef:
Bij een tweespantuig zitten de ringen aan het borstblad voor het linkerpaard meer naar rechts en voor het rechterpaard mmeer naar links, ivm de bevestiging aan de disselboom.... ik weet niet of het dus verstandig is om 2 enkelspan tuigen te gebruiken...


Dit klopt volgensmij niet??
In een ander topic van mij werd gezegt dat je gewoon kunt wisselen welke pony links staat en welke rechts. En het lijkt me dat iedere pony zijn eigen 1span tuigje houdt?
Hier hebben ze bij de ruitersportzaak ook niets over gezegt. Natuurlijk wel dat er ringen in het borsttuig moesten zitten..

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 13:45

Toen ik nog 2-span reed met de shetten hadden wij ook 2 eenspanstuigen om laten bouwen. Die ringen zaten gewoon netjes in het midden van het borststuk.
Trouwens ik heb altijd de goedkope tuigen van Divoza gebruikt. In 1984 gekocht en ik gebruik het nog steeds, dus zo slecht is het nu ook weer niet Haha!
Het is alleen wel belangrijk dat je het goed onderhoudt, dus regelmatig in de olie zetten.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 17:01

Dat bedoel ik maar. Ik verwacht van zadelmarkt ook geen overbodige luxe, het gaat er mij om dat het goed zit en dat we ermee vooruit kunnen. Voor wedstrijden ed zal ik echt wel ander tuig nodig hebben maar dat is voorlopig totaal niet aan de orde Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:32

Pinky_girl"]
[quote="sjefke schreef:
Bij een tweespantuig zitten de ringen aan het borstblad voor het linkerpaard meer naar rechts en voor het rechterpaard mmeer naar links, ivm de bevestiging aan de disselboom.... ik weet niet of het dus verstandig is om 2 enkelspan tuigen te gebruiken...


Dit klopt volgensmij niet??
In een ander topic van mij werd gezegt dat je gewoon kunt wisselen welke pony links staat en welke rechts. En het lijkt me dat iedere pony zijn eigen 1span tuigje houdt?
Hier hebben ze bij de ruitersportzaak ook niets over gezegt. Natuurlijk wel dat er ringen in het borsttuig moesten zitten..
[/quote]

Ik zal straks eens opmeten hoeveel cm verschil er in zit bij mijn tweespan tuig. Ik wist het ook niet dat dat zo is, maar ik zal vanavond ff met de afstanden komen...... Haha!

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:11

Pinky_girl"]
[quote="sjefke schreef:
Bij een tweespantuig zitten de ringen aan het borstblad voor het linkerpaard meer naar rechts en voor het rechterpaard mmeer naar links, ivm de bevestiging aan de disselboom.... ik weet niet of het dus verstandig is om 2 enkelspan tuigen te gebruiken...


Dit klopt volgensmij niet??
In een ander topic van mij werd gezegt dat je gewoon kunt wisselen welke pony links staat en welke rechts. En het lijkt me dat iedere pony zijn eigen 1span tuigje houdt?
Hier hebben ze bij de ruitersportzaak ook niets over gezegt. Natuurlijk wel dat er ringen in het borsttuig moesten zitten..
[/quote]

wanneer je de pony's omzet dan wissel je ook van tuig! tenminste bij de paarden wel!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:24

Als ik de meiden andersom inspan wissel ik idd ook van borst.
Maar dat is toch enkel vanwege de noodsingel die dan aan de binnenkant zou zitten?

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:00

Buitenzorg schreef:
Als ik de meiden andersom inspan wissel ik idd ook van borst.
Maar dat is toch enkel vanwege de noodsingel die dan aan de binnenkant zou zitten?

ja ook, maar ook ivm met de disselriemen... bij een tweespan tuig staat dat dus meer naar binnen en als je wisselt zonder van tuig te wisselen staan ze zeker te ver naar buiten, je kan dan de disselriemen bijstellen maar de kans dat ze dan scheef gaan lopen is veel groter!